![]() |
|
Het probleem met het nemen van antibiotica in gevallen waar het niet nodig is (bij virale infecties van de keel), is dat de bacteriën die dat toevallig in je lichaam zitten resistent kunnen worden voor dat antibioticum en blablabla... Veel dokters schrijven nog altijd veel te vaak een antibioticum voor.
Een simpele keelontsteking gaat normaal gewoon na een weekje vanzelf over. Sommige mensen zijn gevoeliger voor keelontsteking dan anderen, en er zijn ook zoveel vormen van keelontsteking. Vaak zijn het streptokokken die de keelintsteking veroorzaken, en dan kan een antibioticum de ontsteking wat sneller doen verdwijnen, maar zelfs zonder antibioticum gaat het gewoon over. Maar evenvaak is de ontsteking van virale oorsprong, en dan ben je niks met een antibioticum. Het probleem is dat het niet op je voorhoofd staat of het viraal of bacterieel is... Als je ook moet hoesten en zo is het meestal viraal. Je kan altijd de pijn wel een beetje drukken met paracetamol bijvoorbeeld. |
![]() |
|
Ik ben tegen antibiotica bij een simpele keelontsteking. Het is namelijk rommel en doodt niet alleen de slechte bacteriën. Beter is veel water drinken, lauwe saliethee gorgelen en 'Bee Health' keelpastilles ('honingsnoepjes') eten. De laatste twee ontsmetten de keel.
Daarbij gebroken koolbladeren en gesneden ui op de keel doen (met een sjaal er omheen bijvoorbeeld) voor bijv. een hele nacht kan ook wel werken (een aantal nachten zou ik doen dan). Sterkte ermee. Erg vervelend gevoel.
|
![]() |
anti = tegen
bios = leven (oud grieks) en.. een virus is niet levend. Als je een virus hebt moet je gewoon wachten tot het overgaat, is het een bacterie.. Antibiotica gebruiken. Heb op dit moment ook keelontsteking. ![]()
||
Citaat:
|
Voor keelontsteking alleen hoef je geen antibiotica te gebroken. Dat wordt alleen gebruikt wanneer de keelontsteking aanhoudt en gaat overslaan. bijvoorbeeld naar een longontsteking. Ik heb vorig jaar na anderhalve week keelontsteking antibiotica gekregen omdat het oversloeg naar mijn oren en longen.
|
![]() |
|
Dankjewel voor de reacties. Ik heb nog nooit keelontsteking gehad, vandaar dat ik vroeg om tips. Ik heb besloten om het doktersbezoek voorlopig maar te laten zitten... Met paracetamol, yoghurt, ijskoud drinken en/of juist drinken als thee en bouillon valt het wel uit te houden. Het is alleen niks voor mij om niet te kunnen praten.
![]() En dit is intussen de 3e dag, dus als ik een 'gemiddeld ziekteverloop' heb, zou ik al ongeveer op de helft zijn... Dat moet vol te houden zijn. |
![]() |
|
Ik heb chronisch keelontsteking (gehad). M'n amandelen zijn er 2,5 jaar geleden uitgehaald, maar dit heeft niet het gewenste effect gehad. Nog steeds blijft er vanalles ontsteken in m'n keel, al snap ik zelf niet wat
![]() Wat ik doe als ik er last van heb: * veel slapen! (echt waar, is het beste medicijn) * heel veel (water) drinken. Liefst geen melkproducten, want dan krijg je van die slijmvorming. * ergens op zuigen (strepsils ofzo, maar gewoon een snoepje gaat net zo goed)
||
Citaat:
![]() ![]()
|
Je amandelen weghalen is alleen nuttig als je last hebt van onstoken amandelen hé. Je kan ook een ontstoken keelslijmvlies hebben of een laryngitis, Zo te horen heeft de vragensteller ook last van laryngitis aangezien ie niet kan praten? Dat is natuurlijk vrij hinderlijk. Om je stembanden niet te overbelasten is het ook beter een paar dagen niet te praten.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Ik doe er nooit zo veel aan. gewoon een sjaal om en wachten tot het over is. Mijn tante (huisarts) heeft me wel een keer een sterk alcoholisch drankje voorgezet, dat ontsmet een beetje. Maarja, niet handig als je nog huiswerk moet maken ofzo, maar misschien voor het naar bed gaan.
|
![]() |
||
Citaat:
Wat ik het vervelendste aan keelontsteking vind, is de combinatie van koorts en dergelijke met keelpijn. Wanneer het alleen de keelpijn zou zijn, zou het al een stuk minder vervelend zijn ![]() Maar goed, ik heb vandaag nog niet in bed gelegen, dus misschien gaat het meevallen. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Veel verse (bloed-)sinasappelsap drinken En ook hier weer: Menthol / eucalyptus tabletten om te dampen.
||
Citaat:
![]() Ah, okee, dank. ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Keelontsteking Greenscarfed | 7 | 14-02-2012 21:03 | |
Lichaam & Gezondheid |
keelontsteking Lieved | 2 | 05-11-2005 20:52 | |