Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-12-2005, 22:55
vampiro
vampiro is offline
sinds enige tijd maakt mijn computer nog eens wat extra lawaai. Enig onderzoek leerde mij dat dit kwam door een koeling op het moederbord.

De koeling van de processor werkt prima, en ook de koeling op de videokaart is geen probleem.

Maar direct naast de videokaart op het moederbord zit nog een heatsink met ventilator met daarop ASUS ik neem dus aan dat dit ook met de videokaart te maken heeft?

Sinds een aantal dagen / weken is het lawaai weg en staat deze ventilator helemaal stil. De computer werkt prima, heeft nooit vastlopers en heb verder niets te klagen.

Maarja het hoort natuurlijk niet zo. Kan dit kwaad? of kan ik het net zo goed zo laten?

Bedankt!
Oud 05-12-2005, 22:56
Jolt
Jolt is offline
chipset koeling vervangen door een northbrige heatsink van Zalman of zelf modde.

Of de fan op 5 volt laten lopen.

Als je goede airflow hebt maakt het niet veel uit.

Zolang er maar een briesje op staat en je niet hevig gaat overlocken.
Oud 05-12-2005, 23:04
vampiro
vampiro is offline
Citaat:
Jolt schreef op 05-12-2005 @ 23:56 :
chipset koeling vervangen door een northbrige heatsink van Zalman of zelf modde.

Of de fan op 5 volt laten lopen.

Als je goede airflow hebt maakt het niet veel uit.

Zolang er maar een briesje op staat en je niet hevig gaat overlocken.
Ten eerste bedankt voor je reply!

Maar hierna word het voor mij iets moeilijker kan het geen kwaad om met die voltage's te gaan klooien? naar mijn idee is hij namelijk gewoon kapot.

(Ik zal nog eens kijken of dat ding te vervangen is, het leek namelijk wel vast te zitten aan het moederbord maar ik zal nog eens kijken)

Verder ga ik sowieso geen rare fratsen uithalen En een briesje, mjah de kast zit dicht... verder zitten er alleen een processorkoeler en videokaartkoeling in.

thanx!
Oud 05-12-2005, 23:05
Jolt
Jolt is offline
Tja hij mag vrij heet worden, maar een fan zit er niet voor niks op.

dus probeer de fan ergens anders op aan de sluiten anders te vervangen.
Oud 05-12-2005, 23:07
vampiro
vampiro is offline
Citaat:
Jolt schreef op 06-12-2005 @ 00:05 :

dus probeer de fan ergens anders op aan de sluiten anders te vervangen.
okay, ik zal weleens terug naar de winkel met dat moederbord. Hij is namelijk nog geen jaar oud en heb dus nog garantie.

Thanx
Oud 05-12-2005, 23:12
M@rco
M@rco is offline
Als 'ie verder gewoon stabiel is dan kun je het wel zo laten. Het ding is waarschijnlijk wel te vervangen, bijvoorbeeld door zoiets, maar als ie het verder gewoon goed doet...
Citaat:
Jolt schreef op 06-12-2005 @ 00:05 :
Die fan zit erop voor al die irritante ventjes die zonodig willen overclocken Alle chipsets zijn prima passief te koelen, ook bijv. nForce 4. Moet je natuurlijk wel een fatsoenlijke heatsink erop zetten en niet zo'n miezerig blokje aluminium en dan een hyperactief 40mm fannetje erop, zoals de meeste moederbordfabrikanten doen.

Laatst gewijzigd op 05-12-2005 om 23:16.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 23:15
vampiro
vampiro is offline
Citaat:
M@rco schreef op 06-12-2005 @ 00:12 :
Als 'ie verder gewoon stabiel is dan kun je het wel zo laten. Het ding is waarschijnlijk wel te vervangen, bijvoorbeeld door zoiets, maar als ie het verder gewoon goed doet...Die fan zit erop voor al die irritante ventjes die zonodig willen overclocken Alle chipsets zijn prima passief te koelen, ook bijv. nForce 4.
hmm dat ziet er inderdaad ook leuk uit

misschien is dat een optie om ook eens naar te kijken. Maar inderdaad ik heb verder geen problemen, vastlopers of wat dan ook. Dat er geen "direct gevaar" is was ik in feite al over uit, maar als het de levensduur verkort dan heb ik toch liever een koeling in welke vorm dan ook.

Maargoed als ik jullie verhaal mag samenvatten is koelen beter, maar niet noodzakelijk. Ik zal eens kijken
Oud 05-12-2005, 23:25
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
M@rco schreef op 06-12-2005 @ 00:12 :
Als 'ie verder gewoon stabiel is dan kun je het wel zo laten. Het ding is waarschijnlijk wel te vervangen, bijvoorbeeld door zoiets, maar als ie het verder gewoon goed doet...Die fan zit erop voor al die irritante ventjes die zonodig willen overclocken Alle chipsets zijn prima passief te koelen, ook bijv. nForce 4. Moet je natuurlijk wel een fatsoenlijke heatsink erop zetten en niet zo'n miezerig blokje aluminium en dan een hyperactief 40mm fannetje erop, zoals de meeste moederbordfabrikanten doen.
Nee hoor, nforce 4 is niet bepaald koel, is een heet hoofd, enige airflow is zeker nodig, wacht maar todat hij ineens anders gfaat doen...er zit niet voor niks een fan op.
Oud 05-12-2005, 23:45
M@rco
M@rco is offline
http://www.giga-byte.com/MotherBoard...F9%20Ultra.htm

Geen fan! En natuurlijk moet je voor wat airflow zorgen, anders werkt passieve koeling uiteraard niet. Maar dat kan ook prima met bijvoorbeeld een stille 120mm casefan, die pesterige 40mm chipset fannetjes moeten branden in de hel. En er zijn trouwens zat mensen die hun nForce 4 chipset koelen met zo'n Zalman ding.
Oud 06-12-2005, 00:07
Jolt
Jolt is offline
En de Asus premium heeft ook geen fan, toch blijven het heet hoofden, check de reviews maar eens.

Daarnaast is dat niet de de nforce 4 SLI, die worden aardig warm.
Ze doen toch niet voor niks een fan erop?
Oud 06-12-2005, 00:12
vampiro
vampiro is offline
Citaat:
Jolt schreef op 06-12-2005 @ 01:07 :
En de Asus premium heeft ook geen fan, toch blijven het heet hoofden, check de reviews maar eens.

Daarnaast is dat niet de de nforce 4 SLI, die worden aardig warm.
Ze doen toch niet voor niks een fan erop?
stelletje honden, jullie nemen mijn topic over

hehe, ik denk dat ik gewoon maar even naar de winkel ga aangezien ik garantie heb, geven ze me maar een gratis nieuw koelinkje mee ofzo
Oud 06-12-2005, 00:16
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 06-12-2005 @ 00:45 :
die pesterige 40mm chipset fannetjes moeten branden in de hel.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 06:20
Jolt
Jolt is offline
Msi heeft een leuke, heatsink waarbij dan verder op een zeer stille fan op zit
Oud 06-12-2005, 21:59
N00se
N00se is offline
FF kleine tip geven, als je besluit iets er uit te gaan halen, zorg er dan wel voor dat dat deel goed warm staan door een half uurtje te gamen ofzo.
Somige dingen zitten namelijk met een soort lijm vast aan elkaar, en deze komt alleen veilig los als hij goed warm is.

Heb zo een paar weken geleden mijn GPU naar de eeuwige jachtvelden gestuurd omdat ik niet wist dat deze zo aan elkaar hingen.

Beter voorkomen dan genezen zeg maar.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 01:17
vampiro
vampiro is offline
Citaat:
N00se schreef op 06-12-2005 @ 22:59 :
FF kleine tip geven, als je besluit iets er uit te gaan halen, zorg er dan wel voor dat dat deel goed warm staan door een half uurtje te gamen ofzo.
Somige dingen zitten namelijk met een soort lijm vast aan elkaar, en deze komt alleen veilig los als hij goed warm is.

Heb zo een paar weken geleden mijn GPU naar de eeuwige jachtvelden gestuurd omdat ik niet wist dat deze zo aan elkaar hingen.

Beter voorkomen dan genezen zeg maar.
Bedankt voor de tip!!

en ik zal een gebedje doen voor je GPU
Oud 07-12-2005, 01:27
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Lijm?

Het hoort niet te kunnen hoor. Het zal wel een soort hele slechte koelpasta geweest zijn. Gelukkig bestaat dat niet meer
Oud 07-12-2005, 09:17
M@rco
M@rco is offline
Bestaat wel, epoxy heet dat. Gebruiken ze volgens mij nog wel eens bij videokaarten
Oud 07-12-2005, 09:35
Jolt
Jolt is offline
onder andere, ook bij heatsinks.

Je moet zo ook gewoon laten zitten.
Oud 07-12-2005, 10:13
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
M@rco schreef op 07-12-2005 @ 10:17 :
Bestaat wel, epoxy heet dat. Gebruiken ze volgens mij nog wel eens bij videokaarten
Ik heb laatst juist een artikeltje gelezen dat er alleen nog maar koelstickers of koelstrips gebruikt (mogen) worden.
Oud 07-12-2005, 10:23
Jolt
Jolt is offline
mwah je ziet het vaker, vooral bij Northbrige fans of heatsinks, aangezien die vrij warm worden gebruiken ze een mengsel wat gedeetelijk lijm is en ook koel pasta.
Oud 08-12-2005, 11:24
mepsteen
mepsteen is offline
waarscheinlijk is dat waaiertje vies geworden, maak het eens schoon, hadden wij ook eens met de koeler
Oud 14-12-2005, 21:54
J-roenn
J-roenn is offline
die troewp die asus er op zet maakt volgens me dealer standaard zo'n takkeherrie, heeft niks met kapot/vuil te maken

volgens mij heb jij ook een a8n-e of sli mobo ?
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 23:20
Jolt
Jolt is offline
Ach dat valt allemaal wel mee, mits je een fatsoenlijke kast hebt, anders een fanmate ertussen en klaar.
Reageren

Regels voor berichten