Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-09-2004, 21:11
Tom Violence
Tom Violence is offline
eerste impressies?
slechte review gelezen - album zou niet toegankelijk zijn, alleen de diehards zouden hem in één keer af kunnen luisteren. dat is bullshit. iedereen die wel eens de tijd neemt om een cd te luisteren en bjork interessant vind kan deze cd ook afluisteren.

medulla is welliswaar minder melodieus dan bijv homogenic en zelfs vespertine maar melodieus staat niet gelijk aan toegankelijk. opmerkelijk zijn de 'a capella' (a capella is officieel alleen zingen, maar hier bootst bjork geluiden na met haar stem) liedjes, beetje teveel van t goede. oll birtan is leuk, komid is hitsig, maar show me forgiveness is minder waardoor het sneller op mijn zenuwen begint te werken. nog een minpuntje: gebrek aan vadsige beats.
Oud 13-09-2004, 21:12
geen punt.
geen punt. is offline
gaaaaap.
Oud 13-09-2004, 21:15
Tom Violence
Tom Violence is offline
ik heb jou nog nooit een zinvol topic zien openen, noch iets zinnigs zien posten dus je hebt geen recht van spreken. kthxbye
Oud 13-09-2004, 21:15
battlestar
battlestar is offline
mis de beats inderdaad. heb steeds het gevoel dat de nummers niet af zijn. en bepaalde nummers hebben een erg zenuwachtig effect inderdaad.

desired constellation is 1 van de enigste nummers die me kan boeien.
edit: en where is the line is ook goed te beluisteren, rahzel

Laatst gewijzigd op 13-09-2004 om 21:18.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 21:16
Tiño
Tiño is offline
ik heb t schijfje meteen de eerste dag gehaald, maarja ach, hij ligt alweer een week bij mn moeder thuis, ga em van de week wel weer ns halen.Of misschien is t gewoon ff wennen, dat heb je ook wel ns na 2x luisteren is t beter.
Oud 13-09-2004, 21:16
geen punt.
geen punt. is offline
Citaat:
Tom Violence schreef op 13-09-2004 @ 22:15 :
ik heb jou nog nooit een zinvol topic zien openen, noch iets zinnigs zien posten dus je hebt geen recht van spreken. kthxbye
Insgelijks
Oud 13-09-2004, 21:19
Paniccore
Paniccore is offline
Goed te beluisteren, alleen niet te vaak.
mis idd de beats
Oud 13-09-2004, 21:19
Tom Violence
Tom Violence is offline
Citaat:
geen punt. schreef op 13-09-2004 @ 22:16 :
Insgelijks
onzin, review topics zijn okee, probleem is dat jij bjork ws kut vind en het daarom nodig vind om kinderachtig te gaan doen. ga voorspelbare puberpoppunk luisteren ofzo.
Oud 13-09-2004, 21:27
Verwijderd
Nooit echt heel erg into Björk geweest, zag toevallig wat IJslandse titels staan in de tracklist, dus toch maar even gecheckt.
Kon hem met gemak in één keer helemaal luisteren.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 21:28
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Tom Violence schreef op 13-09-2004 @ 22:11 :
eerste impressies?
slechte review gelezen - album zou niet toegankelijk zijn, alleen de diehards zouden hem in één keer af kunnen luisteren.
maw: een goed, niet mainstream album met orginele dingen. msschien toch maar ns gaan luisteren, k kan bjork sowieso wel waarderen.
Oud 13-09-2004, 21:36
botulismf
botulismf is offline
Citaat:
battlestar schreef op 13-09-2004 @ 22:15 :
desired constellation is 1 van de enigste nummers die me kan boeien.
enige

Ik moet zeggen dat het in vrij korte tijd toch mijn favoriete björk-album is geworden. Ik kan niet precies uitleggen waarom. Maar ik probeer het lekker toch. Bij alle vorige albums trek ik het niet tot het eind, dan gaat het me na een tijd teveel hetzelfde klinken. Gek genoeg heb ik dat bij deze cd - die op het eerste gehoor juist het meest eentonig lijkt - niet. Blijkbaar is Medúlla toch niet zo eentonig als het lijkt. En haar andere werk misschien niet zo experimenteel als het lijkt
Tuurlijk, vrijwel alles is zang op Medúlla, maar de stijl van de nummers kent veel meer variatie dan op haar vorige albums. Er staan nummers op die op de één of andere manier nog vrij veel doen denken aan vorig werk, maar ze zijn zeldzaam. 'Who Is It?' en 'Desired Constellation' zijn hier voorbeelden van.
Andere nummers - zoals het prachtige 'Vokuro' - zijn echt pure acapella in de gewone betekenis van het woord.
Dan zijn er nog de nummers die mij sterk doen denken aan acapellamuziek uit het begin van de twintigste eeuw, zoals ik die eigenlijk alleen uit films ken Maar heel soulvol in elk geval. 'Submarine' en 'Sonnets Unrealities Xi' zijn de duidelijkste voorbeelden.
En dan zijn er nog nummers die vooral opvallen door de vocale experimenten: het donkere maar catchy 'Where is the line?' en het door velen gehaatte 'Ancestors' bijvoorbeeld.

Door deze afwisseling in stijlen, en vooral door de geweldige volgorde die Björk heeft aangebracht op haar nieuwste cd, is het haar eerste werk geworden wat ik met plezier van begin tot einde luister. En daarna misschien zelfs meteen een tweede keer opzet. Een cd die blijft verrassen, verbazen, betoveren, een cd waarbij ik me blijf afvragen wat ik nog meer te horen zal krijgen zonder het idee te krijgen dat ik het allemaal wel weer gehoord heb.

Weliswaar ken ik deze cd nog niet zo lang, maar al haar andere cd's konden mij vanaf het begin al niet volledig boeien. Tuurlijk, er staan op al haar cd's ontzettend goede nummers. Sterker nog, de slechte nummers zijn zeldzaam. Maar voor mij is dit haar enige cd waar geen enkele misser op staat.

En dus ook haar enigste cd
Oud 13-09-2004, 21:51
Briseïs
Briseïs is offline
ik werd het na een tijdje een beetje zat

maargoed ik zal m nog ns opzetten
Oud 13-09-2004, 21:54
battlestar
battlestar is offline
Citaat:
botulism schreef op 13-09-2004 @ 22:36 :
enige

ja meester.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 21:59
botulismf
botulismf is offline
Citaat:
battlestar schreef op 13-09-2004 @ 22:54 :

ja meester.
heh.
toepasselijk.
voor iemand die pabo doet.

Oud 13-09-2004, 22:21
konflict
konflict is offline
de veronica gids vond 'm kut en raar en heel erg niet cool dus ik ga 'm nog niet eens downloaden
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 22:25
botulismf
botulismf is offline
Citaat:
konflict schreef op 13-09-2004 @ 23:21 :
de veronica gids vond 'm kut en raar en heel erg niet cool dus ik ga 'm nog niet eens downloaden
hij is ook kut en raar en heel erg niet cool
Oud 13-09-2004, 22:28
DeadNation
DeadNation is offline
Doet Mike Patton nog een nummertje mee? Las zoiets. Verder niet aan mij besteed. Bjork altijd al niks gevonden.
Oud 13-09-2004, 22:50
machina82
machina82 is offline
ik vind dat gedoe van ontoeganeklijk onzin. HEt is voor mij niet veel anders dat andere bjork albums. En het is dus ook weer een heel goed album.
Oud 14-09-2004, 09:47
NERD
NERD is offline
Ik hou van Bjork maar deze vind ik bij tijd en wijle toch wel knap vervelend. Ik heb steeds het gevoel dat ik naar een demo aan het luisteren ben die nog niet af is. Teveel "experiment vanwege het experiment" en daardoor te weinig afwisseling. Ik heb over het algemeen geen probleem met "moeilijke en experimentele" muziek maar dit album komt gewoon te geforceerd op me over.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 10:41
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
NERD schreef op 14-09-2004 @ 10:47 :
Ik hou van Bjork maar deze vind ik bij tijd en wijle toch wel knap vervelend. Ik heb steeds het gevoel dat ik naar een demo aan het luisteren ben die nog niet af is. Teveel "experiment vanwege het experiment" en daardoor te weinig afwisseling. Ik heb over het algemeen geen probleem met "moeilijke en experimentele" muziek maar dit album komt gewoon te geforceerd op me over.
op zich had ik zoiets ook wel verwacht. Bjork staat toch vaak bekend om verrassende invallen en tegendraadse muziek, maar in deze tijd is het experimenteren behoorlijk hoog, dus van haar was er ook een bepaald verwachtingspatroon...
Oud 14-09-2004, 10:42
Eresh'kigål
Eresh'kigål is offline
Ik hou niet van Björk.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 11:49
Verwijderd
Hm, eens downloaden. Sommige nummers van haar vind ik geweldig, andere zijn geweldig kut.
Ik denk dat ik het niet zo leuk ga vinden, te experimenteel.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 13:26
Cheops
Cheops is offline
Het klinkt interessant, vooral het feit dat alles met vocalen is gedaan.. Ik vind het best leuk om even te luisteren alleen na een half uur vind het saai worden en is het meer een verplichting dan een plezier om door te luisteren, maar dat heb ik eigenlijk bij bijna alles van Bjork, maar om het nou slecht te noemen...

je kan m trouwens beluisteren op de luisterpaal van 3voor12

http://www.vpro.nl/3voor12/luisterpa...paalmain.shtml
Oud 14-09-2004, 13:54
Escapism
Escapism is offline
luister em nu voor t eerst. vind t tot nu erg lekker klinken.
Oud 14-09-2004, 15:37
botulismf
botulismf is offline
Citaat:
NERD schreef op 14-09-2004 @ 10:47 :
Ja op de één of andere manier vind ik dit dus de eerste cd van haar die niet geforceerd op mij overkomt. Maar ja, dan kom je weer op de eeuwige levenswijsheid uit: over smaak valt niet te twisten. Gelukkig maar
Oud 14-09-2004, 16:04
NERD
NERD is offline
Citaat:
botulism schreef op 14-09-2004 @ 16:37 :
Ja op de één of andere manier vind ik dit dus de eerste cd van haar die niet geforceerd op mij overkomt. Maar ja, dan kom je weer op de eeuwige levenswijsheid uit: over smaak valt niet te twisten. Gelukkig maar
Als er niet over te twisten viel hadden we of een heel saai forum of helemaal geen forum.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 16:12
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
NERD schreef op 14-09-2004 @ 17:04 :
Als er niet over te twisten viel hadden we of een heel saai forum of helemaal geen forum.
wel makkelijk
de quote knop zou overbelast zijn.

en de meeste posts zouden

'second that'
'' eens '

bevatten ipv emoticons.
ik denkdat dat wel goed is voor ADHD kinderen.
Oud 14-09-2004, 17:01
botulismf
botulismf is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 14-09-2004 @ 17:12 :
wel makkelijk
de quote knop zou overbelast zijn.

en de meeste posts zouden

'second that'
'' eens '

bevatten ipv emoticons.
ik denkdat dat wel goed is voor ADHD kinderen.
hehe

DomKind89 zegt:
'Hey wat vinden jullie van Guus Meeuwis? Ik vind um helemaal geweeeldig!'

scholieren.com zegt:
'second that'
Oud 14-09-2004, 17:18
botulismf
botulismf is offline
ik zie nu overigens ineens voor het eerst de parallel tussen die eskimo-zangeres op 'ancestors' en 'inward singing' van tenacious d
Oud 14-09-2004, 17:37
Tom Violence
Tom Violence is offline
Citaat:
Ereshkigal schreef op 14-09-2004 @ 11:42 :
Ik hou niet van Björk.
gefeliciteerd

staat ook op de luisterpaal idd, helemaal niet meer aan gedacht
Oud 14-09-2004, 17:59
Verwijderd
Citaat:
Escapism schreef op 14-09-2004 @ 14:54 :
luister em net voor het eerst. vind het erg lekker klinken.
en where is the line is echt
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 19:40
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
jah, where is the line vink nu al een erg leuk nummer, de rest nog niet gehoord, maar so far so goed, beter dan ik had verwacht, maar dat kan nog wel veranderen, pas 2 nummers geluisterd.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 20:34
Idioteque-je
Idioteque-je is offline
Ik heb het album nu al 4 keer geluisterd en elke keer klinkt het weer nieuw, het trekt me heel erg aan. verder kan ik er niet veel aan toevoegen want zo'n beetje alles is er al over gezegd
Oud 15-09-2004, 00:00
funest
funest is offline
luister em nu, klinkt wel ok
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 06:15
antigone
antigone is offline
heb er nog niet veel van gehoord, maar zal het vandaag of morgen eens checken.
Oud 15-09-2004, 10:14
little nemo
little nemo is offline
gister voor t eerst een hele bjork cd geluister...en k vond m echt .... smaakte duidelijk naar meer
Oud 15-09-2004, 11:47
scala
scala is offline
Citaat:
Escapism schreef op 14-09-2004 @ 14:54 :
luister em nu voor t eerst. vind t tot nu erg lekker klinken.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 18:11
rideparanoia
rideparanoia is offline
Where is the line! > super
the pleasure is all mine, oceania..
.. de rest, aardig
Oud 15-09-2004, 18:25
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Wat een rare muziek.
Oud 15-09-2004, 18:50
Fjall
Fjall is offline
moet heel erg wennen aan deze cd... niet dat hij slecht is, maar ik heb hem nog niet echt doorgrond denk ik.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 19:55
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
Citaat:
konflict schreef op 13-09-2004 @ 23:21 :
de veronica gids weet what's up!
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 22:40
Tom Violence
Tom Violence is offline
bramsch het is tijd om je eigen mening te vormen
Oud 15-09-2004, 23:42
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Tom Violence schreef op 15-09-2004 @ 23:40 :
bramsch het is tijd om je eigen mening te vormen
wie is bramsch?
Oud 16-09-2004, 08:39
martijn1905
martijn1905 is offline
Het is wel interessant en het is iets nieuws. Maar daar is alles mee gezegd. Ik vind het in vergelijking met andere platen van Bjork een kutplaat. En de plaat op zichzelf is niet onaardig...
Oud 16-09-2004, 12:10
Haligh
Haligh is offline
Nog geen tijd gevonden om hem te downen.
Snel eens doen maar
Oud 16-09-2004, 14:35
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
Citaat:
little nemo schreef op 16-09-2004 @ 00:42 :
wie is bramsch?
geen idee.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 14:38
Kkowboy
Kkowboy is offline
Citaat:
Zondagochtend 3 oktober zendt de VPRO in Vrije Geluiden de documentaire Inside Björk uit. De IJslandse Björk eist een speciale plek op in het landschap van de hedendaagse popmuziek. Vanaf het begin van haar solocarrière, begin jaren 90, weet zij met eigenzinnigheid commercieel succes te behalen. Inmiddels zijn er meer dan 15 miljoen albums van haar verkocht.

Morjoke Roorda is redactrice bij Vrije Geluiden; een programma met een nogal klassiek georiënteerd publiek. Roorda: “Wij vonden ergens ver weg in een la een videotape met de documentaire en besloten dat het echt iets was voor ons programma. Het is net of Björk en ons publiek naar elkaar toe zijn gegroeid. Daarnaast is ze ook nog actueel: vorige week opende ze een tentoonstelling in Parijs waarvoor op spectaculaire wijze ook een stuk gletscher uit IJsland werd ingevaren.” Roorda noemt de IJslandse niet alleen een belangrijke ambassadrice van haar land. “Björk promoot ook heel goed muziek van het poolgebied. Ze is een soort koude Sting.”

Nadat de redactie besloot de documentaire aan te kopen, was het nog een hele kunst om het origineel boven water te krijgen. Roorda: “Het bleek dat het productiebedrijf failliet was. We kregen maar geen gehoor. Uiteindelijk bleken de rechten op Inside Björk opgekocht te zijn door een bedrijf dat alleen sport uitzendt. Na lang zoeken bleek de band ergens in een kelder te liggen. Het leek er dus even op dat de documentaire voorgoed weg zou zijn.”

Björk-fan van het eerste uur is Raimond van Raamsdonk. Al in 1995 had hij een eigen populaire fansite. Later kwam hij in contact met de IJslandse, mocht haar interviewen en werd zelfs gevraagd de officiële site Björk.com vorm te geven. Hij heeft de documentaire Inside Björk allang in de kast staan. “Het is een mooie dwarsdoorsnede van haar carrière. Je ziet heel mooi hoe zij zich ontwikkeld heeft en hoe zij tot haar huidige album Medúlla komt.”

Tijdens haar meest recente tournee werd Björk begeleid door de elektronicapioniers van Matmos: niet voor iedereen even toegankelijk. Van Raamsdonk denkt niet dat ze het spoor bijster is: “Ze heeft nog altijd actualiteitswaarde en is in staat zichzelf nog 1000 keer opnieuw uit te vinden. Zij zal tot haar zestigste albums blijven maken. Wie weet maakt zij op haar vijftigste nog eens een echt popalbum. Ooit begon ze in ontoegankelijke punkbandjes. Nadat ze naar Londen verhuisde en met 808State samenwerkte nam ze haar solo-album Debut op. Dat is eigenlijk het meest toegankelijke album. Daarna maakte ze weer moeilijke muziek.” Dat je met ‘moeilijke muziek’ toch algemeen geaccepteerd kunt worden, bewees Björk tijdens de opening van de Olympische Spelen. Daar mocht zij, naast onze eigen dj Tiësto, voor de muziek zorgen.

Inside Björk is te zien op zondag 3 oktober van 11.00 uur tot 12.00 uur op Net3
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 14:43
funest
funest is offline
dat ga ik tapen als ik het niet vergeet
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 14:52
NERD
NERD is offline
Is een aanrader ja, heb ik jaren geleden al eens eerder ergens gezien, volgens mij op de Belgische tv
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 15:31
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Ze is een soort koude Sting
Reageren

Regels voor berichten