Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2006, 00:00
Hulk
Hulk is offline
De beta versie van Windows Vista is gratis te downloaden: http://www.microsoft.com/windowsvist...y/default.mspx

Iemand die hem al heeft geprobeerd en wat vind je ervan?

Ik moet nog ff een lege dvd kopen om hem te branden..
Oud 13-06-2006, 00:12
Enlightenment
Enlightenment is offline
Vind FreeBSD beter.
Oud 13-06-2006, 06:42
freyk
freyk is offline
  • De zijbalk vind ik niet zo'n bijzondere toevoeging
  • De weinig originele Widgets zijn wel leuk en goed aan te passen -> visualbasic en xml.
  • paden naar bestanden/mappen worden anders weergegeven
  • Hardwaremanager is wel aardig
  • Werkt met ip6 adressen
  • Register hebben ze niks aan veranderd
  • Tis windows xp maar dan met andere namen en iets grafischer
  • en je moet er nog erg aan wennen

En om ff met Enlightenment mee te doen:
vind Suse 10.1 iets configureerbaarder, internet repositories maken het handiger
(en met xgl maakt het iets leuker)

Laatst gewijzigd op 13-06-2006 om 07:07.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 08:19
M@rco
M@rco is offline
Ik heb vandaag toch niks te doen en ik ben nieuwsgierig, dus ik ga eens kijken.

Wel enorm gaar, 3+GB via HTTP downloaden. Maak dan een FTP ofzo.
Oud 13-06-2006, 10:16
Verwijderd
Ik denk dat ik deze versie voorlopig oversla, dan lijkt windows xp me nog ietsje veiliger. Ben wel benieuwd naar de ervaringen, maar niet op mijn pcs.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 15:45
Nietzman
Nietzman is offline
Heb het hier al draaiende gehad.

Het is een beetje OsX drie jaar geleden, alleen dan lelijker en minder gebruikersvriendelijk.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 16:39
M@rco
M@rco is offline
Ik heb geprobeerd het op mijn reserve-PC te installeren (Duron 950, 512MB RAM, Geforce 4 Ti4200), maar helaas. Installatie gaat goed, maar bij de eerste keer booten krijg ik een BSOD. Ik probeer het wel weer als RC1 er is
Oud 13-06-2006, 17:07
Skreature
Skreature is offline
Ik heb hier geinstalleerd (penitum D 3,0 ghz, 1gb ddr2 533 mhz ram, nvidia geforce 6700XL ddr3 128 mb ram 1025 mhz, 525 mhz core.)
En het werkt hier goed hoor
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 19:05
Droyd
Droyd is offline
Onlangs heb ik Vista gezien op een projectie, en wat me opviel waren de 'overbodige' grafische effecten. Het geheel kwam eigenlijk (met die bepaalde theme misschien?) nogal verwarrend over. Echt een crossfire van fade in en outs. Nu, je zal die meuk vast wel uit kunnen zetten, maar meer kan ik er voorlopig niet over kwijt.

Al was er wel een mogelijkheid om op een snelle manier te filteren ingebouwd in explorer (bv alles die voldoet aan het patroon *.doc ofzo), al zou dat naar verluid een rip off van linux zijn...nu who cares he.

Laatst gewijzigd op 13-06-2006 om 19:08.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 19:23
Verwijderd
Echt, breek me de bek niet open over dat gedrocht. Een besturingssysteem moet de PC besturen for fucks sake, het hoeft geen half spel te worden? 3D-voorstellingen van de browseromgeving, dat verzint toch geen gezond mens.

Überhaupt, het feit dat je 128 MB videogeheugen nodig hebt voor een besturingssysteem is natuurlijk bij de wilde spinnen af. Ik stap echt niet over op dat mormel.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 21:00
Verwijderd
Mja, ik zie het nut niet echt in van al die grafische poespas. De verbeterde beveiligingstechnieken en ingebakken hdd-encryptie ten spijt zal ik dit niet installeren.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 21:12
M@rco
M@rco is offline
Hm, je kunt die grafische verbeteringen ook uitzetten?
Oud 13-06-2006, 21:45
Verwijderd
En wat is dan nog het voordeel? Wat kan XP niet wat Vista wel kan en wat je echt nodig hebt?
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 21:48
Skreature
Skreature is offline
Citaat:
M@rco schreef op 13-06-2006 @ 22:12 :
Ik zal eens proberen
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 22:07
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-06-2006 @ 22:45 :
En wat is dan nog het voordeel? Wat kan XP niet wat Vista wel kan en wat je echt nodig hebt?
Nou ja, er zijn ook de nodige technische verbeteringen waar je als gebruiker misschien niet direct iets van merkt, maar die toch wel degelijk nuttig zijn. Hier staat e.e.a. wel mooi opgesomd. Het is in ieder geval zeker niet XP met een gepimpte interface, wat je in eerste instantie misschien zou denken.

Maar nee, ik denk ook niet dat Vista ineens iets essentieels zal kunnen doen wat XP níet kan, dus in dat opzicht is het natuurlijk een minder "baanbrekende" overgang als toen Windows ME werd vervangen door XP.
Oud 13-06-2006, 22:15
Verwijderd
Ik zal Vista misschien gaan proberen zodra het eruit gaan zien als 3.11 en ongeveer dezelfde systeemeisen heeft.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 23:21
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 13-06-2006 @ 23:07 :
Maar nee, ik denk ook niet dat Vista ineens iets essentieels zal kunnen doen wat XP níet kan, dus in dat opzicht is het natuurlijk een minder "baanbrekende" overgang als toen Windows ME werd vervangen door XP.
Of, zoals veel mensen deden waaronder ondergetekende, van 98SE naar XP. God, wat was dat een verbetering zeg, hemels.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 06:44
freyk
freyk is offline
Citaat:
M@rco schreef op 13-06-2006 @ 22:12 :
Beta 2 werkt ook netzoals xp met thema's en daarbij zit ook de classic theme tussen!
Oud 14-06-2006, 09:27
phoxetis
phoxetis is offline
misschien dan toch NT4 maar eens de deur uit doen
Oud 14-06-2006, 09:59
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 13-06-2006 @ 23:07 :
Nou ja, er zijn ook de nodige technische verbeteringen waar je als gebruiker misschien niet direct iets van merkt, maar die toch wel degelijk nuttig zijn. Hier staat e.e.a. wel mooi opgesomd. Het is in ieder geval zeker niet XP met een gepimpte interface, wat je in eerste instantie misschien zou denken.

Mja, ik vond en vind XP nog steeds geen significante verbetering t.o.v. 2000 Pro (wat ik eerst gebruikte).
Het is dat mijn laptop en pc met XP Pro voorgeïnstalleerd kwamen anders had ik er gewoon 2000 opgegooid.

Jammer dat WinFS niet meer in Vista ingebouwd word en dat het ook portable naar XP wordt maakt Vista meteen een heel stuk minder interessant.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 11:21
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
vlep`un schreef op 14-06-2006 @ 10:59 :
Mja, ik vond en vind XP nog steeds geen significante verbetering t.o.v. 2000 Pro (wat ik eerst gebruikte).
Hm?

* Security center
* Goeie firewall
* IE6 SP2 met popup blocker en sterk verbeterde beveiliging
* Sterk verbeterde ondersteuning voor wireless
* Stukken sneller, vooral met opstarten
* Fatsoenlijk uiterlijk (mooiere icoontjes, maar bijv. ook ClearType)
* Remote desktop
* Verbeterde automatic update-functie

Nee, je kunt veel zeggen, maar XP is wel degelijk een verbetering ten opzichte van 2000, zeker sinds SP2. Windows 2000 is inmiddels ook 7 jaar oud en er komen geen nieuwe service packs meer voor uit, kortom, het zit op een dood spoor.
Ik zie echt niet in waarom iemand het nog zou willen gebruiken, aangezien XP op alle fronten gewoon beter is.

Laatst gewijzigd op 14-06-2006 om 11:23.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 11:30
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 14-06-2006 @ 12:21 :
Ik zie echt niet in waarom iemand het nog zou willen gebruiken, aangezien XP op alle fronten gewoon beter is.
Ik gebruik nog 2000, omdat ik vrees dat ik met XP niet genoeg van mijn 750 Mhz en 256 Mb gammel ram overhoud om Patience te spelen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 11:32
Skreature
Skreature is offline
Je hebt in vista wel gaare software die programma's blokkeerd, tot je op oke drukt, zo kunnen er geen 3th party programma's runnen zonder toestemming! Er is ook een melding voor programma's die belangrijke processen gaan uitvoeren (of virussen die systeem files aan willen passen ) hij vraagt dan (iets wat hier op lijkt) "do u trust the following software enough to gain it controll over your files"

Op zich zijn deze dingen (nog wel) nuttig (tot er nieuwe generatie virussen komen)
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 11:59
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 14-06-2006 @ 12:30 :
Ik gebruik nog 2000, omdat ik vrees dat ik met XP niet genoeg van mijn 750 Mhz en 256 Mb gammel ram overhoud om Patience te spelen.

LUH-3417
Mwah als je de eyecandy uitzet en wat services afknijpt zul je daar prima mee moeten kunnen werken. Dan heb je niet de looks van XP, maar wel de voordelen van de onderliggende architectuur en veiligheidsfuncties. Zeker met 256MB is het prima werken op XP; mits je alles netjes schoon houdt natuurlijk.
Oud 14-06-2006, 12:31
Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
(iig een deel van de) Drivers werken niet meer op Kernel-Level maar op User-level. Minder kans op een echte vastloper als een driver niet lekker werkt, wordt dan ook meer kill-task zeg maar, en daarom ook minder reboots als je eens een keer een update installeert, omdat het niet meer op kernel-level zit.

Voor de rest zijn alle leuke dingetjes doorgeschoven naar de opvolger van Vista, ik kan me niet voorstellen dat ze WinFS er met een Service Pack erbij in gaan bouwen. En was Avalon ook niet doogeschoven ?

Uiterlijk misschien niet zoveel, maar onder de kap wel structurele verbeteringen, meer modulair opgebouwd enzo.
Oud 14-06-2006, 12:35
Enlightenment
Enlightenment is offline
Microsoft heeft veel kansen voor structurele verbetering laten liggen ja. Zo ook de eliminatie van .dll hell, door alles rond .NET te bouwen. En WinFS had ook een innovatie kunnen zijn. Maarja innovatie komt niet van een monopolie dat heeft de vrije markt ons inmiddels geleerd.
Oud 14-06-2006, 13:12
dragonstorm
dragonstorm is offline
Citaat:
Tuinkabouter !! schreef op 14-06-2006 @ 13:31 :
(iig een deel van de) Drivers werken niet meer op Kernel-Level maar op User-level. Minder kans op een echte vastloper als een driver niet lekker werkt, wordt dan ook meer kill-task zeg maar, en daarom ook minder reboots als je eens een keer een update installeert, omdat het niet meer op kernel-level zit.
Je zou geen hoog cijfer krijgen van Tanenbaum
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 14:40
namnatulco
namnatulco is offline
waarschijnlijk zullen we voor alle applicaties over een aantal jaar over moeten stappen op vista omdat het niet meer op een ouder OS werkt
en als ik dan toch de overstap overweeg naar linux ed dan kan is sowiezo nog beter maar even wachten met vista

Citaat:
M@rco schreef op 13-06-2006 @ 17:39 :
Ik heb geprobeerd het op mijn reserve-PC te installeren (Duron 950, 512MB RAM, Geforce 4 Ti4200), maar helaas. Installatie gaat goed, maar bij de eerste keer booten krijg ik een BSOD. Ik probeer het wel weer als RC1 er is
ik bedoel maar, resource verspilling (net als winXP, ik erger me er nog steeds aan).

Ook een goeie reden om niet over te stappen: het zit vol bugs waarschijnlijk. Ik herrinner me nog heel goed dat ik al mijn vrienden kon uitlacken omdat hun pc niet werkte met XP erop terwijl ik lekker zat te gamen op mijn win98 pc.

Laatst gewijzigd op 14-06-2006 om 14:44.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 15:02
Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 14-06-2006 @ 14:12 :
Je zou geen hoog cijfer krijgen van Tanenbaum
Boeiend, als de strekking maar duidelijk is Het is geen Windows XP teletubbie edition.
Oud 14-06-2006, 15:07
Skreature
Skreature is offline
Ik vind het grote voordeel aan vista dat ze 64 bits ondersteunen, en ook als 1e systeem maximaal gebruik van gaan maken (als er meer zijn vertel ze me dan nu, want ik heb pentium D ). Dit zal wel veeeel sneller gaan dan met de huidige windows!

Ik wil wel een servertje op gaan zetten met debian voor CS
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 19:08
freyk
freyk is offline
Voor de mensen die nog geen zin hebben om vista beta 2 te installeren, heb ik maar een aantal screenshots gemaakt.

Ons testsysteem bestaat uit:

Heeft de volgende schijven:

is aangesloten aan:

en krijgt daarvan de volgende informatie:

Zelf kan ik nog een aantal dingen instellen:

extra toevoegingen aan bepaalde bestaande instellingen maakt het wel iets leuker:

Op het bureablad van mijn stagebegeleider kan je een aantal dingen toevoegen:

Hoe ik deze screenshots maakte?

Nou, ik maakte een screenshot terwijl ik iets aan het kopieeren was:

hiervoor maakte ik gebruik van een ingebakte screenshotprogramma "snipping tool"
(of via de prnt scrn knop),

sloeg het ergens op en bewerkte het een beetje:

Drukte mijn usbstick erin,

en uploade het via een andere computer deze screenshots op het net.

Laatst gewijzigd op 14-06-2006 om 19:39.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 15:21
Relief
Relief is offline
Mooie plaatjes .
Oud 15-06-2006, 17:24
bam
bam is offline
Citaat:
freyk schreef op 14-06-2006 @ 20:08 :

Zelf kan ik nog een aantal dingen instellen:
Dat is wel fijn ja :')
Oud 15-06-2006, 18:06
pc nerd
pc nerd is offline
jammer dat het start menu niet op een screenshot staat.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 18:54
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
looool zoveel nageaapt van os x
Oud 15-06-2006, 20:54
MazeMouse
MazeMouse is offline
Het is dat mijn games er niet op draaien en ik met school in de problemen kom (windows wat de klok slaat) anders was ik al lang 100% overgestapt op linux

(en verder, ach zolang het werkt heb ik niet zoveel last van windows. Nadeel is dat je vaak er mee moet leren leven dat sommige dingetjes toch niet mogelijk zijn zoals ik het zou willen )
Oud 15-06-2006, 21:33
Hulk
Hulk is offline
En die gepimpte alt+tab dan.. dan je de schermen een kwartslag ziet draaien, is dat wat of ook overbodige luxe
Oud 15-06-2006, 21:37
Verwijderd
Het kopiëren gaat wat duideljiker, ze zeggen hoeveel files je nog moet, etc. Het lijkt inderdaad echt veel op OS X, dt is niet leuk meer. Trrrrrrrrrrriest.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 23:14
MazeMouse
MazeMouse is offline
Ach, beter goed gejat.....
Ik prefereer dan toch nog OS X boven vista
Oud 16-06-2006, 13:09
coopergirl
coopergirl is offline
Eigenlijk had ik meer veranderingen verwacht. Heeft Vista nu zoveel meerwaarde? Hoewel ik moet toegeven een zwak te hebben voor dynamisch gestylde icoontjes \m/
Maar dat je geopende schermen in een vage 3D stand kunt zetten zodat je er doorheen kan scrollen; nee, dat is niet noodzakelijk. Sterker nog; vreselijk onnodig.
Oud 16-06-2006, 13:35
Verwijderd
Ik gebruik Vista nu al 1 á 2 weken.
op het eerste gezicht ziet het er goed uit, zoals al gezegd.. goeie Eyecandy.
Maar je wordt gestoord dat je constant die administrator privileges moet toe staan, of gewoon aanzetten. daar staat wel tegenover de "beveiliging" van windows.
alles word een beetje anders weergegeven, zoals de map documenten etc. als je XP gewend bent is het even zoeken.
DVD's branden gaat perfect, nog geen klachten over.
Mappen verwijderen (shift+delete) heb ik tot nu toe alleeeen maar ruzie mee gehad.
- Ten eerste: hij pleurt et gewoon alsnog in de vuilnisbak.
- Ten tweede: hij gaat onlogisch te werk, eerst gooit hij de map weg en dan pas de bestanden die er in staat (wat constant lijdt tot foutmeldingen).
- Ten derde: dat je ook constant toestemming moet geven voor bestandsbeheer .

Driver ondersteuning is nog mondjes maat maar dat is Beta.
Wireless zuigt tot nu toe m.b.t. de WEP keys (zie mijn andere post) dus dat is jammer.

Java ondersteuning is er ook nog niet op vooruitgegaan.
als ik java opstart dan crasht mijn Video Driver.

Tsjah, en het is eigenlijjk belachelijk wat je nodig hebt voor vista.
die Performance Rating KAN nu gewoon nog niet goed werken omdat hij aan de hand van de drivers kijkt of het wel lekker werkt.

Maarjah, wie heeft er een performance rating nodig, je merkt zelf of je pc wel of niet lekker loopt.

Tot zover mijn Gezeik

GreetZ LuLLoW

Laatst gewijzigd op 16-06-2006 om 13:44.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 15:06
freyk
freyk is offline
Offtopic:
Citaat:
lullow schreef op 16-06-2006 @ 14:35 :
- Ten derde: dat je ook constant toestemming moet geven voor bestandsbeheer .
Kan je regelen in de controlpanel -> useraccounts -> change security settings en daar de User account Contral (UAC) uitzetten, door het vinkje weg te halen.
Oud 16-06-2006, 15:15
Verwijderd
Citaat:
freyk schreef op 16-06-2006 @ 16:06 :
Offtopic:
Kan je regelen in de controlpanel -> useraccounts -> change security settings en daar de User account Contral (UAC) uitzetten, door het vinkje weg te halen.
Ja dat bedoelde ik ook met het zinnetje in mijn vorige post:

"Maar je wordt gestoord dat je constant die administrator privileges moet toe staan, of gewoon aanzetten."

het valt me nu op dat ik het er een beetje krom heb neergezet

En nog effe iets om te zeiken
het duurt zo lang voordat de Wireless netwerk kaart daadwerlijk iets vind als je hem net inschakeld.

BTW, net alweer een update binnengevist..!
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 15:26
namnatulco
namnatulco is offline
Citaat:
Hulk schreef op 15-06-2006 @ 22:33 :
En die gepimpte alt+tab dan.. dan je de schermen een kwartslag ziet draaien, is dat wat of ook overbodige luxe
nou dat soort dingen leiden dus tot
Citaat:
lullow schreef op 16-06-2006 @ 14:35 :
Tsjah, en het is eigenlijjk belachelijk wat je nodig hebt voor vista.
die Performance Rating KAN nu gewoon nog niet goed werken omdat hij aan de hand van de drivers kijkt of het wel lekker werkt.
wat totaal onnodig is (en waarschijnlijk ook zwaar irritant, maar ik heb et niet geprobeerd) leid tot hoge systeemeisen

ach zo lang het maar uit kan vind ik het best, ik zou vista waarschijnlijk kopen/hebben voor de ondersteunig van software/games enzo (ofwel ik wacht nog een aantal jaar )
Oud 16-06-2006, 15:31
Verwijderd
nou we hier toch over vista bezig zijn.
mijn wireless werkt gewoon niet icm een wep key

wep key is er al af geweest en dan doe tie et wel, maar dit is niet de bedoeling, ik heb het ook al met een andere router geprobeerd, andere drivers maar hij wil gewoon niet.
ip v6 hebbik ook al een keer uitgeschakeld. et wil gewoon niet lukken. ik krijg dan het bovenstaande te zien.

iemand een idee?
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 15:34
Verwijderd
Citaat:
namnatulco schreef op 16-06-2006 @ 16:26 :

wat totaal onnodig is (en waarschijnlijk ook zwaar irritant, maar ik heb et niet geprobeerd) leid tot hoge systeemeisen
het is idd ook totaal onnodig, want je heb van die mensen met een "ziekte" ( zo noem ik et maar effe) , die gewoon et beste van et beste willen hebbe die zullen en moeten het beste hebben.
maar ik weet niet hoe ze et precies berekenen. maar volgens mij kijken ze ook of je "vista Ready" hardware hebt.
want mijn 'pa's pc (Pentium d 930 (2x 3g), EAX1600XT/TVD`videokaart, en 1 gig geheugen) scoort maar 1 punt hoger dan mijn barrel. (P4 2.4 g, 1.5 gig geheugen, en FX5700)

dus ik geloof er niet zo in

Laatst gewijzigd op 16-06-2006 om 15:39.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 16:33
Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
Piloff schreef op 15-06-2006 @ 22:37 :
Het lijkt inderdaad echt veel op OS X, dt is niet leuk meer. Trrrrrrrrrrriest.
Sorry, maar zeggen dat het visueel en qua usability echt lijkt op OsX is een zware belediging aan het adres van de ontwerpers bij Apple.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 03:52
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
lullow schreef op 16-06-2006 @ 16:34 :
want mijn 'pa's pc (Pentium d 930 (2x 3g), EAX1600XT/TVD`videokaart, en 1 gig geheugen) scoort maar 1 punt hoger dan mijn barrel. (P4 2.4 g, 1.5 gig geheugen, en FX5700)

dus ik geloof er niet zo in
Pentium D is ook niet zo'n sjieke processor, zeker niet de eerste modellen (waaronder jouw 3.0GHz). Videokaart wel stukken beter, maar het feit dat die andere PC 50% meer geheugen heeft zal er vast ook mee te maken hebben. Dus ik denk dat het wel redelijk klopt. XP kun je ook prima draaien met 400MHz en een sloot geheugen.
Oud 17-06-2006, 07:03
Verwijderd
Citaat:
Nietzman schreef op 16-06-2006 @ 17:33 :
Sorry, maar zeggen dat het visueel en qua usability echt lijkt op OsX is een zware belediging aan het adres van de ontwerpers bij Apple.
Mijn referentiekader is niet zo ontzettend groot, maar dit lijkt qua looks bijzonder veel op OS X (en bijvoorbeeld GNOME). Ik heb het niet geprobeerd en weet niet of het qua usability op OS X lijkt, maar dat betwijfel ik ten zeerste.

De startknop vind ik wel ontzettend lelijk.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 07:40
Koen
Koen is offline
Ik krijg de install niet eens geboot. Eerst worden er wat setup files geladen, vervolgens een scherm met een lopend balkje wat lijkt op de Windows XP startup screen, vervolgens een groen-blauwig achtergrondje met een muiscursor, en dat was 't dan. Kan de muis wel bewegen maar er gebeurt verder niks meer.

Vrees dat 't wachten is op de volgende beta.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten