Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-07-2007, 14:24
marla
marla is offline
Hallo,

ik woon pas sinds kort op mezelf en ik heb geen zin om elke dag te koken dus ik maak grotere porties. Ik heb gister een gerecht gemaakt en dat in een tupperware gedaan en dan in de koelkast gezet. Maar wat ik me dus afvraag zou ik het ook zo in de vriezer kunnen zetten. Of juist niet?

Alvast bedankt

Marla
Oud 19-07-2007, 14:31
Verwijderd
Ja, dat kan. Ik doe het zelf bv vaak met pasta of rijst met (groenten)saus, chicken tonight etc.
Ik vind wel dat de smaak achteruit gaat, zowel bij opwarming in de magnetron als in een pan.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2007, 14:40
Verwijderd
Ja hoor, dat kan prima
Ik vries zelf wel eens sauzen in, dan hoeft er alleen nog maar pasta of rijst bij, ook heel makkelijk
Met citaat reageren
Oud 19-07-2007, 14:51
Iduna
Iduna is offline
Ik laat het eten afkoelen in een bakje en stop ze daarna in de vriezer. Ontdooien kun je in de koelkast doen of op kamertemperatuur.

Citaat:
~lienepien~ schreef op 19-07-2007 @ 15:31 :
Ja, dat kan. Ik doe het zelf bv vaak met pasta of rijst met (groenten)saus, chicken tonight etc.
Ik vind wel dat de smaak achteruit gaat, zowel bij opwarming in de magnetron als in een pan.
Uit de pan smaakt het me wel beter dan uit de magnetron. Ik denk het zijn smaak verliest doordat er water bij komt bij het ontdooien. Of gewoon door de verschillende processen.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2007, 14:56
Verwijderd
Volgens mij kan je het wel het beste 'meteen' (nadat het is afgekoeld) in de vriezer zetten en niet een dag of twee dagen later.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2007, 17:32
dennis018
dennis018 is offline
handige topic!, ik vroeg me af....

Stel wij hebben een keer veel pasta + pasta saus... of chili con carne over.
Als je dat nadat het is afgekoelt, in een gesloten bakje in de vriezer zet.
Hoelang kan je dat dan nog bewaren? en blijft dat lekker?
Met citaat reageren
Oud 19-07-2007, 17:37
lingua
lingua is offline
dit is handig
Oud 19-07-2007, 18:18
Verwijderd
Citaat:
dennis018 schreef op 19-07-2007 @ 18:32 :
handige topic!, ik vroeg me af....

Stel wij hebben een keer veel pasta + pasta saus... of chili con carne over.
Als je dat nadat het is afgekoelt, in een gesloten bakje in de vriezer zet.
Hoelang kan je dat dan nog bewaren? en blijft dat lekker?
Makkelijk een paar maanden, in een goede vriezer (die hebben drie sterretjes), in een vriesvakje van een koelkast iets korter.

En ik vind het daarna altijd nog heel lekker, zeker als je het na ontdooien in de pan opbakt, smaakt gewoon hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2007, 19:56
wup
wup is offline
Citaat:
lingua schreef op 19-07-2007 @ 18:37 :
dit is handig
Bedankt voor het posten! Ik vraag me vaak af of ik iets moet weggooien of dat het nog kan, erg handig dit!
Met citaat reageren
Oud 20-07-2007, 00:56
Jolt
Jolt is offline
Komt wel nooit ten goede van de smaak en kwaliteit van het product
Oud 20-07-2007, 08:52
Verwijderd
Citaat:
dit is handig
Ik vind het wel heel streng...
Filet Amarecain eet ik rustig 2 dagen later nog, staat ook op de houdbaarheidsdatum.
Kaas ligt bij mij ook veel langer in de koelkast.
En verder ben ik ook nooit ziek ofzo, dus het gaat ook gewoon goed.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2007, 09:37
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
dit is handig
Ik vind dit helemaal niet handig. Zo gooi je goed voedsel veel te snel weg, wat weer weggegooid geld is. En zo'n houdbaarheidsdatum is slechts een indicatie.
Als het niet fris meer ruikt of je ziet er dingen op die er niet horen, dan moet je het weggooien, ja.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2007, 09:48
Verwijderd
Veel houdbaarheidsdata gelden voor ongeopende producten en zijn alleen dan een indicatie? Bij sommige producten is het lastig om op tijd te ontdekken dat het 'niet meer fris ruikt' of 'dat er dingen op zitten die er niet op horen te zitten'...ik neem dan liever het zekere voor het onzekere.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2007, 09:49
ekki
ekki is offline
En bijv. yoghurt eet ik nog wel een week na de houdbaarheidsdatum soms. Is echt altijd prima.

Bij vlees ben ik wel wat kieskeuriger wat houdbaarheidsdatum betreft. Maar bij de meeste andere dingen kun je het heel goed zien/ruiken.
Oud 20-07-2007, 11:55
Jolt
Jolt is offline
Dat is eigenlijk raar, wat yoghurt verhit je niet, en vlees wel weer .
Maar in vlees zitten zeker 1000 meer bacteriëen dan in yoghurt
Oud 20-07-2007, 16:10
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Jolt schreef op 20-07-2007 @ 12:55 :
Maar in vlees zitten zeker 1000 meer bacteriëen dan in yoghurt
Hoe maken ze yoghurt?
Oud 20-07-2007, 18:12
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
MTpower schreef op 20-07-2007 @ 17:10 :
Hoe maken ze yoghurt?
Met bacteriëen o.a mompelt iets over stremmen van melk, etc.
Oud 21-07-2007, 17:14
Verwijderd
Ik heb pas nog pindakaas gegeten dat twee maanden over de datum was.

Als ik het zo opschrijf klinkt het wel erg, maar er was echt niks mee aan de hand, en heb ook nergens last van gehad, dus.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2007, 12:57
ekki
ekki is offline
Citaat:
Stefenootje schreef op 21-07-2007 @ 18:14 :
Ik heb pas nog pindakaas gegeten dat twee maanden over de datum was.

Als ik het zo opschrijf klinkt het wel erg, maar er was echt niks mee aan de hand, en heb ook nergens last van gehad, dus.
Pindakaas zit een hoop vet in. Kun je ook lang bewaren, ja.
Oud 24-07-2007, 13:48
Verwijderd
Ik vraag me iets af, ik heb net een pakje kip gekocht met twee van die filet stukjes erin. één wil ik vandaag bereiden en de ander morgen, kan ik het stukje wat dan straks over blijft gewoon in een bakje doen (zo'n tupperwarebakje ofzo) en het in de koelkast zetten en het morgen opeten?

Die ene voedingswijzerlink zegt dat je kip 2 dagen in de koelkast kan bewaren maar ik vraag me dan wel af hoe het zit als je de verpakking open hebt gemaakt
Met citaat reageren
Oud 24-07-2007, 15:06
Verwijderd
Kip kan je best een dagje in de koelkast laten staan (tenzij het over de houdbaarheidsdatum heen is, dan zou ik het zelf niet doen (als ik het zou eten )).

@ekki: Ik vind veel dingen vies ruiken, dus zodra ik er aan ga ruiken ga ik sowieso twijfelen of het nog wel goed is.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2007, 16:21
ekki
ekki is offline
Dat ken ik. Jaap (m'n vriend) zegt altijd: ja, dat is nog wel goed, joh. Ik ben meestal minder snel overtuigd. Maar van bepaalde dingen weet ik gewoon dat ze lang houdbaar zijn (zoals dus yoghurt, suiker, chocola, etc).

Vlees ben ik altijd extra voorzichtig mee.
Oud 24-07-2007, 23:19
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 24-07-2007 @ 17:21 :
Maar van bepaalde dingen weet ik gewoon dat ze lang houdbaar zijn (zoals dus yoghurt,
Yoghurt is toch niet zo lang houdbaar?
Daar ben ik juist altijd heel voorzichtig mee...

over de kip, als ik kip heb gekocht en ik gebruik er 1 'vandaag' en 1 'morgen' doe ik er altijd 1 in een plastic zakje, scheelt weer een bakje afwassen
Met citaat reageren
Oud 25-07-2007, 08:27
ekki
ekki is offline
Citaat:
Corinne schreef op 25-07-2007 @ 00:19 :
Yoghurt is toch niet zo lang houdbaar?
Daar ben ik juist altijd heel voorzichtig mee...
Ik eet yoghurt soms nog een week na datum. Dat vind ik wel het maximum, dan gooi ik 'm meestal weg. Maar vaak kan het nog langer, hoor. Yoghurt is best lang houdbaar. En je proeft het vanzelf als dat niet zo is, smaakt naar grond .
Oud 25-07-2007, 11:08
Bloem
Bloem is offline
Haha ekki, wat grappig dat je dat zegt. Ooit toen ik nog een kindje was at ik chocoladevla en die vond ik heel erg naar tuinaarde smaken (ofnouja, zoals dat ruikt dan). Mijn ouders keken me aan alsof ik gek was, maar later zagen we dat die vla ook over datum was. Heel raar dat dat zo gaat smaken dan.

Overigens komen er in yoghurt vanzelf klonten als het over datum is.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-07-2007, 19:01
ekki
ekki is offline
Citaat:
Bloem schreef op 25-07-2007 @ 12:08 :
Haha ekki, wat grappig dat je dat zegt. Ooit toen ik nog een kindje was at ik chocoladevla en die vond ik heel erg naar tuinaarde smaken (ofnouja, zoals dat ruikt dan). Mijn ouders keken me aan alsof ik gek was, maar later zagen we dat die vla ook over datum was. Heel raar dat dat zo gaat smaken dan.

Overigens komen er in yoghurt vanzelf klonten als het over datum is.
Ja, daarom weet ik dus ook hoe dat smaakt . Heb ooit van die vruchtenyoghurt die slechts 1 dag over datum was of zelfs nog niet eens het dekseltje ('aluminium' dingetje) afgelikt wat ontzettend naar grond smaakte. Wist ik veel dat die yoghurt dan bedorven is.

Van de week haalde ik trouwens tomatenpuree waarvan ik niet wist dat ik die nog had uit de koelkast (ooit opengemaakt) uit zo'n pakje. Het rook ook naar grond, heb het maar weggegooid .
Oud 25-07-2007, 19:08
Iduna
Iduna is offline
Nu ben ik wel benieuwd naar die grondsmaak. Maar ik ga geen eten verspillen.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2007, 22:55
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
ekki schreef op 25-07-2007 @ 09:27 :
Ik eet yoghurt soms nog een week na datum. Dat vind ik wel het maximum, dan gooi ik 'm meestal weg. Maar vaak kan het nog langer, hoor. Yoghurt is best lang houdbaar. En je proeft het vanzelf als dat niet zo is, smaakt naar grond .
Ik eet mijn yoghurt inderdaad ook nog ruim na het verstrijken van de datum.
Wanneer kaas helemaal uitgedroogd is, kun je deze in melk leggen; dan wordt deze vanzelf weer lekker. Mijn oma gaat zo ver dat ze schimmel van appelmoes afgeschept en van de kaas afsnijdt om vervolgens op te eten. Zover ga ik meestal niet.

Het enige waar ik erg precies mee ben, is met vlees/ gevogelte. Daar neem ik geen risico in.
Oud 28-07-2007, 23:18
Roos
Roos is offline
Het schijnt dat de schimmel veilig van kaas af kunt snijden. Ik zou het zelf niet doen, overigens.
Anders dan bij brood: als 1 sneetje beschimmeld is, moet je heel het brood weggooien.
Oud 29-07-2007, 07:55
dennis018
dennis018 is offline
ehm.. wij hebben de afgelopen 2-3 weken wat maaltijd resten ingevroren.
vandaag of morgen willen we die restjes opeten.
Maar heeft iemand miss wat tips hoe je dat het beste kan klaarmaken zodat het het lekkerste word/blijft?
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 09:05
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
dennis018 schreef op 29-07-2007 @ 08:55 :
ehm.. wij hebben de afgelopen 2-3 weken wat maaltijd resten ingevroren.
vandaag of morgen willen we die restjes opeten.
Maar heeft iemand miss wat tips hoe je dat het beste kan klaarmaken zodat het het lekkerste word/blijft?
ligt eraan wat het is
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 12:52
Mara
Mara is offline
Mijn moeder zegt ook dat je inderdaad best de schimmel van de kaas af kan snijden. Ben er zelf alleen niet zo'n fan van
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 12:59
dennis018
dennis018 is offline
Citaat:
Calyx schreef op 29-07-2007 @ 10:05 :
ligt eraan wat het is
We hebben 2 bakken met chili con carne (zonder rijst, puur tomaten/bonen/groenten/gehakt) en 1 bak sedanini bolognese
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 13:07
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
dennis018 schreef op 29-07-2007 @ 13:59 :
We hebben 2 bakken met chili con carne (zonder rijst, puur tomaten/bonen/groenten/gehakt) en 1 bak sedanini bolognese
- ik weet niet of het de beste manier is maar zo gebeurd het hier thuis-

We halen de, in dit geval bv chili con carne, uit de vriezer 's ochtends of de avond van te voren en leggen hem (op een bordje oid) in de koelkast.
De avond dat je'm wil bereiden haal je'm eruit en is hij al een beetje ontdooit. Je kunt het dan opwarmen in de magnetron of in een pan op het vuur.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2007, 09:45
ekki
ekki is offline
Meestal vind ik opwarmen in de pan veel en veel lekkerder dan in de magnetron. Idd wel eerst ontdooien in de koelkast oid .

Citaat:
MeelFriek schreef op 29-07-2007 @ 13:52 :
Mijn moeder zegt ook dat je inderdaad best de schimmel van de kaas af kan snijden. Ben er zelf alleen niet zo'n fan van
Mijn ouders sneden dat er ook altijd vanaf. Ik heb kaas nooit lekker gevonden en als ik er dan schimmel op zie zitten gooi ik het weg. Maar het kan dus wel, ja. Bij appelmoes zou ik het iig ook niet zo snel doen. Eigenlijk bij niks. Beschimmelen = weggooien wmb.
Oud 30-07-2007, 13:09
Jolt
Jolt is offline
Kaas die schimmelt is juist lekker.

Tenmiste als het niet van die wazige fabriekskaas is
Oud 30-07-2007, 15:02
Konijn
Konijn is offline
Als de kaas een beetje begint te schimmelen snij ik het er ook rustig af. Als het er helemaal onder zit gooi ik het wel weg.
Voor de rest eet ik trouwens niks dat al begint te schimmelen, doe het alleen bij kaas. Appelmoes zou ik ook weggooien bv.
Oud 30-07-2007, 17:49
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 29-07-2007 @ 00:18 :
Het schijnt dat de schimmel veilig van kaas af kunt snijden. Ik zou het zelf niet doen, overigens.
doen ze in de winkel ook hoor

ont : hoe kan je ingevroren dingen het snelst ontdooien als je geen magnetron hebt?
In de koelkast duurt eeuwen, maar bijv. vlees wil ik niet uren buiten de koelkast houden.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2007, 19:21
Roos
Roos is offline
Citaat:
Naojan schreef op 30-07-2007 @ 18:49 :
doen ze in de winkel ook hoor
Ja nou en, dan weet ik het niet

Vlees kan je ook ontdooien in heet water, dat gaat best wel snel. Daarna goed doorbakken.

Overigens heb je al een magnetron voor een paar tientjes
Oud 30-07-2007, 23:59
Jolt
Jolt is offline
Vlees ontdooien moet je gewoon rustig doen, gewoon 1 dag van te voren uithalen. Magnetron is helemaal niet goed, zelfs gevaarlijk, ontdooien en niet goed verhitten of niet eens bakken, gewoon zo laten is het na 2 dagen rot.

Met heet water is een oplossing, maar het beste is gewoon rustig laten ontdooien in de koelkast.
Oud 12-08-2007, 10:02
dennis018
dennis018 is offline
ehm.. wij hebben net ontbeten met afbak saucijzenbroodjes
nu komen we er alleen net achter dat het ene saucijzenbroodje wat we niet klaargemaakt hadden (omdat we met zn 3enzijn)
beschimmeld is aan de zijkant...
kunnen we nu hier ziek van worden? of is het stel we hebben een klein beetje schimmel gegeten niet rampzalig?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 11:35
Verwijderd
Citaat:
dennis018 schreef op 12-08-2007 @ 11:02 :
ehm.. wij hebben net ontbeten met afbak saucijzenbroodjes
nu komen we er alleen net achter dat het ene saucijzenbroodje wat we niet klaargemaakt hadden (omdat we met zn 3enzijn)
beschimmeld is aan de zijkant...
kunnen we nu hier ziek van worden? of is het stel we hebben een klein beetje schimmel gegeten niet rampzalig?
Je kan er ziek van worden. Maar het kan ook heel goed zo zijn dat alleen het ene broodje beschimmeld was, of dat je wel wat schimmel hebt gegeten, maar niet ziek wordt. Dus ja, afwachten, ik denk niet dat je er gigantisch ziek van gaat worden, hooguit misselijk. Gewoon normaal blijven eten.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 13:36
mandarijn
mandarijn is offline
Als kaas gaat schimmelen: WEGGOOIEN!
Die schimmel trekt 'draden' door de kaas, dus als er een klein stukje beschimmeld (t?) is, dan is die hele kaas aan het schimmelen. Ook al kan je dat niet zien.
Deze informatie heb ik van mn moeder, die 3jaar voedingsleer gestudeerd heeft.)

En vlees ontdooien: NIET IN HEET WATER! Dan kan je het net zo goed bevroren bakken of in de magnetron doen.
Als je het in heet water doet, gaart de buitenkant al en is de binnenkant nog bevroren. Plus dat de bacteriën zich sneller zullen vermenigvuldigen!

In koud water gaat het veel geleidelijker (??)
Haal het vlees de avond van te voren of die ochtend uit de vriezer en leg het in de koelkast. Een uurvoordat je het gaat bakken (of wat je er ook mee wilt doen) uit de koelkast zodat het op kamertemperatuur kan komen.
Met dit weer zou ik het houden op een halfuurtje, maar dat is mijn persoonlijke advies.

Oud 12-08-2007, 23:59
Verwijderd
Citaat:
mandarijn schreef op 12-08-2007 @ 14:36 :
Die schimmel trekt 'draden' door de kaas, dus als er een klein stukje beschimmeld (t?) is, dan is die hele kaas aan het schimmelen. Ook al kan je dat niet zien.
Hmm, deden wij vroeger thuis wel altijd, is nooit iemand ziek van geworden.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2007, 10:15
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:

Volgens mijn hoogleraar levensmiddelenmicrobiologie kan je de rest gewoon nog eten als je de schimmel wegsnijdt.
Ik doe dat al mijn hele leven en ben er nog nooit ziek van geworden.
Oud 18-08-2007, 17:41
dennis018
dennis018 is offline
Ehm..
Ik heb op 3 augustus een pakje achterham bij de AH gekocht (die ze zelf snijden en dan verpakken) en heb die totaal niet aangeraakt nog...

Ik heb een hele slechte neus of het goed of slecht is... Maar zou dit opzich nog eetbaar moeten zijn of kan je dit toch echt beter weggooien?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2007, 18:34
Verwijderd
Citaat:
dennis018 schreef op 18-08-2007 @ 18:41 :
Ehm..
Ik heb op 3 augustus een pakje achterham bij de AH gekocht (die ze zelf snijden en dan verpakken) en heb die totaal niet aangeraakt nog...

Ik heb een hele slechte neus of het goed of slecht is... Maar zou dit opzich nog eetbaar moeten zijn of kan je dit toch echt beter weggooien?
dat is wel erg lang geleden, en het is ook niet steriel verpakt als ze dat in de winkel doen, dus ik zou het er niet op wagen. Tenzij je het in de diepvries bewaard hebt, dan kan het gewoon nog.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2007, 18:57
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
ik geloof graag dat jouw moeder dat geleerd heeft, maar uit ervaring zeg ik dat dat prima kan. Ik snij gewoon de schimmel weg en eet de rest van de kaas. Is ook nog eens goed voor mijn weerstand.

Over het algemeen denk ik dat de meeste mensen veel te panisch doen met eten dat over de datum is. Je hebt zelf een prima manier om te bepalen of je het nog kunt eten: je smaak. Iets dat bedorven is, smaakt ook niet lekker...
Oud 19-08-2007, 01:09
Roeper
Roeper is offline
Mandarijn, kaas is schimmel, waarom wegsnijden? De meeste geitenkazen hebben een pure schimmellaag over de buitenkant. En wat je zei over dat vlees: je hebt helemaal gelijk! Vlees ontdooien in heet water? Nou; ik zou het niet doen. Als je kunt vacuumeren (wat niet waarschijnlijk is, en het dan in een bak koud water legt, kan hget geen kwaad, evenals vis. Heet water: nooit doen!
Oud 19-08-2007, 08:59
dennis018
dennis018 is offline
Citaat:
Sarah schreef op 18-08-2007 @ 19:34 :
dat is wel erg lang geleden, en het is ook niet steriel verpakt als ze dat in de winkel doen, dus ik zou het er niet op wagen. Tenzij je het in de diepvries bewaard hebt, dan kan het gewoon nog.
nope helaas gewoon in de koelkast, bah wat ga ik vandaag nu op mn brood doen (Miss de jonge kaas die ondertussen belegen is geworden )
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten