Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Wat is er fout aan? Wiskunde hoort toch bij de excacte vakken???? |
![]() |
||
Citaat:
![]() Owjah en verder: zo'n discussie gaat in ieder geval niet meer van mijn kant komen...
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
En als je 10-7 doet, dat is 3, 3 is deelbaar door 3..... Of was de som alleen +? |
![]() |
||
Citaat:
Het verschil is -
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
er zitten 3 soorten getallen in: 3n 3n+1 3n+2 als je begint met een 3n kun je daarna géén 3n meer toevoegen. (met andere n dus) je kunt dan wel een 3n+1 of een 3n+2 toevoegen. Kies voor een 3n+1. Je hebt dan een rijtje: 3n - 3n+1 Je kunt dan (nooit meer) geen 3n+2 meer toevoegen en geen 3n meer. Je kunt echter wel "oneindig" 3n+1 toevoegen aangezien dat met geen van de voorgaanden een som deelbaar door 3 oplevert. dus dan krijg je inderdaad alle vormen van 3n+1 plus toegevoegd een willekeurige 3n. Kies je in plaats van de 3n+1 voor de versie met +2, krijg je een rijtje: 3n - 3n+2 wat je daarna toe kunt voegen is hetzelfde verhaal als hierboven, maar dan net andersom.. dus alleen nog maar 3n+2's. Logischerwijs, als je met een andere begint dan met een 3n (bijvoorbeeld beginnen met 3n+1) kun je oneindig van dezelfde soort toevoegen (alle 3n+1's) en eenmalig een 3n. Kortom. De twee rijtjes die je hiermee maakt zijn: 1, 4, 7, 10, 13, 16, 19, 22, 25, 3 (willekeurige 3n) of 2, 5, 8, 11, 14, 17, 20, 23, 3 (willekeurige 3n) de eerste is langer, dus inderdaad 10 euro ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Je hebt de beschikking over de getallen 1 t/m 25. Hierin zitten de 3-vouden 3, 6, 12, 9, 15, 18 en 24. Verder heb je de 3-vouden+1 1, 4, 7, 10, 13, 16, 19, 22 en 25. De 3-vouden+2 zijn 2, 5, 8, 11, 14, 17, 20 en 23. Laat a=3*n een drievoud zijn, b=3*n+1 een 3-voud+1 en c=3*n+2 een 3-voud+2. Bekijk de som a+b=3*n+3*n+1=2*3*n+1, dus de som van een 3-voud en een 3-voud+1 levert weer een een 3-voud+1 op. Op dezelfde manier kun je nagaan dat de som van een 3-voud en een een 3-voud+2 weer een 3-voud+2 oplevert. Je weet dat ieder nummer dat je aankruist €1,- oplevert, en dat je niets krijgt als de som van 2 aangekruiste nummers deelbaar is door 3. Stel dat je met 1 begint. De nummers 2, 5, 8, 11, 14, 17, 20 en 23 vallen dan af, omdat die samen met 1 een 3-voud opleveren. Kies 3 als volgende nummer. Pak vervolgens de nummers 4, 7, 10, 13, 16, 19, 22 en 25. Dit geeft het rijtje 1, 3, 4, 7, 10, 13, 16, 19, 22 en 25 met een totale winst van €10,-. Indien je in plaats van 3 een van de andere 3-vouden 6, 12, 9, 15, 18 of 24 pakt, kom je ook weer op een rijtje met een totale winst van €10,- uit. Stel dat je begint met 2. De nummers 1, 4, 7, 10, 13, 16, 19, 22 en 25 vallen dan af, omdat die samen met 2 een 3-voud opleveren. Kies 3 als volgende nummer. Pak vervolgens de nummers 5, 8, 11, 14, 17, 20 en 23. Dit geeft het rijtje 2, 3, 5, 8, 11, 14, 17, 20 en 23 met een totale winst van €9,-. Indien je in plaats van 3 een van de andere 3-vouden 6, 12, 9, 15, 18 of 24 pakt, kom je ook weer op een rijtje met een totale winst van €9,- uit. Je ziet dus dat het rijtje waarbij je met 1 begint de meeste winst oplevert.
Laatst gewijzigd op 15-02-2005 om 16:24. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
die tabel geeft eigenlijk alle gevallen weer die mogelijk zijn, aan de hand van die resten van de delingen. Daarbij neem ik twee willekeurige getallen a en b en geef ik daarvan de rest bij deling door drie die ik respectievelijk A en B noem. Daarvoor heb je natuurlijk 3 mogelijkheden: rest 0, rest 1 en rest 2. In de tabel heb ik enkele dubbele gevallen weggelaten, omdat A en B toch niet bepaald zijn: dus het geval A=1 en B=2, is natuurlijk ook geldig voor A=2 en B=1 etc. De structuur is echter helemaal hetzelfde gebleven en de tabel is zo makkelijker te analyseren (om te begrijpen hoe hij werd opgesteld is iets moeilijker, maar ik doe mijn best om het uit te leggen). Code:
A B A+B Resultaat 0 0 0 slecht 0 1 1 goed 0 2 2 goed 1 1 2 goed 1 2 3 slecht 2 2 4 goed Misschien vraag je je af of dat wel zomaar mag, en ja, dat mag. Als je de getallen a en b optelt en ze hebben de rest A en B als ze gedeeld worden door 3, dan heeft het getal "a+b" de rest "A+B" (of juister gezegd, dan heeft die de rest "A+B" gedeeld door drie als rest). Doe het maar met getallen: 1 (r:1) + 2(r:2) = 3(r: 1+2 = 3 = r:0) en met grotere getallen: 15 (r:0) + 16 (r:1) = 31(r: 0+1 = 1). Nu is de bedoeling zo dat je geen combinaties kunt vormen die in die tabel als 'slecht' gemarkeerd staan, dat is immers de voorwaarde die gegeven is. Je hebt hier dus een logische EN-constructie, voor als je dat zou interesseren: alle combinaties die je met je gekozen getallen kunt maken, moeten "goed"(=true/juist) als uitkomst hebben. Als er één tussenzit die "slecht" (=false/fout) is, dan is je hele constructie fout. (taalkundig: Ik wil Jan en Piet spreken. Je wilt ze dus allebei spreken, één ervan is niet goed genoeg.) In ieder geval moet je weten dat bij een EN-constructie aan alle voorwaarden voldaan moeten worden om aan de constructie te voldoen (andere frequentie constructies zijn OF (aan minstens een voorwaarde voldaan, taalkundig is dat "en/of") en exclusieve OF (aan precies één, dit is de taalkundig "of")). In de informatica worden deze constructies meer met hun Engelse benaming aangeduid: AND, OR en XOR. Als je technologie krijgt/zal krijgen, dan leer je in alle geval deze constructies wel kennen (of in ieder geval de AND en OR, de XOR vaak niet). Maar ook in de wiskunde en informatie spelen ze een cruciale rol. Dus dat wilt zeggen: je mag geen rest-één en rest-twee tesamen hebben en geen twee rest-nul getallen hebben. Dus daarom moet je kiezen tussen de rest-één-getallen OF (XOR) de rest-twee-getallen, op die manier sluit je de constructie 1 + 2 = 3 = 0 uit, zodat je voldoet aan de voorwaarde. Maar dan heb je nog de delers, want die zijn buiten beschouwing gebleven. Nu is 0 +1 = 1 (of 0 +2 = 2 als je de rest-twee's hebt gekozen) geen deler, dus mag je een deler toevoegen. Je mag er slechts één toevoegen, omdat je bij twee delers de constructie 0 + 0 = 0 (welke een deler is) krijgt en dus niet meer voldoet aan de voorwaarde. Daarom dus precies één.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Sorry voor je hoor, maar hier snap ik dus helemaal geen ene bal van. ![]() ![]() Maandag komt er weer een nieuw probleem en dan zal ik ook gelijk even de uitkomst van deze week er bij zetten. |
![]() |
||
Citaat:
![]() En dat is geen standaardkost, maar een beetje logica eerder. Je moet gewoon de structuur van delen/vermenigvuldigen zien. Je getal kan rest 0 tot 2 hebben, en als je twee getallen optelt en die moeten deelbaar zijn door 3, heb je maar enkele mogelijkheden wat betreft je getal als uitkomst en de twee getallen die je gaat optellen. Dat is heel simpel gezegd wat in de tabel staat. Die kleingedrukte tekst is ook wat verdergaande uitleg, omdat ik voor mezelf steeds naar een logische structuur van wiskunde zoek.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||