Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2013, 16:31
paulineeeeeex
paulineeeeeex is offline
Ik heb een probleem, ik heb namelijk maandag een morning after-pil genomen en heb die avond meteen mijn gewone anticonceptiepil weer genomen zoals het hoorde. Alleen is die pas na zeven dagen weer veilig, en heb ik na zes dagen onveilige seks gehad. Is de kans nu erg groot dat ik zwanger ben? want ik heb de pil daarna ook wel gewoon weer gehad.. ik ben op dit moment in grote onzekerheid, dus hoop dat er iemand is die hier meer over weet!
Alvast bedankt xx
Met citaat reageren
Oud 17-03-2013, 16:33
Verwijderd
De kans bestaat, ja. Wat maak je een zootje van je anticonceptie, zeg. Je moet áltijd letten op de veiligheid en jij doet het twee keer in één week niet. En je mag niet nog een keer een MAP nemen binnen dezelfde cyclus.

->L&G piltopic.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2013, 16:38
Verwijderd
Wanneer had je trouwens die tweede keer seks? Ik zou de huisartsenpost bellen of morgenochtend langs je huisarts gaan om advies te krijgen over die tweede MAP, het mag van de bijsluiter niet maar je hebt hem wel nodig. De kans is niet groot maar liever nu iets doen dan binnenkort een echte zwangerschap afbreken, niet?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2013, 17:15
doozj
doozj is offline
je had een dagje moeten wachten maar idd gewoon even morgen de dokter bellen voor informatie ( niet uitstellen want je hebt maar 72 uur op de map in te nemen na de seks)
Met citaat reageren
Oud 17-03-2013, 18:41
BorderCross
BorderCross is offline
Het is natuurlijk niet slim, maar om dan al deze reacties erop te zien, is ook onlogisch. Ik zou juist denken dat de schrik er in zit dat je de morning afterpil moet gebruiken, dat je dan sowieso geen seks hebt, totdat je alles zeker weet.
Oud 17-03-2013, 18:43
paulineeeeeex
paulineeeeeex is offline
ik heb het gisteravond gemeld bij deze jongen, en hij is mijn eerste en enige bedpartner.. hij zij dat hij niet in me klaarkomen ging, en ook al vertrouwde ik het niet helemaal, heb ik het toch gedaan. ik heb achteraf ook spijt en weet voor de rest echt wel wat ik doe. dit was gewoon een domme fout..
Met citaat reageren
Oud 19-03-2013, 11:10
bierkoning
bierkoning is offline
Alle offtopic reacties verwijderd, en verplaatst naar L&G waar dit beter past.
Oud 19-03-2013, 11:27
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
ik heb het gisteravond gemeld bij deze jongen, en hij is mijn eerste en enige bedpartner.. hij zij dat hij niet in me klaarkomen ging, en ook al vertrouwde ik het niet helemaal, heb ik het toch gedaan. ik heb achteraf ook spijt en weet voor de rest echt wel wat ik doe. dit was gewoon een domme fout..
Dit is geen domme fout, dit is een opeenstapeling van domme fouten. Bel als eerste de huisarts om te informeren of het nog mogelijk is een MAP te halen.

Daarnaast is coïtus interruptus (terugtrekken voor het klaarkomen) NIET veilig! Het voorvocht kan namelijk ook zaadcellen en daar kun je zwanger van worden, en zoals je nu merkt zit je dus behoorlijk in de piepzak omdat je vriend toch is klaargekomen in jou.
Zo lang je nog niet klaar bent voor een kind is het altijd beter om zowel de pil als condoom te gebruiken. Dan weet je zeker dat er niks mis gaat.

En informeer jezelf in hemelsnaam wat veilig is op seksueel gebied en wat niet. Als je jezelf oud genoeg vindt om seks te hebben, moet je ook weten wat de risico's zijn, daarmee voorkom je zwangerschap, ziektes en alle bijbehorende stress. Coïtus interruptus is niet veilig, en de pil werkt alleen als je hem ook gebruikt zoals het hoort. De MAP is er alleen voor noodgevallen, geen pilletje dat je zomaar tussendoor kunt nemen.

En ik zou ook eens met je vriend gaan praten. Jullie zijn samen verantwoordelijk voor de anticonceptie en de gevolgen als het misgaat, dus hij mag ook meedenken en zijn steentje bijdragen. Als er geen condooms zijn en je bent niet beschermd, dan neukt hij maar een paar dagen niet.
En dat hij toch in jou klaarkomt terwijl jij dat niet wil is overigens ook niet netjes van hem, daar mag je hem gerust op aanspreken. Er moet ook sprake zijn van vertrouwen als je seks met elkaar hebt, en dat kan er niet zijn als hij afspraken verbreekt of iets doet wat jij niet wil.
Oud 20-03-2013, 15:06
Sense Infolijn
Sense Infolijn is offline
Citaat:
(...) je mag niet nog een keer een MAP nemen binnen dezelfde cyclus...
Even voor de duidelijkheid; Het is niet de bedoeling om een tweede morning-afterpil tijdens dezelfde cyclus slikken, maar het is ook niet zo dat dat niet mag. Dat wordt echt wel vaker gedaan. Maar het is opnieuw een hoge dosis hormonen + eventueel ook weer bijwerkingen. Bovendien is de betrouwbaarheid van die tweede pil minder.

@Paulineeeeeex. Zoals anderen hier ook al aangaven, een morning-afterpil is geen alternatief voor de de pil of andere voorbehoedmiddelen. Hopelijk is het goed gegaan en ben je niet zwanger geraakt. Een goed idee om met je vriend afspraken te maken over hoe jullie dat in het vervolg gaan doen. Als het mis is gegaan met de pil, dan een condoom gebruiken of even geen geslachtsgemeenschap totdat je weer zeven dagen de pil hebt geslikt. Als je het lastig vindt om dat gesprek met hem aan te gaan, zoek dan eens contact met Sense bijvoorbeeld via de chat.
(Jan van Sense)
Oud 21-03-2013, 14:45
Verwijderd
Ik snap dat het echt wel vaker wordt gedaan, maar het is volgens de bijsluiter niet zomaar toegestaan, raadpleeg je arts etc. Nou zijn bijsluiters best nerveus opgesteld dus ik zei al dat ze wel die oplossing moest proberen te realiseren.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 15:46
Martiño
Martiño is offline
Als we de bijsluiter van Norlevo er bij nemen staat daar niet in dat het innemen van meerdere MAP's niet mag, maar dat de MAP minder betrouwbaar is en de cyclus er door ontregeld kan raken. Het wordt natuurlijk wel ontraden.

Regels voor berichten