Oud 13-09-2005, 17:55
Shadyboy-Ray
Shadyboy-Ray is offline
Hoe werkte het ook alweer?
Stel...Je bent op aarde....je laat 2 ronde kogels vallen, de 1 van lood, de ander van hout....ze hebben hetzelfde volume, maar dus niet hetzelfde gewicht
Welke zal sneller vallen,
A. De loden kogel
B. De houten kogel(niet dus)
of C. Ze vallen even snel

Welke van de 2 is het?
Ik dacht eerst aan A maar nu zit ik er toch aan te twijfelen...

Gr
Me
Oud 13-09-2005, 18:12
Supersuri
Supersuri is offline
Ik weet de goede uitleg niet meer, maar het was het voorwerp met de grootste dichtheid.

Isaac Newton heeft die proef van de toren van pizza gedaan met een loden bal van 1 kg en van 10 kg (nou ja iets in die strekking) en die kwamen op het zelfde moment aan.

Maar weet niet meer hoe je in berekening kon laten zien dat het om de dichtheid ging.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 18:14
Sketch
Sketch is offline
Edit: Hmm, ja, wat LL zegt

Laatst gewijzigd op 13-09-2005 om 18:17.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 18:15
Verwijderd
allebei even snel:

Ez=Ekin
mgh=0,5mv²
v=(2gh)1/2
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 18:19
Shadyboy-Ray
Shadyboy-Ray is offline
Thnx people....
Het lijkt zo logisch om te zeggen dat de zwaarste het snelst gaat maar jullie hebben gelijk(als ik erover nadenk)
Oud 13-09-2005, 19:46
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 13-09-2005 @ 19:12 :
Isaac Newton heeft die proef van de toren van pizza gedaan met een loden bal van 1 kg en van 10 kg (nou ja iets in die strekking) en die kwamen op het zelfde moment aan.
Dat klopt niet. Er wordt wel beweerd dat Galilei indertijd 2 kogels met een verschillende massa van de toren van Pisa (let even op de juiste spelling ) naar beneden liet vallen, maar ook dat klopt niet. Wat Galilei wel deed was kogels langs een hellend vlak naar beneden laten rollen, om zo te laten zien dat de versnelling die zo'n kogel langs een hellend vlak ondervindt, uitsluitend afhangt van de hellingshoek, en niet van de massa van de kogel. Hij realiseerde zich ook dat een voorwerp, dat een grotere luchtweerstand ondervindt, langzamer zal vallen, en concludeerde daaruit dat alle voorwerpen bij afwezigheid van luchtweerstand even snel zullen vallen.
Oud 21-09-2005, 19:30
Bumpie
Bumpie is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 13-09-2005 @ 20:46 :
Dat klopt niet. Er wordt wel beweerd dat Galilei indertijd 2 kogels met een verschillende massa van de toren van Pisa (let even op de juiste spelling ) naar beneden liet vallen, maar ook dat klopt niet. Wat Galilei wel deed was kogels langs een hellend vlak naar beneden laten rollen, om zo te laten zien dat de versnelling die zo'n kogel langs een hellend vlak ondervindt, uitsluitend afhangt van de hellingshoek, en niet van de massa van de kogel. Hij realiseerde zich ook dat een voorwerp, dat een grotere luchtweerstand ondervindt, langzamer zal vallen, en concludeerde daaruit dat alle voorwerpen bij afwezigheid van luchtweerstand even snel zullen vallen.
Ik had ook gehoord bij ANW dat ze de kogels van de toren van Pisa lieten vallen en gelijk aankwamen.

Maar het is zelf te checken:
Neem twee cola-flessen, een gevuld met water en een leeg en laat ze vallen. Ze komen nagenoeg gelijk aan.
Oud 21-09-2005, 21:02
ikbenroy
ikbenroy is offline
Ik dacht dat dingen alleen met gelijke snelheid vielen in het luchtledige...
Maar hier op aarde valt de loden kogel dan toch eerst!? Hoe zat dat dan ookalweer? Ik snap er even niets meer van als ze tegelijk vallen...
Of heb ik in die 3 jaar dat ik gene natuurkunde meer heb ineens een soort stoornis in mn koppetje gekregen?
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 21:12
Verwijderd
Citaat:
ikbenroy schreef op 21-09-2005 @ 22:02 :
Ik dacht dat dingen alleen met gelijke snelheid vielen in het luchtledige...
Maar hier op aarde valt de loden kogel dan toch eerst!? Hoe zat dat dan ookalweer? Ik snap er even niets meer van als ze tegelijk vallen...
Of heb ik in die 3 jaar dat ik gene natuurkunde meer heb ineens een soort stoornis in mn koppetje gekregen?
De zwaartekracht is m*g (g is die zwaartekrachtconstante). Voor alle krachten geldt F = m*a, kracht is massa*versnelling.

Dan zeg je:
F = m*g = m*a
a = g
v (snelheid) = a*t = g*t

Maar dan ga je er steeds vanuit dat er geen luchtwrijving is. Als je die wel meeneemt krijg je zoiets:

F = m*g - C*A (= m*a)
a = g - C*A/m

C hangt van een aantal dingen af (snelheid, dichtheid lucht, viscositeit lucht, vorm van het object), A is de oppervlakte van het object. Een grote oppervlakte geeft dus een kleinere versnelling.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten