Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-06-2007, 21:39
metallica
metallica is offline
Ik had het idee om psychologie te gaan studeren in maastricht, maar nu is me verteld dat die opleiding sterk verschild met andere psychologieopleidingen. Het zou meer gaan om klinische psychologie. Wat ik wel op de site heb gezien is dat ze sterk de nadruk leggen op cognitieve en biologische psychologie.
Ik heb wel opgezocht op internet wat klinische psychologie is, maar het maakt me niet duidelijk waarin deze opleiding nou verschild.
Kan iemand me dat uitleggen
Oud 06-06-2007, 17:06
CoolJessy
CoolJessy is offline
Voor zover ik weet is het op iedere uni verschillend welke takken van psychologie ze precies aanbieden, daarom is het beter om eerst even uit te zoeken wat je wil, en pas daarna kijken naar waar dat kan, want met psychologie kan je veel kanten op.

Ik studeer zelf aan de Roosevelt Academy, maar focus voornamelijk op psychologie. Ik heb bijvoorbeeld abnormal psychology gedaan (over mentale stoornissen) en business psychology, en volgend semester doe ik developmental psychology, psychotherapy & behavior change en social psychology. Volgens mij worden de meeste richtingen zoiezo wel in de bachelor fase aangeboden, maar dan moet je wel in het tweede jaar al een echte richting kiezen, waarin je dus uiteindelijk afstudeerd en die richtingen verschillen dus wel per uni. Volgens mij kan je op www.schoolweb.nl wel vinden welke richting je waar kan studeren.
Oud 06-06-2007, 18:21
Miracle
Miracle is offline
Ik weet alleen dat als je psycholoog wilt worden en in Maastricht wilt studeren, dan moet je geen psychologie gaan studeren, maar wel gezondheidswetenschappen met de afstudeerrichting geestelijke gezondheidskunde.

Dus psychologie is voornamelijk gericht op onderzoek. Meer weet ik er niet van.
Oud 08-06-2007, 18:08
Gigli
Gigli is offline
Psychologiestudent uit Maastricht meldt zich
Psychologie hier in Maastricht gaat juist niet om klinische psychologie (even voor de duidelijkheid, dat is de visie die de meeste mensen hebben van psychologie met therapie, freud en sofa's ) Als je deze richting wil volgen in Maastricht, moet je idd Gezondheidswetenschappen doen. (Er zijn wel plannen om aan die richting te beginnen, maar dat wordt volgens mij pas 2009 ofzo).
De richtingen die er wel zijn, zijn idd biologisch en cognitief. Voor meer info hierover, zie: http://www.psychology.unimaas.nl/DefaultNewNL.htm
Deze zijn in de master weer opgesplitst in ontwikkelingspsychologie, neuropsychologie en cognitive neuro-imaging (biologisch) en experimental health, psychology en law en A&O (cognitief). Daarnaast is er dan nog een researchmaster.
de studie in Maastricht is idd deels op onderzoek gericht, dat wil echter niet zeggen dat je perse het onderzoek in hoeft. Volgens mij is deze aanpak altijd een voordeel, want om een bepaalde methode te gebruiken moet je ook weten of deze betrouwbaar en dus goed onderzocht is.
Verder verschilt Maastricht van andere universiteiten vanwege het PGO-systeem.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 22:10
Nona
Nona is offline
Klinische psychologie is voornamelijk gericht op stoornissen en abnormale ontwikkeling, dat soort dingen. Als je psychotherapeut wilt worden moet je dat gaan doen (overigens kun je er ook heel wat meer richtingen mee op).
Naast de klinische psychologie kun je ook kiezen voor andere richtingen, zoals bio- en neuropsychologie, ontwikkelings (kinder) psychologie en arbeidspsychologie. Maastricht richt zich heel erg op de bio- en neurowetenschappen, Rotterdam is wat meer gericht op arbeidspsychologie (maar je kunt er meer kanten op). Verder moet je even op internet kijken wat de universiteiten aanbieden.

Ik zit zelf in Utrecht en ik ben van mening dat de boel hier teveel op de klinische kant gericht is, terwijl ik de experimentele kant op wil. Maar Utrecht biedt voldoende richtingen aan om je keuzes te kunnen maken. Eerst studeerde ik in Rotterdam, daar vond ik de stof nogal breed georienteerd en te weinig diepgaand, daarom ben ik overgestapt.

Realiseer je overigens dat de meeste psychologiestudenten hun eerste college binnenstappen met het idee klinische psychologie te gaan doen, maar ze dat lang niet allemaal ook echt gaan doen. Je verandert nog, evenals je visie op de psychologie en wat je daarmee wilt. Houdt dus vooral mogelijkheden open.
Oud 09-06-2007, 20:50
metallica
metallica is offline
Oke, het is me nu al een stukje duidelijker
Dan weet ik iig dat ik goed zit, dan is me dat verkeerd uitgelegd eerder, dank jullie wel
Reageren

Regels voor berichten