Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-10-2004, 19:51
de Pen
de Pen is offline
Hoi,

Na alle topics hier over de morning after pil te hebben doorgespit en wat op google te hebben gezocht ben ik tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk nog steeds niet weet wat ik weten wil.

Goed, ik heb dit weekend dus seks gehad met mijn vriend maar het condoom is gescheurd. Erg vervelend aangezien ik nog niet aan de pil ben. Nu moet ik een morning after pil halen en daar schaam ik me stiekem wel voor. Voel me zo onverantwoordelijk en dat is niet echt mijn ding.

Maargoed, heb ik een recept nodig van de dokter? Is het eindelijk goedgekeurd dat dat niet hoeft? En als ik dan perse een recept moet, moet ik dan een afspraak maken of is gewoon even binnenglippen voldoende? (ik haat de dokter en ga er zo weinig mogelijk heen, dus als iemand me op dit gebied kan helpen zou dat geweldig zijn)

Zijn er ook bijwerkingen van de MA-pil? Of dingen die mss handig zijn om te weten?

Dankje alvast.
Oud 17-10-2004, 19:58
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
de Pen schreef op 17-10-2004 @ 20:51 :
Hoi,

Na alle topics hier over de morning after pil te hebben doorgespit en wat op google te hebben gezocht ben ik tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk nog steeds niet weet wat ik weten wil.

Goed, ik heb dit weekend dus seks gehad met mijn vriend maar het condoom is gescheurd. Erg vervelend aangezien ik nog niet aan de pil ben. Nu moet ik een morning after pil halen en daar schaam ik me stiekem wel voor. Voel me zo onverantwoordelijk en dat is niet echt mijn ding.

Maargoed, heb ik een recept nodig van de dokter? Is het eindelijk goedgekeurd dat dat niet hoeft? En als ik dan perse een recept moet, moet ik dan een afspraak maken of is gewoon even binnenglippen voldoende? (ik haat de dokter en ga er zo weinig mogelijk heen, dus als iemand me op dit gebied kan helpen zou dat geweldig zijn)

Zijn er ook bijwerkingen van de MA-pil? Of dingen die mss handig zijn om te weten?

Dankje alvast.
Als je in Nederland woont, moet je nog steeds een recept halen ja. In België volgens mij niet.
Over dan onverantwoordelijk voelen: 1) waarom zou het jou iets kunnen schelen wat de arts over je denkt? 2) bij mij vroeg de arts waarom ik 'm wilde. Ik had zo'n zelfde soort verhaal, arts heeft toen gevraagd of ik niet meteen aan de pil wilde gaan.
Ik weet niet of je per se een afspraak moet maken, ik denk het wel eigenlijk. Je krijgt de pil ook niet zomaar mee. (alleen de herhalingsrecepten)

Bijwerkingen kunnen emotionele buien en misselijkheid zijn. Dat gaat meestal vrij snel over maar je kan je best een dag of 2 vrij beroerd voelen. (ik had nergens last van)

Succes
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 20:00
Verwijderd
hoezo onverantwoordelijk? als je dat gaat halen ben je juist verandwoordelijk.

maar goed, het ligt aan je arts hoe je aan t recept komt, je kunt gewoon bellen of binnenglippen denk ik en sommige zullen t nodig vinden dat je langskomt.

en der zijn ontzettend veel bijwerkingen van de ma maar dat houdt je toch bij medicijnen... bijv misselijk,langer bloeden,moe enz.

en verder wat je makkelijk is om te weten.... je kan t ook via de rutgersstichting krijgen, maar de naam is veranderd, maar ik weet niet waarin, en misschien kun je t bij de ggd krijgen.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 20:16
Roos
Roos is offline
Doe dat nou maar gewoon. Daar is iedereen achteraf het meest blij mee. Succes Vraag anders of je vriend of een vriendin mee wil
Oud 17-10-2004, 20:26
coopergirl
coopergirl is offline
Ik had dit weekend hetzelfde probleem en heb via het internet een recept gedownload en ben daarmee naar de apotheek gegaan. Het kost 15,13€ maar ik had verder geen krabbel van m'n huisarts nodig. Tot nu toe, 4 uur na inname, heb ik nog geen hinderlijke bijwerkingen ondervonden... Ik relativeer het door te denken 'liever een paar uur buikpijn dan een kind...'

Denk niet te lang na, je dient het binnen 72 uur te slikken, daarna kun je enkel nog een pechspiraaltje laten plaatsen.

Succes gewenst
Oud 17-10-2004, 20:31
coopergirl
coopergirl is offline
Ik had vergeten de url te vermelden waar je het recept van kan downloaden:

http://www.anticonceptie-online.nl

'klikken op gratis recept'.

Heel eenvoudig, je beantwoord wat vragen, vult je gegevens in en uiteindelijk rolt er een recept uit je printer voorzien van handtekening .
Oud 17-10-2004, 21:08
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Over een poosje is het zo dat de MA-pil gewoon te verkrijgen is bij de apotheek (en misschien wel drogist) zonder recept van een arts maar nu kan je idd ook al een recept van het internet uitprinten zonder dat je een arts nodig hebt. In de andere gevallen kan je volgens mij gewoon je huisarts bellen en hoef je niet eens langs maar dat kan per huisarts verschillen.

In het najaarsexemplaar van Why stond overigens een stukje over de MA-pil en recepten.
Oud 17-10-2004, 21:53
Roxy
Roxy is offline
mjah ik vind het een rare ontwikkeling dat zo'n download recept wel goedgekeurd word en geen recept niet want het komt op hetzelfde neer. Naja binnekort is het hier ook zonder recept neem ik aan. Een apotheker kan je ook voldoende informeren want zo moeilijk is het allemaal niet. Er kunnen wat bijwerkingen zijn zoals buikpijn en misselijkheid en dergelijke maar ik heb 3x zo'n ding gehad en nooit ergens last van gehad. Maak je niet zo druk. Condooms zijn gewoon niet zo stevig dat ze nooit kapotgaan en dan is het pas onverantwoordelijk als je niet zo'n ding gaat halen.

Ik ben gewoon naar de rutgers stichting, nu rutgers huis dacht ik, geweest, anoniem, geen ziekefonds geouwehoer, geen gedoe met ouders, lekker contant betalen en je mag weer gaan.
Oud 17-10-2004, 22:13
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 17-10-2004 @ 21:31 :
Ik had vergeten de url te vermelden waar je het recept van kan downloaden:

http://www.anticonceptie-online.nl

'klikken op gratis recept'.

Heel eenvoudig, je beantwoord wat vragen, vult je gegevens in en uiteindelijk rolt er een recept uit je printer voorzien van handtekening .
Handig
't Is natuurlijk gek dat je het zomaar uit kan printen, maar goed, het maakt de drempel wel een stuk lager voor mensen die het eng en beschamend vinden, dat lijkt me geen slechte zaak. Over een tijdje zal je hem gewoon bij een apotheek kunnen halen zonder recept of iets, dus mja... Als het niet anders kan (omdat je niet durft/je het direct nodig hebt/weet ik veel), zou ik die site gebruiken.

En over de bijwerkingen, ik heb twee keer een MA-pil gehad, de eerste keer had ik nergens last van, de tweede keer ben ik echt enorm misselijk geworden. Mja, dat laatste kan er dus bij horen, heel normaal. Niet fijn, maar goed, dat moet je er maar voor over hebben..

Laatst gewijzigd op 17-10-2004 om 22:16.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 11:03
Verwijderd
Bij mij is het zo dat als ik naar de dokter bel de assistente dat gewoon regelt. Het recept wordt op gestuurd met de fax naar de apotheek en een uur of wat later kan ik hem op halen
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 11:33
Flagellant
Flagellant is offline
Uh, je kan toch gewoon met je verzekeringspasje naar de apotheek gaan?
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 11:33
Verwijderd
Citaat:
Flagellant schreef op 18-10-2004 @ 12:33 :
Uh, je kan toch gewoon met je verzekeringspasje naar de apotheek gaan?
nee. je moet een recept hebben.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 13:25
Verwijderd
het is stom dat je 16 moet zijn
denk je dat als de vriend ouder is de morning after pil wel mag ophalen?
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 13:57
Verwijderd
Citaat:
kwebbelientjuh schreef op 18-10-2004 @ 14:25 :
het is stom dat je 16 moet zijn
denk je dat als de vriend ouder is de morning after pil wel mag ophalen?
Hoezo moet je 16 zijn?
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 14:25
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 18-10-2004 @ 14:57 :
Hoezo moet je 16 zijn?

Zolang in Nederland de wetgeving betreffende het voorschrijven van de morningafter pil nog niet is aangepast bieden we de mogelijkheid een gratis recept op naam af te drukken via deze website. Het recept voldoet aan de wettelijke eisen. Dat betekent echter ook, dat we geen recepten mogen afgeven aan vrouwen die jonger zijn dan 16 jaar. Daar is officieel nog steeds toestemming van ouder(s) of voogd(es) voor nodig. Wij zijn niet in staat de juistheid van de verstrekte gegevens te controleren. Bij de aanvraag van een recept vragen wij U dan ook aan te geven of de door U verstrekte gegevens juist zijn. De verantwoordelijkheid voor aflevering ligt -wettelijk- bij de apotheker. Van alle door de Stichting Anticonceptie Nederland verstrekte recepten wordt gedurende de daartoe gestelde wettelijke termijn een copie bewaard in een medisch archief. Deze gegevens zijn beschermd door het medisch beroepsgeheim.

Bron: http://www.anticonceptie-online.nl/

Ik heb 'm bij de huisarts zonder problemen mee gekregen, ik was jonger dan 16. Maar ik kan me voorstellen dat je bij zo'n online recept inderdaad ouder moet zijn dan 16.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 15:35
Flagellant
Flagellant is offline
Citaat:
z0pje schreef op 18-10-2004 @ 12:33 :
nee. je moet een recept hebben.
Hm, vreemd.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 15:38
Verwijderd
Citaat:
grl schreef op 18-10-2004 @ 15:25 :
Zolang in Nederland de wetgeving betreffende het voorschrijven van de morningafter pil nog niet is aangepast bieden we de mogelijkheid een gratis recept op naam af te drukken via deze website. Het recept voldoet aan de wettelijke eisen. Dat betekent echter ook, dat we geen recepten mogen afgeven aan vrouwen die jonger zijn dan 16 jaar. Daar is officieel nog steeds toestemming van ouder(s) of voogd(es) voor nodig. Wij zijn niet in staat de juistheid van de verstrekte gegevens te controleren. Bij de aanvraag van een recept vragen wij U dan ook aan te geven of de door U verstrekte gegevens juist zijn. De verantwoordelijkheid voor aflevering ligt -wettelijk- bij de apotheker. Van alle door de Stichting Anticonceptie Nederland verstrekte recepten wordt gedurende de daartoe gestelde wettelijke termijn een copie bewaard in een medisch archief. Deze gegevens zijn beschermd door het medisch beroepsgeheim.

Bron: http://www.anticonceptie-online.nl/

Ik heb 'm bij de huisarts zonder problemen mee gekregen, ik was jonger dan 16. Maar ik kan me voorstellen dat je bij zo'n online recept inderdaad ouder moet zijn dan 16.
maar wrom bj de dokter wel zonder problemen en online niet ?
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 16:32
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
kwebbelientjuh schreef op 18-10-2004 @ 16:38 :
maar wrom bj de dokter wel zonder problemen en online niet ?
Ik denk omdat de dokter je gegevens kan controleren en een internetsite niet. Ik weet het niet zeker
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 18:12
Verwijderd
dus je kan ook gewoon liegen
vind het maar raar
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 18:32
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
kwebbelientjuh schreef op 18-10-2004 @ 19:12 :
dus je kan ook gewoon liegen
vind het maar raar
Kijk, dit is het formulier:

Aanvraagformulier voor gratis recept morningafter pil. (De velden met een * zijn verplicht)
Achternaam:*
Voorletters:*
Geboortedatum:*
Adres:*
Postcode:*
Plaats:*
Telefoon:
e-mail:
Ik verklaar hierbij de morningafter pil uitsluitend te gebruiken als 'nood' pil:*
Ik heb gelezen wanneer ik de noodpil moet gebruiken:* (Lees alsnog)
Ik weet, dat ik de morningafter pil niet mag gebruiken als ik op het moment van gebruik last heb van ontstoken bloedvaten, trombose of embolie:*
Ik verklaar het recept voor de noodpil uitsluitend voor mezelf te gebruiken:*
Alle gegevens op dit aanvraagformulier zijn naar waarheid door mij ingevuld:*

De volgende informatie wordt anoniem verwerkt ten behoeve van onze statistiek:
Ik gebruik het recept omdat:*
Als u nu de noodpil nodig heeft, wat is de reden?
Ik pas de volgende vorm van anticonceptie toe:*
Opmerkingen:

Het belangrijkste gedeelte van het formulier is dit:

Ik verklaar het recept voor de noodpil uitsluitend voor mezelf te gebruiken:*
Alle gegevens op dit aanvraagformulier zijn naar waarheid door mij ingevuld:*

Ik neem aan dat het gewoon strafbaar is als je liegt. Ik weet niet precies hoe ze controleren dat je het voor eigen gebruikt bestelt maar er zal vast wel een manier voor zijn. Daar komt bij dat ze er denk ik vanuit gaan dat mensen niet zomaar liegen. Bij de dokter worden je gegevens gewoon gecontroleerd, dus dat levert geen problemen op. Het schijnt zo te zijn dat je ouder dan 16 moet zijn om de morning after bij de dokter mee te krijgen.. maar ik had dus nergens last van.

Edit: Vergeten erbij te kopieren:

N.B. Als U het recept afdrukt wordt automatisch een copie verstuurd naar de SAN

Daar zal wel de oplossing van dit probleem zijn (wat is de SAN?)

Laatst gewijzigd op 18-10-2004 om 18:44.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 19:56
Saycheese
Saycheese is offline
Ik gok, bij dit onderwerp: Stichting Anticonceptie Nederland.
Oud 18-10-2004, 20:26
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Saycheese schreef op 18-10-2004 @ 20:56 :
Ik gok, bij dit onderwerp: Stichting Anticonceptie Nederland.
Hm, zit er wel in he?
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 09:40
de Pen
de Pen is offline
Dank jullie allemaal voor de reply's

Ik ben gisterenochtend naar de dokter geweest, de apotheker vertelde me inderdaad dat ik een recept nodig had. Op de website van de apotheken staat overigens van niet, vandaar dat ik het eerst toch probeerde.
De receptioniste bij de dokter verwees me door naar een kamertje waarin me gevraagd werd wat ik van de morning after pil wist enzo, en toen is er gewoon een recept gestuurd naar de apotheek. Ik kon em meteen ophalen. Ik kreeg Norlevo, en moest eerst 1 pil slikken, en twaalf uur later de andere. Nergens last van gehad.
Het enige dat me nu een beetje zorgen baart is dit:
De Norlevo werd vergoed door de verzekering, maar ik wilde dit juist niet omdat ik niet wil dat de ouders erachter komen. Volgens de apotheker krijgen ze dit niet thuisgestuurd. Klopt dat wel, of moet ik nou van alles aan moeder uit gaan leggen voordat ze zich lamschrikt?
Oud 19-10-2004, 12:58
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
de Pen schreef op 19-10-2004 @ 10:40 :
Het enige dat me nu een beetje zorgen baart is dit:
De Norlevo werd vergoed door de verzekering, maar ik wilde dit juist niet omdat ik niet wil dat de ouders erachter komen. Volgens de apotheker krijgen ze dit niet thuisgestuurd. Klopt dat wel, of moet ik nou van alles aan moeder uit gaan leggen voordat ze zich lamschrikt?
Dat ligt aan je verzekering. Sommige verzekeringen hebben een soort contract met je huisarts en je apotheek zodat de rekeningen rechtstreeks naar de verzekering gestuurd worden en je er thuis nooit van merkt. Andere verzekeringen hanteren het systeem dat je rekeningen thuis krijgt, die moet betalen en dan een kopie op moet sturen naar de verzekering om het geld terug te krijgen. Probeer je eens te herinneren of je al eerder rekeningen van huisarts / apotheek enz. thuis gezien hebt.
Oud 19-10-2004, 20:49
de Pen
de Pen is offline
Hm.. ik weet niet wat wij hebben. Mijn tandartsrekeningen komen wel altijd eerst hier. Ik ga het maar subtiel eens navragen denk ik.
En waarom ik het niet wil vertellen, sja. Mijn moeder is nogal conservatief wat dat betreft. Bovendien vindt ze het maar wat eng dat haar oudste dochter daarmee bezig zou zijn. Ze vindt 16 echt jong, te jong eigenlijk. Ze zou flippen als ze erachter kwam. Wij (thuis) zijn al niet erg open op dit gebied... er zouden alleen maar problemen van komen denk ik.
Oud 22-10-2004, 17:54
Tsu
Tsu is offline
Ik heb expliciet tegen mijn dokter gezegd dat ik wilde dat mijn ouders het niet te weten zouden komen en toen zei ze dat ik de MA pil dan contant moest betalen bij het afhalen, anders zou er een rekening thuis worden gestuurd.
Maar wat je ook thuis krijgt gestuurd is het consult van die dag dat je naar de dokter bent geweest, ik hoef me daar gelukkig niet over te verantwoorden, ik weet niet hoe dat met jou thuis zit, maar ik denk ik laat het ff weten.
Oud 22-10-2004, 18:00
Verwijderd
Citaat:
de Pen schreef op 19-10-2004 @ 21:49 :
Hm.. ik weet niet wat wij hebben. Mijn tandartsrekeningen komen wel altijd eerst hier. Ik ga het maar subtiel eens navragen denk ik.
En waarom ik het niet wil vertellen, sja. Mijn moeder is nogal conservatief wat dat betreft. Bovendien vindt ze het maar wat eng dat haar oudste dochter daarmee bezig zou zijn. Ze vindt 16 echt jong, te jong eigenlijk. Ze zou flippen als ze erachter kwam. Wij (thuis) zijn al niet erg open op dit gebied... er zouden alleen maar problemen van komen denk ik.
Ga naar de dokter, en zeg tegen je ouders dat je pijn hebt in je keel of oor ofzoiets. Dan zorg je dat je bij de apotheek je MA-pil contant betaalt, zodat ze dat niet thuis krijgen. En mja, dan krijgen ze wél de kosten van het consult te zien, maar nemen zij dus aan dat het over je oor/keel/wat dan ook gaat.
Maar als je een ziekenfondsverzekering hebt, gaat het vergoeden vaak via je eigen apotheek, en komen er geen briefjes of dingetjes thuis.
(Ik denk dus dat jij ziekenfondsverzekerd bent, omdat de apotheker ook al zij dat je niets thuis zou krijgen.)
Met citaat reageren
Oud 23-10-2004, 21:32
Chrizzle
Chrizzle is offline
Als je een voorbehoedsmiddel hebt gebruikt ben je toch niet onverantwoordelijk? Het is toch niet jouw schuld dat er iets mis is gegaan?
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 01:20
probeer
probeer is offline
je kan bij je verzekering aanvragen om op de hoogte gehouden te worden van elke kostenpost, dan krijg je een brief waarin staat dat je bij de huisarts bent geweest en welke medicijnen enzo. standaard is het echter dat de verzekering (ziektekosten dan) je elk half jar ofzo een brief stuurt met hoeveel de verzekering voor je heeft betaald aan gemaakte kosten, verder geen namen ofzo.

edit: de dokter maakt t recept, stuurt t naar de apotheek, die maakt een rekening, stuurt die naar de verzekering, en geeft jou de medicijnen.
Oud 01-11-2004, 09:45
meisjke
meisjke is offline
nou had ik nog n vraagje.. hoe lang kun je maximaal nadat je seks hebt gehad nog de morning after pil halen?
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 09:47
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
meisjke schreef op 01-11-2004 @ 10:45 :
nou had ik nog n vraagje.. hoe lang kun je maximaal nadat je seks hebt gehad nog de morning after pil halen?
Je moet 'm binnen 72 uur slikken. En het liefst zo snel mogelijk.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten