Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-10-2004, 22:51
Verwijderd


Citaat:
Uzak

Regie: Nuri Bilge Ceylan
Acteurs: Muzaffer Özdemir, Mehmet Emin Toprak, Zuhal Gencer Erkaya, e.a.

UZAK (“afstandelijk”) toont ons een besneeuwd Istanbul. De derde film van Nuri Bilge Ceylan blijft ook afstandelijk, we krijgen geen binding met de personages, maar dat stoort geen moment. Het gaat hier om een menselijk en intiem drama, grappig en treurig tegelijk.

Mahmut is een 40-jarige geslaagde reclamefotograaf in Istanbul. Nadat zijn vrouw hem verlaten heeft, komt hij in een existentiële crisis terecht. Hij leidt een georganiseerd, maar eenzaam bestaan. Dat wordt ruw verstoord als zijn neef Yusuf komt logeren. In Yusuf’s geboortedorp is de fabriek gesloten, waardoor de helft van de mannen er werkloos is. Yusuf komt zijn heil zoeken in de grote stad, maar heeft het niet makkelijk met het vinden van werk.

De afstand tussen de twee mannen is groot en wordt steeds meer benadrukt. Mahmut is gewend aan het stadsleven en heeft zo zijn eigen gewoontes en neuroses. Hij ergert zich dan ook mateloos aan de goedbedoelende, maar sociaal weinig elegante Yusuf, de eenzame, excentrieke plattelandsjongen. Een korte werkreis naar het platteland brengt de twee niet dichter bij elkaar.

UZAK werd in regisseur Ceylan’s appartement in Istanbul gefilmd, met zijn eigen meubels en auto als rekwisieten. De beelden van het witte, ondergesneeuwde Istanbul zijn adembenemend.

Mehmet Emin Toprak, de acteur die Yusuf speelt, was in het echt de neef van de regisseur. Kort na de eerste vertoning van de film kwam hij bij een verkeersongeluk om het leven. Postuum kreeg hij in Cannes de prijs voor de beste acteur, samen met Özdemir (Mahmut). Ook won de film er de Grote Juryprijs.

“Auteurscinema op zijn mooist”, zo omschreef de organisatie van het Filmfestival Rotterdam de film terecht. [/SIZE]
Ik ken deze film niet, maar kwil hem wel graag checken, wat vonden jullie ervan? Ik heb al op imdb.com gekeken, maarja, 80 % van de mensen die daar reviewed is toch dom Nee geintje..

http://www.dieblechtrommel.nl/proginfo.php?id=170
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-10-2004, 11:20
Verwijderd
tis een film die prijzen heeft gewonnen bij cannes, iemand moet hem toch kennen
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 11:25
Verwijderd
ls je Turks begrijpt, dan is ie via Emule voor handen.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 11:36
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 18-10-2004 @ 12:25 :
ls je Turks begrijpt, dan is ie via Emule voor handen.
Nee ik begrijp geen turks.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 12:14
Verwijderd
Op het IFFR gezien, ik vond hem zeker goed
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 13:45
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 18-10-2004 @ 13:14 :
Op het IFFR gezien, ik vond hem zeker goed
kan je me er misschien wat meer over vertellen, en wat je psies goed aan de film?

studeer jij btw japans?
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 13:53
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 18-10-2004 @ 14:45 :
kan je me er misschien wat meer over vertellen, en wat je psies goed aan de film?

studeer jij btw japans?
Hmm, het verhaal is op zich niet heel bijzonder, maar de hele sfeer in de film wel. Die wordt echt goed vastgelegd, en daardoor werd het verhaal ook bijzonder en de hele film goed. Mja, ik kan het niet echt uitleggen, je moet het maar gaan zien, tot nu toe begrijpt iedereen die hem gezien heeft wat ik bedoel. De sfeer is echt

en ja, ik studeer japans

Oh, en de film is toch uit 2002? In je topic titel staat 2004...
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 13:54
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 18-10-2004 @ 14:53 :
Hmm, het verhaal is op zich niet heel bijzonder, maar de hele sfeer in de film wel. Die wordt echt goed vastgelegd, en daardoor werd het verhaal ook bijzonder en de hele film goed. Mja, ik kan het niet echt uitleggen, je moet het maar gaan zien, tot nu toe begrijpt iedereen die hem gezien heeft wat ik bedoel. De sfeer is echt

en ja, ik studeer japans

Oh, en de film is toch uit 2002? In je topic titel staat 2004...
oke kben benieuwd kga hem morgen avond checken.

doen jullie ook aan uitwisselingsprojecten enzo? want kben ook van plan japans te studeren, in leiden (?) enne, kwas benieuwd ofk ook daadwerkelijk japan te zien krijg

oeps, dan hebk het fout
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 14:01
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 18-10-2004 @ 14:54 :
oke kben benieuwd kga hem morgen avond checken.

doen jullie ook aan uitwisselingsprojecten enzo? want kben ook van plan japans te studeren, in leiden (?) enne, kwas benieuwd ofk ook daadwerkelijk japan te zien krijg

oeps, dan hebk het fout
Ik zit in Maastricht (HBO dus he), en wij worden enorm gepusht in het derde jaar drie maanden naar Kyoto te gaan (en daar een cursus te volgens aan de universiteit). Verder verwachten docenten ook wel dat je in de zomer een keer op 'homestay' gaat (dan verblijf je drie weken bij een Japans gezin in Japan). In Leiden kan je wel stage lopen in Japan, maar wordt het niet heel erg gestimuleerd. Ik wilde eerst ook dolgraag naar Leiden, maar ik vind het hier nu super fijn, dus ik maak dit eerst maar eens af
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 14:02
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 18-10-2004 @ 15:01 :
Ik zit in Maastricht (HBO dus he), en wij worden enorm gepusht in het derde jaar drie maanden naar Kyoto te gaan (en daar een cursus te volgens aan de universiteit). Verder verwachten docenten ook wel dat je in de zomer een keer op 'homestay' gaat (dan verblijf je drie weken bij een Japans gezin in Japan). In Leiden kan je wel stage lopen in Japan, maar wordt het niet heel erg gestimuleerd. Ik wilde eerst ook dolgraag naar Leiden, maar ik vind het hier nu super fijn, dus ik maak dit eerst maar eens af
harstikke bedankt he
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 23:48
Verwijderd
Kheb de film toenet gekeken, en wil er de volgende dingen over zeggen.

ten eerste vondk de film verrassend goed. het was prachtig om istanbul ondergesneeuwd te zien. Heel veel plekken kende ik dan ook, en kreeg meteen weer vakantie herinneringen. Het geboorte dorpje zag erook zo mooi uit, en deed me denken aan mijn eigen dorp in Turkije. Het acteren vondk subliem. Omdatk een beetje turks versta, is het leuk om ze te horen praten. Zo realistisch. De acteur die Yusuf speelde was niet eens een proffesionele acteur. Kvond de acteurs allen geweldig. De plot van de film zelf, stelde helemaal niets voor. Ook kreeg je geen band met de personages. Maar dat stoorde geen moment. Veel gebeurtenissen waren geniaal. En ik denk dat ieder wel zijn eigen favoriete gebeurtenis heeft in de film. Toch is deze film, niet voor iedereen weggelegd, omdat de film heel veel lange shots heeft, en er bijna niets gebeurd in de film. Mensen zullen de film dan als 'saai'beschouwen. Maar voor iedereen die wat van de Turkse cinema wilt proefen, of van arthouse films houd of gewoon wat van de niet toerristische kant van Istanbul wilt zien. Is deze film zeker een aanrader

4.5/5
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 08:57
Verwijderd
Jij komt beter uit mijn woorden
Ik versta dan wel geen Turks en ben er ook nog nooit geweest, de sfeer viel gewoon te proeven.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 14:27
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 20-10-2004 @ 09:57 :
Jij komt beter uit mijn woorden
Ik versta dan wel geen Turks en ben er ook nog nooit geweest, de sfeer viel gewoon te proeven.
ja geweldige sfeer in die film
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 14:51
PrimRose
Avatar van PrimRose
PrimRose is offline
offtopic: mijn zus studeerde ook Japans in Leiden. Is er helaas mee gestopt (medische redenen, daardoor kreeg ze een negatief studieadvies) maar ze is wel 1 jaar naar Japan geweest: Nagasaki. (daarnaast is ze voor haar studie Engels ook nog 3 maanden naar Japan (Sendai) geweest, i know vaag, maar dat wilde ze...) Cool dat er meer mensen Japans (gaan) studeren
__________________
Rollo Tomasi! Sometimes, I wanna take your big, dumb, dummy head, and just nyhhhh! [makes stabbing motions]
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 14:58
Verwijderd
Citaat:
PrimRose schreef op 20-10-2004 @ 15:51 :
offtopic: mijn zus studeerde ook Japans in Leiden. Is er helaas mee gestopt (medische redenen, daardoor kreeg ze een negatief studieadvies) maar ze is wel 1 jaar naar Japan geweest: Nagasaki. (daarnaast is ze voor haar studie Engels ook nog 3 maanden naar Japan (Sendai) geweest, i know vaag, maar dat wilde ze...) Cool dat er meer mensen Japans (gaan) studeren
ow dat is cool om te horen Ik had idd plannen om misschien japans te studeren in leiden. Harstikke bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:03.