Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik heb trouwens een site gevonden met citaten van Burgess over het ontbreken van het 21ste hoofdstuk en tevens een samenvatting van dat hoofdstuk: http://www.cs.waikato.ac.nz/~butting...ck/aco.21.html
||
Citaat:
![]() het boek was gaaf, de film was wat ik ervan verwacht had... dus best okee
|
![]() |
Clockwork Orange (beste film ooit, naar mijn mening)
Clockwork: uurwerk Orange: sinaasappel De maatschappij wil van de mensen keurige burgers maken, maar dit door de meest verschrikkelijke methoden: van buiten zien ze er misschien uit als 'sinaasappels', mooie brave mensen, maar van binnen is het een door de overheid bepaald uurwerk.
||
Citaat:
(heeft 't boek niet gelezen helaas.. *schaam*) :edit: ik moet verder kijken dan m'n neus lang is dus.. (heeft topic doorgelezen, was net geïrriteerd omdat v8 de film liet eindigen waar Alex z'n sprong maakt.)
Laatst gewijzigd op 29-08-2002 om 00:14. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
ik heb 'n mail gestuurd naar vacht, (v8)
||
Citaat:
|
lekker dan, ik had hem gisteren ook op v8 voor de 1ste keer gezien maar nu lees ik hier dat de film nog niet was afgelopen, ik vond het al een beetje een raar einde..
|
![]() |
|
In de laatste hoofdstuk (hfst. 21) zweert Alex zijn jeugdige geweld af en wordt volwassen. Voor Burgess is een boek pas een roman als het dit vermogen van de menselijke natuur tot groei en verandering ook aan zijn personages demonstreert. Zijn Amerikaanse uitgever was het er niet mee eens en schrapte hoofdstuk 21 en Burgess, die het voorschot van een paar honderd dollar hard nodig had, was schoorvoetend akkoord gegaan. Een meegaandheid die hij zichzelf negen jaar later opnieuw kwalijk zou nemen toen de verfilming van het boek door Stanley Kubrick gebaseerd bleek te zijn op de Amerikaanse editie.
In de Amerikaanse editie komt de volwassenwording van de hoofdfiguur volledig uit de lucht vallen: een sussend P.S. na een orgie van geweld. Typisch Amerikaans dus.....
Laatst gewijzigd op 30-08-2002 om 15:18. |
![]() |
|
![]() |
Het is zeker een hele knappe film, zeker als je les hebt gehad over behaviorisme en conditioneren, dat komt daar erg sterk naar voren. Interessant was het zeker, maar toch sprak de film mij niet erg aan. Ik kan niet ontkennen dat het een sterke film is, maar ik vond de film allesbehalve prettig om naar te kijken en dat speelt voor mij toch ook wel een rol.
Ik vind het leuk dat ik 'm gezien heb, maar ik hoef de film geen tweede keer te zien. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Heeft A clockwork orange hoofdstukken? barbiebitch | 3 | 09-05-2005 19:49 | |
Films, TV & Radio |
Fight Club koelkastje | 61 | 10-07-2004 16:34 | |
Films, TV & Radio |
Zaterdag A Clockwork Orange Daangerous | 32 | 23-11-2003 22:07 | |
Films, TV & Radio |
A clockwork orange CyWu | 5 | 31-10-2003 19:08 | |
ARTistiek |
[gfx] a clockwork orange empyrian | 15 | 08-03-2003 12:23 | |
Verhalen & Gedichten |
BOEKBESPREKING: A clockwork orange - A. Burgess EINDDATUM: 1-11-2002 Vlooienband | 57 | 31-10-2002 22:24 |