Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-05-2008, 13:03
Sheeta
Sheeta is offline
Nihilist

Het laat me niet alleen.
Ik heb het gevoeld, gedacht;
glimlach tegen overmacht.

Het leven mag me niet, ik ben
haar in de schoot geworpen en
ik sta haar niet aan, mijn ogen zijn
te scherp en mijn gezicht te spits.

Ik zie haar voor wat zij is:
alledaags, zonder reden ontsproten
uit het niets, een rib, rabarberplanten
vermenigvuldigd tot dit alles:

een rommelige kamer. Lege glazen. Ik.
Advertentie
Oud 07-05-2008, 15:56
Sheeta
Sheeta is offline
*kuch* reacties op dit gedicht en op Februari zouden erg gewaardeerd worden
Oud 07-05-2008, 16:05
Reynaert
Reynaert is offline
Maar goed dat je zelf overal op reageert, anders zou het wel een beetje een raar verzoek zijn.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 18:19
Sheeta
Sheeta is offline
Oh sorry, ik was me er niet van bewust dat ik mijn reacties moet verdienen met iets anders dan mijn gedicht zelf.
Oud 07-05-2008, 19:46
Porcelain
Porcelain is offline
Het is natuurlijk wel een beetje een wisselwerking, dus als je zelf niet reageert kun je het anderen moeilijk kwalijk nemen.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 10:31
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Oh sorry, ik was me er niet van bewust dat ik mijn reacties moet verdienen met iets anders dan mijn gedicht zelf.
Als je zulke gedichten schrijft wel ja.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 20:27
Sheeta
Sheeta is offline
Citaat:
Als je zulke gedichten schrijft wel ja.
Gristus. Als je waardeoordeel iedere keer zo fijn verpakt wordt dan hoeft het voor mij ook niet. Je kan nu wel beweren dat ik makkelijk ben door commentaar te vragen en het zelf niet te geven, maar dit spant de kroon. Ik schrijf eens wat, vraag me af wat anderen ervan zouden vinden, en of ik het kan verbeteren, in plaats daarvan wordt je kop eraf gebeten. En nee, dit heeft niks te maken met teerzieligheid, maar met onderbouwing. Goed gefundeerde kritiek is meer dan welkom, maar daar hoef ik blijkbaar niet op te rekenen tenzij ik al meerdere jaren op dit forum rondcruise, of m'n gedichten aan m'n vriendje opdraag en er diereningewanden in laat rondslingeren (no offense, ik vond 't best leuk). Ik heb de boodschap begrepen. Sorry voor het bevuilen van jullie zeergeliefde forum.

@porce: ik nam niemand iets kwalijk, ik vroeg het alleen maar. De reden dat ik niet reageerde was dat ik mezelf nog te slecht vond om iets wezenlijks toe te voegen. Niet dat iemand daar rekening mee hield.
Oud 08-05-2008, 22:17
CSN
CSN is offline
Ik zou het jammer vinden als je om één loze reactie van Reynaert het forum zou verlaten. Met zijn eerste post in dit topic ben ik het overigens wel eens. Soms is het wat rustiger op DoP, en in zo'n periode kan het gebeuren dat niemand op je gedicht reageert. Als je dan om reacties gaat vragen, zou het fijn zijn als je zelf ook eens een reactie terugpost. Natuurlijk is dat absoluut niet verplicht, alles is vrijblijvend, maar ik vind het geen hele vreemde gedachte.

Ik vind je gedicht trouwens wel interessant. "Het laat me niet alleen" is een goede opener, omdat het je je af laat vragen wat 'het' is. Ik heb even nagezocht, maar volgens mij gebruik je de ; in de tweede regel niet correct. Ik vind 'glimlach tegen overmacht', misschien daardoor, ook een beetje raar lezen. Bedoel je <een> glimlach tegen overmacht, of <ik> glimlach tegen overmacht? "Geglimlacht tegen overmacht" zou misschien mooier zijn, dan heb je ook nog een extra rijmwoord.

De tweede strofe vind ik niet bijzonder genoeg, daar zou ik nog aan sleutelen. Ik vind het te makkelijk, er zit niet zoveel in. Nou ja, je gedicht draagt de titel 'nihilist', denk ik dan maar.

Het woord 'rabarberplanten' vind ik wel heel goed gekozen en je einde is sterk. Alleen vraag ik me af of je titel in verband met je einde wel juist is, want voor zover ik weet is er binnen het nihilisme voor helemaal niets plaats, dus ook niet voor een rommelige kamer, lege glazen of ik figuur. Jullie bestaan niet. Oh, eigenlijk zou ik het wel gaaf gevonden als je het zo had gedaan:

(...)
Ik zie haar voor wat zij is:
alledaags, zonder reden ontsproten
uit het niets, een rib, rabarberplanten
vermenigvuldigd tot dit alles:

geen rommelige kamer. Geen lege glazen. Ik niet.

Nou ja, mocht je hier ooit nog terugkeren, zie maar wat je er mee doet.
Oud 09-05-2008, 00:53
Reynaert
Reynaert is offline
Hé teerzieligheid, dat woord had ik niet eerder gehoord. Misschien heeft het daar niet mee te maken, maar je komt wel lichtgeraakt over. En ook wat onzeker: je kiest voor een interpretatie van mijn post waarin ik 'je kop eraf zou bijten' terwijl mijn reactie nog niets zegt over de kwaliteit van je gedicht. Hoogstens dat het geen meesterwerk is misschien, maar als je daarover met mij van mening verschilt dan kunnen we daar over praten. Oh nee dat kan niet want het hoeft voor jou allemaal niet meer .
Lighten up en laat je niet zo kennen! En als je dan ook nog eens de moeite zou doen om wat bij te leren door zelf te proberen op een ander te reageren dan volgt de goedgefundeerde kritiek vanzelf.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten