![]() |
|
Verwijderd
|
VS handhaaft positieve discriminatie 23-06-2003
Het Amerikaanse Hooggerechtshof heeft in een beladen uitspraak bepaald dat positieve discriminatie in het onderwijs blijft toegestaan. De Amerikaanse Grondwet verbiedt "niet het beperkt op maat gesneden gebruik van ras bij toelatingsbeslissingen in het onderwijs", zei rechter Sandra Day O'Connor. Het oordeel van het Hooggerechtshof was niet unaniem. Volgens het hoogste rechtsorgaan in de Verenigde Staten, dat uitspraak deed in twee zaken, is positieve discriminatie toegestaan om de diversiteit in het onderwijs te garanderen. In de eerste zaak zei het hof dat positieve discriminatie in het belang is van alle rassen. In deze uitspraak kwam het hof met een 5-4 verdeling tot een oordeel. In de tweede, nauwverwant aan de eerste, verbood het hof het gebruik van puntensystemen bij toelatingstoetsen voor universiteiten. In dergelijke systemen krijgen etnische minderheden extra punten. Volgens het hof is dat in strijd met de Grondwet, die gelijke rechten garandeert. Daarmee kwam het hof de tegenstanders van positieve discriminatie deels tegemoet. Bij deze uitspraak was de stemverhouding 6-3. Het Hooggerechtshof stelde wel een tijdslimiet aan de uitspraak door eraan toe te voegen: "Het hof verwacht dat over 25 jaar raciale voorkeursbehandeling niet langer noodzakelijk zal zijn". Discriminatie Het hof oordeelde in zaken die twee blanke studentes hadden aangespannen tegen de Universiteit van Michigan. Zij voelden zich gediscrimineerd, omdat zwarte kandidaatstudenten bij toelatingstoetsen extra punten krijgen. Onderliggende vraag was of positieve actie leidt tot ongrondwettelijke discriminatie van blanke studenten. Het hof oordeelde dus dat dat niet het geval is. Op de uitspraak van het Hooggerechtshof werd met spanning gewacht. Zou het hof de studenten gelijk hebben gegeven, dan had dat betekend dat één van de hervormingen van de jaren zestig zou zijn teruggedraaid. Daarom beschouwen waarnemers de zaak als de belangrijkste uitspraak over burgerrechten in 25 jaar. De uitspraak is een tegenvaller voor president Bush. Die had eerder de kant van de aanklagers gekozen, samen met andere invloedrijke conservatieven. De aanklagers werden ook financieel gesteund door de Republikeinse partij. Omstreden Onder meer het bedrijfsleven en het leger steunden de Universiteit van Michigan. Het bedrijfsleven deed dat vanuit zijn belang bij goed opgeleid personeel. Het leger gebruikt positieve discriminatie vooral bij de rekrutering van soldaten. Zonder soldaten van etnische minderheden zouden de Verenigde Staten geen groot beroepsleger kunnen behouden. Positieve discriminatie is niet alleen omstreden bij conservatieve blanke Amerikanen. Ook bijvoorbeeld goedopgeleide zwarte Amerikanen hebben vaak hun twijfels geuit over het nut van positieve discriminatie. Zij moeten zich vaak teweer stellen tegen verwijten dat zij hun hoge positie alleen hebben bereikt dankzij positieve discriminatie. Bron: www.nos.nl Ik vind dat discriminatie op geen enkele wijze toelaatbaar is, ook niet in positieve zin. Het bevoordelen van de ene bevolkingsgroep boven de ander vind ik net zo zeer in strijd met het gelijkheidsbeginsel als negatieve discriminatie. Mensen moeten op basis van hun kwaliteiten hogerop komen, niet op basis van een bepaalde etnische eigenschap of geslacht. Bovendien leidt het evenzeer tot spanningen als negatieve discriminatie: je ziet in dit geval dat de blanke studenten zich gediscrimineerd voelen. Wat denken jullie hierover? |
Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
uhm, als je dan toch zo nodig je positive discriminatie moet behouden, dan moet dat niet via de punten gebeuren. Een loting lijkt me een veel beter idee, of in ieder geval een aantal vrije plaatsen voor die mensen. Maar dit zijn eigenlijk de woorden van het hoge gerechts hof als ik me niet mislees.
|
![]() |
||
Citaat:
En positieve discriminatie dan? Dat hoeft niet altijd verkeerd te zijn, bijvoorbeeld een 65+ kortingspas voor ouderen is ook een vorm van positieve discriminatie.
|
Verwijderd
|
Een beleid wat rekening houdt met de achterstanden van bepaalde sociale groepen en ze op basis daarvan meer kansen biedt om deel te nemen aan een leertraject is natuurlijk lovenswaardig. Een beleid wat enkel en alleen op basis van ras mensen voortrekt zonder inhoudelijk naar hun kunnen te kijken gaat uit van een naïef gelijkheidsideaal.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||||||||
Citaat:
Citaat:
diversiteit is verschillende scholen met verschillende stijlen en culturen. dit is een totale cultuurloosheid. leve verschillen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
groetjes Kenny ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Ik ben het eens met de uitspraken van het Hooggerechtshof. Het standaard meer punten toekennen aan zwarte leerlingen is een vorm van 'echte' discriminatie. In sommige achtergevallen kan positieve discriminatie echter zijn diensten bewijzen; dit moet mogelijk blijven.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is een feit dat werkgevers liever een blanke Nederlander aannemen dan een allochtoon, hoe hooggekwalificeerd die allochtoon ook is. Het is gewoon koudwatervrees. Als je die werkgever met premies kunt dwingen of stimuleren die allochtoon aan te nemen bereik je het gewenste resultaat, namelijk spreiding van allochtone werknemers over verschillende functies, wat de integratie ten goede komt. Natuurlijk hoef je niet een allochtoon aan te nemen als hij duidelijk minder gekwalificeerd is dan zijn Nederlandse tegenhanger, maar dat beweert ook niemand. Als die met subsidie aangenomen allochtoon niet goed blijkt te functioneren flikker je hem er gewoon weer uit. Die fout kan echter ook gemaakt worden bij het aannemen van een Nederlandse werknemer, dus ik zie niet in wat er negatief is met een premiestelsel mits het functioneert in het kader wat ik hierboven beschreef. |
![]() |
||
Citaat:
|
Toen ik dit nieuws bericht las was ik toch wel ff geschrokken
![]() Positieve discriminatie voor de ene groep is negatieve discriminatie voor de andere groep en wij worden gewoon gediscrimineerd in ons eigen land (bv. ik heb laatst gelezen dat als werknemers een allochtoon aannamen ze extra geld kregen) terwijl het verboden is van de wet ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Stimuleringsbeleid? Maar daar ben ik het niet mee eens, er is immers nooit volledig sprake van gelijke benoembaarheid, er is er altijd wel eentje die iets beter is dan de ander.
Check trouwens dit bericht: 'Haagse stomerij discrimineert' Den Haag - Een stomerij aan het Koningin Julianaplein in Den Haag hangt een rechtszaak wegens discriminatie boven het hoofd. Een Antilliaans meisje uit Zoetermeer kreeg te horen dat ze niet in de zaak mocht werken omdat ze een buitenlander is. De zaakeigenaar herhaalde zijn uitspraken tegenover het bureau discriminatiezaken en de Commissie Gelijke Behandeling. De moeder van het meisje overweegt juridische stappen Bron: www.tvwest.nl |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Insane Juggalo: ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Een beetje positieve discrimatie kan geen kwaad. Ik vind best dat de staat mag helpen om achtergestelde bevolkingsgroepen op het niveau te krijgen waardoor ze even gemiddeld zullen presteren als de andere bevolkingsgroepen. Je ziet duidelijk dat de Amerikaanse zwarten vaak in verpauperde buurten wonen met meer geweld. Voor mensen die hier in opgroeien is het moeilijker om hoger op te komen, vaak blijven ze daar, of erger, ze belanden in de criminaliteit. Om te voorkomen dat deze negatieve spiraal doorgat is het in het belang van iedereen dat de staat ze steunt voor een betere posititie in de maatschappij. Zoiets begint bij het steunen van die enkele individuen, die daardoor hun achterban meetrekken.
Helaas zijn er daardoor mensen die zich gediscrimineerd voelen doordat een allochtoon op grond van zijn allochtoon-zijn word voorgetrokken ook al heeft hij ongeveer dezelfde kwalificaties. Toch is de samenleving hierbij gebaat. Werk voor hun zorgt ook dat ze er meer bij gaan horen en meer betrokkenheid tonen met het welzijn van het land. De autochtoon heeft toch meer kans om een betere baan te krijgen en anders neemt-ie maar een cursus, hij kan toch zo goed Nederlands en hij is toch beter en slimmer dan die allochtoon? ![]()
|
Om hierover te kunnen oordelen moet je wel de details van de beide zaken (Gratz et al. vs Bollinger et al., en Grutter vs. Bollinger et al.) goed kennen natuurlijk.
In Grutter is vastgesteld, zoals de krant weergaf, dat een "nauwkeurig toegepast" beleid dat het toelaten van minderheden steunt grondwettelijk is, omdat het een belangrijk staatsbelang is om minderheden de facto gelijke kansen te geven. Hier gaat het om een systeem waarin een hele hoop verschillende factoren werden meegerekend, waaronder ras, maar ook armoedige achtergrond, wonen in een achtergebleven gemeente van de staat, etc. Omdat dit dus niet een regeling is die staat of valt met een rassen-beoordeling, is dit grondwettelijk. In Gratz ging het om een systeem waarbij men 100 punten moest scoren op basis van enkele onderwijs-factoren om toegelaten te worden tot de universiteit, met name natuurlijk je gemiddelde cijfers op de high school en je andere kwalificaties e.d. Echter, als je een ander ras had (of iig invulde) dan blank, dan kreeg je al automatisch, ongeacht je kwalificaties, 20 van de noodzakelijke 100 punten toegekend. Dat is dus wel ongrondwettelijk geacht omdat het niet nauwkeurig toegepast is, omdat het een veel te beslissende factor is geworden. Die regeling is nu dus verboden.
|
Verwijderd
|
Er is niets mis met een stimuleringsbeleid t.o.v achterstandsgroeperingen, maar het mag niet zo zijn dat je enkel op grond van een bepaalde (raciale) eigenschap al een grote voorsprong hebt op anderen. Dan wordt positieve discriminatie te zeer negatieve discriminatie voor anderen, en dat leidt tot spanningen.
|
![]() |
||
Citaat:
|
Discriminatie moet je niet toestaan. Het woord discriminatie betekent niks positiefs dus dat moet je er ook niet voor zetten. Anders heeft het woord discriminatie een nieuwe betekenis gekregen.
Wat wel zo is is dat de feiten wel op tafel moeten kunnen worden gelegt. Hetgeen waar Pim Fortuyn bestempeld werd door extreem rechts vanwege zijn uitspraken. Die dat niet waren. Hij zou discrimineren is ook letterlijk gezegt. Nonsens natuurlijk... maar daar hebben we volgens mij van geleerd |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
ik ben het helemaal met je eens,
op deze manier proberen ze eigenlijk de minderheden te stimuleren, maar dit heeft dus idd een negatieve invloed op de anderen. en dat kan niet, ze moeten de minderheden op andere manieren proberen te stimuleren
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
maar hoezo is wat ik zeg niet goed dan? ja maar als je ze een grotere kans geeft dan staat dat bijna gelijk aan positieve discriminatie als je t mij vraagt
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik ben voor positieve discriminatie. Ik ben teleurgesteld in de linkse gasten van dit forum...jullie moeten beter je huiswerk doen en je meer verdiepen in linkse idealen!
Tegen onderdrukking en achterstelling! Groepen die eeuwenlang zijn onderdrukt en achtergesteld, zoals zwarten, horen geholpen te worden door middel van positieve discriminatie. Discriminatie wat wij zien is altijd negatief. Positieve discriminatie is geen discriminatie. Niet ingrijpen of juist geen verschillen toelaten wanneer die wel nodig zijn, is discriminatie. Ik weet niet of jullie maatschappijleer hebben, maar in het boek over de Multiculturele samenleving stond een goed uitleg hierover. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Idealen zijn goed zolang je de werkelijkheid niet uit het oog verliest. Idealen zijn geen doel op zich, idealen zijn slechts een middel om iets te bereiken. Als dat op een andere manier bereikt kan worden is het ook prima, wanneer het resultaat hetzelfde is. Ik denk functioneel. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ga es op tijd naar bed! ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
positieve discriminatie oesterpoester | 10 | 05-02-2006 20:08 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Overvaller komt om na achtervolging door slachtoffer number9 | 500 | 19-01-2005 16:08 | |
Psychologie |
menselijke reactie op discriminatie penelopie | 35 | 10-04-2004 08:42 | |
Positieve discriminatie Soffl | 60 | 28-12-2003 17:54 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Vrouwendiscriminatie (positief) hendrikwijnja | 54 | 04-11-2003 14:41 | |
positieve discriminatie Nyrvana | 21 | 26-01-2003 18:38 |