Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2008, 15:38
Rukkertje
Rukkertje is offline
Eey,,

ik vind mezelf egt te dun en ik ben 15 jaar en vroeg me af waar dit aan kon liggen.
ik eet wel genoeg. ik ben wel veel gegroeit in een jaar maar dan nog, veel kinderen van mijn leeftijd zijn ook veel gegroeit en nog niet echt te dun.
ik ben 1,82 lang en weeg 54 kilo , ik had mijn bmi uitgerekent en dat was iets van 16,2 ofzo. maarjah hebben jullie misschien conclusie waarom het komt en misschien tips hoe ik wat zwaarder en breder word?

Groeten en alvast bedankt
Oud 06-01-2008, 15:51
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Eey,,

ik vind mezelf echt te dun en ik ben 15 jaar en vroeg me af waar dit aan kon liggen.
ik eet wel genoeg. ik ben wel veel gegroeid in een jaar maar dan nog, veel kinderen van mijn leeftijd zijn ook veel gegroeid en nog niet echt te dun.
ik ben 1,82 lang en weeg 54 kilo , ik had mijn bmi uitgerekend en dat was iets van 16,2 of zo. maar ja hebben jullie misschien conclusie waarom het komt en misschien tips hoe ik wat zwaarder en breder word?

Groeten en alvast bedankt
Volgens de Pubergids Autisme zou een 15-jarige jongen bij een normaal gewicht een BMI van 15,8 t/m 23,29 moeten hebben. Ik heb net even jouw BMI berekend aan de hand van je lengte en je gewicht. Jouw BMI is ongeveer 16,3, dus dat betekent dat je een normaal gewicht hebt. Als je zwaarder wilt worden mag je in ieder geval niet zwaarder worden dan 77 kg.
Oud 06-01-2008, 15:52
Gemenerik
Gemenerik is offline
Er zijn veel meer mensen die dit ook hebben.

Maar als je jezelf echt te dun vind probeer dan het volgende:

Om zwaarder te worden zou je een zeer voedingsrijk dieet kunnen volgen waarmee je op een verantwoorde manier langzaam het aantal calorieën kan verhogen.

Probeer in ieder geval niet overmatig vet te eten zoals sommige mensen weleens roepen tegen te dunne mensen.

Om breder te worden: geen idee of je nu aan een sport doet maar je zou kunnen denken om bijvoorbeeld te gaan baantjes zwemmen. Hiermee train je je hele lichaam. Fitness is nog niet gezond voor je omdat je nog niet uitgegroeid bent en dat zou problemen kunnen opleveren.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 15:56
Rukkertje
Rukkertje is offline
Bedankt jonges voor deze snelle reacties ik ga ook zeker een sport doen, ik doe al wielrennen en karten maar dat is niet egt om breed te worden. maar ik heb ook vrienden die niks aan sport doen he en die zijn vet gespiert maar dat zal dan wel aan je ouders ligge ofzo
Oud 06-01-2008, 16:10
Gemenerik
Gemenerik is offline
Citaat:
Bedankt jonges voor deze snelle reacties ik ga ook zeker een sport doen, ik doe al wielrennen en karten maar dat is niet egt om breed te worden. maar ik heb ook vrienden die niks aan sport doen he en die zijn vet gespiert maar dat zal dan wel aan je ouders ligge ofzo
Sommige mensen hebben nu eenmaal wat meer aanleg om breder of gespierder te worden.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 16:15
Rukkertje
Rukkertje is offline
jaa kdenk dat ik het begrijp haha, njah misschien komt het als ik wat ouder word. toch bedankt
Oud 07-01-2008, 21:59
Spoonie
Spoonie is offline
Toen ik miltaire keuring kreeg woog ik 55 kilo met een vetpercentage van 9% en was ik 180 cm lang. Nu weeg ik 69 kilo met dezelfde lengte en een vetpercentage van 7%. Gewoon wat extra gaan eten en eens rustig aan wat gaan beginnen met een beetje krachttraining. Ga voetballen, zwemmen, roeien of iets in die richting. Dat zijn sporten waarbij je veel massa krijgt.

Belangrijkste blijft natuurlijk goed eten, en je bent pas 15 je hebt nog wel ff
Oud 08-01-2008, 05:44
marrel
marrel is offline
Ik ben ook altijd erg licht geweest maar sinds m'n 19e, nu ik helemaal uitgegroeit ben, kom ik vanzelf aan. Gewoon goed blijven eten, gezond bezig blijven en uiteindelijk komt het vanzelf.
Oud 08-01-2008, 16:36
Mara
Mara is offline
Je bent een jongen van 15. Een boel jongens van 15 zijn erg mager, groeispurt en meer van die dingen. Kan geen kwaad.

Zorg dat je gewoon genoeg eet, dan komt 't allemaal wel goed
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 00:48
Metal
Metal is offline
Citaat:
Volgens de Pubergids Autisme zou een 15-jarige jongen bij een normaal gewicht een BMI van 15,8 t/m 23,29 moeten hebben. Ik heb net even jouw BMI berekend aan de hand van je lengte en je gewicht. Jouw BMI is ongeveer 16,3, dus dat betekent dat je een normaal gewicht hebt. Als je zwaarder wilt worden mag je in ieder geval niet zwaarder worden dan 77 kg.
Wat nou pubergids autisme... En niet zwaarder worden dan 77 kilo... Stop eens met allemaal die foldertjes lezen. Een normaal gewicht volgens die marge wilt niets meer zeggen dan dat je niet ongezond mager bent.

-

Oke, meer eten, meer sporten. Eet 6 keer op een dag, iets kleinere hoeveelheden dan dat je normaal eet. Zorg dat je veel koolhydraten binnenkrijgt. Rijst, volkorenbrood, whatever. Magere zuivel, veel kip en vis. Veel water en vruchtensap. Veel bananen (weet niet of je ze lust, ik niet iig), verder appels, sinaasappels, etc etc etc. 's Ochtends kun je trouwens iets eten wat je eetlust opwekt, goed voorbeeld is iets van Brinta (doen veel krachttrainers), of muesli, let er wel op dat je niet te gulzig bent want wanneer je te veel eet (vezels, op de vroege morgen) kan het weleens voorkomen dat je maag het niet trekt en dan heb je de rest van de dag weinig honger meer.

Door te sporten ga je ook meer eten, krachttrainen is nog een beetje vroeg, maar icm met je goede eetpatroon kun je wel opdrukken. Iedere dag 12 stuks. Dat lijkt weinig, maar doe het gewoon goed, dan is het voor jou meer dan genoeg.

Oja, rechte rug, niet te snel (in 3,4 sec), als je naar boven komt de spanning op je spieren vasthouden, dus niet de druk over laten nemen door je arm, je arm dus niet strekken, zorgen dat je ellebogen een beetje gekromd blijven. Zodat je de druk op je spieren voelt. Na een weekje merk je dat je ws. meer aan kunt, ga echter niet eindeloos herhalen (40 stuks achter elkaar), maar blijf telkens setjes van 12 doen. 12 stuks, 1 min rust, 12 stuks, 1 min, 12 stuks, kloar. Ook niet teveel gaan herhalen, bouw het maar eens op. Door de stand van je armen te veranderen (handen verder uit elkaar, dichter bij elkaar, etc.) kun je je borst, schouder, en armen op verschillende manieren trainen. Oja, opzich kun je blij zijn dat je zo mager bent want je zult veel sneller resultaat zien. En moge het in het begin even zwaar zijn, gewoon doorzetten, na een maandje zul je al wel aardig wat resultaat geboekt hebben.
Oud 09-01-2008, 21:17
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Wat nou pubergids autisme... En niet zwaarder worden dan 77 kilo... Stop eens met allemaal die foldertjes lezen. Een normaal gewicht volgens die marge wil niets meer zeggen dan dat je niet ongezond mager bent.
Het gaat hier niet om zomaar een foldertje, maar om gegevens van het Voedingscentrum die Caroline van der Velde in haar boek Pubergids Autisme vermeld heeft. Omdat hij met zijn gewicht tussen de onder- en de bovengrens inzit, en zelfs dichter bij de ondergrens, zoals blijkt uit zijn BMI, is hij inderdaad niet ongezond mager. Dat hij niet zwaarder mag worden dan 77 kg betekent overigens alleen maar dat zijn BMI in dat geval boven 23,29 komt, en volgens de gegevens van het Voedingscentrum is een jongen van 15 te zwaar als er sprake is van een BMI tussen 23,29 en 28,3. Het is dus wel degelijk raadzaam om bij een marge voor een normaal gewicht ook de BMI-bovengrens van 23,29 te betrekken. Voor hem ligt de bovengrens voor een normaal gewicht vanwege zijn lengte bij 77 kg. Bij een jongen van 15 die langer is heb je een hogere bovengrens voor een normaal gewicht, en bij een jongen van 15 die korter is heb je een lagere bovengrens voor een normaal gewicht.
Oud 11-01-2008, 17:56
Rukkertje
Rukkertje is offline
bedankt mensen
Oud 16-01-2008, 21:15
Ceespop
Ceespop is offline
Ik ben ook ongeveer 1.80m en rond de 60kg, dat valt best wel mee. Het komt idd vanzelf, en anders kan je baantjes trekken in het zwembad
Met citaat reageren
Oud 25-01-2008, 21:37
Gymnastic Girl
Gymnastic Girl is offline
ik ben ong 170 en weeg 40 kilo....
Met citaat reageren
Oud 25-01-2008, 21:47
PV
PV is offline
Citaat:
ik ben ong 170 en weeg 40 kilo....
post hier over 7 jaar nog maar eens