Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-11-2005, 19:28
DSaj
DSaj is offline
ALs ik klaar ben met mijn HAVO aan het einde van dit schooljaar, ben ik 16. Om dan met mijn studie te beginnen vind ik nogal jong. Weet iemand misschien waar ik meer info kan vinden of een 'tussen'jaar. Of er de mogelijkheid is om een jaar nog even iets anders te doen voordat je met je studie begint?
Danke
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-11-2005, 19:42
Verwijderd
Je kan altijd VWO doen als je jezelf nog te jong vind. Maar je kan ook gewoon rustig met 16 gaan studeren. Doen geloof ik heel veel mensen (of die net 17 zijn)
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 19:43
Miracle
Miracle is offline
Je kunt altijd een jaar wat anders gaan doen. Gaan werken ofzo, weet ik 't. Dat is vooral afhankelijk van je financiele situatie.
Oud 30-11-2005, 19:55
DSaj
DSaj is offline
Ik wil wel werken, maar geen heel jaar
En nee ik wil geen vwo doen, 1: dat is nutteloos 2: ik wil van die kutschool af.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 20:01
Go
Go is offline
Dan ben je toch maar jong? Als ik jou was zou ik gewoon die opleiding doen, misschien wil je daarna nog wel een vervolgopleiding doen. Anders kun je dan altijd een jaartje werken, dan verdien je waarschijnlijk meer met de gevolgde studie dan nu. Gewoon er voor gaan, een nutteloos jaartje is ook zonde!
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 20:13
DSaj
DSaj is offline
Citaat:
gerwin schreef op 30-11-2005 @ 21:01 :
Dan ben je toch maar jong? Als ik jou was zou ik gewoon die opleiding doen, misschien wil je daarna nog wel een vervolgopleiding doen. Anders kun je dan altijd een jaartje werken, dan verdien je waarschijnlijk meer met de gevolgde studie dan nu. Gewoon er voor gaan, een nutteloos jaartje is ook zonde!
Ja maar dan loop ik daar tussen al die 18-20 jarigen \o

bovendien is die opleiding aan de andere kant van Nederland, dus moet ik waarschijnlijk op kamers. Dat wil ik sowieso nog niet op mijn 16e :
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 21:11
Verwijderd
Wat dacht je van, maand of 6 werken.. en maand of 3 reizen?
en dan nog paar maanden werken.. al 17 jarige beginnen met je opleiding.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 21:38
Go
Go is offline
Citaat:
DSaj schreef op 30-11-2005 @ 21:13 :

bovendien is die opleiding aan de andere kant van Nederland, dus moet ik waarschijnlijk op kamers. Dat wil ik sowieso nog niet op mijn 16e :
Serieuze alternatieven zullen er doorgaans niet zijn. Werken zal meestal ook niet veel opleveren, en daar moet je ook maar zin in hebben. Reizen? Ook dat is waarschijnlijk niks voor jou, je bent immers nog maar 16, je zit net zo goed tussen mensen die een paar jaartjes ouder zijn en ook daar heb je een bepaalde mate van zelfstandigheid voor nodig. Dat laatste zal wel de reden zijn waarom jij nu nog niet op kamers wilt (voorspel ik).
Met citaat reageren
Oud 01-12-2005, 07:58
Leeghoofd
Leeghoofd is offline
kijk bij studiekeuze topic deel je ervaringen.....
Orientatiejaar vrije hogeschool is misschien wat voor je.....
anders zou je het aan die persoon moeten vragen die er bij staat....
Oud 03-12-2005, 16:31
Kathleen
Kathleen is offline
Ik heb een tussenjaar gedaan, op de Vrije Hogeschool (wat leeghoofd noemt). Het moet bij je passen, maar ik ben zelf heel blij dat ik het heb gedaan en niet direct ben gaan studeren. Daar heb ik enorm veel nieuwe vrienden gemaakt, zelfstandiger geworden en vooral een geweldig jaar gehad. Ook heb ik veel bewuster een studie gekozen en ermee begonnen.

Als dit je wat lijkt kan je even kijken op www.vrijehogeschool.nl. En verder zijn er natuurlijk nog 1000-en andere mogelijkheden om zo'n tussenjaar in te vullen
Met citaat reageren
Oud 03-12-2005, 19:58
Verwijderd
Citaat:
DSaj schreef op 30-11-2005 @ 21:13 :
Weet je, 18-20 jarigen blijken ook maar gewone mensen te zijn. Het verbaast me keer op keer hoeveel waarde sommigen hechten aan leeftijd. Ik zit tussen mensen van 18-25. De gemiddelde leeftijd van de studiegenoten waar ik het meest mee omga is 20 of misschien 21. Ik ben 17. Big deal. Een verschil van twee of drie jaar is belangrijk als je zes bent, niet zestien.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2005, 21:11
lodemai
lodemai is offline
ik ben gaan studeren toen ik 16 was en ik was op een na de jongste. daar heb ik op school nooit problemen mee gehad, maar je voelt jezelf af en toe wel erg jong als je naast iemand van ongeveer 24 zit tijdens college.

misschien is het leuk om een jaar in het buitenland te studeren of te reizen? dat doen veel mensen als 'tussenjaartje' en daar is iedereen altijd dik tevreden over. het is natuurlijk een unieke ervaring.
Reageren

Regels voor berichten