Je zegt dat als je 's ochtends wakker wordt, alles vast zit. Bedoel je daarmee dat je het benauwd hebt en dat je longen vol zitten met slijm of dat al je spieren pijn doen?
Als het met name benauwdheid is, zou het wel eens door iets met je luchtwegen kunnen komen (lees: infectie, astma, dat soort dingen), als het stijve spieren zijn kan het vanalles zijn.
Ben je de laatste tijd meer gespannen? Of zijn er andere dingen veranderd?
Wat het ook is: als je er met de maatregelen die je nu hebt geprobeerd niet uitkomt, en er veel last van hebt, kan je er het beste mee naar een huisarts gaan, die kan je helpen achter de oorzaak van je slaapprobleem te komen. Slaapproblemen komen vaak voor, en het is zeker niet raar om met zoiets naar de huisarts te gaan.
Oh en voor vanavond: als ik niet kan slapen, komt dat vaak omdat ik ook veel te veel bezig ben met denken aan het in slaap moeten vallen of gewoon omdat ik veel andere dingen aan mijn hoofd heb. Opschrijven van wat in je hoofd zit wil dan nog wel eens helpen. Daarnaast probeer ik altijd zelf een fantasie op te roepen van iets dat ik fijn heb, en als ik dan nog niet kan ontspannen doe ik een ontspanningsoefening: op je rug liggen en dan spiergroep voor spiergroep 10 seconden aanspannen (dus onderarm bovenarm, andere arm, onderbeen, bovenbeen, andere been, gezicht, buik/rug) en daarna ontspannen. Na tien seconden ontspannen span je dan de volgende spiergroep aan. Word ik altijd wel lekker loom en slaperig van

.
sterkte ermee!