Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-03-2005, 17:26
gurl19
gurl19 is offline
Ik heb eindelijk het donorformulier gekregen. Ik wil heel graag donor zijn. Nou moet ik dus ook kiezen welke weefsels en organen ik niet wil. Daar staan ook bloedvaten, en botweefsel, kraakbeen en pezen bij.
Wat moet ik me daar eigenlijk bij voorstellen? Heeft iemand een idee. Zijn deze dingen ook zo nodig als echte organen? Ik heb een beetje gegoogled maar kan niet echt antwoorden vinden op mijn vragen.

Dus hebben jullie een idee?
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 17:32
Mara
Mara is offline
Nou, gewoon wat het is Waar ze het precies voor gebruiken weet ik niet, maar ze zullen het wel nodig hebben anders zouden ze het niet vragen
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 17:48
Verwijderd
Precies wat het woord zegt dus. Het zijn sowieso geen organen in letterlijke zin, dat wil zeggen dat het geen unieke 'apparaten' zijn waar je er maar één of twee van hebt zoals hart, longen of nieren. Je weefsels in algemene zin, zoals kraakbeen en pezen, kunnen ook goed gebruikt worden.

En voor wat voor dingen die nodig zijn? Dat kan ik je niet zeggen, ik ben geen arts maar ze zijn in elk geval niet nodig als echte organen: tenminste, als jij een pees scheurt ben je niet ineens in levensgevaar. Zo moet je het zien.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 18:18
Koetjeboo
Koetjeboo is offline
tuurlijk is dat nodig!
voor mensen die spierziekte hebben...
of warabij bot slecht tot niet meer aangroeid (doordat ze ongeluk hebben gehad of reuma geloof ik ook)
mijn vader heeft 't gedoneert gekregen en is er héél blij mee....
en je mist 't toch niet!
ik zou dus zeggen DOEN ik heb gezien hoeveel 't kan betekenen voor iemand
maarja is jouw keuze natuurlijk
Oud 19-03-2005, 22:23
Isiyanka
Isiyanka is offline
Als ze het niet kunnen gebruiken, zouden ze er niet om vragen Waar het precies belandt zou ik echter niet weten.
Oud 19-03-2005, 22:24
-(L)-
Citaat:
Isiyanka schreef op 19-03-2005 @ 23:23 :
Als ze het niet kunnen gebruiken, zouden ze er niet om vragen Waar het precies belandt zou ik echter niet weten.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 22:26
pyres
pyres is offline
Citaat:
tietipper schreef op 19-03-2005 @ 19:18 :

ik zou dus zeggen DOEN ik heb gezien hoeveel 't kan betekenen voor iemand
maarja is jouw keuze natuurlijk
(ik ben zelf ook donor daar niet van...)

sommige mensen vinden het gewoon eng
het idee dat er in hun wordt gesneden..
het idee dat ze in het hiernamaals niet meer "compleet" zijn, dat vinden ze eng.
of het is tegen hun geloof of tegen hun principes

je kunt dus niet zomaar ff zeggen " doen omdat ik heb gezien hoeveel nut het heeft"

de gedachte achter je keuze is veel belangrijker
Oud 20-03-2005, 01:00
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
tietipper schreef op 19-03-2005 @ 19:18 :

en je mist 't toch niet!
beetje cru om te zeggen, aangezien je op dat moment dood bent.

Maar goed. Zelf ben ik 100% voor en heb zelfs mogen beslissen over m'n ouders (k ben uiteindelijk degene die er mee moet omgaan)

Over bloedvaten 'hergebruiken' weet ik niks, volgens mij zijn er ook goede kunstvaten, maar het zal wel ergens goed voor zijn. Wat er met botweefsel wordt bedoeld weet k niet precies, daar is m'n medische achtergrond niet groot genoeg. Pezen: vervangen van niet te herstellen pezen bij anderen.
Dan heb k er nog 1 overgeslagen, het kraakbeen, daar heb ik een persoonlijk voorbeeld van. Toen was ik m'n eigen donor. Ik lekte nl hersenvocht en dat was allemaal erg vervelend. Toen hebben ze om het te kunnen reparreren een stukje kraakbeen weggehaald uit m'n neus en daarmee m'n voorhoofdsholte gedicht (in m'n neus zit nu iets plastic achtigs als k t goed zeg). Van de verdere details weet k ook niet zo veel af of ze doen er niet zo toe, maar uiteindelijk doe ik het weer uitstekend.

Nog wat donor informatie: doktoren zullen altijd eerst kijken of de patient zelf als donor kan dienen, bijv bij ernstige verbranding word er eerst donorhuid van de patient zelf gehaald. Dit heeft als voordeel dat het direct aanwezig is en dat er geen aanpassings problemen zullen ontstaan.
Voor zover ik trouwens weet wordt je lichaam alleen gebruikt voor donorschap als je in het ziekenhuis overleid of heel kort na een ongeluk oid.

Nog even een persoonlijke noot. Ik vind dat als je voor donorschap bent dat je er ook 100% voor moet gaan en niet zeggen dat ze lichaamsdeel A wel mogen hebben en B niet. Maar goed, uiteindelijk is en blijft het een persoonlijke mening.
Oud 20-03-2005, 07:40
coopergirl
coopergirl is offline
Het is ook weefsel én orgaan donatie Ikzelf heb ingevuld dat men alles wat bruikbaar is moge recyclen.
Oud 20-03-2005, 07:56
Lessien
Lessien is offline
Ik wil geen donor zijn, misschien alleen voor mensen die ik ken. Maar ik ben wel zo eerlijk om te zeggen, dat wanneer ik zelf donormatriaal nodig heb, ik het wel zou overwegen om een het van iemand anders te nemen.

Eigenlijk is dat best wel schandalig. Maar het idee dat iemand na mijn dood met mijn lichaam staat te prutsen, staat me niet aan.
Oud 20-03-2005, 08:37
TIEN
TIEN is offline
ik word echt wel donor! kan er levens mee redden en als ik er toch neit meer ben, mogen ze het hebben ook!

maar sommige mensen hebben net als een nieuwe lever bijv nieuw kraakbeen nodig.. volgens mij..
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 10:19
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 20-03-2005 @ 02:00 :
Over bloedvaten 'hergebruiken' weet ik niks, volgens mij zijn er ook goede kunstvaten, maar het zal wel ergens goed voor zijn.
Echte bloedvaten zijn veel beter dan kunstvaten. Zeker als het in het slagaderstelsel moet komen. Drukken zijn daar hoog en een echte slagader is gewoon het gene wat dat het beste aankan.
Ook is er van echte vaten veel minder dichtslipping dan van kunstvaten. Iig is het zoizo beter.
Maar tijdens mijn college's over vaatproblemen hebben ze het helemaal niet gehad over vaten van andere mensen gebruiken. Wel over kunstvaten, aders en slagaders. Ik neem aan dat ze het dus niet heel vaak zullen gebruiken.
Oud 20-03-2005, 10:44
PV
PV is offline
Citaat:
pyres schreef op 19-03-2005 @ 23:26 :
(ik ben zelf ook donor daar niet van...)

sommige mensen vinden het gewoon eng
het idee dat er in hun wordt gesneden..
het idee dat ze in het hiernamaals niet meer "compleet" zijn, dat vinden ze eng.
of het is tegen hun geloof of tegen hun principes

je kunt dus niet zomaar ff zeggen " doen omdat ik heb gezien hoeveel nut het heeft"

de gedachte achter je keuze is veel belangrijker
Je kan dat best zeggen. Ik denk dat meer mensen donor zouden worden, als een familielid of een vriend ofzo in leven blijft dankzij een donor. Dan zie je toch pas goed de waarde er van?
Als je vanwege je geloof of je principes of wat dan ook tegen bent, zou je ook geen organen moeten ontvangen, vind ik.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 11:18
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
PV schreef op 20-03-2005 @ 11:44 :
Je kan dat best zeggen. Ik denk dat meer mensen donor zouden worden, als een familielid of een vriend ofzo in leven blijft dankzij een donor. Dan zie je toch pas goed de waarde er van?
Als je vanwege je geloof of je principes of wat dan ook tegen bent, zou je ook geen organen moeten ontvangen, vind ik.
Dat is ook zo. Mensen rond iemand die een orgaan nodig heeft worden vaak allemaal zelf ook donor. (en met die mensen is er als de vraag komt bij de familie ook geen probleem)
Eens, eigenlijk wel ja. Maar ja, toch moeilijke situatie's.
Oud 20-03-2005, 11:40
pyres
pyres is offline
Citaat:
PV schreef op 20-03-2005 @ 11:44 :

er zijn ook mensen die bewust geen donatie accepteren daarom
Ik ben er ook wel voor hoor, dat wanneer je zelf geen donor bent dat je dan ook geen donaties mag ontvangen
maar ik zou het wel moeilijk vinden wanneer iemand in mijn directe omgeving zoiets zou weigeren
Oud 20-03-2005, 12:14
Verwijderd
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 20-03-2005 @ 02:00 :
beetje cru om te zeggen, aangezien je op dat moment dood bent.
Ehm, dat lijkt me het hele punt Als je dood bent, heb je niets meer aan de organen en andere dingen, dus mis je ze toch echt niet.

Maar goed, ik vind dat mensen gerust mogen kiezen wat ze wel of niet af willen staan na hun dood. Ik ben zelf donor van alles wat ze maar willen; als ze het kunnen gebruiken, dan gebruiken ze het maar.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 12:58
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 20-03-2005 @ 13:14 :
Ehm, dat lijkt me het hele punt Als je dood bent, heb je niets meer aan de organen en andere dingen, dus mis je ze toch echt niet.
Dat weet ik wel, vond het er alleen op een beetje vreemde manier verwoord.

Regels voor berichten