Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-08-2005, 21:47
ijscoman
ijscoman is offline
Ok, even een appart verhaaltje. Ik heb sinds kort een vriendin, een heel lief meisje uit Benin, West Afrika. Ze verblijft op dit moment in Nederland maar moet half September weer het land uit om dan in Frankrijk of in Benin te gaan studeren. Het probleem is dat ze maar 10 woorden nederlands spreekt en voor de rest alleen frans (de officiele taal in Benin) en een beetje engels. Nu vroegen we ons af of er geen franstalige opleidingen in nederland zijn zodat ze hier zou kunnen blijven. Bij mij op school zijn in iedergeval wel engelstalige opleidingen dus dan zullen ze zoiets toch ook vast wel in het frans hebben? Zo ja, waar worden die opleidingen gegeven en wat is er allemaal nodig aan papier werk om haar in nederland te kunnen laten verblijven en die opleiding te kunnen laten volgen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-08-2005, 21:53
Go
Go is offline
Naast de lerarenopleiding Frans en de universitaire studie Frans denk ik niet dat je erg ver komt. Is misschien een idee eens in Belgie te kijken, waar genoeg Franstalige opleidingen moet zijn?
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 21:59
ijscoman
ijscoman is offline
Denk toch echt wel dat er zoiets in nederland beschikbaar is hoor. Er zijn in nederland best wel veel internationale studenten en daar zullen vast wel franstalige studenten tussen zitten.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 08:27
Verwijderd
Citaat:
ijscoman schreef op 17-08-2005 @ 22:59 :
Denk toch echt wel dat er zoiets in nederland beschikbaar is hoor. Er zijn in nederland best wel veel internationale studenten en daar zullen vast wel franstalige studenten tussen zitten.
Deze franstalige studenten zullen dan waarschijnlijk gewoon Engels moeten spreken tijdens de opleiding o.i.d..

Ik denk dat je gemakkelijker iets vind in België wat frans is dan in Nederland.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 08:47
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 17-08-2005 @ 22:59 :
voor internationale opleidingen is engels de voertaal. Maar, serieus: wil jouw vriendin haar opleiding uit gaan kiezen op basis van de voertaal? Dus dat ze een opleiding doet die wel in het frans is, maar waar ze verder niets aan vindt? Lijkt me toch niet. Waarom doet ze geen cursus nederlands voor buitenlanders?
Oud 18-08-2005, 09:27
ijscoman
ijscoman is offline
Nee, ze wil haar opleiding niet kiezen vanwege de taal maar je mag er toch wel vanuit gaan dat genoeg keuze is wat internationale opleidingen betreft. En een cursus nederlands etc kan ook niet zomaar. Ze heeft geen europees paspoort en verblijft hier met een visum. Je kan een langere tijd in nederland blijven als je daar bijvoorbeeld gaat studeren maar je kan niet zomaar zeggen: "doe mij maar een intergratie cursus en een nederlands paspoort" want dan komt Rita Verdonk je er uit zetten. Het is dus allemaal wat ingewikkelder.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 09:40
Verwijderd
Je hoeft een integratie cursus te doen om Nederlands te leren, er zijn genoeg plekken waar Nederlands als tweede-taal wordt aangeboden.

Ik denk ook niet dat we hier franstalige opleidingen hebben, internationale opleidingen zijn in het engels. De enige franstalige opleidingen zijn WO Frans en HBO Frans, lijkt me. En daarbij zal je nog veel te maken krijgen met engels/nederlands, omdat je meer leert dan de taal alleen (sterker nog; ze gaan er vast vanuit dat je frans maar heel basis is, dus zal de voertaal lange tijd engels of nederlands zijn).
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 23:20
Sylver-Myst
Sylver-Myst is offline
Misschien is Bedrijfscommunicatie Frans iets? (ja ik weer met mijn Bedrijfscommunicatie) Je leert dan een taal en je vriendin kan dan voor Frans kiezen, het grootste gedeelte van de andere vakken (communicatie, marketing, pr-achtige vakken en statistiek) krijg je in het Frans om zo aan je taal te wennen enz. Maar het is niet speciaal internationaal ofzo, maar misschien is het een mogelijkheid? Het is wel alleen te doen in Nijmegen. Succes!
Oud 18-08-2005, 23:22
ijscoman
ijscoman is offline
Kijk hier heb ik wat aan! Ze wilde in iedergeval iets in die richting doen dus ik zal het haar voorstellen.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 23:04
Verwijderd
Citaat:
Sylver-Myst schreef op 19-08-2005 @ 00:20 :
Misschien is Bedrijfscommunicatie Frans iets? (ja ik weer met mijn Bedrijfscommunicatie) Je leert dan een taal en je vriendin kan dan voor Frans kiezen, het grootste gedeelte van de andere vakken (communicatie, marketing, pr-achtige vakken en statistiek) krijg je in het Frans om zo aan je taal te wennen enz. Maar het is niet speciaal internationaal ofzo, maar misschien is het een mogelijkheid? Het is wel alleen te doen in Nijmegen. Succes!
is dat hbo of wo
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 17:32
Sylver-Myst
Sylver-Myst is offline
Het is wel WO en je kan het alleen in Nijmegen aan de universiteit doen. Mijn decaan noemde het echter meer een 'veredelde HBO-opleiding' en wat ik zo van studenten heb begrepen is het niet echt moeilijk. Je wordt ook doodgegooid met verslagen en presentaties. Maar ik zou zeggen, zoek ff wat meer op via de site van de universiteit (www.kun.nl dacht ik).
Reageren

Regels voor berichten