Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-04-2003, 08:24
ckvstelling
ckvstelling is offline
De herinnering aan kunstwerken (ook theater e.d.) zijn vaak sterker dan de beleving op dat moment was.

Ben je het eens met deze stelling of niet? Geef jouw mening in deze topic!

of ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-04-2003, 20:38
Boogie
Boogie is offline
---> Creatieve Vakken
Oud 16-04-2003, 14:10
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Neej, ben het er niet mee eens
Oud 16-04-2003, 20:20
Boogie
Boogie is offline
Citaat:
Blueeyez03 schreef op 16-04-2003 @ 15:10:
Neej, ben het er niet mee eens
En waarom?
Oud 16-04-2003, 22:12
load_harmony
load_harmony is offline
mee eens, zoiets geeft een gevoel wat je na afloop pas beleeft. Je voelt je warm, zweverig, geinspireert, mooi blablabla
en onder het kijken ben je vaak aan het uhm.. kijken
maar na afloop zie je pas echt wat het oplevert.

ik heb het dan vooral over theater en ballet en zo heh
Oud 21-04-2003, 18:11
Balance
Balance is offline
niet mee eens.
tijdens een voorstelling kan alles je nog verrassen, ben je onder de indruk van wat je ziet en weet je eigenlijk niet waar je moet kijken, omdat je alles voor het eerst ziet.
na afloop heb je al een totaalbeeld en heb je enkel nog de hoogtepunten in je hoofd. Ook leuk, maar minder mooi als het moment dat je die hoogtepunten (en al het andere) echt meemaakt.
Oud 22-04-2003, 13:41
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
linda85 schreef op 21-04-2003 @ 19:11:
niet mee eens.
tijdens een voorstelling kan alles je nog verrassen, ben je onder de indruk van wat je ziet en weet je eigenlijk niet waar je moet kijken, omdat je alles voor het eerst ziet.
na afloop heb je al een totaalbeeld en heb je enkel nog de hoogtepunten in je hoofd. Ook leuk, maar minder mooi als het moment dat je die hoogtepunten (en al het andere) echt meemaakt.
Psies!Ik heb het vooral met een bepaald schilderij dat ik gezien heb!Het was zo groot en het leek net of de mensen uit het schilderij zo voor je stonden!Zo mooi wassie!Nu ik hem niet meer zie is de belevenis van dat moment weggezakt en das wel jammer!~Ik denk er nog wel eens aan en vind um nog steeds mooi maar de beleving op dat moment is veel sterker!
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 15:06
ckvstelling
ckvstelling is offline
Hallo,

Denk ook eens aan cabaret en bijvoorbeeld tv series als Friends, daar is de beleving op het moment anders dan als je het bijvoorbeeld verteld aan anderen en dat het dan ineens totaal niet meer grappig is. (kan ook aan manier van vertellen liggen ), met de kunstwerken heb ik ook het gevoel dat als je er voor staat het heel mooi is. Maar als je thuiszit denk je bijvoorbeeld terug aan het schilderij en dan bedenk je ineens (eureka!) wat dat lelijke abstracte schilderij in dat saaie museum nou voorstelde en vind je het uiteindelijk toch wel weer leuk.

grtz
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 14:13
Balance
Balance is offline
Citaat:
ckvstelling schreef op 22-04-2003 @ 16:06:
Maar als je thuiszit denk je bijvoorbeeld terug aan het schilderij en dan bedenk je ineens (eureka!) wat dat lelijke abstracte schilderij in dat saaie museum nou voorstelde en vind je het uiteindelijk toch wel weer leuk.
dan heb je te kort bij het schilderij stil gestaan. als het goed is krijgt het al vrij snel voor jou een betekenis en anders moet je er langer naar kijken, niet meteen weglopen. Mocht je dan er nóg niets in zien, dan denk ik niet dat je er thuis nog achter komt. Of je hebt een vertekend beeld van het schilderij in je hoofd, omdat je thuis niet alles even goed herinnert en je het aanpast aan je eigen gedachten.
Hoe dan ook ben ik het dus niet eens met je argument.
Oud 02-05-2003, 10:53
ckvstelling
ckvstelling is offline
dat kan he
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 15:53
Thomas
Thomas is offline
Oneens, want de herinnering van een kunstwerk wordt zeer regelmatig opgeleukt om alles leuker te maken. Tijdens een voorstelling oid heb je er zeker het meeste plezier aan. De herinnering kan nooit sterker zijn dat het gevoel dat je op dat moment hebt.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 13:58
Joël
Joël is offline
Niet mee eens, om de reden de David Hume in zijn An Enquiry concerning Human Understanding (1748) noemt aan het begin van hoofdstuk 2. o.a.: "De levendigste voorstelling is nog altijd zwakker dan de oppervlakkigste ervaring."
Reageren

Regels voor berichten