Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2002, 19:33
Günther
Günther is offline
gebruiken jullie wel eens bepaalde middelen om te filosoferen,
want ik blow best vaak en wat me opvalt is dat ik dan (niet altijd) hele diepe of moeilijke levensvragen heb,,, best cool want de tijd vliegt dan en een filosofische discussie hebben met een kammeraad duurt nooit te lang

duss ?
Oud 18-05-2002, 19:36
Joostje
Joostje is offline
dat leid toch niet echt tot geordend en logica enzo denken gok ik zo
Oud 19-05-2002, 00:24
biertjehappen
biertjehappen is offline
matig alcoholgebruik versterk wel de concentratie in mijn geval en aangezien ik alleen snachts schrijf is dat vaak het geval.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 10:48
bambykill
bambykill is offline
Als ik een jointje op hebt en een gesprek komt een beetje op gang. Dan wordt het haast bijna altijd van zelf filosofisch. Dan Hebben we nog het onderscheid tussen theorie, filosofie en fantasie. Want soms ben je zo verschrikkelijk aan het lullen dat je op eens van een fantasie een filosofie ofzoiets kan maken. Dat vind ik mischien nog wel het beste aan een joint roken.

Maar het is wel vet kut dat ik al mijn goeie bevindselen later bijna altijd wel vergeet. En als je het op schrijft ofzo en je leest het nuchter terug. Dan klopt er op eens ook niks meer van.
Oud 23-05-2002, 11:02
wizzardezz
wizzardezz is offline
ik gebruik nooit enige middelen om te filosoferen, ik denk altijd na over gewetens kwesties en andere dingen gewoon omdat dit mij bezig houd
ik heb dan ook wel moeite om mijn aandacht vast te houden op de les en ga meestal schrijven (ik denk dan ook vooral in school oomdat school zo ontiegelijk ontstellend saa is)
en ik praat vooral over msn of met mijn echt goeie vrienden over filosofie want de meeste mensen op mijn school en ook een groot aantal mensen in mijn vrienden kring willen dr niet over praten en vinden de onderwerpen waar ik over na denk meestal te zwaar en/of te saai
ook zijn veel mensen van mening dat filosofie voor vervelende (ben ik niet) irritante mensen is (ben ik wel) en denken zei alleen maar over de kleur van hun nagels en of die wel bij hun outfit past en of die outfit wel bij de mode is
daarom ben ik ook wel een beetje errug blij met dit forum
zo das eruit

xxxies sassefrats
Oud 23-05-2002, 12:52
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
bambykill schreef:
Als ik een jointje op hebt en een gesprek komt een beetje op gang. Dan wordt het haast bijna altijd van zelf filosofisch.
Zonder enige logische argumentatie lijkt mij. Het woord filosofie is te breed geworden, om filosofisch te zijn moet het wel aan een aantal voorwaarden voldoen, anders zijn het gedachtenspinsels.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 14:00
unintended
unintended is offline
ik gebruik nachtlicht en een beetje vermoeidheid, ik denk dus vaker over zulke dingen na als het nacht is
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 21:28
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
unintended schreef:
ik gebruik nachtlicht en een beetje vermoeidheid, ik denk dus vaker over zulke dingen na als het nacht is
Een filosofisch idee uitwerken begint voor mij vooral met *veel* boeken en artikelen lezen over het onderwerp, tegenargumenten tegen je eigen theorie zoeken. Dit wil bij mij nooit zo goed bij vermoeidheid.

Wil je een reactie op het Marxisme schrijven moet je Marx/Engels en bij voorkeur ook nog Feuerbach en Hegel lezen, en Hegel is zelfs in het Nederlands bij klaarlichte dag geen pretje (maar dat kan ook aan mijn weerzin tegen Hegel liggen, heb een aantal principieele bezwaren tegen Hegel).

Maar de aanzet zonder onderbouwing begint inderdaad goed bij dromerigheid .
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 10:11
bambykill
bambykill is offline
Citaat:
danieldk schreef:

Zonder enige logische argumentatie lijkt mij. Het woord filosofie is te breed geworden, om filosofisch te zijn moet het wel aan een aantal voorwaarden voldoen, anders zijn het gedachtenspinsels.
Laten we er dan filosofische gedachtenspinsels van maken
Reageren

Regels voor berichten