Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2007, 14:08
Dr. Korsakov
Dr. Korsakov is offline
Ik lees nu een boek waarin een man 1 biljoen dollar erft en daarmee moet hij de mensheid hun verloren gegane toekomst teruggeven. (De Erfenis van Fontanelli - Andreas Eschbach)

Wat zou jij doen als je 1 biljoen zou erven? Zou je alles voor jezelf houden of ook de wereld helpen? Wat zou je voor projecten enzo opzetten als je besluit de wereld te helpen?

TS begint: Ik zou 1 miljard voor mezelf en mijn familie houden, want met 999.000.000.000 dollar kun je de wereld ook best redden, en daar krijg je toch jaarlijks iets van 22 miljard dollar rente op. Verder zou ik heel veel aan goede doelen schenken, want waarom een dubbel project opzetten? En ik zou iemand in dienst nemen die hele goede wereldreddende ideeën kan bedenken. (niet dat ik zelf geen ideeën heb, maar ik wil jullie niet beïnvloeden )
Oud 14-05-2007, 14:11
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik zou toch wel een hoop voor mezelf houden, maar eigenlijk lijkt het me helemaal niet leuk om zo veel geld te hebben, en als je alles weggeeft (maar als je alles houdt ook) krijg je zo veel publiciteit.. brr. Ik denk dat ik een groot deel toch wel aan goede doelen schenk. Maar ik weet het echt niet hoor!
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 14:13
Juffrouw Jansen
Juffrouw Jansen is offline
Ik zou het meeste voor mezelf houden, en een subliem leven lijden..(je word gelukkig van geld) en een kwart aan goede doelen geven of zelf goede doelen opstarten.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 14:18
Bongalientje
Bongalientje is offline
1 Biljoen is echt ziekelijk veel geld. Ik zou een bureau beginnen waarbij ik iedereen die een goed wereldreddend idee heeft geld geeft dat hij/zij nodig heeft. Ik zou er in het begin zelf werken, maar steeds meer van de taken aan anderen over laten zodat ik uiteindelijk zelf mensen kan helpen.

Ik zou in ieder geval veel schulden van arme landen willen afbetalen en zelf een mooi huis kopen en ook vrienden rijk laten worden? 1 Biljoen krijg je nooit op.
Oud 14-05-2007, 14:19
Juffrouw Jansen
Citaat:
kunst schreef op 14-05-2007 @ 15:18 :
1 Biljoen is echt ziekelijk veel geld. Ik zou een bureau beginnen waarbij ik iedereen die een goed wereldreddend idee heeft geld geeft dat hij/zij nodig heeft. Ik zou er in het begin zelf werken, maar steeds meer van de taken aan anderen over laten zodat ik uiteindelijk zelf mensen kan helpen.

Ik zou in ieder geval veel schulden van arme landen willen afbetalen en zelf een mooi huis kopen en ook vrienden rijk laten worden? 1 Biljoen krijg je nooit op.
nee daar heb je inderdaad wel gelijk in, je krijgt het natuurlijk nooit op.. tja andere mensen gelukkig maken dan maar.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 14:20
luchtballon
luchtballon is offline
in het engels staat billion toch gelijk aan een miljard?
Swlabr
Swlabr is offline
Voor mezelf houden.
Bongalientje
Bongalientje is offline
Citaat:
luchtballon schreef op 14-05-2007 @ 15:20 :
Jep. En dat gaat al 1000 keer minder snel op dan een
biljoen

@DarkieKurd, wat zou je doen als je het voor je zelf houdt? Ik denk niet dat je het lang kunt houden als je het in huis opslaat en dat maar weinig banken 1 biljoen willen aannemen.
Oud 14-05-2007, 14:21
Dr. Korsakov
Dr. Korsakov is offline
Citaat:
luchtballon schreef op 14-05-2007 @ 15:20 :
Ja maar het gaat hier echt over 1000 miljard, dus 1 Nederlandse biljoen.
Oud 14-05-2007, 14:22
Juffrouw Jansen
trouwens!! ik zou wel 3 kwart voor mezelf houden, want ik wil dat mijn nakomelingen ook rijk worden
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 14:22
Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
kunst schreef op 14-05-2007 @ 15:20 :
Jep. En dat gaat al 1000 keer minder snel op dan een
biljoen

@DarkieKurd, wat zou je doen als je het voor je zelf houdt? Ik denk niet dat je het lang kunt houden als je het in huis opslaat en dat maar weinig banken 1 biljoen willen aannemen.
Met die miljard zou ik heel veel wiskundeleraren inhuren en de hele dag wiskunde doen.
Oud 14-05-2007, 14:26
Bongalientje
Bongalientje is offline
Als je een miljard voor je zelf houdt overleef je ook nog wel een aantal generaties.
IK denk alleen dat als er een biljoen euro's ergens vandaan komt, of de rest van de wereld arm wordt of het geld veel minder waard is.
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
Dr. Korsakov schreef op 14-05-2007 @ 15:21 :
Ja maar het gaat hier echt over 1000 miljard, dus 1 Nederlandse biljoen.
ok ik dacht ff dat je het boek in het engels las misschien ofzo, wie weet is het verkeerd vertaald

Nouja eh, de mentaliteit van mensen veranderen is nogal moeilijk. Maar alseerst zorgen voor allemaal milieuvriendelijke dingen, zodat de wereld iig leefbaar blijft bestaan, en daarna door allerlei projecten waarvoor inderdaad een bureau wel een goed idee is de welvaart beter verdelen.
Nouja, niet helemaal daarna, want het armoede en honger probleem is wat urgenter dan milieu.
Eerst de ergste armoede problemen, dan milieu, dan als er nog geld is (maar dat denk ik niet) de rest.
Bongalientje
Bongalientje is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 14-05-2007 @ 15:22 :
Met die miljard zou ik heel veel wiskundeleraren inhuren en de hele dag wiskunde doen.
Voor 100 euro per uur komen ze ook wel hoor
10 leraren=1000 euro per dag.
dat is 1 miljard dagen wiskunde voor jou.
Oud 14-05-2007, 14:27
Swlabr
Swlabr is offline
Ik wil van elk vakgebied de beste expert. Ook in de natuurkunde. Dat zijn heel veel leraren.
Oud 14-05-2007, 14:34
Bongalientje
Bongalientje is offline
Citaat:
kunst schreef op 14-05-2007 @ 15:26 :
Voor 100 euro per uur komen ze ook wel hoor
10 leraren=1000 euro per dag.
dat is 1 miljard dagen wiskunde voor jou.
gedeeld door 5! want je wilt 5 verschillende vakken.

Dat zijn 50 docenten. Voor 100 euro per uur. Dat zijn 200 miljard lesuren voor jou.
Per dag ongeveer 10 uur. per week 70. per jaar. ZOnder vrije dagen dat maakt: Ongeveer 55.000 jaar! Wat een leven.
Oud 14-05-2007, 14:34
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 14-05-2007 @ 15:27 :
Ik wil van elk vakgebied de beste expert. Ook in de natuurkunde. Dat zijn heel veel leraren.
en geen school meer?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 14:45
Dexter_M
Dexter_M is offline
Zou bijna alles voor me zelf houden zou zo 2 miljard aan
vrienden en familie geven zodat ik hun blij kan maken.
Voor de rest zal ik een eigen filmstudio kopen en allemaal films uitbrengen. En mischien een landje in afrika of zuid amerika kopen zodat ik daar kan gaan heersen.

voor de rest gewoon genieten van het leven met in elk land huis, paar jachten en vliegtuigen gewoon lekker luxe
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 15:06
Bongalientje
Bongalientje is offline
Citaat:
Dexter_M schreef op 14-05-2007 @ 15:45 :
Zou bijna alles voor me zelf houden zou zo 2 miljard aan
vrienden en familie geven zodat ik hun blij kan maken.
Voor de rest zal ik een eigen filmstudio kopen en allemaal films uitbrengen. En mischien een landje in afrika of zuid amerika kopen zodat ik daar kan gaan heersen.

voor de rest gewoon genieten van het leven met in elk land huis, paar jachten en vliegtuigen gewoon lekker luxe
Ik denk dat je nu nog ongeveer 990 miljard overhoudt als het niet meer is.
Oud 14-05-2007, 15:07
Dexter_M
Dexter_M is offline
Citaat:
kunst schreef op 14-05-2007 @ 16:06 :
Ik denk dat je nu nog ongeveer 990 miljard overhoudt als het niet meer is.

hmmm dan koop ik heel zuid amerika en laat ik het hernoemen naar bob. de nieuwe grootmacht

Laatst gewijzigd op 14-05-2007 om 15:11.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 15:09
Bongalientje
Bongalientje is offline
Citaat:
Dexter_M schreef op 14-05-2007 @ 16:07 :
hmmm dan koop ik heel zuid amerika en wordt hernoemd naar Bob.
Ik denk dat je dan meteen word doodgeschoten door de fbi, al die drugs enzo. Jouw verantwoordelijkheid dan.
Oud 14-05-2007, 15:11
Dexter_M
Dexter_M is offline
je mag het ook positief inzien hoor
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 15:12
TopDrop
TopDrop is offline
Ik zou een land kopen waar alleen aardige/normale/niet-geweldadige mensen in mogen wonen. Strenge selectie procedure. Als je je niet aan de regels houdt, word je meteen het land uitgezet.
Oud 14-05-2007, 15:16
Bongalientje
Bongalientje is offline
Citaat:
Dexter_M schreef op 14-05-2007 @ 16:11 :
je mag het ook positief inzien hoor
Sorry ik ben van nature nogal pessimistisch en dus altijd zeer negatief ingesteld! Better Luck Next Time.
Oud 14-05-2007, 15:21
ook hallo
ook hallo is offline
Ik zou het geheim houden en het anoniem aan goede doelen schenken, maar niet te grote bedragen tegelijk want dat is niet goed.

Eigenlijk zou ik het helemaal niet willen, want teveel geld maakt ongelukkig
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-05-2007, 16:03
Verwijderd
Ik zou er milkshakes van kopen. Heel veel.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 17:04
Le Soleil.
Le Soleil. is offline
Ik zou een hele grote ark laten bouwen, alle diersoorten meenemen plus een aantal speciaal geselecteerde personen.
En hiermee het heelal gaan koloniseren.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 17:11
Verwijderd
Eerst zorgen dat ik genoeg heb om met m'n hele familie goed van te kunnen leven (en dan ook wel echt goed, natuurlijk, want zo egoistisch ben ik wel). En dan zou ik eens een paar mensen uitnodigen die verstand hebben van projecten waarmee ik mensen kan helpen. En met hen wil ik dan projecten op touw zetten, 't liefst vrij groots. Dus bv. niet alleen watervoorzieningen aanleggen, maar mensen ook opleiden tot iets, zodat ze echt op eigen benen leren te staan. Ik ga geen geld in bepaalde landen pompen, maar ik koop min of meer natura en pomp die in de landen. (Dus ik koop materiaal, ik neem mensen in dienst etc etc.)

En vervolgens ga ik daar m'n levenswerk van maken en zorg ik dat mijn zus ook mee doet
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 17:14
Verwijderd
Citaat:
TopDrop schreef op 14-05-2007 @ 16:12 :
Ik zou een land kopen waar alleen aardige/normale/niet-geweldadige mensen in mogen wonen. Strenge selectie procedure. Als je je niet aan de regels houdt, word je meteen het land uitgezet.
Welkom bij de zo-werkt-dat-niet-club. Mensen zijn van nature niet aardig/niet normaal/gewelddadig.

Ik zou vrijwel niets zelf houden, wat moet ik nou met een biljoen? Ik zou proberen armoede uit te roeien.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 17:23
George
George is offline
Citaat:
Jeroenjeroen schreef op 14-05-2007 @ 17:03 :
Ik zou er milkshakes van kopen. Heel veel.

Ik zou iig eerst een mooi huisje kopen en vervolgens niet meer dan een miljoen zelf houden. Verder vind ik dat bureau-idee van kunst tof, dus zoiets zou ik ook doen. Veel investeren in geboorte- en aidsbeperking en in goed onderwijs overal ter wereld. Zorgen dat ieder kind leert voor zichzelf te zorgen.
Ik zou de hele bio-industrie opkopen en ten gronde richten ( ), daarmee ervoor zorgen dat alle landbouwproducten in plaats van naar bio-industrievee, naar mensen gaan, zodat al een groot deel van het voedselprobleem verholpen is. Flink investeren in meer onderzoek naar duurzame energie, een paar leuke kernfusiecentraletjes bouwen. Zorgen dat de houtkap minder wordt, betere bescherming van uitstervende diersoorten.
Een 100% milieuvriendelijke auto laten uitvinden en iedereen er zo een geven, op voorwaarde dat de oude auto's weggeflikkert worden. Out of inspiration, als ik me nog meer bedenk kom ik terug. [/idealist]
Oud 14-05-2007, 17:38
Bongalientje
Bongalientje is offline
Citaat:
George schreef op 14-05-2007 @ 18:23 :

Verder vind ik dat bureau-idee van kunst tof, dus zoiets zou ik ook doen. Veel investeren in geboorte- en aidsbeperking en in goed onderwijs overal ter wereld. Zorgen dat ieder kind leert voor zichzelf te zorgen.
Dankje, ik vond het zelf ook wel leuk

Dat vond ik ook wel een goede. Maar hoe investeer je daar in?
Oud 14-05-2007, 17:42
George
George is offline
Citaat:
kunst schreef op 14-05-2007 @ 18:38 :
Dankje, ik vond het zelf ook wel leuk

Dat vond ik ook wel een goede. Maar hoe investeer je daar in?
Nuja, investeren, gewoon mensen inhuren die er verstand van hebben en over flink wat overtuigingskracht beschikken, door die mensen voorlichtingen laten geven en gratis voorbehoedsmiddelen verstrekken en dat soort dingen. En onderwijs: overal scholen bouwen en vaksbekwame leraren les laten geven en kans bieden op vervolgonderwijs e.d. om het even heel makkelijk te laten klinken. ;x
Oud 14-05-2007, 17:46
Bongalientje
Bongalientje is offline
Citaat:
George schreef op 14-05-2007 @ 18:42 :
Nuja, investeren, gewoon mensen inhuren die er verstand van hebben en over flink wat overtuigingskracht beschikken, door die mensen voorlichtingen laten geven en gratis voorbehoedsmiddelen verstrekken en dat soort dingen. En onderwijs: overal scholen bouwen en vaksbekwame leraren les laten geven en kans bieden op vervolgonderwijs e.d. om het even heel makkelijk te laten klinken. ;x
Ja maar hoe?!
Hoe krijg je mensen zo ver om daar les te geven met zijn allen? Gewoon de hele PaBo leeg halen en overbetalen? Als ze klaar zijn natuurlijk.
Oud 14-05-2007, 17:52
George
George is offline
Citaat:
kunst schreef op 14-05-2007 @ 18:46 :
Ja maar hoe?!
Hoe krijg je mensen zo ver om daar les te geven met zijn allen? Gewoon de hele PaBo leeg halen en overbetalen? Als ze klaar zijn natuurlijk.
Ja daar ben ik ook nog niet helemaal uit. ;D
Uiteindelijk natuurlijk sowieso zorgen dat men daar ook een soort van pabo kan doen zodat de leerlingen leraren kunnen worden na x jaar, over de beginjaren ja hm, stap voor stap aanpakken denk ik. Bij een paar dorpen beginnen, zodra ze daar geleerd hebben ook op onderwijsgebied op eigen benen te staan, verdertrekken en uitbreiden. Zou wel heel lang duren zo natuurlijk, maar misschien dat men het werk zo goed vindt dat opeens iedereen wil helpen. ;p Ik heb ook eigenlijk totaal geen verstand van dit soort dingen eh. Ik denk dat ik gewoon een of andere slimmerik in zou huren om voor dat onderwijsgedoe heel slimme plannen te bedenken. :'D
Oud 14-05-2007, 21:42
Verwijderd
Tja.
Ik denk niet dat het probleem in geld zit, maar dat het aan het menselijke egoïsme ligt.
Neemt niet weg dat je niks kan doen, je kan er heel veel projecten mee opzetten.
Ik zou in Afrika een duurzame industrie willen ontwikkelen, zodat ze zelfvoorzienend kunnen worden.
Ik zou daarbij heel erg oppassen dat het niet te veel verwesterd.
Ik zou veel geld steken in duurzame ontwikkelingen.

Wat ik me altijd afvraag, er zijn zoveel fondsen en stichtingen om deze wereld beter te maken (unicef, msf, wnf, etc.) en die bestaan soms al heel wat jaren, maar toch sterven er nog iedere dag duizenden mensen aan honger, oorlog en dat soort dingen.
Hoe kan dat dan, als er zoveel stichtingen zijn?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 22:22
ook hallo
ook hallo is offline
- 40% van de wereldbevolking heeft een inkomen van minder dan 2 dollar per dag
- bijna een miljard mensen is chronisch ondervoed
- eenderde van de wereldbevolking heeft geen schoon water
- een op de vijf mannen en een op de drie vrouwen kan niet lezen en schrijven

Hoeveel stichtingen denk jij dat er zijn?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 22:33
mepsteen
mepsteen is offline
als je bedenkt dat het nederlands budget al in de paar honderd miljard zit is 1 biljoen niet eens zo gek veel.
Oud 15-05-2007, 09:28
Bongalientje
Bongalientje is offline
Citaat:
Naojan schreef op 14-05-2007 @ 22:42 :
Tja.
Ik denk niet dat het probleem in geld zit, maar dat het aan het menselijke egoïsme ligt.
Neemt niet weg dat je niks kan doen, je kan er heel veel projecten mee opzetten.
Ik zou in Afrika een duurzame industrie willen ontwikkelen, zodat ze zelfvoorzienend kunnen worden.
Ik zou daarbij heel erg oppassen dat het niet te veel verwesterd.
Ik zou veel geld steken in duurzame ontwikkelingen.
Als Afrika zelfvoorzienend wordt. Rijker wordt en beter opgeleid dan gaat het 'rijke westen' waarschijnlijk faliet. Net als Amerika.
Oud 15-05-2007, 09:44
Kitten
Kitten is offline
Ik zou een groep economen inhuren om te onderzoeken hoe ik dit geld kon herverdelen op zo'n manier dat de wereldeconomie niet instort en tegelijkertijd armere landen er beter van kunnen worden.
Oud 15-05-2007, 10:38
Flushpuppie
Flushpuppie is offline
ik zou een fascistische superstaat stichten en een leger zonder weerga creeëren. daarna zou ik amerika aanvallen
Oud 15-05-2007, 10:43
Verwijderd
Citaat:
Flushpuppie schreef op 15-05-2007 @ 11:38 :
ik zou een fascistische superstaat stichten en een leger zonder weerga creeëren. daarna zou ik amerika aanvallen
En dan hebben ze je al 10x vermoord
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 10:57
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
mepsteen schreef op 14-05-2007 @ 23:33 :
als je bedenkt dat het nederlands budget al in de paar honderd miljard zit is 1 biljoen niet eens zo gek veel.
Wel als je bedenkt dat al het ontwikkelingsgeld wat gebruikt wordt uiteindelijk ook weer bij Nederland terug moet komen (gebruik van Nederlandse bedrijven, investeringsmaatschappijen e.d). Ze helpen arme landen echt niet onbaatzuchtig.
Oud 15-05-2007, 12:27
ook hallo
ook hallo is offline
Volgens mij verdienen we sowieso meer aan ontwikkelingslanden dan dat we ze helpen.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 12:31
Verwijderd
Citaat:
kunst schreef op 15-05-2007 @ 10:28 :
Als Afrika zelfvoorzienend wordt. Rijker wordt en beter opgeleid dan gaat het 'rijke westen' waarschijnlijk faliet. Net als Amerika.
dus om die reden mag Afrika niet zelf voorzienend worden? omdat wij anders falliet gaan?
Dus gewoon maar door blijven gaan op deze weg, het rijke westen kaapt alles weg uit afrika voor een habbekrats, en het rijke westen dumpt alles daar wat ze niet meer kunnen gebruiken

Dat zou dus betekenen dat het rijke westen misschien zelf ook iets nieuws moet verzinnen om dat te voorkomen, of misschien gewoon alle grenzen afschaffen en alles eerlijk verdelen.
maar dat is vast te utopisch gedacht :')
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 12:32
Verwijderd
Citaat:
ook hallo schreef op 15-05-2007 @ 13:27 :
Volgens mij verdienen we sowieso meer aan ontwikkelingslanden dan dat we ze helpen.
ja we geven ongeveer 1 miljard aan ontwikkelingshulp, maar via de achterdeur komt er bijna 3 miljard weer binnen.
Mijn bloed gaat koken van dat soort oneerlijkheid
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 12:35
Bongalientje
Bongalientje is offline
Citaat:
Naojan schreef op 15-05-2007 @ 13:31 :
dus om die reden mag Afrika niet zelf voorzienend worden? omdat wij anders falliet gaan?
Dus gewoon maar door blijven gaan op deze weg, het rijke westen kaapt alles weg uit afrika voor een habbekrats, en het rijke westen dumpt alles daar wat ze niet meer kunnen gebruiken
Nee dat zeg ik niet .
Ik zeg dat als je gewoon weg geld gaat pompen, dat het mis gaat met de andere helft van de wereld. Dus dat schiet niet op.

Er moet eenbeter alternatief zijn. Want er is opzich genoeg eten, drinken en plaats voor iedereen.
Oud 15-05-2007, 12:45
Verwijderd
Citaat:
kunst schreef op 15-05-2007 @ 13:35 :
Nee dat zeg ik niet .
Ik zeg dat als je gewoon weg geld gaat pompen, dat het mis gaat met de andere helft van de wereld. Dus dat schiet niet op.

Er moet eenbeter alternatief zijn. Want er is opzich genoeg eten, drinken en plaats voor iedereen.
Maar de derde wereld is altijd de lul!

er moet idd een beter alternatief zijn ja, maar helaas is dat er nog van gekomen.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 12:50
Bongalientje
Bongalientje is offline
Citaat:
Naojan schreef op 15-05-2007 @ 13:45 :
Maar de derde wereld is altijd de lul!

er moet idd een beter alternatief zijn ja, maar helaas is dat er nog van gekomen.
Dus moeten we het omruilen? NU eventjes 300 jaar Europa en Amerika verhongeren? Ik vind het gewoon geen oplossing.

Ik zou veel slimme mensen inhuren en mee laten denken over hoe we dit oplossen.
Oud 15-05-2007, 12:55
Verwijderd
Citaat:
kunst schreef op 15-05-2007 @ 13:50 :
Dus moeten we het omruilen? NU eventjes 300 jaar Europa en Amerika verhongeren? Ik vind het gewoon geen oplossing.
nee dat zeg ik niet
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 12:56
Bonga
Bonga is offline
als protectionistische maatregelen ook in het rijke westen afgeschaft zouden worden heeft afrika misschien een kans..
onder druk van de wereldbank en het imf hebben veel afrikaanse landen immers al handelsbarrieres op moeten heffen, wat er veelal toe heeft geleid dat hele (gezonde) economische sectoren gedoemd waren..
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten