Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2005, 17:26
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
ik heb een vraag. mijn moeder heeft een vorm van reuma. weet iemand of reuma erfelijk is?!
Oud 02-02-2005, 17:30
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Mijn vader heeft ook reuma. En ja het is erfelijk. Ik en mijn zussen hebben het gelukkig (nog) niet.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 17:31
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Ik geloof dat je door gezond eten ofzo reuma zou kunnen voorkomen. Omdat er voor reuma beide de aanleg en inflammation nodig zouden moeten zijn, en je zo de inflammation zou voorkomen ofzo....ach ik lul maar wat maar zoiets heb ik gelezen in TIME.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 18:55
Silverchoice
Silverchoice is offline
Van de site van de reuma-stichting:

"Artrose is niet erfelijk, maar soms zien we toch dat in bepaalde families vaker slijtage optreedt dan in andere. Op dit moment is nog niet duidelijk hoe dat komt. Voor één vorm van reuma is wel een zekere erfelijkheid aangetoond, namelijk de ziekte van Bechterew (reuma in de rug). Van reumatoïde artritis is het nog onduidelijk hoe het zit met de erfelijkheid. Wel is een lichte mate van erfelijkheid vastgesteld van de zogenaamde seropositieve reumatoïde artritis; dit is reumatoïde artritis waarbij positieve reumafactoren zijn aangetoond bij laboratorium onderzoek. Concreet: als bij eerstegraads familieleden (vader, moeder, broers en zussen) een seropositieve RA aanwezig is, dan is de kans op RA bij een nakomeling 15%."
Oud 02-02-2005, 21:49
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
oh dank je wel! mijn moeder heeft een vorm van reuma en ik was even benieuwd of dat erfelijk is. ze praat er zelf niet over, dus vraag ik het hier maar even..
Oud 03-02-2005, 09:51
Verwijderd
Citaat:
BrunetJuh schreef op 02-02-2005 @ 22:49 :
oh dank je wel! mijn moeder heeft een vorm van reuma en ik was even benieuwd of dat erfelijk is. ze praat er zelf niet over, dus vraag ik het hier maar even..
Waarom zou je er dan niet eens naar vragen? Ik kan me voorstellen dat ik het fijn zou vinden als mijn dochter me probeert te begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 16:07
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Citaat:
Cytherea schreef op 03-02-2005 @ 10:51 :
Waarom zou je er dan niet eens naar vragen? Ik kan me voorstellen dat ik het fijn zou vinden als mijn dochter me probeert te begrijpen.
dat is hem het juist. als ik er naar vraag word reageert ze er niet zo op en probeert het wegb te drukken
Oud 04-02-2005, 16:09
Verwijderd
Volgens mij kan het erfelijk zijn, ligt aan de vorm van reuma.
Zoals al min of meer is gezegd dus.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 21:46
Elite!
Elite! is offline
Het kan erfelijk zijn maar het ligt vooral aan wat je doet wat je eet of je veel sport enzovoort. Volgens mij kan je reuma best voorkomen als je weet dat je het kan krijgen. Heb je ergens last van naar je dokter gaan en allternatoeven bespreken.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 22:02
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
The Dosh schreef op 12-02-2005 @ 22:46 :
Het kan erfelijk zijn maar het ligt vooral aan wat je doet wat je eet of je veel sport enzovoort. Volgens mij kan je reuma best voorkomen als je weet dat je het kan krijgen. Heb je ergens last van naar je dokter gaan en allternatoeven bespreken.
Inderdaad. Ik had ergens iets gelezen over inflammation... en dat je door inflammation te voorkomen, ziektes als reuma (of sommige vormen ervan) kunt voorkomen. Omdat je namelijk beide inflammation en aanleg nodig hebt om het te krijgen of zoiets dergelijks.

Oh ja, dat voorkom je dus met gezond eten en genoeg beweging. Een gezonde levensstijl dus.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 22:05
Elite!
Elite! is offline
Ja ik wist dit niet maar ik weet wel veel over menselijk lichaam enzovoort ik wist het gewoon maar leuk dat jij het weet leer ik ook weer wat he .
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 23:28
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
euj leuk... laten we msn-en. anyway.. het stond in zo'n artikel in de TIME magazine... best interessant. Een heel uitgebreide artikel over inflammation dus. Waarmee je ziektes als alzheimer's en kanker etc. kunt voorkomen, of verminderen. Maar ja...
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten