Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2010, 17:36
Verwijderd
haay,

ik ben echt ontzettend bang in het donker, niet zozeer waneer ik door de stad loop, maar wel waneer ik alleen boven ben of nog erger alleen thuis!!
ik weet echt niet wat ik ertegen kan doen, ik kan niet tegen mezelf zeggen dat het niet eng is ofzo dat werkt niet, ik durf de laatste tijd ook nooit te gaan douchen als het buiten donker is ofzo, ookal heb ik een lamp aan in de badkamer.
weet iemand hoe ik hiervanaf kom want het is echt (sorry voor dit woord,)KLOTE!!

x
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-09-2010, 19:53
Verwijderd
Ik heb dit ook heel lang gehad. Zo erg dat mijn ouders weer een oppas inhuurden, hoewel ik echt wel op een leeftijd was dat ik met mijn broer alleen thuis kon zijn. Ik weet hoe vervelend het is.

Eigenlijk is er maar één manier om over je angst heen te komen, zoals dat voor alle angsten geldt: je angsten aan gaan. Dus wèl naar boven gaan en wèl gaan douchen. Verder kun je toch je irreële gedachtes te lijf gaan met meer reële gedachtes. Dan moet je wel gedachtes gebruiken die je rationeel kunt geloven.

Bij mij is het ook over gegaan, maar niet echt door een gezond denkpatroon. Ik werd depressief. Daardoor was ik niet meer bang voor de dood, maar verlangde ik ernaar. Het kon me niets meer schelen als er een moordenaar achter het gordijn zou staan. Maar goed, niet echt een aanrader.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2010, 19:53
Chesswhite
Chesswhite is offline
Ik heb hetzelfde (maar dan voor veel meer, grote,kleine ruimtes/water/spinnen/hoogte)
zoals lentekriebel al zei, probeer je angst aan te gaan, want anders krijgt de angst de overhand en kan je erg depri worden...

Misschien lijkt het offtopic, maar ken je inception? zoniet is het een aanrader. daarin komt een zogenoemde totem voor, ik heb nu een eigen totem en daardoor gaat het beter.
Zolang je maar een goed gevoel bij jouw totem hebt. en zolang je die vasthoud niet bang bent. kan een zekerder gevoel geven... waardoor je minder bang wordt...
maar het blijft uitproberen en met kleine stapjes vooruit.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2010, 20:12
Verwijderd
Ik ben ook heel lang bang geweest voor het donker en allerlei andere zaken. Zoals de anderen zeggen, de enige manier om ervan af te komen is om toch telkens weer tegen je angst in te gaan. En dit zal je wel niet zo opvrolijken, maar het kan ook gewoon met het ouder worden beter worden; ik heb er de laatste paar jaar nauwelijks meer last van. Maar misschien komt dat ook wel omdat ik toen al zo vaak toch dingen had gedaan ondanks een angstig gevoel, dus dat blijft de beste tip die ik je kan geven.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2010, 14:34
Verwijderd
Citaat:
Ik heb hetzelfde (maar dan voor veel meer, grote,kleine ruimtes/water/spinnen/hoogte)
zoals lentekriebel al zei, probeer je angst aan te gaan, want anders krijgt de angst de overhand en kan je erg depri worden...

Misschien lijkt het offtopic, maar ken je inception? zoniet is het een aanrader. daarin komt een zogenoemde totem voor, ik heb nu een eigen totem en daardoor gaat het beter.
Zolang je maar een goed gevoel bij jouw totem hebt. en zolang je die vasthoud niet bang bent. kan een zekerder gevoel geven... waardoor je minder bang wordt...
maar het blijft uitproberen en met kleine stapjes vooruit.
uuuhm wat is een totem??
Met citaat reageren
Oud 09-09-2010, 15:46
Verwijderd
Lijkt me hier duiden op een soort vertrouwen
Met citaat reageren
Oud 09-09-2010, 16:15
Chesswhite
Chesswhite is offline
Een totem is iets kleins (en soms zwaars en unieks) wat voor jouw een speciale betekenis heeft.
in mijn geval iets met een foto van mijn kat...
Maar het kan ook een armband/ketting ofzo zijn of een dobbelsteen...(in jouw geval dan waarschijnlijk iets waterdichts)
Met citaat reageren
Oud 09-09-2010, 16:26
JustADreamer
JustADreamer is offline
Citaat:
uuuhm wat is een totem??
Je zou natuurlijk ook even zelf kunnen googlen, probeer de zoekterm 'inception totem' maar.

OT: Een echte totem zoals in Inception lijkt me niet nodig, want bang zijn in het donker is heel iets anders dan in andermans droomwereld zitten. Wél kan het inderdaad helpen om een klein object, een steen of iets anders kleins waar je een goed gevoel bij hebt, te gebruiken. Ook kun je een bepaalde houding van je vingers gebruiken die je in alledaagse situaties niet gebruikt, maar een object vind ik persoonlijker makkelijker.

Hoe doe je dit? Kies dus een object uit waar je een positief gevoel bij hebt en wat makkelijk in je hand te houden is, ook als je bijna slaapt. Nu is het belangrijk dat je hersens dit object gaan koppelen aan ontspanning en zonder angst zijn. Daarom ga je je ontspannen terwijl je dit object vasthebt. Dit doe je door relax te gaan zitten in een houding die voor jou fijn voelt, zet een relax muziekje op de achtergrond aan als dat je helpt te ontspannen. Er zijn enkele simpele trucjes om volledig te ontspannen: je kunt op je adem letten, focus daarbij op hoe het voelt als je in- en als je uitademt. Ook kun je een kaars aansteken en naar de vlam blijven kijken en je daar volledig op focussen. Als je merkt dat je toch nog niet helemaal ontspannen bent kan het helpen om ál je spieren in je lijf tegelijk aan te spannen en vast te houden voor een paar seconde, daarna laat je alle spieren weer ontspannen. Als je helemaal ontspannen bent pak je het object vast en blijf je zo rustig een tijdje zitten, let op je ademhaling en blijf ontspannen.

Als je dit een aantal (bij meeste mensen 3 weken) weken een kwartiertje per dag doet koppelen je hersens die staat van volledige ontspanning aan het object wat je vast hebt. Elke keer als je je angstig voelt kun je dan het object vastpakken en rustig in en uitademen, hierdoor zul je je ontspannen en de angst maakt dan geen kans meer.
Oud 09-09-2010, 19:39
Chesswhite
Chesswhite is offline
dankje JustAdreamer, zo probeerde ik het ook te verwoorden, maar dat lukte niet.
maar dit bedoelde ik ook.
Bij mij werkt het... hoop bij jouw ook
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten