Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2004, 08:36
huppelmeis
huppelmeis is offline
Ik heb vanaf zaterdag al last van mijn keel, en ben toen maandag naar de dokter gegaan omdat drinken al pijn deed. Nu heb ik dus medicijnen (brufen bruis 600mg), maar vannacht had ik elke keer last van een droge keel (ik kan niet door mijn neus ademen omdat die verstopt zit...) En vanmorgen waren de klieren in mijn keel helemaal opgezet... en nu doet weer alles pijn.
Eigenlijk zou ik vrijdag pas terugmoeten naar de dokter, maar ik ga liever eerder, maar mijn moeder vond dat onzin... Dus weet iemand misschien nog iets wat snel helpt? Want dit is echt zo niet leuk...
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 08:44
Verwijderd
Ik vind dat je moeder gelijk heeft...je hebt gewoon verkouden en hebt keelontsteking. Wat moet die dokter doen dan? Er zijn toch geen medicijnen voor die echt werken, hij/zij kan dus ook niks doen.

Zorg dat je zuigsnoepjes in huis hebt of Hibitane, zuig er op, slik veel. Drink veel. Gorgel met bv. kamillethee, dat ontsmet. Ga aan de enchineaforce en eet veel fruit, dat verhoogt je weerstand. Gebruik Vicks of zet een ui naast je bed, tegen die verstopte neus. En neem verder rust, je lichaam geeft aan dat het dat nodig heeft.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 08:55
huppelmeis
huppelmeis is offline
Eigenlijk is dat wel zo... maar slikken doet gewoon zo'n pijn dat ik dat gewoon liever niet doe. En dan doet het alleen maar meer pijn. En van die medicijnen zou het minder worden, maar het is gewoon erger opgezwollen.

Zuigtabletten helpen niet echt, alleen ijs helpt even tegen de pijn... En omdat ik nu bijna niets eet voel ik me nog beroerder, maar eten doet echt pijn, dat lukt gewoon bijna niet en nu drink ik van die dieetvoeding, maar dat is meer een soort yoghurtdrank en ik hoopte eigenlijk dat de dokter er even na kon kijken omdat ik bang ben dat het mijn amandelen zijn, die ontstoken zijn...
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 08:59
Verwijderd
Voor zo ver ik weet zijn er geen medicijnen die het 'minder erg' maken. Ik ken ze iig niet, heb ze ook nog nooit gehad en ik heb toch vaak keelontsteking (gehad). Als je keelontsteking hebt, zijn je amandelen dan niet altijd ontstoken...? Maar ook daar kan een dokter, voor zo ver ik weet, niks aan doen. Ja, antibiotica, maar dat lijkt me een beetje rigorieus.

Je moet ook geen wonderen verwachten, je bent gewoon ziek. Je moet ziektes niet altijd onderdrukken, je lichaam geeft aan dat het rust nodig heeft, dat doet het niet voor niks. Rust nemen en uitzieken dus. Hibitane 'verdoofd' btw ook een klein beetje, misschien dat dat dus wel ietsje werkt. En die kamillethee hoef je niet door te slikken. En veel ijs eten dan maar.

Laatst gewijzigd op 24-02-2004 om 09:01.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 09:04
huppelmeis
huppelmeis is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-02-2004 @ 09:59:
Voor zo ver ik weet zijn er geen medicijnen die het 'minder erg' maken. Ik ken ze iig niet, heb ze ook nog nooit gehad en ik heb toch vaak keelontsteking (gehad). Als je keelontsteking hebt, zijn je amandelen dan niet altijd ontstoken...? Maar ook daar kan een dokter, voor zo ver ik weet, niks aan doen. Ja, antibiotica, maar dat lijkt me een beetje rigorieus.

Je moet ook geen wonderen verwachten, je bent gewoon ziek. Je moet ziektes niet altijd onderdrukken, je lichaam geeft aan dat het rust nodig heeft, dat doet het niet voor niks. Rust nemen en uitzieken dus. Hibitane 'verdoofd' btw ook een klein beetje, misschien dat dat dus wel ietsje werkt. En die kamillethee hoef je niet door te slikken. En veel ijs eten dan maar.
Maar ik heb toch liever dat de dokter er even na kijkt... Gisteren kon ik niet naar de dokter, dus heeft mijn moeder het telefonisch geregeld... Maar omdat het nu erger is.... Als het straks iets anders is ofzo

Habitane kun je gewoon bij de apotheek halen? En ik gorgel al met zoutwater... maar dat heeft wel een nadeel, alles gaat naar zou smaken maarja... Ik kijk het nog wel even af dan..
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 09:11
[Wacko] KiP
[Wacko] KiP is offline
Hallow,

Twee weken geleden was ik ook naar mijn huisarts gegaan omdat ik veel last van hoofdpijn had en misselijk was enzo. Daarvoor had ik al heel erg de griep gehad. Hij constateerde een keelontsteking en een bijholte ontsteking aan mn linkerkant (daar waren mn klieren dus opgezet). Ik heb er een antibioticakuur voor gehad, ik ben alleen de naam kwijt van dat spul Maargoed het was een kuur van 7 dagen en dat heeft wel geholpen bij mij!
Waarom men nou zegt dat antibiotica niet helpt .....
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 09:28
Verwijderd
Citaat:
[Wacko] KiP schreef op 24-02-2004 @ 10:11:
Hier zegt niemand dat.

In de meeste gevallen werkt het wel, maar het is wel een paardenmiddel. Je moet niet bij alles meteen maar naar antibiotica en dergelijke grijpen, maar dat is mijn mening. (Ik geloof nog steeds dat een mens niet voor niks ziek wordt, zeker niet bij dingen als griep, je lichaam geeft daarmee aan dat het rust nodig heeft: geef het die rust dan ook.)

@TS: Keelontsteking is ook verrot.

Hibitane kun je gewoon bij drogist en apotheek halen, zijn gewoon zuigtabletjes. Kamillethee is btw minder ranzig dan zoutwater, denk ik.

Stomen kan btw ook nog helpen tegen een verstopte neus.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 09:39
huppelmeis
huppelmeis is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-02-2004 @ 10:28:

@TS: Keelontsteking is ook verrot.

Hibitane kun je gewoon bij drogist en apotheek halen, zijn gewoon zuigtabletjes. Kamillethee is btw minder ranzig dan zoutwater, denk ik.

Stomen kan btw ook nog helpen tegen een verstopte neus.
Dan laat ik dat straks even lief halen En ik denk ook wel dat Kamillethee minder ranzig is eigenlijk mjah

Dat ga ik zo doen dan, en ik hoop dat het snel helpt want ik kan niet tegen ziek zijn
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 09:45
[Wacko] KiP
[Wacko] KiP is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-02-2004 @ 10:28:
Hier zegt niemand dat.

In de meeste gevallen werkt het wel, maar het is wel een paardenmiddel. Je moet niet bij alles meteen maar naar antibiotica en dergelijke grijpen, maar dat is mijn mening. (Ik geloof nog steeds dat een mens niet voor niks ziek wordt, zeker niet bij dingen als griep, je lichaam geeft daarmee aan dat het rust nodig heeft: geef het die rust dan ook.)

Ik lag al 2 weken op bed vanwege die griep, en die antibioticakuur was de snelste manier om der vanaf te komen. Dit is trouwens de 1e keer in mn leven dat ik die troep slik. Het is idd niet altijd goed om ziekte te onderdrukken, maar ik had geen zin om nog langer weg te rotten in mn bed.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 09:59
Verwijderd
Citaat:
[Wacko] KiP schreef op 24-02-2004 @ 10:45:
Ik lag al 2 weken op bed vanwege die griep, en die antibioticakuur was de snelste manier om der vanaf te komen. Dit is trouwens de 1e keer in mn leven dat ik die troep slik. Het is idd niet altijd goed om ziekte te onderdrukken, maar ik had geen zin om nog langer weg te rotten in mn bed.
Jij had er twee weken last van, das wat anders dan 4 dagen.
Dat was wat ik eigenlijk wilde zeggen (maar ik wist niet hoe lang jij al ziek was geweest). Jij hebt het eerst ook met rust geprobeerd, als ik je post lees, maar dat lukte niet, dan is het, vind ik, logisch dat je iets anders probeert. (En die troep werkt alleen maar beter als je het niet vaak gebruikt, anders wordt je er immuun voor.)
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 10:24
Balance
Balance is offline
Het lijkt me onzin om voor een keelontsteking terug te gaan naar de dokter. Je bent al een keer geweest. Wat moet ie nu zeggen? "ja, het is nog steeds keelontsteking".
Als iedereen heen en weer zou gaan naar de dokter wanneer hij/zij keelontsteking had, dan werd 't d'r een drukke boel.

Nee, de truc om van keelontsteking af te komen is gewoon weinig praten, veel uitrusten, warm aankleden en heeeeeeeeeeeeeeel veel drinken.
Laat je moeder van die goedkope waterijsjes kopen en eet je vol. Verder elk half uur minstens één vol glas water opdrinken en veel dropjes en zuigsnoepjes. Eventueel verzachtende medicijnen als pijnstillers, hibitane, trachitol enz., maar het drinken is toch echt het belangrijkst!
En ja, slikken doet pijn, maar 't doet morgen nóg meer pijn als je nu niet drinkt, dus toch maar doen.
Oud 24-02-2004, 11:24
Southraider
Southraider is offline
Citaat:
Balance schreef op 24-02-2004 @ 11:24:
Het lijkt me onzin om voor een keelontsteking terug te gaan naar de dokter. Je bent al een keer geweest. Wat moet ie nu zeggen? "ja, het is nog steeds keelontsteking".
Als iedereen heen en weer zou gaan naar de dokter wanneer hij/zij keelontsteking had, dan werd 't d'r een drukke boel.

Nee, de truc om van keelontsteking af te komen is gewoon weinig praten, veel uitrusten, warm aankleden en heeeeeeeeeeeeeeel veel drinken.
Laat je moeder van die goedkope waterijsjes kopen en eet je vol. Verder elk half uur minstens één vol glas water opdrinken en veel dropjes en zuigsnoepjes. Eventueel verzachtende medicijnen als pijnstillers, hibitane, trachitol enz., maar het drinken is toch echt het belangrijkst!
En ja, slikken doet pijn, maar 't doet morgen nóg meer pijn als je nu niet drinkt, dus toch maar doen.
kben dus niet naar de dokter geweest omdat dat gisteren niet ging... maar de rest ga ik wel doen... want zo is het echt niet leuk
Oud 24-02-2004, 12:10
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
De laatste keer dat ik keelpijn had heb ik heel veel thee gedronken, vooral van die oplosthee van Zonnatura uit zo'n bus dat is echt lekker voor je keel. Sowieso iets warms te drinken vond ik wel lekker.
Oud 24-02-2004, 16:33
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
ik heb eerst een maand geleden een week griep gehad en echt goed uitgeziekt en nu had ik 1,5 week geleden weer keelpijn de dokters assistente zei: veel water drinken maar ik ben tog ff langs gegaan (was nl al een week thuisg eweest en wou niet weer ziekmelden) en hij gaf me meteen antibiotica mee.. dat heeft wel geholpen ben er nu vanaf.. (afkloppen voor t trugkomt )
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 15:52
Verwijderd
zet je een beetje over die pijn heen en eet en drink gewoon, anders word je nog zieker. ga lekker naar buiten (kleed je wel goed aan), frisse lucht is gezond. (oja, nog een tip, eet pepermuntjes of kauw kauwgum, want een keelontsteking ruikt niet fris ).
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 17:29
barbara.inc
barbara.inc is offline
het komt me allemaal heeeel bekend voor...maar ik had pfeiffer
opgezwollen klieren, gigantische keelpijn en koorts had ik ook allemaal, en daarna kreeg ik dus te horen dat dat het was. Dan is het heel slecht als je medicijnen krijgt voorgeschreven, dit kunnen het zelfs verergeren

dus als je nog geen pfeiffer hebt gehad zou het dat nog best wel eens kunnen zijn
Oud 27-02-2004, 20:56
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
[Wacko] KiP schreef op 24-02-2004 @ 09:11:
antibiotica helpt niet tegen virussen, dat moet vanzelf overgaan. Jij kreeg antibiotica voor je bijholteonsteking (dat door bacterien is veroorzaakt) en je keel ontsteking is vanzelf overgegaan zoals dat altijd gaat
Oud 28-02-2004, 18:49
Verwijderd
Citaat:
Qimm schreef op 27-02-2004 @ 21:56:
antibiotica helpt niet tegen virussen, dat moet vanzelf overgaan. Jij kreeg antibiotica voor je bijholteonsteking (dat door bacterien is veroorzaakt) en je keel ontsteking is vanzelf overgegaan zoals dat altijd gaat
keelontsteking wordt ook door bacterien veroorzaakt. dus ja, antibiotica helpt wel, maar het is niet nodig, een keelontsteking gaat ook vanzelf over.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 18:55
Verwijderd
Citaat:
me blackrose schreef op 28-02-2004 @ 19:49:
keelontsteking wordt ook door bacterien veroorzaakt. dus ja, antibiotica helpt wel, maar het is niet nodig, een keelontsteking gaat ook vanzelf over.
't schijnt beide te kunnen.

"Behalve virussen kunnen ook bacteriën een keelontsteking doen ontstaan."

Maar 't zal meestal het volgende zijn, denk ik: "Een acute keelontsteking ontstaat vanuit een hardnekkige verkoudheid." En dan heeft antibiotica geen zin dus als het niet tegen virussen helpt, lijkt me...

Info komt van http://www.gezondheidsplein.nl/gp/gp...=toon&letter=K .
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 19:24
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 28-02-2004 @ 19:55:
't schijnt beide te kunnen.

"Behalve virussen kunnen ook bacteriën een keelontsteking doen ontstaan."

Maar 't zal meestal het volgende zijn, denk ik: "Een acute keelontsteking ontstaat vanuit een hardnekkige verkoudheid." En dan heeft antibiotica geen zin dus als het niet tegen virussen helpt, lijkt me...

Info komt van http://www.gezondheidsplein.nl/gp/gp...=toon&letter=K .
ik weet niet wat er meer voorkomt... ik had van de zomer op vakantie keelontsteking, mijn tante (huisarts) heeft er naar gekeken. ik had er niet zo veel last van, maar omdat ie toch wel dik ontstoken was en ik in topvorm moest zijn hebben we nog even overlegd of ik niet toch een anti-biotica kuurtje moest volgen. dus ik neem aan dat die bacteriele vorm ook wel vaker voorkomt.
(ik heb geen anti-biotica gehad en het is vanzelf allemaal overgegaan).
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 19:32
Verwijderd
Citaat:
me blackrose schreef op 28-02-2004 @ 20:24:
ik weet niet wat er meer voorkomt... ik had van de zomer op vakantie keelontsteking, mijn tante (huisarts) heeft er naar gekeken. ik had er niet zo veel last van, maar omdat ie toch wel dik ontstoken was en ik in topvorm moest zijn hebben we nog even overlegd of ik niet toch een anti-biotica kuurtje moest volgen. dus ik neem aan dat die bacteriele vorm ook wel vaker voorkomt.
(ik heb geen anti-biotica gehad en het is vanzelf allemaal overgegaan).
Ik zeg niet dat die bacteriele vorm zeldzaam is. Ik denk alleen dat mensen eerder een verkoudsheidsvirus oplopen, die eventueel over gaat in keelontsteking. Zeker wanneer er veel mensen ziek zijn, virussen verspreiden nogal snel door de lucht.

'k denk dat die dokter ook best zicht er op heeft. (En zomaar antibiotica nemen is nooit goed - in jouw situatie is het weer anders, je moest in topvorm zijn, zeg je - ivm immuun raken en ook ivm dat je meestal niet voor niks ziek wordt en je lichaam eigenlijk gewoon rust en (extra) zorg nodig heeft.)

Hoe is het met TS eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 00:35
huppelmeis
huppelmeis is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 28-02-2004 @ 20:32:

Hoe is het met TS eigenlijk?
Naar de dokter geweest, en nu heb ik waarschijnlijk Angina (eerst dacht ze ook aan Pfeiffer, maar de penicilline helpt wel dus dat is het niet (waarschijnlijk dan))
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 08:45
Verwijderd
Citaat:
huppelmeis schreef op 29-02-2004 @ 01:35:
Naar de dokter geweest, en nu heb ik waarschijnlijk Angina (eerst dacht ze ook aan Pfeiffer, maar de penicilline helpt wel dus dat is het niet (waarschijnlijk dan))
Niet dat je waarschijnlijk angina hebt natuurlijk, maar wel dat penicilline helpt. Hopelijk gaat het snel over. En hopelijk is het idd geen pfeiffer. Beterschap!
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 20:37
huppelmeis
huppelmeis is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 29-02-2004 @ 09:45:
Niet dat je waarschijnlijk angina hebt natuurlijk, maar wel dat penicilline helpt. Hopelijk gaat het snel over. En hopelijk is het idd geen pfeiffer. Beterschap!
morgen uitslag van het bloedprikken... *is toch wel beetje bang nu*
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 16:54
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
uh stomme vraag misschien maar wat is angina?

enne ik had voor mn keelontsteking ook antibiotica gekregen en tis wel over gegaan.. (had verder geen andere ontstekingen ofzo)
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 18:07
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 28-02-2004 @ 18:49:
Keelontsteking wordt bijna altijd door een virus veroorzaakt. Het komt heel weinig voor dat het door een bacterie veroorzaakt wordt
Oud 02-03-2004, 11:10
joska
joska is offline
Ik wil even zeggen dat je van die bruistabletten nog eens extra gaat hoesten omdat die het slijm in je keel losmaken. Vertrouw je het niet dan zou ik nog even langs de dokter gan, nooit je gevoel verdrukken...
Oud 03-03-2005, 17:10
Audrey
Audrey is offline
Hey,

Ik wilde even melden dat je niet te licht moet denken over keelontsteking. Ik heb het nu al 6 weken!
Het begon met oogontsteking toen keelontsteking erbij en nou ook nog mijn tong. En dan is er niks van overgegaan. Antibiotica, veel rust, sporten, veel drinken, gezond eten...niks helpt
Vandaag bloed laten prikken
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 17:25
Verwijderd
Citaat:
MissBi@tch schreef op 01-03-2004 @ 17:54 :
uh stomme vraag misschien maar wat is angina?

enne ik had voor mn keelontsteking ook antibiotica gekregen en tis wel over gegaan.. (had verder geen andere ontstekingen ofzo)
Voor zover ik weet is angina een ander woord voor keelontsteking. Ik heb beide woorden horen vallen toen mijn keel ontstoken was.

Ik kreeg ook eerst ibuprofen 600, en dat sloeg niet aan (ibuprofen is niet alleen een pijnstillen maar ook een ontstekingsremmer, het kan dus wel de genezing bevorderen), mijn keel werd dikker en pijnlijker en ik kon steeds moeilijker ademen. Ik kreeg toen antibiotica, sloeg ook niet aan. Uiteindelijk kreeg ik het advies om in bed te blijven, niet te praten, een sjaal om te doen en op suikerloze-hoestsnoepjes te sabbelen. Dat deed ik al Maar ik ging er mee door en de ontsteking trok langzaam weg

Rust is belangrijk
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 17:28
lhabraken
lhabraken is offline
pak eens een glas met ijsklontjes en drink daarvan, of neem een ijsklontje in je mond. dat helpt heel goed. ik heb namelijk ook altijd last van keelontsteking, maar bij mij ligt het vooral aan de amandelen. helaas wil de dokter ze er niet uit laten halen mar goed. komt nog wel n keer. veel beterschap nog!!
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 17:30
Verwijderd
Citaat:
lhabraken schreef op 03-03-2005 @ 18:28 :
pak eens een glas met ijsklontjes en drink daarvan, of neem een ijsklontje in je mond. dat helpt heel goed. ik heb namelijk ook altijd last van keelontsteking, maar bij mij ligt het vooral aan de amandelen. helaas wil de dokter ze er niet uit laten halen mar goed. komt nog wel n keer. veel beterschap nog!!
Ijs lijkt bij mij ook altijd te werken bij keelpijn en keelontsteking, maar zodra ik geen ijswater meer drink/eet voelt m'n keel alleen maar droger aan...
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 17:31
hodelahitie
hodelahitie is offline
Citaat:
Audrey schreef op 03-03-2005 @ 18:10 :
Hey,

Ik wilde even melden dat je niet te licht moet denken over keelontsteking. Ik heb het nu al 6 weken!
Het begon met oogontsteking toen keelontsteking erbij en nou ook nog mijn tong. En dan is er niks van overgegaan. Antibiotica, veel rust, sporten, veel drinken, gezond eten...niks helpt
Vandaag bloed laten prikken
Dat was een up, maar het kwam dus toen door de Pfeiffer en ik heb er 1 weekje last van gehad in totaal (van de keelonsteking dan) ik kon toen echt niet meer slikken en eten Maar het was gelukkig snel over.

Maar het schijnt dat als het Pfeiffer zou zijn, antibiotica heel slecht kan zijn. Tenminste dat zeiden ze in de apotheek.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 17:32
Verwijderd
Oh wow, dat was zeker een up...
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 17:36
Mara
Mara is offline
Het is een up, maar alsnog: Codeïne
Toen ik uit Noorwegen kwam had ik een zenuwontsteking in mijn keel, kón niet eens meer slikken haast (ik had het gevoel dat alles openscheurde als ik dat deed) en dit hielp geweldig.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten