Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik ben donor ja, ruim een jaar denk ik.
Ben echt van mening dat je niks meer aan je lichaam hebt als je dood bent. Ik geloof er wel in dat ze echt niet te vroeg in me gaan snijden en naja dan maak ik in elk geval nog iemand blij met mijn lichaam. Vind het wel een mooi idee. Bloeddonor wil ik eigenlijk nog worden. Ik heb lang niet aan de eisen voldaan en nu volgens mij wel dus ga er eens een keer achteraan.
|
Posten niet-donoren gewoon niet of zijn die gewoon erg zeldzaam?
Ik ben in ieder geval geen donor ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Overigens hebben jouw ouders niks meer te zeggen over of jij wel of niet donor 'mag' zijn, maar dat terzijde. |
![]() |
||
Citaat:
Als ik echt alleen geholpen zou kunnen worden met 'n orgaan van iemand buiten de familie, zou ik dat natuurlijk niet weigeren en er juist heel dankbaar voor zijn. Ik weet ook zeker dat ik daarna zelf donor zou worden en dat m'n ouders 't in dat geval wél goed zouden keuren.
|
![]() |
|
@ AzN: Ik snap je punt wel. Maar ik vind het eigenlijk wel gek dat er eerst iemand anders dood moet gaan om zijn organen aan jou af te staan (hypothetisch gezien dan) en dat jij dan pas zelf ook wilt. Dus als jij eerder doodgaat dan dat je zelf een orgaan nodig hebt, gaan jouw organen verloren terwijl jij wel graag gebruik wilt maken van andermans organen.. (Beetje vaag opgeschreven, maar snap je wat ik bedoel?)
Waarom zijn je ouders er eigenlijk zo op tegen dan?
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
ik snap ook wel dat het een eng idee is hoor ![]() als ik een orgaan nodig heb, hoop ik niet dat mijn donor het ook eng vond en dus met kwaliteitsonderdelen en al begraven wordt. overigens vind ik niet dat mensen verplicht donor moeten worden of zo. maar ik vind het een morele verplichting naar je medemensen toe om er iig over na te denken.
|
Als ik 'ja' had ingevuld op die donorcodicil, zou ik rondlopen met de gedachte dat ik op m'n einde werd leeggehaald (even overdreven gezegd). Ik zou waarschijnlijk vaker over de dood nadenken en allerlei beelden bij 't doneren zelf bedenken enzo. Nu ik 'nee' heb ingevuld, hoef ik er verder niet meer bij stil te staan en kan ik dat hele donorgebeuren laten rusten..
Als ik straks zelf 'n donor nodig zou hebben, zou ik 't niet over m'n hart kunnen krijgen om niet hetzelfde voor iemand anders terug te doen. Dat zou mijn manier van dankbaarheid tonen zijn, zeg maar. 'n Rare kronkel in m'n gedachtegang dat ik eerst moet krijgen voordat ik zelf geef, ik kan zelf ook niet uitleggen waarom ik 't zo wil. Ik hoop in ieder geval dat niet iedereen zo denkt, anders zullen we niet ver komen ![]() En m'n ouders.. Tsjah, m'n familie gelooft dat je in 't hiernamaals begint zoals je hier op aarde eindigt. Bij de begrafenis krijg je 'n mooi outfit aan (voor 'n goede eerste indruk op de mensen daar), comfortabele schoenen (omdat de weg naar de hemel zo lang is) en geld/sieraden (om daar iets moois op te kunnen bouwen). Ook worden al je andere spullen waaraan je gehecht was, zoals je kleren, voor je verbrand (zodat je je eerder thuisvoelt daar). Wat je verbrand, gaat verdampen en zal opstijgen naar de hemel, is de gedachte daarachter. Maar goed, je begrijpt dat je zonder bepaalde organen dus niet bepaald 'n goede entree zal maken daarboven.
|
![]() |
Ehh, de meesten van jullie die "ja, ik ben donor" zeggen, maken een foutje.
![]() Tenzij je bloeddonor of beenmergdonor bent, denk/hoop ik dat je bedoelt "ja, ik ben geregistreerd als potentiele donor". Anders zou je een vampier moeten zijn. ![]() Wat mij betreft: nee, ik sta niet geregistreerd. Het is binnen mijn religie onderwerp van discussie, en ik ga er maar even van uit dat ik nog lang genoeg blijf leven om de afloop van die discussie af te kunnen wachten. |
![]() |
||
![]() |
router kan blijkbaar niet zelf nadenken.
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Ja, ik ben donor sinds mijn 18e. Ik heb als ik dood ben toch niets meer aan mijn organen en als ik daar iemand heel gelukkig mee kan maken doe ik dat graag. Hopelijk overlijd ik dan wel in het ziekenhuis, want anders hebben ze nog niet zoveel aan organen als hart en nieren.
Mijn ouders zijn geen donor en zijn er eigenlijk tegen (waarom zijn ze niet duidelijk over), maar volgens mij hebben ze er nu wel vrede mee dat ik wel donor wil zijn. Ik hoorde gister van iemand dat directe familie altijd het donorschap mag tegengaan als ze het echt niet willen, ook al heeft diegene aangegeven donor voor alles te willen zijn. Weet iemand hier meer over? Dit is toch niet zo? |
![]() |
|
@ Duivelaartje: het lijkt me niet dat dat kan toch? Je geeft toch bewust op wat jouw keuze is mbt donorschap? Jij hebt toch soevereiniteit over je eigen lichaam. Iemand kan bij wijze van spreken toch ook niet tegen jouw testament ingaan omdat 'hij het er echt niet mee eens is'.
![]() @ Ganralph: Ja, daar ben ik het mee eens. Het minste wat je kunt doen is er in ieder geval serieus over nadenken om donor te worden.
|
@ Duivelaar, dat heb ik ook gehoord, dat directe familie uiteindelijk alsnog bezwaar kan maken waardoor de hele donatie niet doorgaat.
OT. Ikzelf ben vanaf mijn 15e donor. Tijdens een vak op het voortgezet onderwijs werd er een voorlichting over donor-zijn gegeven. Ik heb daar direct een vervolg aan gegeven door een formulier te regelen en mijn organen ter beschikking te stellen. Ik heb getwijfeld over mijn hoornvlies, omdat ik ogen als 'spiegels van je ziel' zie. Aan de andere kant geloof ik niet dat mijn lichaam na mijn overlijden nog enige waarde heeft, dus heb ik alles ter beschikking gesteld. Mijn ouders zijn geen donor, zij hebben nooit de moeite genomen het formulier op te vragen/ in te vullen. Ze zijn er ook niet uit wat ze willen. Want, zo stellen zij, stel dat wij overlijden en onze organen ter beschikking stellen, heb je misschien meer moeite met het verwerkingsproces. Omdat je dan afscheid neemt van een niet compleet mens. Ikzelf denk dat ik herinneringen meer koester dan een lichaam in een kist, maar zeker weten doe ik het niet. Lekker wazig.
|
Vanaf mijn zestiende was ik bewust geen donor; ik vond het een naar idee en vertrouwde het 'doodverklaringsproces' niet. Ook was ik er nog niet uit wat ik geloofde over eventuele leven na de dood en in hoeverre je hart hiervoor nog een functie zou kunnen hebben (hier hebben mijn ouders zeker invloed op gehad; voorlichting op school heeft me niet kunnen overtuigen. Achteraf vind ik de informatie die ik kreeg te gekleurd, maar misschien stond ik zelf niet open voor het donorschap).
Sinds vorig jaar ben ik wel donor; omdat ik niet geloof dat je lichaam nog ergens voor nodig is na je dood. Ik vind het nog steeds een naar idee dat je het ene moment een patient bent en het volgende moment een product, maar aangezien anderen er erg mee geholpen denken te zijn heb ik dat er wel voor over. Mijn vriend is zelf ook donor dus ik denk niet dat hij een andere beslissing voor mij zou maken. Mocht hij het echt een verschrikkelijk idee vinden dan heroverweeg ik mijn besluit. Ook mijn angst voor verkeerde diagnoses is erg verminderd; stel dat ik eigenlijk nog niet dood was, dan sterf ik wel bij het verwijderen van mijn organen. Ik ga ervan uit dat ik dat niet merk, aangezien ik toch wel ver heen moet zijn wil een dokter denken dat ik overleden ben. ![]() Of ik organen wil ontvangen weet ik nog niet. Dat kan ik in mijn situatie (jong, gezond) niet beslissen. Een nier van een familielid stuit me veel minder tegen de borst dan het hart van een vreemde. Ik vind overigens niet dat donorschap van iedereen verwacht moet worden. Het blijft een gift, en ik ben van mening dat je die onvoorwaardelijk moet schenken, dus of je er nu iets voor terugkrijgt/geeft of niet. Toen ik zelf geen donor was wilde ik ook niets ontvangen, maar dat is een persoonlijke keuze en niet iets dat ik van iedereen verwacht. Wel ben ik met Ganralph eens dat je het ten minste moet overwegen; maar de beslissing maakt iemand m.i. geen beter of slechter mens
|
Verwijderd
|
Ik heb altijd tegen mijn ouders gezegd dat ik donor van alles wilde zijn, en toen het kon heb ik dat ook laten registreren. Ik ben ook bloeddonor. Ik geloof zelf dat er na de dood niets is, of in ieder geval niets waar ik mijn organen voor nodig zal hebben. Dus ik sta ze dan net zo lief af; als mij organen iemand kunnen helpen, vind ik niet dat ik ze zelf het graf mee in kan nemen, dat is echt pure zonde. Maar ik heb wel respect voor mensen die iets anders geloven en daarom geen donor zijn; het is volledig hun eigen keuze, ik reken niemand er op af ofzo. Ik vind het wel een beetje een raar idee dat er mensen zijn die wél voor het ontvangen van organen zijn maar tegen het doneren ervan, maar goed, ik ga mijn keuze daar niet op aanpassen.
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dus jij zou er geen enkele moeite mee hebben als een Mohammed Bouyeri (allochtoon en zwaar crimineel) of een Volkert van der Graaf (crimineel), Rodney G (Veelvoudig moordenaar), de straatterroristen van Kanaleneiland of Samir Azzouz jouw organen krijgen? Misschien wel Bin Laden? Jij wil die mensen nog wel helpen zodat zij hun misdadige, allochtone en terroristische leven nog even kunnen voortzetten en anderen pijn kunnen doen? Als diegene dan een terroristische aanslag pleegt nadat hij volledig is herstelt na jouw donatie, dan ben je toch ook mede-plichtig? Laatst gewijzigd op 02-03-2009 om 01:23. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bovendien schijnt het tegenwoordig stoer te zijn als je donor bent. Dus ja, dan wordt iedereen het maar. En moet je er ook zeker mee pronken en tegen alles en iedereen vertellen. Zeker na die k*nk*r donor-show op BNN hoor je er eigenlijk niet bij (en ben je een klootzak) als je geen donor bent. |
![]() |
||
Citaat:
Ik kan me overigens niet meer herinneren of ik bepaalde opties ook uitgevinkt heb.. Het liefst zou ik hebben dat ze alleen 1 van de organen eruit halen waar ik er toch 2 van heb. Ik ben niet gelovig maar stel dat er toch een hiernamaals is, dan valt daar met een halve lever, 1 nier en 1 long en 1 hoornvlies ook best te leven denk ik. Ik ben ook bloeddonor. Met veel pijn en moeite overigens, want ik ben moeilijk te prikken en ik ben ook al 2 keer van mijn stokje gegaan. Maar zolang de bloedbank er geen problemen mee heeft wil ik er wel mee blijven doorgaan. @ Commando: wat als jij op sterven ligt omdat je een nieuw orgaan nodig hebt en er is wel een donororgaan beschikbaar, maar dat is van iemand van Afrikaanse of Islamitische afkomst? Wat doe je dan? |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik heb daar ook wel over na gedacht en natuurlijk wil je het liefste dat je organen naar iemand gaan die al heel lang ziek is, ligt te wachten op jouw lever en waarvan je zijn/haar goede leven zult redden. Maar feit is, dat weet je gewoon niet. Ik neem het 'risico' dat mijn organen bij een crimineel terecht komen dan maar voor lief, als ik namelijk besluit dat ik daarom mijn organen niet beschikbaar wil stellen, dan heb ik sowieso al geen kans meer om die ene persoon te redden die al jaren ziek is, snap je? Daarbij, een arts laat een moordenaar/crimineel ook niet op tafel sterven en zal er ook alles aan doen om zijn leven te redden. Wie ben ik om dan te oordelen en te zeggen dat hun leven minder waard is dan dat van een ander? Ik vind absoluut niet dat jij mede-plichtig bent als een crimineel na het ontvangen van jouw donatie nog een aanslag/moord/whatever zal plegen. Jij hebt daar niet bewust aan meegewerkt dus jij bent daar niet schuldig aan. Zijn/haar ouders zijn daar toch ook niet schuldig aan omdat zij hem/haar hebben verwekt? Als we er zo over gaan praten zijn donoren dus of 'helden' of 'medeplichtigen' aan misdaden, dan kunnen we het hele donorsysteem wel uitschakelen.
||
![]() |
Citaat:
je beslist zo niet alleen over de overlevingskansen van de terrorist ("ik word geen donor want...") maar ook over die van alle anderen. kortom, de terrorist heeft het nu voor elkaar dat jij onschuldige mensen laat sterven. joepie, vergeet jezelf niet een schouderklopje te geven voor je heldendaad.
||
Citaat:
Ik mis alleen de keuze op het donorformulier om je organen alleen ter beschikking te stellen aan geregistreerde donoren, maar goed, dat er klootzakken rondlopen die andere mensen graag zien lijden en doodgaan, is geen argument om dat dan zelf ook maar te doen.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() het zijn idd je eigen motieven die moeten gelden, en misschien help je daarmee mensen over de streep (zoals het slachtoffer en diens familie) zou wel wat zijn als er na een ernstig ongeluk moet worden opgezocht of het slachtoffer zelf een donor is voordat hij een bloedtransfusie oid krijgt ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Enquête: Donor zijn Goudviss | 58 | 12-06-2012 11:24 | |
Algemene schoolzaken |
Enquete: zou jij donor willen zijn? floor&annemarth | 45 | 18-07-2010 13:56 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Donor automatisch? Aangeven wanneer je donor bent? MissCzechMeOut | 112 | 11-02-2004 10:07 | |
Lichaam & Gezondheid |
Donor worden? HoñeY | 14 | 02-04-2002 15:15 | |
Lichaam & Gezondheid |
Donor: Ja, tenzij..? oneMen | 18 | 09-10-2001 16:48 |