Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-02-2008, 16:59
xxceline
xxceline is offline
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een vermindering van het gezichtsvermogen/visus?

Zoja, oorzaak- en gevolg ?
Klachten, oplossingen?

Liefs,
Met citaat reageren
Oud 04-02-2008, 18:22
Verwijderd
ja, oorzaak onbekend, misschien door medicijnen, gevolg: ik zie minder scherp in de verte, klachten: zie vorige vraag, oplossing: bril.

Wat wil je met dit topic bereiken? er zijn duisentveel mensen met een bril/lenzen en er is ook duisentveel over te vinden.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2008, 18:24
Verwijderd
Zie het antwoord van lentekriebel, alleen 'medicijnen' moet in mijn geval vervangen worden door 'ziekte' en 'bril' door 'lenzen'.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2008, 11:24
Verwijderd
Er zijn echt talloze oorzaken te bedenken, heb je specifiek klachten ga naar een oogarts/huisarts
Met citaat reageren
Oud 05-02-2008, 13:46
xxceline
xxceline is offline
Uhm, ik bedoel niet zozeer dat de sterkte van je ogen is afgenomen (dat was iets anders), maar meer het vermogen om scherp te zien, de visus. Hebben er mensen ervaring met 'n prisma dan ?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2008, 13:54
Verwijderd
Eh, dat heeft de halve wereldbevolking zonder aanwijsbare reden, vandaar al die brillen en lenzen?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2008, 14:34
Verwijderd
Citaat:
Uhm, ik bedoel niet zozeer dat de sterkte van je ogen is afgenomen (dat was iets anders), maar meer het vermogen om scherp te zien, de visus.
Zijn dat in sommige/veel gevallen niet twee dezelfde dingen?

Ervaring met een prisma heb ik niet, volgens mij is dat ook niet altijd/niet de enige oplossing?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2008, 14:45
xxceline
xxceline is offline
Nee, tenminste, dat zei de opticien. Ik heb een bril, maar mijn oogsterkte is niet afgenomen of toegenomen, maar ik kan niet scherp zien. Want mij visus was met 20 % afgenomen.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2008, 14:56
Verwijderd
Als ik google op visus ed hebben ze het over idd gezichtsscherpte, maar ook over normale brillen en lenzen...en heeft bijziend en verziend zijn ook niet te maken met je gezichtsscherpte? (Maar misschien klets ik wel uit m'n nek, zoveel weet ik er ook weer niet van af. )

Mijn oogsterkte is trouwens ook niet afgenomen, maar ik kan ook niet scherp zien...ik heb alleen geen flauw idee of ze het toen 'visus' of iets anders genoemd hebben...
Met citaat reageren
Oud 05-02-2008, 15:04
xxceline
xxceline is offline
Nja, ik weet 't ook niet, ik ben verwezen naar een speciale oogarts, die me misschien zou kunnen helpen, ze hadden het over 'n prisma ding, dat dan weer moest worden afgebouwd.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2008, 10:37
remco_15
remco_15 is offline
Ja,.. maar hoe het komt weet ik niet,
Maar k hb lenzen gekregen en dat bevalt me prima
Met citaat reageren
Oud 06-02-2008, 13:34
Verwijderd
Ik heb dat bij 1 oog, ik geloof dat ik daar nog 70% mee kan zien, dat valt niet te corrigeren met bril of lenzen. Gelukkig zie ik met m'n andere oog wel 100% (met bril of lenzen) en zodoende heb ik er dus geen last van.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 18:18
xxceline
xxceline is offline
Hmm, interessant dat er onduidelijkheid over bestaat. Woensdag ga ik naar de oogarts en zal ik eens vragen hoe het nu allemaal precies zit.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 20:07
light fighter
light fighter is offline
ik heb een prisma in mijn glazen, waardoor ik juist veel scherper kan zien, verschil van 10%
Met citaat reageren
Oud 25-02-2008, 16:29
Not for Real
Not for Real is offline
De normale (met lens of bril te corrigeren) afwijking in dioptrie wordt veroorzaakt doordat je ooglens niet genoeg kan corrigeren voor de afstand, niet scherpstelt. Maar als (bijv.) je netvlies of oogzenuw beschadigd wordt, dan helpt zo'n corrigerende lens natuurlijk niet. Dan zie je op elke afstand gewoon minder.

Kennelijk is dat laatste dus waar xxceline last van heeft.

Een brilglas met prisma zorgt er trouwens voor dat er meer licht in je ogen valt, zoals bij een verrekijker. Dit kan een verlies aan receptoren compenseren.

Lastig allemaal, ik heb er zelf geen ervaring mee.
Oud 29-02-2008, 15:17
xxceline
xxceline is offline
Citaat:
De normale (met lens of bril te corrigeren) afwijking in dioptrie wordt veroorzaakt doordat je ooglens niet genoeg kan corrigeren voor de afstand, niet scherpstelt. Maar als (bijv.) je netvlies beschadigd wordt,

Kennelijk is dat laatste dus waar xxceline last van heeft.
Van dit laatste heb ik last, + een stoornis/conflict met het evenwichtsorgaan overgehouden van een vroegere iridocyclitis waar ik niet voor onder behandeling ben gebleven (ziekenhuis vond blijkbaar dat ik uitbehandeld 'was')

Heel fijn allemaal, want het is niet meer goed te maken.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten