Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-09-2005, 15:13
phensicske
phensicske is offline
Heeft iemand een idee hoe moeilijk Chinees eigenlijk is en hoe lang het duurt voor je het een beetje kan?

Iemand tips om het vlugger of gemakkelijker te kunnen leren?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-09-2005, 15:25
Shinobi Kakashi
Shinobi Kakashi is offline
Hey phensicske,

Ik heb een keer geprobeerd om Japans te leren op internet omdat ik gek was op anime. Japans is dan wel anders dan Chinees maar ze hebben ongeveer dezelfde moeilijkheidsgraad. Ik denk dat Chinees een van de moeilijkste talen is om te leren voor Westerse mensen. Het zal je zo'n 6 jaar studie kosten om het te leren.

Wel slim dat je het wil leren aangezien China de grootste economische macht aan het worden is

Groetjes,
Kakashi
Oud 07-09-2005, 15:48
DrunkenMagician
DrunkenMagician is offline
Dat ligt er natuurlijk aan hoe goed je het wil leren. Wil je alleen spreken? Of ook schrijven? Of vind je het al best wanneer je een heel eenvoudig gesprek met iemand kan voeren?

Dat laatste is niet zo moeilijk. Hooguit een paar maanden, misschien wel binnen een paar weken. Maar als je het echt wil leren, ben je jaren bezig. Moeilijke taal!

En tips: Ga op vakantie naar China? Probeer een maatje te vinden waarmee je je chinees kan oefenen?
Ik zou het verder ook niet weten...
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 16:09
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Ga naar de Chinese school. In Groningen.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 17:01
Verwijderd
Koop gewoon een inleidend boekje en doe het voor je lol, dan kun je er zoveel tijd insteken als je zelf wilt en heb je geen verplichtingen. Maar houd er rekening mee dat het vies kan tegenvallen. Niet alleen is het namelijk zo dat je nog helemaal geen Chinees kunt - waarschijnlijk - maar ook nog eens is Chinees een volslagen andere taalfamilie en zit het heel anders in elkaar dan de Indo-Europese talen (o.a. geen inflexies, alleen monosyllabische woorden). Je kunt het veel minder makkelijk onder de knie krijgen dan pak 'm beet Portugees.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 18:28
Iduna
Iduna is offline
Chinees is of Cantonees of Mandarijns. Deze twee zijn op zichzelf al één aparte taal (spreken is heel anders, schrijven werkt hetzelfde). Meestal wordt er Mandarijns geleerd, omdat er maar weinig mensen Cantonees spreken (lees: alleen in Hong Kong).

Verder: wat nare man zegt.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 18:28
Verwijderd
En, als 'icing on the cake': Chinees is een zgn. toontaal, waarbij de toonhoogte waarop een woord uitgesproken wordt de betekenis kan bepalen!
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 18:50
Verwijderd
Ik ben zelf chinees en ik spreek manderijns chinees.

Het moeilijkste is om het uit te spreken, schrijven is gewoon blokken.

Als je vragen hebt kan je me mailen of pm'en.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 18:52
Verwijderd
Citaat:
DarkSavior schreef op 07-09-2005 @ 19:50 :
Ik ben zelf chinees en ik spreek manderijns chinees.

Het moeilijkste is om het uit te spreken, schrijven is gewoon blokken.
Inderdaad, zelfs met alleen een kanji-boek kan ik Chinese headlines grof vertalen.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 19:13
Verwijderd
Citaat:
Shinobi Kakashi schreef op 07-09-2005 @ 16:25 :
Wel slim dat je het wil leren aangezien China de grootste economische macht aan het worden is
Ze krijgen daar Engels op school. Engels is de economische en wetenschappelijke voertaal en dat zie ik niet snel veranderen.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 09:48
blurred
blurred is offline
Ik studeer Chinees aan HS Zuyd in Maastricht. Ik kan je er dus alles over vertellen, ik studeer het nu een jaar. Je kunt me altijd PM'en als je vragen hebt, brand maar los!!
Oud 08-09-2005, 09:49
blurred
blurred is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 07-09-2005 @ 19:28 :
Chinees is of Cantonees of Mandarijns.
Dat is niet waar. Er zijn veel meer dialecten in China dan alleen Mandarijn (zonder s) en Kantonees.
Oud 08-09-2005, 09:51
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
blurred schreef op 08-09-2005 @ 10:48 :
Ik studeer Chinees aan HS Zuyd in Maastricht. Ik kan je er dus alles over vertellen, ik studeer het nu een jaar. Je kunt me altijd PM'en als je vragen hebt, brand maar los!!
Het schijnt dat je de spreektaal en de schrijftaal apart kunt leren, is dit zo en zou dit slim zijn?

De Chinese karakters moeten volgens een aantal regels van volgorde geschreven worden, wat is die volgorde en waarom moet dit zo?

Nu je het een jaar gestudeerd hebt, hoe ver sta je? Hoeveel uur les heb je en hoeveel tijd steek je er anders nog in?
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 15:03
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
blurred schreef op 08-09-2005 @ 10:49 :
Dat is niet waar. Er zijn veel meer dialecten in China dan alleen Mandarijn (zonder s) en Kantonees.
Ik maakte expres die tweedeling, omdat deze twee dialecten ons bekend voorkomen, plus dat andere dialecten weinig tot nooit aangeboden worden op universiteit of hoge school in Nederland, meen ik. Maar dat weet ik niet zeker, want ik studeer geen Chinees.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 17:22
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Snees schreef op 07-09-2005 @ 19:28 :
En, als 'icing on the cake': Chinees is een zgn. toontaal, waarbij de toonhoogte waarop een woord uitgesproken wordt de betekenis kan bepalen!
Er schijnt een lopende Chinese zin te zijn die bestaat uit 26 keer de klank 'ma' achter elkaar, telkens weer iets anders uitgesproken. Wat het betekende ben ik helaas vergeten
Oud 09-09-2005, 20:22
blurred
blurred is offline
Citaat:
phensicske schreef op 08-09-2005 @ 10:51 :
Het schijnt dat je de spreektaal en de schrijftaal apart kunt leren, is dit zo en zou dit slim zijn?

Waar heb je dat gehoord? Het is vrij moeilijk uit te leggen, maar dat is dus niet mogelijk. Je kunt inderdaad spreektaal leren zonder de karakters te kennen, dan gebruik je pinyin (transcriptie van westerse letters om Chinees weer te geven) maar dat geeft een heel groot probleem. Veel woorden in het Chinees spreek je hetzelfde uit, terwijl de betekenis anders is. En die betekenis kun je dan aflezen aan het karakter, die zijn voor alle verschillende betekenissen ook verschillend. Dus als jij het zonder karakters wilt leren, en je ziet jiao met een eerste-toonteken staan, dan kan dat zowel "onderwijzen" als "heten" of "roepen" betekenen en weet je nog niks. Aan het karakter kun je dat wel zien, dus is schijven ook noodzakelijk.

De Chinese karakters moeten volgens een aantal regels van volgorde geschreven worden, wat is die volgorde en waarom moet dit zo?

De volgorde is van links naar rechts en van boven naar beneden, maar dat zegt je nog vrij weinig als je niet leert om ze te schrijven. Die volgorde is er, omdat dat noodzakelijk is om een karakter er goed uit te laten zien. Als iedereen al die streepjes op z'n eigen manier gaat zetten, dan ziet het er steeds anders uit. Die streepvolgorde moet je consequent aanhouden om de karakters mooi en goed neer te zetten.

Nu je het een jaar gestudeerd hebt, hoe ver sta je? Hoeveel uur les heb je en hoeveel tijd steek je er anders nog in?

Ik was dit jaar in China, en ik heb met een heleboel Chinezen leuk kunnen praten. Natuurlijk kan ik een heleboel nog niet zeggen omdat mijn woordenschat nog niet zo heel groot is, maar ik kom met de basiskennis die ik inmiddels heb echt een heel eind. Ik heb 10 uur les in de week en doe daarnaast in het weekend wel veel er aan, door de week minder.
En nu een vraag aan jou: Waarom wil je dit allemaal weten? Denk je er over om Chinees te gaan studeren? En als je het wilt leren, waarom dan op een zo makkelijk en snel mogelijke manier? (Dat idee krijg ik tenminste als ik je berichtjes hier lees) Want als je echt Chinees wilt leren, dan moet je er helemaal voor gaan, anders dan bereik je er niet zoveel mee. Het is nou eenmaal ingewikkeld, en er is geen manier om het simpeler te maken helaas...
Oud 09-09-2005, 20:24
blurred
blurred is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 09-09-2005 @ 18:22 :
Er schijnt een lopende Chinese zin te zijn die bestaat uit 26 keer de klank 'ma' achter elkaar, telkens weer iets anders uitgesproken. Wat het betekende ben ik helaas vergeten
Er is ook een heel verhaaltje over een man en een leeuw in een grot, wat bestaat uit steeds de klank "shi" op verschillende tonen uitgesproken
Oud 10-09-2005, 11:51
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
blurred schreef op 09-09-2005 @ 21:22 :
En nu een vraag aan jou: Waarom wil je dit allemaal weten? Denk je er over om Chinees te gaan studeren? En als je het wilt leren, waarom dan op een zo makkelijk en snel mogelijke manier? (Dat idee krijg ik tenminste als ik je berichtjes hier lees) Want als je echt Chinees wilt leren, dan moet je er helemaal voor gaan, anders dan bereik je er niet zoveel mee. Het is nou eenmaal ingewikkeld, en er is geen manier om het simpeler te maken helaas...
Nee, ik wil het niet per se zo vlug en gemakkelijk mogelijk leren, ik wou gewoon weten of er manieren waren die het gemakkelijker en vlugger maakten. Het zou stom zijn die dan niet toe te passen.

Ik wil Chinees leren omdat ik een Chinees kindje ken die geen Chinees spreekt en ik zou het enkele woordjes willen leren.
Ook omdat het me een grote uitdaging lijkt en ik misschien nog eens op reis zou gaan naar China.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 12:04
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Als je snel een andere taal wilt leren moet je voor een Germaanse taal gaan.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 23:32
blurred
blurred is offline
In goed Chinees leren gaat zeker 4 jaar zitten, eigenlijk meer. Dan moet je het dus echt gaan studeren. De keuze is aan jou, of jij dat er voor over hebt.
Oud 11-09-2005, 03:17
Baka-san
Baka-san is offline
Het beste is ook in studentenhuis wonen met allemaal chinees-sprekende mensen.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 11:01
Verwijderd
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 10-09-2005 @ 13:04 :
Als je snel een andere taal wilt leren moet je voor een Germaanse taal gaan.
Ter meerdere ere ende glorie van het heilig Germaansche ras zeker. Ze wil Chinees leren. Bovendien, als het gaat om de snelheid waarmee je een taal onder de knie krijgt als Nederlander zit er nauwelijks verschil tussen Germaanse en Romaanse talen.

Sterker nog, neem het zeer uitgebreide vocabulaire en de extreme finesse van de werkwoordstijden bij het Engels of het ingewikkelde stelsel van naamvallen en de valkuil 'dat het zoveel op Nederlands lijkt' bij Duits, en negen van de tien mensen zullen beamen dat Romaanse talen makkelijker te leren zijn dan Germaanse.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 15:30
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
phensicske schreef op 10-09-2005 @ 12:51 :
Ik wil Chinees leren omdat ik een Chinees kindje ken die geen Chinees spreekt en ik zou het enkele woordjes willen leren.
Ook omdat het me een grote uitdaging lijkt en ik misschien nog eens op reis zou gaan naar China.
Je kunt daarom beter eerst zo'n boekje doorwerken om te kijken of het je ligt. Bovendien leer je er toch wel minstens een paar woordjes, dus vooruit ga je dan toch.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 15:38
Verwijderd
Citaat:
Baka-san schreef op 11-09-2005 @ 04:17 :
Het beste is ook in studentenhuis wonen met allemaal chinees-sprekende mensen.

In Nederland wonen er nog vrij veel Chinesen, 't zou denk ik handig zijn contact met enkele mensen te zoeken en daar af en toe mee af te spreken om de taal te horen. Bekijk zo'n simpel boekje over de taal, om te kijken of het je interesseert en Blurred kan je waarschijnlijk ook best helpen te kijken of het iets voor je is. Als je er dan mee verder wil, zoek een cursus in de buurt; Chinees komt enorm op, dus cursussen zijn vast wel te vinden. Zo verder gaan. Een paar woordjes zal je wel onder de knie krijgen binnen nu en een paar weken, perfect Chinees zal je misschien nooit spreken, maar wanneer je er tijd en moeite in wil steken, kan je vast een eindje komen. 't Belangrijkste is veel lezen en (proberen te ) spreken.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 16:17
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-09-2005 @ 12:01 :
Ter meerdere ere ende glorie van het heilig Germaansche ras zeker. Ze wil Chinees leren. Bovendien, als het gaat om de snelheid waarmee je een taal onder de knie krijgt als Nederlander zit er nauwelijks verschil tussen Germaanse en Romaanse talen.

Sterker nog, neem het zeer uitgebreide vocabulaire en de extreme finesse van de werkwoordstijden bij het Engels of het ingewikkelde stelsel van naamvallen en de valkuil 'dat het zoveel op Nederlands lijkt' bij Duits, en negen van de tien mensen zullen beamen dat Romaanse talen makkelijker te leren zijn dan Germaanse.
Er zijn zat Germaanse talen die weinig naamvallen hebben. Engels is helemaal niet zo ontzettend moeilijk, anders was het niet verkozen tot wereldtaal. Tellen in het Frans is belachelijk. Neem het getal 99, dat wordt quatre-vingt dix-neuf in het Frans, hoezo moeilijk doen. Het lijkt wel een telraam. Romaanste talen zijn vreemd, de zinsopbouw slaat nergens op.

Als je een taal wilt leren omdat deze later van belang kan zijn bij het krijgen van een baan zou ik eerst maar eens aandacht besteden aan het Nederlands, Engels en Duits, het is een feit dat veel Nederlandse bedrijven graag mensen hebben die deze talen goed beheersen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-09-2005, 10:02
blurred
blurred is offline
Kom anders eens een keer kijken op een open dag van de opleiding Chinees in Maastricht of Sinologie in Leiden. Kun je een proefles volgen waarin de basisbegrippen uitgelegd worden. Als dat je bevalt kun je de Ni Hao cursus gaan volgen, op je eigen tempo. Dat is een cursus voor beginners, maar wel vrij uitgebreid. Wanneer je die afgerond hebt kom je al een aardig eindje weg met je Chinees

(Info over open dag heb ik wel)
Oud 15-09-2005, 17:43
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Citaat:
blurred schreef op 08-09-2005 @ 10:49 :
[B]Dat is niet waar. Er zijn veel meer dialecten in China dan alleen Mandarijn (zonder s) en Kantonees.
het is beter om Manderijns te leren het is wel met een S. En aan die dialecte heb je niks aan. Net zoiets dat je fries praat in Limburg
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 19:29
Iduna
Iduna is offline
Ook al ga je Madarijn leren op hoge school of universiteit, in praktijk (dus in China zelf) moet je toch 'from scratch' beginnen, maar dat zul je wel merken daar.

Maar goed, met dat Chinese meisje kun je best in die beginnersboekjes gaan kijken.

Citaat:
Ici-Paris_# schreef op 15-09-2005 @ 18:43 :
het is beter om Manderijns te leren het is wel met een S. En aan die dialecte heb je niks aan. Net zoiets dat je fries praat in Limburg
Het is wel zonder 's' maar dat is verder niet relevant. Verder ben ik het met je eens, maar Cantonees is ook leuk om te leren, als je naar Hong Kong wilt.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 20:38
Verwijderd
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 11-09-2005 @ 17:17 :
Er zijn zat Germaanse talen die weinig naamvallen hebben. Engels is helemaal niet zo ontzettend moeilijk, anders was het niet verkozen tot wereldtaal. Tellen in het Frans is belachelijk. Neem het getal 99, dat wordt quatre-vingt dix-neuf in het Frans, hoezo moeilijk doen. Het lijkt wel een telraam. Romaanste talen zijn vreemd, de zinsopbouw slaat nergens op.
Engels is niet 'verkozen' tot wereldtaal hoor , het is gewoon toevallig die taal omdat Groot-brittanië en de VS belangrijke landen zijn/waren.

En om Romaanse talen nu vreemd te noemen, enkel en alleen omdat jij het anders gewoon bent... Neme het getal 69, het is toch raar dat wij eerst "negen" zeggen, en dan pas "zestig". Als je logisch opbouwt, neem je eerst zes stapeltjes van tien en dan nog eentje van negen. Vind ik
Citaat:
Als je een taal wilt leren omdat deze later van belang kan zijn bij het krijgen van een baan zou ik eerst maar eens aandacht besteden aan het Nederlands, Engels en Duits, het is een feit dat veel Nederlandse bedrijven graag mensen hebben die deze talen goed beheersen.
Dat is niet de reden waarom ze Chinees wil leren.. Al heb je wel gelijk natuurlijk, maar daar gaat het nu niet over
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 19:13
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 15-09-2005 @ 20:29 :
Ook al ga je Madarijn leren op hoge school of universiteit, in praktijk (dus in China zelf) moet je toch 'from scratch' beginnen, maar dat zul je wel merken daar.

Maar goed, met dat Chinese meisje kun je best in die beginnersboekjes gaan kijken.

Het is wel zonder 's' maar dat is verder niet relevant. Verder ben ik het met je eens, maar Cantonees is ook leuk om te leren, als je naar Hong Kong wilt.
cantonees schijnt makkelijker te zijn. En volgens mij kun je ook manderijn praten in Hong kong
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 21:02
blurred
blurred is offline
Citaat:
Ici-Paris_# schreef op 15-09-2005 @ 18:43 :
Goed, het is dus Mandarijn en niet Manderijns, laten we dat even duidelijk stellen.

En aan bepaalde dialecten kun je best wat hebben. Het overgrote deel van alle Chinezen in Nederland spreekt van huis uit bijvoorbeeld Kantonees. Als je met hen wilt werken heb je daar dus meer aan dan aan Mandarijn.
Oud 17-09-2005, 18:49
Kadaver
Kadaver is offline
Ik heb een jaar in China gewoond. Ik heb een half jaar prive les gehad (mandarijn) om de basis te leren waarbij we ons voornamelijk hebben gericht op spraak. In het begin is het taai vanwege de uitspraak. Daar hebben we drie maanden aan gewerkt en na 3 maanden kende ik nog maar een paar woorden chinees . Daarna is het erg snel gegaan met de woordenschat aangezien ze bestaan uit een combinatie van 1 of 2 basisklanken. Het woord in combinatie met de juiste toonhoogte is weer een ander verhaal...ik veel gevallen weet ik die niet. De taal kun je echter omschrijven als een 'situationele' taal. Daarmee bedoel ik dat chinezen meestal wel begrijpen wat je bedoelt met een bepaald woord zonder dat je daarbij de juiste toon gebruikt. Ma is bijvoorbeeld moeder maar kan ook paard betekenen, afhankelijk van de toon dus. Als het onderwerp van het gesprek over je gezinssituatie gaat dan hebben ze al snel in de gaten dat ma moeder is. Ook voorjezelf helpt de context om de woorden te begrijpen.

Grammatica is relatief eenvoudig (geen naamvallen of werkwoord vervoegingen, wel veel telwoorden). Ik heb ook schrijflessen gevolgd voor een aantal basis karakters en dat is erg interessant om te leren...maar vooral ook om te kunnen .
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 22:01
knappe jongen
knappe jongen is offline
ik zelf vind chinees erg moeilijk om te leren. Ik krijg nu al drie jaar manderijn op school, maar voor mijn gevoel ben ik nog steeds niet verder gekomen dan wat ik in jaar 1 heb gekregen. Voor gramatica hoef je eigenlijk niet te leren, want die stelt echt niets voor.

Wat erg moeilijk te leren is zijn de karakters en de uitspraak. maar als je eenmaal aan het leren ben zie je wel snel verbanden tussen die karakters.

ik kan wel heel een verhaal schrijven over wat ik ervaren heb enzo, maar ik heb het idee dat je er toch geen reet aan heb.

het laatse wat ik kwijt wil is dat chinees echt geen taal is dat je 123 kan leren, maar wel erg boeiend is om te leren. Je leert meteen een stuk geschiedenis van china als je de karakters leert en dat is natuurlijk altijd handig.
Oud 18-09-2005, 13:48
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
knappe jongen schreef op 17-09-2005 @ 23:01 :
ik kan wel heel een verhaal schrijven over wat ik ervaren heb enzo, maar ik heb het idee dat je er toch geen reet aan heb.
Nee, eigenlijk heb ik wel iets aan je ervaringen. Ik heb me ondertussen ingeschreven in een cursus Chinees (Mandarijn).

Ik zal hier dan wel weten te vertellen hoe moeilijk ik het vind.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2005, 18:13
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Citaat:
blurred schreef op 16-09-2005 @ 22:02 :
Goed, het is dus Mandarijn en niet Manderijns, laten we dat even duidelijk stellen.

En aan bepaalde dialecten kun je best wat hebben. Het overgrote deel van alle Chinezen in Nederland spreekt van huis uit bijvoorbeeld Kantonees. Als je met hen wilt werken heb je daar dus meer aan dan aan Mandarijn.
Ik spreek zelf thuis een Chinees ( manderijn) en de meeste kunnen zelf wel manderijn praten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten