Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2006, 13:54
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb net de symptomen van keelontsteking opgezocht:
Citaat:
Een acute keelontsteking ontstaat vanuit een hardnekkige verkoudheid. Als vervolgens de keelontsteking niet overgaat, of steeds terugkeert, spreekt men van een chronische keelontsteking. Het verkoudheidsvirus waar je al een paar dagen last van had, zorgt voor een ontsteking in de keelholte. Deze bevindt zich tussen de achterkant van de neus en het begin van de luchtpijp en stembanden. Een keelontsteking voelt als een flinke verkoudheid met een extra zere keel, pijn bij het slikken, koorts, oorpijn en opgezette lymfeklieren in de hals. De patiënt wordt er schor en dorstig van, en de keel kan ook branderig aanvoelen.
Dat heb ik dus allemaal. Nu stond er ook op die site dat dat in principe na 5 a 7 dagen vanzelf over moet gaan en dat je, wanneer het na 2 weken nog niet over is, het beste even naar de huisarts kunt gaan. Op een andere site vond ik dat antibiotica eigenlijk niet veel helpt, zeker niet als je daar niet vanaf het begin mee start.

Betekent dit dat ik dus de komende week ziek en met een zere keel rond moet lopen en amper kan praten en slikken, zonder dat daar iets aan te doen is?
Er zijn hier vast wel mensen die ooit keelontsteking hebben gehad; wat doen/deden jullie altijd?
Oud 19-01-2006, 14:22
DomoBig
DomoBig is offline
Hai,

Ik heb zelf ook net een keelontsteking achter de rug. Heb hiervoor idd antibiotica gehad, en onstekingsremmers.. werkte heel goed. .. binnen 2 dagen was het een stuk minder..

Zal als ik jou was toch maar even zon kuur halen hoor
Oud 19-01-2006, 16:48
Koen M
Koen M is offline
Het probleem met het nemen van antibiotica in gevallen waar het niet nodig is (bij virale infecties van de keel), is dat de bacteriën die dat toevallig in je lichaam zitten resistent kunnen worden voor dat antibioticum en blablabla... Veel dokters schrijven nog altijd veel te vaak een antibioticum voor.
Een simpele keelontsteking gaat normaal gewoon na een weekje vanzelf over. Sommige mensen zijn gevoeliger voor keelontsteking dan anderen, en er zijn ook zoveel vormen van keelontsteking. Vaak zijn het streptokokken die de keelintsteking veroorzaken, en dan kan een antibioticum de ontsteking wat sneller doen verdwijnen, maar zelfs zonder antibioticum gaat het gewoon over.
Maar evenvaak is de ontsteking van virale oorsprong, en dan ben je niks met een antibioticum. Het probleem is dat het niet op je voorhoofd staat of het viraal of bacterieel is... Als je ook moet hoesten en zo is het meestal viraal.
Je kan altijd de pijn wel een beetje drukken met paracetamol bijvoorbeeld.
Oud 19-01-2006, 20:36
ekki
ekki is offline
Ik ben tegen antibiotica bij een simpele keelontsteking. Het is namelijk rommel en doodt niet alleen de slechte bacteriën. Beter is veel water drinken, lauwe saliethee gorgelen en 'Bee Health' keelpastilles ('honingsnoepjes') eten. De laatste twee ontsmetten de keel.

Daarbij gebroken koolbladeren en gesneden ui op de keel doen (met een sjaal er omheen bijvoorbeeld) voor bijv. een hele nacht kan ook wel werken (een aantal nachten zou ik doen dan).

Sterkte ermee. Erg vervelend gevoel.
Oud 19-01-2006, 20:39
Mindfields
Mindfields is offline
anti = tegen
bios = leven
(oud grieks)

en.. een virus is niet levend. Als je een virus hebt moet je gewoon wachten tot het overgaat, is het een bacterie.. Antibiotica gebruiken. Heb op dit moment ook keelontsteking.
Oud 19-01-2006, 20:45
ekki
ekki is offline
Citaat:
Mindfields schreef op 19-01-2006 @ 21:39 :
en.. een virus is niet levend. Als je een virus hebt moet je gewoon wachten tot het overgaat, is het een bacterie.. Antibiotica gebruiken. Heb op dit moment ook keelontsteking.
Je hoeft niet per sé antibiotica te gebruiken. Ik raad het af, het tast je weerstand enorm aan. Eerst even proberen of het op een andere manier minder wordt voor je antibiotica neemt zou ik zeggen.
Oud 20-01-2006, 01:38
Delama
Delama is offline
Voor keelontsteking alleen hoef je geen antibiotica te gebroken. Dat wordt alleen gebruikt wanneer de keelontsteking aanhoudt en gaat overslaan. bijvoorbeeld naar een longontsteking. Ik heb vorig jaar na anderhalve week keelontsteking antibiotica gekregen omdat het oversloeg naar mijn oren en longen.
Oud 20-01-2006, 07:50
Hawahaai
Hawahaai is offline
Dankjewel voor de reacties. Ik heb nog nooit keelontsteking gehad, vandaar dat ik vroeg om tips. Ik heb besloten om het doktersbezoek voorlopig maar te laten zitten... Met paracetamol, yoghurt, ijskoud drinken en/of juist drinken als thee en bouillon valt het wel uit te houden. Het is alleen niks voor mij om niet te kunnen praten.
En dit is intussen de 3e dag, dus als ik een 'gemiddeld ziekteverloop' heb, zou ik al ongeveer op de helft zijn... Dat moet vol te houden zijn.
Oud 20-01-2006, 09:04
snoopy
snoopy is offline
Ik heb chronisch keelontsteking (gehad). M'n amandelen zijn er 2,5 jaar geleden uitgehaald, maar dit heeft niet het gewenste effect gehad. Nog steeds blijft er vanalles ontsteken in m'n keel, al snap ik zelf niet wat

Wat ik doe als ik er last van heb:
* veel slapen! (echt waar, is het beste medicijn)
* heel veel (water) drinken. Liefst geen melkproducten, want dan krijg je van die slijmvorming.
* ergens op zuigen (strepsils ofzo, maar gewoon een snoepje gaat net zo goed)
Oud 20-01-2006, 09:47
Tsu
Tsu is offline
Citaat:
snoopy schreef op 20-01-2006 @ 10:04 :
Ik heb chronisch keelontsteking (gehad). M'n amandelen zijn er 2,5 jaar geleden uitgehaald, maar dit heeft niet het gewenste effect gehad. Nog steeds blijft er vanalles ontsteken in m'n keel, al snap ik zelf niet wat
Waarom zeg je dat nou? Mijn keelamandelen worden er 16 februari uitgehaald en ik hoop zo dat het beter wordt
Oud 20-01-2006, 09:52
Koen M
Koen M is offline
Je amandelen weghalen is alleen nuttig als je last hebt van onstoken amandelen hé. Je kan ook een ontstoken keelslijmvlies hebben of een laryngitis, Zo te horen heeft de vragensteller ook last van laryngitis aangezien ie niet kan praten? Dat is natuurlijk vrij hinderlijk. Om je stembanden niet te overbelasten is het ook beter een paar dagen niet te praten.
Oud 20-01-2006, 11:13
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Tsu schreef op 20-01-2006 @ 10:47 :
Waarom zeg je dat nou? Mijn keelamandelen worden er 16 februari uitgehaald en ik hoop zo dat het beter wordt
ach, bij de meeste mensen helpt het wel. Anders zouden ze t niet doen. Heb gewoon pech gehad. Succes!
Oud 20-01-2006, 11:13
Roos
Roos is offline
Citaat:
Koen M schreef op 20-01-2006 @ 10:52 :
Je amandelen weghalen is alleen nuttig als je last hebt van onstoken amandelen hé. Je kan ook een ontstoken keelslijmvlies hebben of een laryngitis, Zo te horen heeft de vragensteller ook last van laryngitis aangezien ie niet kan praten? Dat is natuurlijk vrij hinderlijk. Om je stembanden niet te overbelasten is het ook beter een paar dagen niet te praten.
Hoeft niet per se, bij een tonsillitis is het praten ook gevoelig.
Oud 20-01-2006, 12:06
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
ekki schreef op 19-01-2006 @ 21:45 :
Je hoeft niet per sé antibiotica te gebruiken. Ik raad het af, het tast je weerstand enorm aan. Eerst even proberen of het op een andere manier minder wordt voor je antibiotica neemt zou ik zeggen.
Weet ik, ik had het ook niet over mezelf. Wilde alleen het verschil tussen een virus en bacterie aanduiden, aangezien sommige mensen dat nog weleens vergeten.
Oud 20-01-2006, 12:11
Verwijderd
Ik doe er nooit zo veel aan. gewoon een sjaal om en wachten tot het over is. Mijn tante (huisarts) heeft me wel een keer een sterk alcoholisch drankje voorgezet, dat ontsmet een beetje. Maarja, niet handig als je nog huiswerk moet maken ofzo, maar misschien voor het naar bed gaan.
Oud 20-01-2006, 16:54
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 20-01-2006 @ 13:11 :
Mijn tante (huisarts) heeft me wel een keer een sterk alcoholisch drankje voorgezet, dat ontsmet een beetje.
Ik ben ook al vanaf het begin bezig met het spoelen met mondwater, dat ontsmet ook al.

Wat ik het vervelendste aan keelontsteking vind, is de combinatie van koorts en dergelijke met keelpijn. Wanneer het alleen de keelpijn zou zijn, zou het al een stuk minder vervelend zijn .
Maar goed, ik heb vandaag nog niet in bed gelegen, dus misschien gaat het meevallen.
Oud 22-01-2006, 16:15
Tsu
Tsu is offline
Citaat:
snoopy schreef op 20-01-2006 @ 12:13 :
ach, bij de meeste mensen helpt het wel. Anders zouden ze t niet doen. Heb gewoon pech gehad. Succes!
ok Thanx!
Oud 22-01-2006, 20:03
Juda[NL]
Juda[NL] is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 19-01-2006 @ 14:54 :
Er zijn hier vast wel mensen die ooit keelontsteking hebben gehad; wat doen/deden jullie altijd?
Gruwelfact: Ik heb thee gedronken . Ik haat thee, maar dat zou helpen. Gewone thee met een lepel honing erin en een beetje citroen.

Veel verse (bloed-)sinasappelsap drinken

En ook hier weer: Menthol / eucalyptus tabletten om te dampen.
Oud 22-01-2006, 20:15
Verwijderd
zolang je alleen een keelontsteking hebt hoef je toch zeker niet te stomen? Stomen doe je als je neus verstopt zit om het snot uit je neus te krijgen, maar volgens mij helpt het niks tegen keelontsteking.
Oud 22-01-2006, 20:32
MTpower
MTpower is offline
Dat heb ik nu al een aantal weken, misschien toch eens langs de dokter voor wat medicijnen
Oud 16-07-2006, 23:03
Elister
Elister is offline
Hebben jullie ook wel eens gehad dat er een heel klein beetje bloed bij het slijm zat dat je ophoestte?
Oud 16-07-2006, 23:55
Roosje
Roosje is offline
Wat een up wat een up!

Ja, dat heb ik wel eens gehad.
Oud 17-07-2006, 00:48
Elister
Elister is offline
Citaat:
Roosje schreef op 17-07-2006 @ 00:55 :
Wat een up wat een up!

Ja, dat heb ik wel eens gehad.
Of uppen, OF ik had natuurlijk ook keelontsteking topic nr. 476 aan kunnen maken.

Ah, okee, dank.
Oud 16-02-2010, 18:20
Anoniemer
Anoniemer is offline
eej ik heb pfeiffer en dat weet ik al langer maar heb nou sinds vorige week dinsdag op bed gelegen met keelontsteking en vandaag waren mijn laatste pillen voor me cuur en ik ken nou sinds gisterochtend eten maar wanneer ken ik weer rooke ? of weet niemand dat
Oud 16-02-2010, 18:26
Verwijderd
Citaat:
Wat een up wat een up!
Ik heb overigens gewoon gerookt bij mijn laatste keelontstekingen, voor zover ik dat kon.
Oud 16-02-2010, 18:47
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Wat een up wat een up!
Ik was mijn hele keelontsteking al weer vergeten!
Oud 16-02-2010, 21:23
Pluis
Pluis is offline
hallo 2006. en je moet overigens nooit beginnen met roken.

Regels voor berichten