Oud 23-04-2004, 08:56
pluizeb33stje
pluizeb33stje is offline
Hey,

Ik zit men een (voor mij toch) zeer groot probleem. Ik heb de laatste tijd erg veel last met nieuwe mensen te leren kennen. Ik zit op kot en heb wel wat mensen leren kennen, maar als ik dan bvb naar een studentenavond ga, zeg ik iedereen wel goededag en zo.. maar na drie zinnen loopt het gesprek al op zijn einde Dan zit ik met dingen in mijn hoofd als "ze vinden me niet leuk, men uiterlijk stoot hen af, enz.. " En ook.. als de mensen dan niet naar mij komen om te praten ga ik ook weer direkt denken dat dit aan mij ligt.. hoe kan je die 'conversatieangst' overwinnen? En hoe kun je een langer gesprek aanknopen? Ben echt radeloos.. op internet heb ik geen problemen om met mensen lange conversaties te voeren.. ik denk, gewoon, omdat ze mij dan niet zien, en ik hen niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-04-2004, 08:58
Verwijderd
Het er over hebben met mensen die je vertrouwd en met hen 'oefenen', kan denk ik best helpen.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 09:00
pluizeb33stje
pluizeb33stje is offline
Maar.. met hen heb ik dit probleem niet.. het duurt lang eer ik me op mijn gemak voel bij iemand, maar eens die klik er is, heb ik geen problemen meer mee.. maar aangezien ik die eerste stappen niet durf zetten, zal ik me nooit bij nieuwe mensen op mijn gemak gaan voelen Ik kan dus niet echt oefenen bij mensen die ik al vertrouw want bij hen gaat het zeer vlot..
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 09:02
Verwijderd
Mensen die je vertrouwd mee nemen naar iets met onbekende mensen en dan eerst samen met die mensen die je vertrouwd die eerste stappen zetten en dan steeds meer zelf die stappen zetten. Misschien is dat een idee?

En/of proberen je zelfvertrouwen om hoog te krijgen, denk dat dat misschien wel het belangrijkste is.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 10:33
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Hoi Divinity,

Als ik het goed begrijp vind je het moeilijk in situaties met nieuwe(of niet echt "vertrouwde") mensen, een praatje te houden. Je denkt dan al snel negatief over jezelf en voelt je angstig.

Dit klopt?

...

Sinds wanneer is deze angst begonnen?

Wat doet dit probleem met jou?; hoe voel je, je onder de situatie en wat zijn de gevolgen?

Praat je er wel eens met anderen over(naasten)?. Zouden de vertrouwde mensen om je heen iets voor je kunnen betekenen in je probleem?. Zoja, hoe?, Zonee, waarom niet?.

Er bestaan sociale vaardigheidstrainingen waarin je dit soort problemen met anderen (praktisch) gaat oefenen

Wel eens over gehoord?
Oud 23-04-2004, 10:43
kevertje84
kevertje84 is offline
ik krijg les in sociale vaardigheden maar bij mij loopt het ook niet allemaal even soepel. Ik ben er al achter dat ik op dit gebied geen natuurtalent ben. Het is best vervelend, maar ik ben druk aan het oefenen en mezelf corrigeren. Ik moet er wel beter in worden als ik strakkies stage ga lopen...
Oud 23-04-2004, 16:48
Freestyler*
Freestyler* is offline
maar het gaat wel goed als je elkaar niet ziet..
dus gaat het er dan om dat je vooral denkt dat jouw uiterlijk hen afstoot.. of ben je bang voor een live-reactie?
Oud 23-04-2004, 17:20
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
kevertje84 schreef op 23-04-2004 @ 11:43 :
ik krijg les in sociale vaardigheden maar bij mij loopt het ook niet allemaal even soepel. Ik ben er al achter dat ik op dit gebied geen natuurtalent ben. Het is best vervelend, maar ik ben druk aan het oefenen en mezelf corrigeren. Ik moet er wel beter in worden als ik strakkies stage ga lopen...
Hoe gaat dat dan zo'n les? Ik zou mss ook zoiets krijgen, in een vreemde groep leeftijdsgenoten met hetzelfde probleem.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 17:31
Gertus
Gertus is offline
(speciaal ff geregistreert om hierop te antwoorden)

Ik herken echt superveel in je verhaal!! Ben zelf een jongen van 17 jaar, en heb wel een redelijk sociaal leven. Ik heb wel redelijk veel zelfvertrouwen.

Maar met 70% van de mensen kan ik gewoon geen leuk gesprek houden. Vroeger vond ik het superbelangrijk dat mensen me aardig zouden vinden, en kreeg ik vaak hoofdpijn en voelde me echt stom dat ik niet verder kwam dan drie regels. Ik kreeg er ook letterlijk hoofdpijn van. Maar tegenwoordig kan het me niet zoveel schelen, tenslotte moet een gesprek van twee kanten komen dus ligt het ook aan die andere persoon. En wat is er erg aan dat je geen goed gesprek kan hebben met iemand?? Misschien klikt jouw persoonlijkheid wel gewoon niet zo snel met iemand anders. Of misschien ben je wel saai?? Wat maakt het uit? Je moet niet 'proberen' om een gesprek te hebben, wacht maar tot je gewoon iemand tegenkomt waarbij het uit zichzelf leuk is, alleen op die manier word je gelukkig. Dus accepteer jezelf, en ga niet forceren!!
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 13:07
Verwijderd
Op school krijg ik sociale vaardigheden, daar hoort dus ook bij een gesprek beginnen. (Doe SPW.)

Uhm, wat zijn les inhoud?

Je krijgt verschillende opdrachten bijv. iedereen krijgt een puzzelstukje en dan moet je de mensen zoeken die het stukje hebben wat bij jou stukje past.

Of je moet een gesprek beginnen en dan zorgen dat het blijft lopen, bijv. door af en toe "mh" te zeggen of te knikken de persoon aan te kijken, niet constant.

Verder heb ik een discussie gehad waarbij je met ze tweetjes was en er mocht er maar een praten, de ander moest dus eers tegen zijn partner zeggen wat hij moest zeggen. En voordat je wat mocht zeggen moest je eerst degene die wat voor je zei herhalen, want luisteren is ong. 70% van een gesprek.

Of je moet met 5 mensen een puzzel maken zonder te praten, dan heb ik het dus niet over makkelijke puzzels maar over puzzels met vormen bij. driehoek rondje etc. waar je een figuur mee moet maken.

Hoop dat je nu een beetje weet hoe het werkt.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 13:12
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
sybje schreef op 24-04-2004 @ 14:07 :
Op school krijg ik sociale vaardigheden, daar hoort dus ook bij een gesprek beginnen. (Doe SPW.)

Uhm, wat zijn les inhoud?

Je krijgt verschillende opdrachten bijv. iedereen krijgt een puzzelstukje en dan moet je de mensen zoeken die het stukje hebben wat bij jou stukje past.

Of je moet een gesprek beginnen en dan zorgen dat het blijft lopen, bijv. door af en toe "mh" te zeggen of te knikken de persoon aan te kijken, niet constant.

Verder heb ik een discussie gehad waarbij je met ze tweetjes was en er mocht er maar een praten, de ander moest dus eers tegen zijn partner zeggen wat hij moest zeggen. En voordat je wat mocht zeggen moest je eerst degene die wat voor je zei herhalen, want luisteren is ong. 70% van een gesprek.

Of je moet met 5 mensen een puzzel maken zonder te praten, dan heb ik het dus niet over makkelijke puzzels maar over puzzels met vormen bij. driehoek rondje etc. waar je een figuur mee moet maken.

Hoop dat je nu een beetje weet hoe het werkt.
Dit klinkt herkenbaar.(*doet Sph*)

Op zich is het een mooie opsomming van hoe je daar met anderen aan kan werken, maar hoe zou ze het in haar situatie kunnen gebruiken/toepassen?.(ik begrijp het wel, maar ik vraag mij af of de topicstarter het begrijpt)
Oud 24-04-2004, 13:35
Fade of Light
Fade of Light is offline
Meer ervaring opdoen. Sociale vaardigheden leer je niet door Crime scene investigation te kijken.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 13:40
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 24-04-2004 @ 14:35 :
Meer ervaring opdoen. Sociale vaardigheden leer je niet door Crime scene investigation te kijken.
Hahaha, wat verwoord je dat plastisch

Ontopic; eventueel kun je observeren hoe medestudenten dit in de pratijk uitvoeren? Dan doel ik op 'conversatie starten' en dergelijke.. Wellicht kun je daar suggesties uit opdoen?
Oud 24-04-2004, 16:46
Verwijderd
Citaat:
Dreamerfly schreef op 24-04-2004 @ 14:12 :
Op zich is het een mooie opsomming van hoe je daar met anderen aan kan werken, maar hoe zou ze het in haar situatie kunnen gebruiken/toepassen?.(ik begrijp het wel, maar ik vraag mij af of de topicstarter het begrijpt)
SPH wil ik hierna gaan doen, zit in de eerste hierna nog twee jaar.

Ontoppic: Je kan eerst kijken naar andere mensen en dan ook goed opletten op non-verbale communicatie bijv. met het hoofd knikken met ogen reageren, knipoog. Lachen.. Kortom alles wat je niet zegt is non-verbaal.

Verder kan je ook oefenene met je vrienden en dan vragen of zij zo willen doen dat jij het gesprek gaande moet houden. Het is een cliché maar het weer werkt nog steeds. Je kan dan opbouwen naar lekker op een terrasje zitten, wat drinken, wat drink je? Enz. enz.

Het is wel moeilijk maar oefening baart kunst...
Met citaat reageren
Oud 02-05-2004, 20:40
dawnie
dawnie is offline
neem SoVa-training
Oud 02-05-2004, 21:08
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
phensicske schreef op 23-04-2004 @ 18:20 :
Hoe gaat dat dan zo'n les? Ik zou mss ook zoiets krijgen, in een vreemde groep leeftijdsgenoten met hetzelfde probleem.
Via Riagg/Ggz?
Oud 02-05-2004, 23:15
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Dreamerfly schreef op 02-05-2004 @ 22:08 :
Via Riagg/Ggz?
Via GGZ.

Nu krijg ik nog begeleiding van een psychiater, maar dat helpt me niet, dus ga ik de groepstheraptie aanvragen. Da's dus iets met sociale vaardigheden, maar 'k wist (weet) niet echt wat te verwachten. Vandaar mijn vraag hierboven ergens.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2004, 23:25
Verwijderd
Citaat:
phensicske schreef op 03-05-2004 @ 00:15 :
Via GGZ.

Nu krijg ik nog begeleiding van een psychiater, maar dat helpt me niet, dus ga ik de groepstheraptie aanvragen. Da's dus iets met sociale vaardigheden, maar 'k wist (weet) niet echt wat te verwachten. Vandaar mijn vraag hierboven ergens.
Ik heb ook een assertiviteitstraining gehad... Aangevraagd via mijn psychiater. Ik kon alleen naar de GGZ in Drachten toe. Maar je schiet er geen ene f*** mee op Althans, ik niet. Maar goed, het gaat daar over zulke basisregels van sociaal contact, dat weet echt iedereen... We moesten elkaar complimentjes geven, en elkaar kritiek geven. Elkaar een hand geven. Zeggen wie je het meeste vertrouwd van de groep. Dat soort dingen waar je echt niks mee opschiet. Wat nog wel het raarste was, was dat ik daar de enigste jongen was met een groep vol meisjes. Behalve dan dat er ook nog een mannelijke psycholoog was, naast een vrouwelijke psycholoog.

Maar oké...veel plezier!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten