Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Of http://www.sabn.nl . En idd hulp zoeken. In je eentje kom je niet zo makkelijk van een eetstoornis af...was het maar waar.
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Ben eigenlijk stiekuhm blij dat je dit topic geopend hebt.. omdat ik er zelf ook erg mee zit, maar altijd net als ik een topic getypt had, het toch niet poste..
Helaas zal ik je dan ook nie echt tips kunnen geven ofzow.. Wat ik zelf nog aan de andere wilden vragen.. Wat gebeurd er allemaal als je naar dat telefoonnr belt?.. Liefs, Laura. Ps. Zelf kom ik nog once in a while bij een psychiater, maar die mag ik voor geen meter. Ze heeft altijd beweert dat ik en me blackrose elkaars problemen na-aapten(wat helemaal niet zo was!) , en nam me dus nooit serieus echt serieus naar mijn idee, waardoor ik haar eigenlijk vrij weinig meer vertel.
||
Citaat:
![]() ![]() Weet je, maar zo zou je net zo goed zeggen dat mensen die depressief zijn zich niet kunnen beheersen, en maar GEWOON normaal moeten doen ...
||
Citaat:
Ik weet dat het moeilijk kan zijn om het te "begrijpen", of zich voor te stellen, als je er zelf geen problemen mee hebt, maar ik kan uit ervaring zeggen dat het soms gewoon echt niet kan. Op het moment zelf niet ... van tevoren kan je je 100x voornemen het eten dat je op zou eten weg te gooien, de winkels niet in te lopen, een wandeling te gaan maken, en achteraf kan je je voor van alles uitschelden, maar als je op het punt staat een vreetbui te krijgen, lukt het soms echt niet. Wilskracht speelt er waarschijnlijk wel degelijk een rol, maar volgens mij eerder in de hoeveelheid "onderdrukte" vreetbuien dan in wel-geen vreetbui. Als je een eetstoornis hebt, of tegen een eetstoornis aan zit, kan je niet zo maar stoppen. Zou mooi zijn, wanneer " en vanaf morgen heb ik er geen last van ", maar zo werkt het niet.
||
Citaat:
||
Citaat:
Meestal eet ik, omdat ik te veel gedronken heb en het niet gelukt is het er uit te kotsen - ik moet het er uit krijgen, en dan kan het alleen dmv laxeertabletten, maar die moet ik met voedsel innemen, anders is het een hel. Dan gebruik ik het eten om het drinken weg te kunnen krijgen ... Het is eigenlijk moeilijk om je vraag te beantwoorden, weet niet waar ik zou moeten beginnen ...
||
Citaat:
Meestal eet ik gewoon omdat ik al te veel had gedronken en het alleen er uit kan krijgen dmv laxeertabletten, dan heb ik het voedsel als vulling nodig, en wanneer ik toch al bezig ben en het toch al heb weggegooid, kan ik alles opvreten wat los en vast zit. Soms ben ik mijn "leefstijl" moe, of ben ik chagerijnig en begrijp ik niet waarom iedereen van het eten zou kunnen genieten behalve ik, en eet ik zeg maar uit protest ... soms om mezelf te straffen, want na een vreetbui moet ik overgeven en laxeren en daar houd ik echt trauma's aan over ... en soms omdat ik er *echt* zin in heb ( in eten, niet in een vreetbui ![]() Daarna voel ik me erg, dat is logisch en ook altijd hetzelfde, want ik ben dik ( serieus, kan tijdens een vreetbui zown buik krijgen ![]() ![]() Nee, vreetbuien zijn niet fijn, nee.
||||||
Citaat:
![]() Citaat:
Ik vind het meestal niet erg dat anderen mogen eten en ik niet, want ik weet dat ik het VAN MEZELF niet mag, maar soms als ik heel verdrietig en eenzaam ben, geef ik alles op, want ik voel me toch al een mislukkeling, dus waarom zou ik ook niet hetgeen opgeven dat ik het "belangrijkst" vind ... Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Veel Als ik thuis ben en een vreetbui krijg, eet ik zown beetje alles op wat los en vast zit.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Interessante topic, en ook interessant gesprek tussen benchMarc en N*A*Shezbaernon..
Ik kan me zelf wel heel goed inleven in de kant van *luna* hoewel ik niet zo ver ben dat ik een eetstoornis heb. Eten begint echter wel steeds meer mn leven te beheersen, ik kan niet eten zonder hier iets bij te denken. Ik weet dat als ik mn gedachten er echt toe zet en wilskracht gebruik ik beter kan eten. Mijn probleem is echter dat ik me telkens zit af te vragen voor wie ik dan minder ga eten en afvallen, doe ik dat nou voor mezelf of voor anderen? Dan krijg ik weer iets van pech, ze nemen me maar hoe ik ben, ik ga er geen rekening mee houden. Maar ondertussen voel ik me er toch niet prettig bij en zou ik me graag gezonder voelen.. Ik denk dat er verschillende redenen kunnen zijn om te gaan eten. Zo kun je bijvoorbeeld een bepaalde leegte (door verlies van een dierbaar persoon, verlies van zelfvertrouwen, dergelijke dingen) willen voleten.. Je voelt telkens die leegte, en met eten kun je die weer opvullen. Bij mij zelf komt het ook voort uit verveling, als ik voor de tv zit ofzo, ga ik meer eten. Ik zou dan dus de tijd die ik voor de tv zit in moeten perken, maar eigenlijk wil ik liever dat ik me gewoon kan beheersen. Ik zou in ieder geval zeggen zoek wel hulp! Misschien wordt je niet meteen serieus genomen zoals waar je bang voor bent maar probeer het toch. Je kunt je wel steeds zorgen maken over wat anderen van je vinden en van je denken, maar is het niet belangrijker hoe jij over jezelf denkt?? Meis.. in ieder geval heel erg veel sterkte, en ik hoop echt dat je hulp zoekt! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik snap je punt wel, maar ik vind roken geenszins vergelijkbaar met eten echt.. Eten is een levensmiddel, je MOET eten! Iemand die verslaafd is aan roken vragen te stoppen maar wel per dag 1 trekje te nemen, die houdt het dus echt niet meer bij dat ene trekje he.. verder is stoppen met roken als je het psychisch zwaar hebt ook heel erg moeilijk.. Om een eetstoornis op te lossen moet ook vaak de kern worden aangepast.. Als ik kijk naar oorzaken van eetstoornissen bij mensen om me heen.. 1 meisje die is verkracht.. sindsdien haat ze haar eigen lichaam en heeft ze anorexia. Bij haar hebben verschillende opnames in klinieken niet geholpen. Het is gewoon ook heel erg, zo'n stoornis.. ik dacht altijd dat ze wijde kleding droeg om haar ziekte te verbergen.. maar haar beste vriendin vertelde mij dat ze dit doet om haar dikheid te verbergen! Bij een ander meisje is het een oorlogstrauma.. ze komt uit Joegoslavië en heeft daar vreselijke dingen gezien.. niet eten was voor haar een manier om dan nog tenminste controle te hebben over haar eigen lichaam.. Dit zijn oorzaken van anorexia waar ik betet mee bekend ben.. Maar zo zal boulimia, vreetbuien, ook bepaalde oorzaken hebben die dit gedrag tot gevolg hebben.. Bij mij kan wilskracht me nog redden, maar als je eenmaal een eetstoornis hebt, dan is wilskracht echt niet meer genoeg. Je wil spreekt zich namelijk tegen.. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het kan dus bijvoorbeeld zijn dat je wil afvallen, maar dat je dit zo overdrijft dat je eigenlijk veel te weinig eet. Je lichaam gaat dan zo schreeuwen om eten dat wanneer je eenmaal weer wat in je mond stopt, je lichaam je dwingt door te gaan om al het gemiste eten in te halen..Dit is wat *luna* ook beschrijft. Je komt dan in een cirkeltje terecht want omdat je dan weer zoveel hebt gegeten voel je je alleen maar weer dikker, en ga je weer vasten.. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Omdat jij het nooit hebt meegemaakt klinkt het voor jou zo simpel, gewoon niet naar de winkel gaan. Het is alleen op zo'n moment zo alsof je lichaam je hoofd niet langer gehoorzaamd. Je raakt in een soort trance, een soort roes.. en als je er weer uitkomt, zit je ineens volgepropt met eten. Je hoofd zegt, nee, stop, de andere kant op.. Ondertussen lopen je benen door, pakken je handen eten, en stoppen dit in je mond. Je zei eerder, als je zelfs je hand niet meer kunt controleren is het wel heel erg.. nou, het IS ook heel erg! Tuurlijk, wilskracht heb je nodig, als je niet wil stoppen lukt het ook niet om te stoppen.. maar die wilskracht moet je gebruiken om hulp te zoeken.. Het KAN in je eentje, maar vaak lukt dat toch niet, en heb je er hulp van anderen bij nodig. Het heet niet voor niets een eetstoornis! Er zijn niet voor niets klinieken voor! Misschien zou je daar toch ook aan kunnen denken, *luna*, opgenomen worden in een kliniek.. Mensen daar zullen je denk ik wel serieus nemen en je staat niet alleen.. Ik weet niet of het echt een optie voor je is, maar denk er eens over na |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||