Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-09-2005, 22:00
Saskia89
Saskia89 is offline
Hoi, ik heb de laatste paar maanden last van een steeds terugkerende keelontsteking. Mijn amandelen zijn eigenlijk altijd wel een beetje gezwollen, ook tussendoor als het geen pijn doet.. Eerst was het eigenlijk altijd zo dat ik echt ziek werd, alsin heel moe, ontzettende keelpijn, niet kunnen eten enzo. Maar een tijdje geleden ben ik erachter gekomen dat ik een paar vitamineC pilletjes moet nemen als ik een beetje keelpijn krijg en dan komt het meestal niet tot een echte keelontsteking maar wel vaak een aantal dagen niet heel erge pijn, en ik heb eigenlijk nooit dat het helemaal geen klein beetje pijn doet. En ik vind dit heel irritant want ik heb eigenlijk nooit het gevoel dat ik echt gezond ben...en ook eigenlijk nooit uitgerust. En sinds een tijdje heb ik ook dat ik eens in de 2/3 weken een raar geel korreltje ofzo uit mn rechteramandel kan halen als het een beetje pijn doet en daarna is het weer iets beter . Nou vroeg ik me af, heeft iemand anders hier misschien ook last van (gehad)? En wat heb je ertegen gedaan? Want ik denk dat als ik hiermee naar de huisarts ga dat hij zegt ga maar in je bed liggen en wacht tot het over is of hij zegt dat mn amandelen eruit moeten en daar heb ik nou niet echt zin in als het niet per se moet.. Heeft iemand advies?
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 22:35
Thee Muts
Thee Muts is offline
Het enige advies dat ik je kan geven, is toch even langs de huisarts gaan. Misschien zit er een bacterie die steeds net niet helemaal weg is en komen je klachten daardoor steeds terug. Een antibioticakuur kan dan wellicht heel goed helpen. Of je amandelen moeten er idd uit. Is even vervelend, maar dan weet je wel zeker dat je er geen last meer van krijgt.

Als je er al zo lang mee zit en je je gewoon niet helemaal oke meer voelt, dan zal het ook niet vanzelf meer weg gaan. Lijkt me dus toch verstandig om langs de huisarts te gaan.
Oud 17-09-2005, 22:41
Tsu
Tsu is offline
Hmm ik heb ongeveer een beetje hetzelfde als jij, denk ik. De laatste paar maanden zijn mijn keelamandelen ook erg opgezwollen geweest en deed het ook erg pijn. Ik ben naar de huisarts geweest en van hem kreeg ik een of ander spul wat ik moest gebruiken, maar dat helpt niet echt heel goed.
Mijn keelamandelen wil ik er dus gewoon uit hebben, omdat ze me alleen maar ziek maken, in plaats van ziektes tegen te houden.
Dat gele korreltje zou misschien wel iets van angina kunnen zijn? Alhoewel dat meestal wel wittig is. Zie je ook blaasjes of bultjes op je amandelen zitten? Als dat zo is heb je denk ik angina.
Ik zou als ik jou was even langs de dokter gaan, die geeft je dan waarschijnlijk een anti biotica of zoiets dergelijks

En het is echt veel beter als je keelamandelen eruit gaan, want ze horen je namelijk niet ziek te maken. En als je daardoor gewoon goed kan uitrusten enzo, zou ik er gewoon vrede mee hebben.
Maar misschien moet je gewoon eerst even langs de dokter, die ziet wel wat er moet gebeuren

Succes ermee!
Oud 17-09-2005, 23:21
toemba
toemba is offline
Citaat:
Tsu schreef op 17-09-2005 @ 23:41 :
Hmm ik heb ongeveer een beetje hetzelfde als jij, denk ik. De laatste paar maanden zijn mijn keelamandelen ook erg opgezwollen geweest en deed het ook erg pijn. Ik ben naar de huisarts geweest en van hem kreeg ik een of ander spul wat ik moest gebruiken, maar dat helpt niet echt heel goed.
Mijn keelamandelen wil ik er dus gewoon uit hebben, omdat ze me alleen maar ziek maken, in plaats van ziektes tegen te houden.
Dat gele korreltje zou misschien wel iets van angina kunnen zijn? Alhoewel dat meestal wel wittig is. Zie je ook blaasjes of bultjes op je amandelen zitten? Als dat zo is heb je denk ik angina.
Ik zou als ik jou was even langs de dokter gaan, die geeft je dan waarschijnlijk een anti biotica of zoiets dergelijks

En het is echt veel beter als je keelamandelen eruit gaan, want ze horen je namelijk niet ziek te maken. En als je daardoor gewoon goed kan uitrusten enzo, zou ik er gewoon vrede mee hebben.
Maar misschien moet je gewoon eerst even langs de dokter, die ziet wel wat er moet gebeuren

Succes ermee!
could be, maar keelontsteking is viraal in 90 % van de gevallen. Een antibioticum helpt dus niet. Ik zou proberen er rekening mee te houden door dingen die je keel overmatig irriteren niet te doen: schreeuwen, fluisteren, roken (!). Vitamine C helpt niet, zal wel een placebo effect zijn..

Als het regelmatig terug keert dan is het ook regelmatig weg, en denk ik niet dat je amandelen eruit gehaald worden.. Sterkte!
Oud 18-09-2005, 11:11
Tsu
Tsu is offline
Citaat:
toemba schreef op 18-09-2005 @ 00:21 :
Als het regelmatig terug keert dan is het ook regelmatig weg, en denk ik niet dat je amandelen eruit gehaald worden.. Sterkte!
Nou dat lijkt me helemaal niet juist, als het juist steeds terugkeert is het juist slim om ze eruit te halen. Als je keelamandelen je alleen maar steeds opnieuw ziek maken, kunnen ze er beter uitgehaald worden.
Oud 18-09-2005, 11:13
toemba
toemba is offline
Dat is niet precies wat ik bedoel. Als het regelmatig terug keert, dan is het ook regelmatig weg, en dan is waarschijnlijker dat je amandelen niet de hoofdoorzaak zijn. Als je ze eruit laat halen, zal het wel minder worden, maar waarschijnlijk niet weg zijn, wat (denk ik) voor een aantal artsen geen indicatie zal zijn.
Oud 18-09-2005, 12:00
Tsu
Tsu is offline
Citaat:
toemba schreef op 18-09-2005 @ 12:13 :
Dat is niet precies wat ik bedoel. Als het regelmatig terug keert, dan is het ook regelmatig weg, en dan is waarschijnlijker dat je amandelen niet de hoofdoorzaak zijn. Als je ze eruit laat halen, zal het wel minder worden, maar waarschijnlijk niet weg zijn, wat (denk ik) voor een aantal artsen geen indicatie zal zijn.
Bij mij keert het ook echt vaak terug, maar het gaat niet regelmatig weg ofzo. Ja soms een beetje, maar dan zijn mijn keelamandelen nog wel opgezwollen.

Maar misschien ligt het wel daaraan en helpt het wel als ze eruit worden gehaald

Anyhoe, ze moet langs de dokter gaan en vragen wat hij ervan denkt
Oud 18-09-2005, 12:06
toemba
toemba is offline
Citaat:
Tsu schreef op 18-09-2005 @ 13:00 :
Anyhoe, ze moet langs de dokter gaan en vragen wat hij ervan denkt
true. WEddenschapje maken?
Oud 18-09-2005, 13:59
Tsu
Tsu is offline
Citaat:
toemba schreef op 18-09-2005 @ 13:06 :
true. WEddenschapje maken?

ok Maar wel gewoon om de eer hoor

Maar dan moet ze wel naar de dokter gaan en als ze dat niet wil, hoeft dat ook niet
Oud 18-09-2005, 14:07
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Ik wilde zeggen dat ik dit geen logica vind, maar toen zag ik dat je 5e jaars geneeskunde student bent
Met citaat reageren
Oud 18-09-2005, 14:17
Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 18-09-2005 @ 15:07 :
Ik wilde zeggen dat ik dit geen logica vind, maar toen zag ik dat je 5e jaars geneeskunde student bent
Ach, die weten ook niet alles hoor

Maar kan me voorstellen dat het je wel wat meer vertrouwen in zijn mening geeft. Al ben ik ook nog niet helemaal overtuigd van zijn gelijk, al was het alleen maar omdat behandelingen niet altijd hetzelfde zijn en er veel verschillende factoren meespelen die je in je overweging voor een behandeling moet laten meewegen
Oud 18-09-2005, 14:23
Kevin D.
Kevin D. is offline
witte vlekken ?
Oud 18-09-2005, 15:10
Roos
Roos is offline
Citaat:
Ik ga als 3ejaars toch echt de uitdaging aan hoor

Je denkt te moeilijk. Bij recidiverende tonsillitis zijn de amandelen eigenlijk constant een beetje ontstoken. Soms krijg je een uitbarsting en dan krijgt men echt keelontsteking. Maar als men geen klachten heeft, zijn de tonsillen nog steeds niet goed geheeld: er kunnen kloven inzitten en tekenen van ontstekingen.
Het is dus niet zo dat de tonsillen na elke ontsteking weer mooi helen (althans, in veel gevallen niet.). Daarom komt het ook zo vaak weer terug! Dit probleem is niet op te lossen met a.b. kuurtjes.

Het is dus wél een indicatie voor een tonsilectomie
Oud 18-09-2005, 17:15
toemba
toemba is offline
Mwa, ik vind "het is dus WEL een indicatie voor tonsillectomie" te stellig. Meningen verschillen, zowel onder artsen als studenten.
Maak er van: "het zou een indicatie kunnen zijn " en ik ga met je mee.. Dat was ook eigenlijk de reden waarom ik ook vond dat de HA er even naar zou moeten kijken.

Maar goed: dinner at my place (Amsterdam), verliezer kookt?

edit: overigens moet iedereen op het forum niet te veel uitgaan van het feit dat iemand geneeskunde studeert, vaak weten mensen die ervaring hebben met het betreffende ding er veel meer van af
Oud 18-09-2005, 17:50
Stepsje
Stepsje is offline
Ik had ook last van steeds ontstekingen aan mn amandelen en ook van die witte brokjes die er uit kwamen. Die stinken ook heel erg.
Die kon ik ook steeds zien zitten en eruit peuteren.
Dat geeft aan dat ze eigenlijk constant ontstoken zijn alleen heb je er niet constant pijn aan.

Antibiotica helpt hier niet tegen, bij mij in elk geval niet.

Mijn amandelen zijn er toen uitgehaald en nu heb ik nergens last meer van

Naar de huisarts is dus echt de beste oplossing en die bepaalt dan wat er gebeurt. Ik mocht toen kiezen, wil ik ermee doorlopen of mn amandelen eruit (wat waarschijnlijk toch ooit moet gebeuren als je last blijft houden) Hoe ouder je wordt hoe meer risico deze operatie geeft.
(mbt nabloedingen ed.)
Oud 22-09-2005, 10:56
toemba
toemba is offline
hehe, nou Roos, in dat geval wordt het een gelijkspel want als je zelf mag kiezen dan telt het niet
Oud 22-09-2005, 18:17
Roos
Roos is offline
Citaat:
toemba schreef op 22-09-2005 @ 11:56 :
hehe, nou Roos, in dat geval wordt het een gelijkspel want als je zelf mag kiezen dan telt het niet
Nou als je amandelen zovaak ontstoken zijn, wordt wel aangeraden om ze uit te laten halen.
Het is een indicatie: wil niet zeggen dat 't altijd gebeurt.
Dus ehm jij kookt?
Oud 22-09-2005, 21:50
toemba
toemba is offline
Nounou, even de uitslag afwachten.. Zolang TS nog niets heeft laten horen, ben ik nog niet kansloos..

maar toch.. zijn er dingen die je misschien niet lekker vindt?
Oud 23-09-2005, 19:18
Saskia89
Saskia89 is offline
Heey mensen heel erg bedankt voor de reacties, denk dat k dan toch maar even langs de dokter ga en hopen dat t op de een of andere manier opgelost kan worden iig bedankt
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 22:07
toemba
toemba is offline
Als je kan kiezen: kies ervoor om je amandelen erin te laten zitten!

(Scheelt me koken )

Maar even serieus: sterkte..
Oud 25-09-2005, 13:21
Audrey
Audrey is offline
Heb dat ook gehad!

Sinds ik in december een heel erge keelontsteking had, en lang, kwam die telkens om de paar weken terug... geleidelijk aan werd het minder.
Ik heb daar dus meer dan een half jaar mee gezeten!
Op een gegeven moment was het echt zo erg dat ik mijn stem niet kon verheffen in het café! En dat ik absoluut niet tegen rook kon. Verder vond ik het raar dat telkens mijn ogen geirriteerd raakten. Dan kreeg ik weer last van mijn keel.

Mijn amandelen zijn soms nog wel eens even ontstoken maar ik heb toch maar besloten om ze er niet uit te halen omdat ze je beschermen tegen ziektes. Het is nu eigenlijk bijna verdwenen. Ik weet nog steeds niet wat het geweest is maar ik heb het de laatste maanden van meer mensen gehoord. Een virus ofzo?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 13:24
toemba
toemba is offline
ha! Roos, wat eten we?
Oud 27-09-2005, 21:10
Roos
Roos is offline
Citaat:
toemba schreef op 25-09-2005 @ 14:24 :
ha! Roos, wat eten we?
No wayyyyy ik win
Ik heb 3 jaar lang last van recidiverende tonsilitis en maandag j.l. zijn mijn amandelen eruit gehaald!

Je moet dit goed onthouden: recidiverende tonsilitis is eenindicatie voor tonsilectomie, maar dat betekent niet dat een patient het niet mag weigeren. Autonomie van de patient staat gelukkig nog altijd hoog aangeschreven

Natuurlijk mag de patient altijd kiezen, duh
Oud 29-09-2005, 19:03
Zeratul99
Zeratul99 is offline
Ja,
Zelf had ik hier oook heel veel last van. Het was echt heel erg, op het laatst had ik in 1 jaar 4 keelontstekingen (dus keelontstekingen waar ik uiteindelijk medicijnen voor moest nemen). Dus de dokter had het erover om de amandelen te verwijderen.
Maar toen ontdekte ik een geweldig natuurmiddeltje. Het heet Anginovin. Elke keer als ik toen een keelontsteking op voelde komen gebruikte ik dat middeltje en zo werd de keelontsteking minder en verdween. Dus probeer echt even dit middeltje zou ik zeggen, het is de moeite waard!! Anginovin van de firma Pflüger.
Succes!
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 11:01
toemba
toemba is offline
Citaat:
Roos schreef op 27-09-2005 @ 22:10 :
No wayyyyy ik win
Ik heb 3 jaar lang last van recidiverende tonsilitis en maandag j.l. zijn mijn amandelen eruit gehaald!

Je moet dit goed onthouden: recidiverende tonsilitis is eenindicatie voor tonsilectomie, maar dat betekent niet dat een patient het niet mag weigeren. Autonomie van de patient staat gelukkig nog altijd hoog aangeschreven

Natuurlijk mag de patient altijd kiezen, duh
okeeeeeeeeeeeeeeee
Oud 03-10-2005, 21:09
TRXD
TRXD is offline
Ik heb de laatste week (of iets langer) ook last van m'n keel. Slikken van eten is niet echt een probleem maar als ik speeksel slik of drink dan gaat het minder goed dan normaal. Is eigenlijk best wel vervelend. Ik ben tijdje terug flink verkouden geweest en toen heb ik ook wel wat last van mijn keel gehad maar dat was anders. Toen voelde het ook echt als keelpijn nu is het net of ergens in de keel slijm is opgehoopt ofzo wat er met hoesten ook niet uit wil. Ik moet er toch maar eens mee naar de dokter denk ik want het wordt vervelend. Als iemand tips heeft ofzo dan lees ik het graag.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 22:17
Verwijderd
Sas, helpt die accupuntuur van je moeder niet? Ik zou gewoon een keer langs de huisarts gaan Volgens mij lost het wel wat op en die tonclisutstiuss waar jullie nou zo'n discussie over hebben vind ik heel logisch klinken
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 10:22
WEHNES
WEHNES is offline
Ik heb niet alle reacties gelezen, dus weet ook niet of mijn antwoord er tussen staat.

Wat jij hebt zijn chronisch ontstoken keelamandelen. Ik heb het namelijk ook. Ik heb een dokter die er niets aan doet (gaat vanzelf wel over zegtie dan ) dus ik loop er zelf een beetje 8eraan. Ik heb er nu zelf pilletjes voor gevonden, en ik heb er geen last meer van gehad.
Hoe ze heten zal ik nog even voor je opzoeken en in een volgende reactie plaatsen.

-XxX-
Oud 06-10-2005, 10:23
WEHNES
WEHNES is offline
Citaat:
Zeratul99 schreef op 29-09-2005 @ 20:03 :
Ja,
Zelf had ik hier oook heel veel last van. Het was echt heel erg, op het laatst had ik in 1 jaar 4 keelontstekingen (dus keelontstekingen waar ik uiteindelijk medicijnen voor moest nemen). Dus de dokter had het erover om de amandelen te verwijderen.
Maar toen ontdekte ik een geweldig natuurmiddeltje. Het heet Anginovin. Elke keer als ik toen een keelontsteking op voelde komen gebruikte ik dat middeltje en zo werd de keelontsteking minder en verdween. Dus probeer echt even dit middeltje zou ik zeggen, het is de moeite waard!! Anginovin van de firma Pflüger.
Succes!
Lees nu pas deze reactie.. Dat middeltje gebruik ik dus ook. Werkt goed, zou het inderdaad proberen!!

Regels voor berichten