Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2006, 23:57
pomme
pomme is offline
Las nog net even een topic, waar ik tegenkwam "toen ik nog alleen maar dichtte uit mijn gevoel".
Ik vroeg mij af of iedereen hier de mening toegedaan is dat om een echt goed gedicht te schrijven, je er over moet nadenken en niet gewoon iets kan neerpennen. Als ik een gedicht schrijf, doe ik dat meestal omdat ik voel dat ik het moet schrijven, gewoon, of omdat ik iets kwijt moet. Het gebeurt minder dat ik echt over rijm, mooie vergelijkingen.. bewust nadenk, meestal komt er gewoon iets te staan. Waarschijnlijk ga je hoe langer en hoe meer je dicht en hoe ouder je wordt, daar meer overnadenken. Maar persoonlijk vind ik dat niet altijd de beste gedichten.
Wat jullie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2006, 00:05
Verwijderd
Ik vind doordachte gedichten soms even mooi als 'zo' neergepende gedichten. Zelf wissel ik er vaak in, en gaat het ook wel vanzelf nu ( het denken over woorden, woordspelingen, rijm, etc.). Als ik echt lang over een gedicht ga nadenken hangt het er maar van af of het mooi wordt of niet, vaak maak ik mijzelf dan echt helemaal gek (wat soms leuk is, soms niet )
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 11:10
CSN
CSN is offline
Waarom kun je niet uit je gevoel schrijven én over je gedicht nadenken?
Oud 08-01-2006, 12:07
Halogeen
Halogeen is offline
Hmm .

Dat is een van de dingen die ik meteen geleerd heb toen ik begon met dichten, dat mijn gedachten niet vergelijkbaar zijn met die van de Groten der Aarde. Met andere woorden, gedichten die ik in een minuut of minder neerpen, dat die voor mij op dat moment wel veel waarde kunnen hebben, maar dat die voor 'het volk' afschuwlijk zijn. Ik denk dat er maar weinig zijn geweest, als ze er al zijn geweest, op dit forum, die dat wél konden.
Tuurlijk blijf je altijd uit gevoel dichten, maar alleen puur gevoel is vaak niet het mooist. Want poëzie gaat naast de inhoud ook over vorm en vele andere zaken.
Oud 08-01-2006, 14:02
Bird-one
Bird-one is offline
Ja. Wat Halogeen zegt. Ik heb er eigenlijk weinig aan toe te voegen. Alleen dat ikzelf vroeger puur vanuit mijn gevoel dichtte en dat niet erg goed was. Toen ik er op ging letten hoe mijn gedicht er voor de rest uitzag en klonk etc., toen dichtte ik ook nog vanuit mijn gevoel. Maar kwam er meer 'fatsoenlijks' uit, in mijn ogen.
Oud 08-01-2006, 14:56
gezweetwel
gezweetwel is offline
Ja, Halogeen verwoordde het eigenlijk perfect.
Het is één van de eerste dingen die je op dit forum leert. Een gedicht gaat nu eenmaal héél vaak over iemands gevoel: alleen de vorm kan het nog van de middelmaat onderscheiden.
Reageren

Regels voor berichten