Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-07-2002, 15:43
Verwijderd
Laatst gezien, dat is echt een gave film! Weet iemand alleen waar die titel op slaat?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-07-2002, 15:48
Yeah_Right
Yeah_Right is offline
ik heb de film niet gezien, maar ik weet wel dat clockwork orange "robot" betekend. Ik weet niet of dit het antwoord op je vraag is......?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2002, 18:45
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Ijzersterke film.

Ook behoorlijk trouw aan het boek, plus het laatste hoofdstuk is niet verfilmd.

Waar de titel op slaat weet ik niet meer, maar het is ongetwijfeld te vinden met google, of de IMDB.
Oud 01-07-2002, 19:19
*~*DOOR*~*
*~*DOOR*~* is offline
geweldige film!!!

Ik heb een aantal jaren geleden ook het toneelstuk gezien met Engels op school. Uitgevoerd door examenstudenten van de LAMDA (toneelschool in London) en dat was erg

Het werd gewoon echt zo als het boek nagespeeld, inclusief het kotsen in de stoel

En leuk die russische slang erin
Oud 01-07-2002, 19:43
Verwijderd
Ja het heeft wel met iets van robot te maken.. Wat er van hem gemaakt wordt.

Echt gaaf de muzikale ondersteuning en de haast enge scene met die kleppen in z'n ogen zodat ie ze niet meer dicht kan doen.

Ik moet dan maar ff snel het boek lezen.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2002, 22:17
*~*DOOR*~*
*~*DOOR*~* is offline
ja hij heeft of de keuze z'n eigen leven te beteren als "orange" (dus zelf groeien en ontwikkelen) of als robot idd. Dat anderen hem ertoe dwingen.
Oud 02-07-2002, 10:01
Uice
Uice is offline
Clockwork Orange... van buiten een gezonde jongeman, van binnen gaat ie kapot... zo werd het op de hoes beschreven.
Idd geweldige film en één van de besten van Stanley Kubrick. (en sowieso 1 van de besten)
Oud 02-07-2002, 10:10
NERD
NERD is offline
Even wat leuke weetjes: de film van Kubrick is gebaseerd op de Amerikaanse versie van het boek. Deze versie heeft een ander (zwartgalliger) einde dan de oorspronkelijke (Britse) versie. De auteur kreeg namelijk kort nadat hij het boek had afgerond te horen dat hij een of andere ziekte had waardoor hij nog maar kort te leven zou hebben, ik geloof iets van een jaar ofzo. Hij heeft toen alles op alles gezet om zoveel mogelijk geld binnen te halen zodat zijn vrouw er warmpjes bij zou zitten. En omdat Amerikaanse uitgevers het boek vanwege het einde niet echt zagen zitten heeft hij dit toen aangepast voor de Amerikaanse markt. Vervolgens heeft hij zich een jaar lang opgesloten in zijn huis om zoveel mogelijk te schrijven. De "grap" is dat er iets fout gegaan bleek te zijn bij het onderzoek en er ten onrechte gedacht werd dat hij ongeneeslijk ziek was. Kubrick heeft zijn film vervolgens gebaseerd op de Amerikaanse variant, zonder dat hij zelfs maar wist dat er ook een andere versie bestaat. Om niet teveel te verklappen ga ik verder niet dieper in op de verschillen, ik zou zeggen: lees het boek, zie de film (of andersom) en zoek de verschillen...
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 12:46
Verwijderd
Ik heb alleen de oorspronkelijke Engelstalige versie gelezen en de film gezien, en ik vond het best op elkaar lijken...Maar wat zijn die verschillen dan op het eind?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 14:14
NERD
NERD is offline
Lijkt me niet echt sociaal t.o.v. de mensen die film en boek nog moeten zien cq. lezen als ik hier van zowel het boek als van de film het einde verklap... zoals ik reeds eerder vermeld heb is het einde van de film pessimistischer dan het einde van het boek.

En je stelt ook dat je de Engelstalige versie gelezen hebt maar dat kan dus ook de Amerikaanse versie zijn. Ik heb me laten vertellen dat ze daar ook Engels spreken
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 14:21
NERD
NERD is offline
Heb nog even een zoektocht gedaan op IMDB. In tegenstelling tot wat ik dacht is het einde niet zozeer herschreven maar ontbreekt het volledige laatste hoofdstuk in de Amerikaanse editie (hfst. 21). Juist dit hoofdstuk geeft een volledig andere draai aan het verhaal als geheel waardoor het zwartgallige aspect goeddeels weer wordt afgezwakt. Dit einde werd indertijd te zoetsappig bevonden door Amerikaanse uitgevers waarna het geschrapt is. Dus er is wel degelijk een groot verschil tussen boek en film.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 14:51
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
NERD schreef:
Lijkt me niet echt sociaal t.o.v. de mensen die film en boek nog moeten zien cq. lezen als ik hier van zowel het boek als van de film het einde verklap... zoals ik reeds eerder vermeld heb is het einde van de film pessimistischer dan het einde van het boek.

Dat is geen probleem. Zolang je er maar een duidelijke spoiler warning bij zet. Dan kunnen mensen die het nog niet willen weten er overheen lezen.

Ik zal het hieronder zetten.

Citaat:
NERD schreef:
Heb nog even een zoektocht gedaan op IMDB. In tegenstelling tot wat ik dacht is het einde niet zozeer herschreven maar ontbreekt het volledige laatste hoofdstuk in de Amerikaanse editie (hfst. 21). Juist dit hoofdstuk geeft een volledig andere draai aan het verhaal als geheel waardoor het zwartgallige aspect goeddeels weer wordt afgezwakt. Dit einde werd indertijd te zoetsappig bevonden door Amerikaanse uitgevers waarna het geschrapt is. Dus er is wel degelijk een groot verschil tussen boek en film.
Dat klopt volgens mij. Dit is hoe ik het me herinner (heb het boek een paar jaar geleden gelezen):

******SPOILER******
Waar de film eindigt, en ook de Amerikaanse versie van het boek, is in het ziekenhuis. Ze hebben de effecten van Alex' behandeling terug weten te draaien, waardoor Alex weer aan geweld, verkrachtigingen etc. kan denken zonder ziek te worden. Volgens mij eindigt hij sardonisch met de zin "I was cured all right." Waarmee aangegeven werd dat de kans groot was dat hij weer in z'n oude gewoontes zou vervallen. In de Engelse versie, die ik gelezen heb, bestond het boek uit nog een 21ste hoofdstuk, waarin Alex een van z'n oude maten tegenkomt, die inmiddels gelukkig getrouwd is. Alex denkt er over na, en besluit dat het misschien tijd wordt om op te groeien, en ook een baan en vrouw te zoeken. Zo einidigt die versie een stuk hoopvoller dan de Amerikaanse versie zonder dat laatste hoofdstuk.
******/SPOILER******
Oud 02-07-2002, 16:36
NERD
NERD is offline
Da klopt as un bus
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 19:39
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
NERD schreef:
Da klopt as un bus

Ik heb trouwens een site gevonden met citaten van Burgess over het ontbreken van het 21ste hoofdstuk en tevens een samenvatting van dat hoofdstuk:

http://www.cs.waikato.ac.nz/~butting...ck/aco.21.html
Oud 02-07-2002, 22:21
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:

Ik heb trouwens een site gevonden met citaten van Burgess over het ontbreken van het 21ste hoofdstuk en tevens een samenvatting van dat hoofdstuk:

http://www.cs.waikato.ac.nz/~butting...ck/aco.21.html
ik heb het boek gewoon gelezen... zat het 21e hoofdstuk ook in

het boek was gaaf, de film was wat ik ervan verwacht had... dus best okee
Oud 03-07-2002, 08:18
Verwijderd
Hm ik kan me dit laatste hoofdstuk niet herinneren Dan zal ik dus wel de Amerikaanse druk hebben gehad
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 12:27
Hannibal
Hannibal is offline
Clockwork Orange (beste film ooit, naar mijn mening)

Clockwork: uurwerk
Orange: sinaasappel
De maatschappij wil van de mensen keurige burgers maken, maar dit door de meest verschrikkelijke methoden: van buiten zien ze er misschien uit als 'sinaasappels', mooie brave mensen, maar van binnen is het een door de overheid bepaald uurwerk.
Oud 04-07-2002, 20:26
Slither
Slither is offline
Ik heb 't boek gelezen en de film gezien, en er zitten wel meer subtiele verschillen in.

'as queer as a clockwork orange', was 'n zinnetje dat in de inleiding van mijn versie van 't boek (penguin books) stond...
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 01:43
Verwijderd
Uitermate boeiende film!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 19:54
notbonefish
notbonefish is offline
a clockwork orange ~= a clockwork orang
orang == mens --> een uurwerk mens
Met citaat reageren
Oud 29-08-2002, 00:00
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Ook behoorlijk trouw aan het boek, plus het laatste hoofdstuk is niet verfilmd.
beslaat dat laatste hoofdstuk dat Alex weer 'geneest' in het ziekenhuis? zo ja: dat stuk is wel verfilmd, maar niet uitgezonden door dat hoeren v8 (sorry voor 't schelden.)

(heeft 't boek niet gelezen helaas.. *schaam*)

:edit: ik moet verder kijken dan m'n neus lang is dus.. (heeft topic doorgelezen, was net geïrriteerd omdat v8 de film liet eindigen waar Alex z'n sprong maakt.)

Laatst gewijzigd op 29-08-2002 om 00:14.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2002, 12:19
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
cHa0s schreef:

beslaat dat laatste hoofdstuk dat Alex weer 'geneest' in het ziekenhuis? zo ja: dat stuk is wel verfilmd, maar niet uitgezonden door dat hoeren v8 (sorry voor 't schelden.)

:edit: ik moet verder kijken dan m'n neus lang is dus.. (heeft topic doorgelezen, was net geïrriteerd omdat v8 de film liet eindigen waar Alex z'n sprong maakt.)
Wat de neuk?! Ik heb em opgenomen en moet nog kijken, maar waarom dat?!
Oud 29-08-2002, 12:27
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:

Wat de neuk?! Ik heb em opgenomen en moet nog kijken, maar waarom dat?!
ja, zo zat ik dus ook voor de tv.. (ik heb 'm op videoband, origineel, en d8 van, mja ik kijk em ook es op tv)

ik heb 'n mail gestuurd naar vacht, (v8)
Oud 29-08-2002, 15:42
Uice
Uice is offline
Citaat:
cHa0s schreef:

Zou anders te lang worden... maar toch... zenden die cult leipo's eindelijk eens een goeie film uit, hakken ze zo één van de beste scenes ervanaf!
Oud 29-08-2002, 15:53
TygerStyle2001
TygerStyle2001 is offline
lekker dan, ik had hem gisteren ook op v8 voor de 1ste keer gezien maar nu lees ik hier dat de film nog niet was afgelopen, ik vond het al een beetje een raar einde..
Oud 29-08-2002, 17:09
Glass Ghost
Glass Ghost is offline
Ik had m laatst op Net 5 gezien en daar was wel dat stukje in het ziekenhuis bij...
Echt stom dat ze dat niet uit hebben gezonden !
Met citaat reageren
Oud 29-08-2002, 19:43
Joostje
Joostje is offline
erg goede film

*spoiler***
werd zelf echt misselijk bij die beelden ( hoewel dat waarschijnlijk meer kwam door die tangen in zn ogen
*spoiler***
Oud 29-08-2002, 23:57
Verwijderd
Ik heb m niet gezien die avond, maar dat v8 een heel stuk wegknipt uit tijdtekort vind ik echt verrot...Maarjah, dat laat ons weer es zien wat voor flutzender het is.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2002, 14:43
Uice
Uice is offline
Die mooie ziekenhuisscene is trouwens nog eens geweldig geparodiëerd door The Simpsons.
Oud 30-08-2002, 15:14
Diesel
Diesel is offline
In de laatste hoofdstuk (hfst. 21) zweert Alex zijn jeugdige geweld af en wordt volwassen. Voor Burgess is een boek pas een roman als het dit vermogen van de menselijke natuur tot groei en verandering ook aan zijn personages demonstreert. Zijn Amerikaanse uitgever was het er niet mee eens en schrapte hoofdstuk 21 en Burgess, die het voorschot van een paar honderd dollar hard nodig had, was schoorvoetend akkoord gegaan. Een meegaandheid die hij zichzelf negen jaar later opnieuw kwalijk zou nemen toen de verfilming van het boek door Stanley Kubrick gebaseerd bleek te zijn op de Amerikaanse editie.

In de Amerikaanse editie komt de volwassenwording van de hoofdfiguur volledig uit de lucht vallen: een sussend P.S. na een orgie van geweld. Typisch Amerikaans dus.....

Laatst gewijzigd op 30-08-2002 om 15:18.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2002, 16:51
Verwijderd
jaah k heb em al een x gezien, wel grappige film, alleen beetje langdradig(vooral t begin, komt zow laat op gang)
Met citaat reageren
Oud 30-08-2002, 20:01
Angeles
Angeles is offline
Het is zeker een hele knappe film, zeker als je les hebt gehad over behaviorisme en conditioneren, dat komt daar erg sterk naar voren. Interessant was het zeker, maar toch sprak de film mij niet erg aan. Ik kan niet ontkennen dat het een sterke film is, maar ik vond de film allesbehalve prettig om naar te kijken en dat speelt voor mij toch ook wel een rol.

Ik vind het leuk dat ik 'm gezien heb, maar ik hoef de film geen tweede keer te zien.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten