Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
12*15 he
ik doe zelf eerst 10*15=150 en dan 2*15=30 150+30=180 http://www.momonix.com/calc/nl/ kijk hier anders even op |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Geloof mij, of ik je nu één keer twee koekjes geef of twee keer één koekje. Je houdt toch wel twee koekjes. Even denken of ik het ook anders uit kan leggen.
Spoiler
Die uitleg onder de spoiler vond ik toch minder. Ik probeer het even net wat anders! 12 x 15 Oké. Stel je voor. Je hebt één eenheid (of dat nou tien of twintig is of driehonderdvijf, zie het als één groep) die maak je twee keer zo groot.... wat heb je nu? Twee keer die eenheid! Twee keer zoveel! ... en nu doe je nog iets! Je maakt het tweer keer zo kléin! Oftewel, je had hoeveelheid A, je maakte het twee keer zo groot (2A) en dan weer 2x zo klein... dan heb je dus weer A! En dat is precies wat je doet als je van 12 x 15 maakt 6 x 30 Je maakt 12 namelijk twee keer zo klein... en 15 twee keer zo groot! Je zou het ook zo kunnen schrijven: 0,5 x 12 x 15 x 2 Want: 0,5 keer iets is delen door twee, half zo klein maken. En de som klopt nog steeds, want als je eerst iets twee keer zo klein maakt, en dan twee keer zo groot, je houdt toch hetzelfde. Nu zijn er twéé manieren om naar deze som (0,5 x 12 x 15 x 2) te kijken. Manier 1: je kan de volgorde van de dingen die vermeningvuldigt gewoon verander. Vijf keer zes koekjes is evenveel koekjes als zes keer vijf koekjes. Dus deze som kan je ook schrijven als: 2 x 0,5 x 12 x 15 en 2 x 0,5 is gewoon 1 1 x 12 x 15 Oftewel, je hebt 12 x 15, en dat één keer, dus je hebt gewoon 12 x 15. (Dat was het deel dat bewees dat 2 x 12 x 15 x 2 gewoon hetzelfde is als 12 x 15) En nu manier 2! 0,5 x 12 x 15 x 2 Eerst doe je 0,5 x 12 = 6 Dan doe je 15 x 2 = 30 (het maakt ook werkelijk geen ruk uit in welke volgorde je het vermeningvuldigt, aangezien je getallen ook gewoon om kan draaien, zolang je het maar vermeningvuldigt.) En 6 x 30... nou ja, daar zijn we! 12 x 15 = 6 x 30 (Oftewel: 12 x 15 = 12 x 15 x 1 = 12 x 15 x 0,5 x 2 = 0,5 x 12 x 15 x 2 = (0,5 x 12) x (15 x 2) = 6 x 30 Maar het moraal van het verhaal is gewoon: A maal B = (x maal A) maal (B gedeelt door x) In mensentaal: je kan A gewoon heel veel groter maken, zoveel als je wilt, als je B maar net zoveel keer kleiner maakt. Want als je eerst iets *zoveel keer* groter maakt en dan weer *precies zoveel keer* kleiner, dan is het gewoon hetzelfde! |
![]() |
|
ik kan me totaal terugvinden in jouw verhaal. wiskunden is geen probleem, maar hoofdrekenen waarbij je een tiental overschrijdt is een probleem. optellen vind ik ook gemakkelijker dan aftrekken. als ik het op papier zie staan, dan lukt het nog wel. mondeling is een ramp. het heeft me echter niet belet een universitair diploma te behalen in economie. telefoonnummers onthoud ik op klank. ik zie ze voor mij als noten op een notenbalk. waarvan 0 de eerste noot is. zo zie ik altijd wel een "systeem".
een tip aan iedereen die snel wil weten hoe je x 15 doet: maal 10 + de helft van je uitkomst. ( voor mij is dit een eenvoudige manier). 12 x 15 --> 12 x 10 = 120 + de helft van 120 = 60 = 180 groetjes |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Laten we eens proberen om 1232+567 op de gewone manier uit te rekenen. 1232 = 1000+200+30+2
en 567 = 500+60+7, dus 1232+567 = 1000+200+30+2+500+60+7 = 1000+200+500+30+60+2+7 = 1000+700+90+9 = 1799. Merk op dat we hier gebruik maken van het gegeven dat het door ons gebruikte decimale stelsel eenn positiestelsel is. Uitgaande van het gegeven dat 12+5 = 17, 3+6 = 9 en 2+7 = 9 zie je trouwens meteen dat 1232+567 = 1799. Nu berekenen we 1232-567. We weten al dat 1232 = 1000+200+30+2 en 567 = 500+60+7, dus 1232-567 = 1000+200+30+2-(500+60+7) = 1000+200-500+30-60+2-7 = 1000-300-30-5 = 700-30-5 = 670-5 = 665. Uitgaande van het gegeven dat 12-5 = 7 zie je trouwens meteen dat 1232-567 = 1232-500-60-7 = 732-60-7 = 672-7 = 665.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
![]() |
|
Jouw probleem, en die van de meeste slechte rekenaars is dat je het probeert te visaliseren.
rekenen (en wiskunde ook in mate) is de stappen volgen tot je het eindproduct hebt. In tegenstelling tot visualiseren waar je het eindproduct wil zien om het vervolgens in afzondelijke delen te splitsen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Overigens is het in mijn ogen een goedkope oplossing om het te steken op "ik heb een communicatieprobleem met hem" als je niet goed kan tellen. Als je niet goed kan tellen, moet je er zelf iets aan doen; je kan aan hem raad vragen (en zijn raad is impliciet "oefen meer"), dat is zijn fout niet, veronderstel ik (tenzij je nu al je vrije uren al spendeert aan hoofdrekenen). Zelf zou ik aanraden om deel te nemen aan BeterRekenen. Daarop krijg je elke dag nieuwe opgaves; op 2 minuten gemaakt, maar het helpt wel wat. Een heel groot deel van wiskunde is gewenning: oefening baart kunst. Als je veel rekent, zal je merken dat de oplossingen veel sneller komen. Want bij bepaalde sommen bv. 2 tot de macht 10 moet je heel lang nadenken als je geen ervaring hebt; maar als je dergelijke dingen vaker tegenkomt, zie je op het zicht dat dat 1024 is. In plaats van te rekenen zit dat dan in je geheugen opgeslagen, je ziet meer verbanden tussen nummers en dat is waar hoofdrekenen volgens mij op neerkomt. Daarnaast: hoofdrekenen is lichtjes overrated. Het onderwijs zou mensen beter leren om af te schatten. 567 * 123 is meer dan 66 000 (500 * 120 + 60 * 100), maar dat het exact 69 741 is, doet er in veel gevallen niet toe (en als het er wel toe doet, neem je er een rekenmachine bij). Als ingenieursstudent kan ik je zeggen: exacte getallen zijn wel leuk, maar voor dagdagelijks gebruik hoef je vooral een goede schatting te maken. Veel leerkrachten hebben spijtiggenoeg niet dezelfde achtergrond en staren zich dood op de exacte uitkomst, die in heel wat gevallen wel belangrijk is; maar in mijn ogen vaak overkill. Als je kan inschatten wat het totaalbedrag is van je aankopen in de winkel, is dat genoeg. Of je nu 205 euro betaalt of 210, dat maakt relatief weinig uit, maar als je aankomt en het is plots 350 euro, moet je je toch vragen beginnen stellen.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
|
![]() |
||
Citaat:
ik doe bijv bij 57 + 25: 50 + 20 = 70 7 +5 = 12 70 + 12 = 82. bij vermedigvuldigingen doe ik het net als DutchRH: 14 x 90 : 10 x 90 = 900 + 4 x 90 = 360 900 + 360 = 1260 als 4 x 90 te moeilijk is, maak dan van 90 een 9, zodat het wordt: 4 x 9 die zou je moeten kunnen dan vermedigvuldigen met 10/nul erachter plakken/komma één plek naar rechts verplaatsen en dan heb je hem ook. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Hoeveel is PI? Verwijderd | 38 | 01-06-2018 21:22 | |
Algemene schoolzaken |
Dyscalculie Rabbi Daniel | 67 | 06-11-2007 22:48 | |
Algemene schoolzaken |
Basisschoolleerling kan beter rekenen dan pabo-student Verwijderd | 76 | 04-01-2006 12:11 | |
De Kantine |
Is ons onderwijs beter dan in Belgie en Duitsland? Gatara | 43 | 06-10-2003 18:43 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
ingangsexamen - geneeskunde - belgië Sterrenkijkster | 12 | 04-07-2002 10:51 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Rekenmachines, welk model heb jij? M-maybe | 22 | 18-06-2001 14:50 |