Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2005, 18:59
KMBA
KMBA is offline
Bestaat deze energie volgens jullie? Dat o.a gebruikt wordt in Oosterse vechtsport, waaronder Kung Fu, Aikido, karate enzovoorts..

En zou deze ooit als de mens ouder wordt ook beter kunnen gecultiveerd worden voor dingen zoals in dbz? (zweven) enzovoorts

Hoogachtend,

KMBA
Advertentie
Oud 19-05-2005, 08:26
Verwijderd
Geef eens een duidelijke en bondige omschrijving wat chi precies is en waarín deze verschilt van 'gewoon' energie?
Oud 19-05-2005, 09:04
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
DBZ??

Energie bestaat. De mens is een bal van energie. Chi is dan waarschijnlijk ook een soort energie die de mens van zichzelf dan al heeft, maar dan anders (of bewust) gebruikt.

Dus ja, ik denk wel dat het bestaat
Oud 19-05-2005, 11:13
KMBA
KMBA is offline
Deze energie is ja.. energie... het wordt gebruikt in Tai Chi en dergelijke en voor genezing bijv. Reiki
Oud 19-05-2005, 11:40
Verwijderd
Nee, dat bestaat niet, dat is zelfsuggestie.
Oud 19-05-2005, 13:19
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Niet over praten. Je komt er toch niet uit

Of het echt bestaat of inderdaad een zelfsuggestie is doet er voor mij niet toe. Het werkt voor mij. Ik drijf er mijn tegenstanders mee achteruit, vertraag er m'n persoonlijke tijd mee (word dus mentaal sneller in gevecht) en laat mijn klappen twee keer zo hard zijn.

Sayat........BOEM.......Yataaaaah!
Oud 19-05-2005, 19:20
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Ik doe aan reiki, dus ik zeg ja, chi bestaat. Ik heb geen idee hoe dat zit met die vechtsporten, ben wel van plan volgend jaar thai-chi te gaan proberen, dus dan kom ik er vanzelf achter of het daarin te gebruiken is.
Wat staat dbz voor? Hoe bedoel je 'zweven'?
Oud 19-05-2005, 21:40
Blood Fire Rage
DBZ staat voor Dragon Ball Z. Een japanse tekenfilm serie. In die serie schieten personen op elkaar met energieballen terwijl ze in de lucht zweven.

Zodoende al die verwijzingen naar DBZ
Oud 19-05-2005, 23:27
Verwijderd
chiii?
Oud 20-05-2005, 01:42
Blood Fire Rage
Chi, of Ki, whatever.

Een soort energie die volgens aziaten chill is om mee te werken. Een soort levensenergie zeg maar. Volgens Japanners zit de basis er van in de 'hara' een plekje ca vijf cm onder je navel.

Martial artists schreeuwen zo om de ke te kanaliseren (en vraag me niet waarom, maar het werkt echt).
Oud 20-05-2005, 10:56
KMBA
KMBA is offline
Jij bedoeld de Kiai, dat is een strijdkreet zou je kunnen zeggen.. Het immobiliseerd de vijand wat jouw de voordeel geeft om een techiek te doen..

Chi gebruiken o.a Shoalin Monikken voor het "ijzeren" lichaam, dankzij het "ijzeren lichaam" kunnen Shoalin Monikken gewoon op hun lichaam geramd worden met van alles, planken, stoten, van alles en nog wat, zo kunnen ze ook speerpunten breken met hun keel... (moet je vooral niet thuis proberen )

Deze Chi wordt ook gebruikt bij accupuntuur, maar dan in de veronderstelling dat Chi geleid worden door energiebanen. Bij Reiki gebruiken ze het ook.

Natuurlijk is Dragon ball Z een fantasie, maar er zit echter wel een waarheid in verscholen. De Ki/Chi gebruiken Martial Artist ook, en ze kunnen er wonderbaarlijke dingen mee. Wie weet wat er gebeurt als de mensen ouder worden en de kennis van Ki nog meer toeneemt...

KMBA
Oud 20-05-2005, 16:02
Lajo
Lajo is offline
Chi is pure onzin.
klaar.
Oud 20-05-2005, 16:09
Weylyn
Weylyn is offline
Citaat:
Lajo schreef op 20-05-2005 @ 17:02 :
Chi is pure onzin.
klaar.
Jij moet meer lezen en minder ijlen. Er zijn voorbeelden genoeg van mensen, zoals de Shaolin monniken, die haast bovennatuurlijke dingen kunnen doen met hun lichaam. Wat dacht je van een 70-jarige man die eer 2,10 meter lange brandweerman in een demonstratie drie meter achteruit gooit door hem tegen zijn borst te duwen. (En als ik zeg gooien, bedoel ik gooien.)

Ik doe zelf al een tijd en Kung-Fu, Ki is ook iets wat daarbij hoort. (Tenmiste, als je het doet als kunst in plaats van als sport) Ik merk dat ik vaak net iets meer kan wanneer ik mij concentreer op mijzelf dan wanneer ik gewoon sport.
Oud 20-05-2005, 16:31
Verwijderd
Citaat:
Weylyn schreef op 20-05-2005 @ 17:09 :
Jij moet meer lezen en minder ijlen. Er zijn voorbeelden genoeg van mensen, zoals de Shaolin monniken, die haast bovennatuurlijke dingen kunnen doen met hun lichaam. Wat dacht je van een 70-jarige man die eer 2,10 meter lange brandweerman in een demonstratie drie meter achteruit gooit door hem tegen zijn borst te duwen. (En als ik zeg gooien, bedoel ik gooien.)
En toen stond er met een uithangbord boven dat het een of andere mysterieuze kracht genaamd chi is?

Zo kunnen we ook naar godsdienst kijken;

"ja, maar hoe verklaar je dan dat dat meisje met kanker op wonderbaarlijke wijze is genezen? Dat moet wel het werk van god zijn"
Oud 20-05-2005, 16:38
Tio
Tio is offline
Citaat:
Reverend schreef op 20-05-2005 @ 17:31 :
"ja, maar hoe verklaar je dan dat dat meisje met kanker op wonderbaarlijke wijze is genezen? Dat moet wel het werk van god zijn"
Dat is niet geheel hetzelfde. In bovenstaand voorbeeld is er niet eerst een bepaalde actie die aan de genezing voorafgaat. Er wordt pas achteraf geconcludeerd dat het God was.
Echter, het lijkt me wel heel toevallig als die brandweerman nét achteruit vliegt op het moment dat zo'n monnik z'n hand tegen de borst van die man duwt.

In hoeverre die 2,10 meter, drie meter en dat gooien correct zijn weet ik niet, evenmin of het dan werkelijk Chi betreft. Je kan denk ik wel zeggen dat de overtuiging van die man in het bestaan van Chi sterk meespeelt in het hele gebeuren.

Groet,
Tio
Oud 20-05-2005, 17:50
KMBA
KMBA is offline
Noem zoals je het wilt, maar het bestaat
Oud 20-05-2005, 19:08
Tio
Tio is offline
Citaat:
KMBA schreef op 20-05-2005 @ 18:50 :
Noem zoals je het wilt, maar het bestaat
Want?
(M.a.w. losse opmerkingen zijn heel leuk, maar met onderbouwing/verklaring worden ze een stuk interessanter)

Groet,
Theodorus
Oud 20-05-2005, 19:23
Lajo
Lajo is offline
Weet je wat ook bestaat?
Macht! En diegene die te zwak zijn om het te pakken...
Oud 23-05-2005, 09:47
deringmeester
deringmeester is offline
Citaat:
Lajo schreef op 20-05-2005 @ 20:23 :
Weet je wat ook bestaat?
Macht! En diegene die te zwak zijn om het te pakken...
zeg dan niks....

maar chi bestaat wel degelijk.
je kan het zelfs terug brengen naar natuurkunde of scheikunde.
de wet van behoud van energie.
alles wat in je lijf gaat, wordt gebruikt (ja ja, behalve WC afval). en als je traint kun je dat sturen. en bundelen.
Oud 23-05-2005, 16:40
Blood Fire Rage
Citaat:
deringmeester schreef op 23-05-2005 @ 10:47 :
zeg dan niks....
Oud 23-05-2005, 17:15
Tio
Tio is offline
Citaat:
deringmeester schreef op 23-05-2005 @ 10:47 :
je kan het zelfs terug brengen naar natuurkunde of scheikunde.
de wet van behoud van energie.
alles wat in je lijf gaat, wordt gebruikt
Ik zie niet geheel in wat het tot je nemen van voedsel nu direct met Chi te maken heeft. Het lijkt me nogal duidelijk dat de energie die wordt verkregen uit de dissimilatie van voedsel wordt gebruikt voor de bouw/groei van het lichaam, en voor alle andere functies die je lichaam moet vervullen.

M.a.w. de energie die je via je voedsel binnenkrijgt wordt verbruikt doordat je beweegt, en je organen allerlei dingen doen. Het heeft dus, an sich, weinig verband met een fenomeen als Chi.

Groet,
Tio
Oud 24-05-2005, 07:32
deringmeester
deringmeester is offline
Citaat:
Tio schreef op 23-05-2005 @ 18:15 :
Ik zie niet geheel in wat het tot je nemen van voedsel nu direct met Chi te maken heeft. Het lijkt me nogal duidelijk dat de energie die wordt verkregen uit de dissimilatie van voedsel wordt gebruikt voor de bouw/groei van het lichaam, en voor alle andere functies die je lichaam moet vervullen.

M.a.w. de energie die je via je voedsel binnenkrijgt wordt verbruikt doordat je beweegt, en je organen allerlei dingen doen. Het heeft dus, an sich, weinig verband met een fenomeen als Chi.

Groet,
Tio
ik snap wat je bedoelt. Wat ik wil zeggen met behoud van energie, planten groeien met behulp van zonlicht. zonlicht is een energie bron die geen dimensie heeft. ja, licht wel maar de warmte die je bijvoorbeeld op je houd voelt heeft geen dimensie. Maar je kan hem wel gebruiken. Planten gebruiken hem om er te groeien. verder gebruiken ze nog wat atomen en molecullen enzo. Als deze in het lichaam worden afgebroken zullen die molecullen idd door het lichaam gebruikt worden. Maar een gedeelte van die energie wordt opgeslagen in je lichaam om later te gebruiken. En ik denk dat iemand die zich een beetje traint die energie op kan roepen en kan sturen.
Ik kan het ook. Ik weet niet of ik Chi heb maar ik kan mijn energie wel sturen of bundelen.

Ik weet dat een beetje een vreemd verhaal is maja. Ik hoor graag opmerkingen of verbeteringen.

gegroet CrosS
Oud 24-05-2005, 07:53
Tio
Tio is offline
Citaat:
deringmeester schreef op 24-05-2005 @ 08:32 :
ik snap wat je bedoelt. Wat ik wil zeggen met behoud van energie, planten groeien met behulp van zonlicht. zonlicht is een energie bron die geen dimensie heeft. ja, licht wel maar de warmte die je bijvoorbeeld op je houd voelt heeft geen dimensie. Maar je kan hem wel gebruiken. Planten gebruiken hem om er te groeien. verder gebruiken ze nog wat atomen en molecullen enzo. Als deze in het lichaam worden afgebroken zullen die molecullen idd door het lichaam gebruikt worden. Maar een gedeelte van die energie wordt opgeslagen in je lichaam om later te gebruiken. En ik denk dat iemand die zich een beetje traint die energie op kan roepen en kan sturen.
Ik kan het ook. Ik
Warmte heeft echter wel degelijk "dimensie", zoals jij het omschrijft. Warmte is te zien als een toename van de kinetische energie van moleculen. D.w.z. dat de moleculen sneller bewegen. In die zin is warmte even natuurkundig en reëel als licht of elektriciteit.

Dat er energie in het lichaam wordt opgeslagen voor later gebruik klopt ook, maar dat gebeurt niet als losse energie. Energie die op een gegeven moment "over" is, wordt gebruikt om bepaalde moleculen (ATP) te vormen. Dat kost energie. Op het moment dat energie nodig is, breekt het lichaam die moleculen weer af, waarbij energie weer vrijkomt, die kan worden ingezet voor beweging of andere zaken.

Zelf vraag ik me soms wel eens af, in hoeverre het handig is om een "paranormaal" verschijnsel als Ki op wetenschappelijke wijze te benaderen, omdat je dan binnen beide domeinen in de problemen geraakt.

Groet,
Tio (die hiermee niet wil zeggen dat Chi onmogelijk is, maar eerder duidelijk wil maken dat het geenszins een noodzakelijk gevolg van onze energie-opname is)
Oud 27-05-2005, 15:09
hatefukk
hatefukk is offline
Citaat:
Reverend schreef op 19-05-2005 @ 12:40 :
Indien iemand puur met 'zelfsuggestie' zijn lichaam tot bijna bovennatuurlijke dingen kan zetten lijkt me dit een interessant onderwerp om verder te verdiepen. En of je dit nu zelfsuggestie, chi of magie noemt, de uitwerking is hetzelfde.
Oud 28-05-2005, 13:05
Blood Fire Rage
Gek eigenlijk. Ik heb me nooit gerealiseerd dat er mensen zijn die aan het bestaan van ki twijfelen

Leer ik ook nog eens wat
Oud 30-05-2005, 18:00
massi16
massi16 is offline
he daar, ik doe pas net aan karate, maar ik had gehoopt wat te leren over chi maar het is er tijdens de les nog niet van gekomen, kan ik mezelf ook leren chi te gebruiken???

massi
Oud 30-05-2005, 19:47
KMBA
KMBA is offline
Uhm ja.. alleen niet meteen hocus-spocus verwachten

gewoon je handen tegen elkaar wrijven en dan uit elkaar en naar elkaar toe bewegen je voelt een soort wartme dat is je Chi..

in het begin is het vooral je fanatasie dat dat gevoel creert.. naarmate je meer oefenent (karate, aikido, tai chi) komt het 'echte' ervoor in plaats.. Als je klaar bent met je handen oefenening.. leg je handen dan op je buik (onder de navel) zo verspil je geen energie

KMBA
Oud 30-05-2005, 19:52
massi16
massi16 is offline
weet iemand msgien een site voor dit soort oefeningen?
Oud 31-05-2005, 14:20
Verwijderd
In karate heb je trouwen chi niet nodig, gewoon op jezelf vetrouwen en je tegenstander omleggen.
Oud 01-06-2005, 13:54
squat
squat is offline
Citaat:
KMBA schreef op 30-05-2005 @ 20:47 :
Uhm ja.. alleen niet meteen hocus-spocus verwachten

gewoon je handen tegen elkaar wrijven en dan uit elkaar en naar elkaar toe bewegen je voelt een soort wartme dat is je Chi..

in het begin is het vooral je fanatasie dat dat gevoel creert.. naarmate je meer oefenent (karate, aikido, tai chi) komt het 'echte' ervoor in plaats.. Als je klaar bent met je handen oefenening.. leg je handen dan op je buik (onder de navel) zo verspil je geen energie

KMBA
Haha, je weet dat wrijving warmte veroorzaakt he?
Oud 01-06-2005, 14:19
Verwijderd
Citaat:
misschien, het is 1 van de weinige dingen waar ik als best kritiek persoon zijnde het bestaan niet van kan ontkennen.

chi zie ik meer als het leren kennen van je lichaam en het 100% gebruiken.
ik kan het wel, ben geen expert maar ik ken het genoeg om het te gebruiken in... laten we zeggen... noodgevallen.
en ja, dat komt hard aan.
als in: hard genoeg om dingen te breken, en dan niet "mijn" dingen.
Oud 07-06-2005, 21:43
Verwijderd
Citaat:
deringmeester schreef op 24-05-2005 @ 08:32 :
Maar een gedeelte van die energie wordt opgeslagen in je lichaam om later te gebruiken.
Ja, in de vorm van vet.

Citaat:
En ik denk dat iemand die zich een beetje traint die energie op kan roepen en kan sturen.
Dus dan kun je snel afslanken?
Oud 25-06-2005, 19:57
Verwijderd
chi is wel krachtig en betstaat sommige zeggen dat het onzin is maar dat vind ik niet
Oud 25-06-2005, 19:59
Verwijderd
Citaat:
N00dles schreef op 07-06-2005 @ 22:43 :
Ja, in de vorm van vet.

Dus dan kun je snel afslanken?

dat is wel heel oppervlakkig gezocht het gaat er niet okm dat je afslankt maar dat je energie kan oproepen
Oud 25-06-2005, 20:10
Woudschim
Woudschim is offline
ik zit nu op aikido, en heb dus meerdere oefeningen gedaan waarbij ik het gebruik. het effect is er toch echt. hoewel ik verder geen idee heb van de precieze werking ervan.

maar toch een heel interessant onderwerp!
Oud 25-06-2005, 20:16
bij
bij is offline
Citaat:
KMBA Uhm ja.. alleen niet meteen hocus-spocus verwachten

Ik had in een boek gelezen dat dat je aura was, aura is gewoon een ander woord voor ki/chi etc??
Denk wel dat we ki/chi/hoe je het wilt noemen hebben.
Oud 26-06-2005, 09:21
Woudschim
Woudschim is offline
in mijn ogen bestaat je aura inderdaad uit Ki energie.
Oud 26-06-2005, 11:13
KMBA
KMBA is offline
Maar toch, als ik zie wat in Chineese geneeskunde, Tai Chi, Chi Qong, Accupuntuur enz. worden veel, heel veel mensen genezen en sommigen zelfs geopereerd zonder verdoving, maar wel met accupuntuur enz.

KMBA
Oud 26-06-2005, 15:24
Raven
Raven is offline
Citaat:
met zelfsuggestie sla je geen baksteen in tweeen
Oud 26-06-2005, 16:23
migyur
migyur is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 19-05-2005 @ 14:19 :
Ik drijf er mijn tegenstanders mee achteruit, vertraag er m'n persoonlijke tijd mee (word dus mentaal sneller in gevecht) en laat mijn klappen twee keer zo hard zijn.

Sayat........BOEM.......Yataaaaah! [/B]
(Misschien een beetje sport gerelateerd)

Probeer dat eens met een harde felle sparrings partijtje. Wedden dat je het dan niet lukt om met je ki te werken.
Oud 26-06-2005, 16:24
migyur
migyur is offline
Citaat:
Raven schreef op 26-06-2005 @ 16:24 :
Karateka slaan ook stenen door en nog meer van zulk spul. En zij doen dit niet via ki.
Techniek en concentratie..
Oud 26-06-2005, 16:27
migyur
migyur is offline
Citaat:
KMBA schreef op 26-06-2005 @ 12:13 :
Maar toch, als ik zie wat in Chineese geneeskunde, Tai Chi, Chi Qong, Accupuntuur enz. worden veel, heel veel mensen genezen en sommigen zelfs geopereerd zonder verdoving, maar wel met accupuntuur enz.

KMBA
Maar die lui vreten ook alle beschermde diersoorten op omdat het volgens hun medice werkingen heeft.....

Ojah weet iemand toevallig hoe ik meerdere quotes in een reply zet?
Oud 26-06-2005, 16:44
Raven
Raven is offline
Citaat:
migyur schreef op 26-06-2005 @ 17:24 :
Karateka slaan ook stenen door en nog meer van zulk spul. En zij doen dit niet via ki.
Techniek en concentratie..
ik weet niet waar jij karate gedaan hebt maareh .....
Oud 26-06-2005, 17:03
migyur
migyur is offline
http://www.geocities.com/tokyo/fuji/...meshiwari.html

Ik zie hier niet specifiek Ki staan....
Oud 26-06-2005, 17:40
KMBA
KMBA is offline
Migyur schreef:

Citaat:
Maar die lui vreten ook alle beschermde diersoorten op omdat het volgens hun medice werkingen heeft.....
Ok ok, sommigen dingen zijn ook weer overdreven, maar dat vind je ook de "westerse" geneeskunde, zoals bijv. de enorme chemokuren enz. Dat is ook niet allemaal even goed.

Maar je kunt het niet negeren, dat mensen letterlijk worden geopereerd zonder enige chemische verdoving. Ze gebruiken gewoon accupuntuur als verdoving, verder niks.

Citaat:
Probeer dat eens met een harde felle sparrings partijtje. Wedden dat je het dan niet lukt om met je ki te werken.
Je kunt niet eventjes zoals veel mensen denken even Chi opladen ofzo, of "klaar maken voor gebruik". Maar in bijv. de Shoalin Tempel gebeurd dit wel. Maar dan wordt er ook veel gespard en de Ki komt later wel [op latere leeftijd], dit zien we ook bijv. bij Aikido, de Iwama stijl.

Maar alsnog, grootmeesters van bijv. de Shoalin Tempel, gebruiken echt geen 10 min. om even "op te laden" of zoiets.. ze kunnen meteen aan de slag. Maar goed, zij wijdden ook hun hele leven eraan..
Oud 26-06-2005, 19:01
Raven
Raven is offline
Citaat:
migyur schreef op 26-06-2005 @ 18:03 :
http://www.geocities.com/tokyo/fuji/...meshiwari.html

Ik zie hier niet specifiek Ki staan....
ff uitleggen zoals ik het zie :

Chi , ki magie enz is allemaal het zelfde.

zonder deze kracht zou het leven helemaal niet mogelijk zijn..
waarom wordt een nietig zaadje uiteindelijk een boom ?
een bioloog zal waarschijnlijk een verhaal over DNA beginnen maar dat is HOE dat is niet waarom.

er is dus een drijvende kracht achter elke levensvorm en deze kracht is overal aanwezig.

door oefening en training kan je leren om deze kracht te sturen.
in sporten als karate / hapkido enz wordt meestal de explosieve vorm van deze kracht gebruikt. maar ze kent wel honderden verschijningsvormen.

helaas is het zo dat veel karate scholen die snel leerlingen aan willen nemen niet de tijd nemen om ze dit te leren. het kost namelijk nogal wat tijd en de mens is er niet geduldiger op geworden. bij een goede school is dit echter de basis van alles wat je leert.

bewijs: iemand die KI echt weet te gebruiken beschadigd zijn hand niet als ie een baksteen door slaat

Laatst gewijzigd op 26-06-2005 om 19:04.
Oud 26-06-2005, 19:48
Verwijderd
Oud 28-06-2005, 00:02
Blues
Blues is offline
Citaat:
Raven schreef op 26-06-2005 @ 16:24 :
Wel met andere termen zoals
wilskracht
Plasebo
illusie

Ik zeg niet dat het niet bestaat, want ik heb net een bordje ki of chi op en die is onderhand nu wel 5 cm onder m'n navel ja...

Wat soms ook welles tot onder m'n navel komt, is mijn toverstok gevult met pure chi/ki

Iedereen klaar met zuren, sinds deze discussie tot op heden niet kan worden gestopt omdat 'r geen kernhard bewijs is van waar of niet waar
Oud 28-06-2005, 09:26
Raven
Raven is offline
Citaat:
Blues schreef op 28-06-2005 @ 01:02 :
Wel met andere termen zoals
wilskracht
Plasebo
illusie

Ik zeg niet dat het niet bestaat, want ik heb net een bordje ki of chi op en die is onderhand nu wel 5 cm onder m'n navel ja...

Wat soms ook welles tot onder m'n navel komt, is mijn toverstok gevult met pure chi/ki

Iedereen klaar met zuren, sinds deze discussie tot op heden niet kan worden gestopt omdat 'r geen kernhard bewijs is van waar of niet waar
en waarom breekt zo'n baksteen dan een fractie voordat je vuist er tegenaan klapt ?
Oud 28-06-2005, 10:37
Verwijderd
ah, die is nieuw.

bewijs!
Advertentie

Regels voor berichten