Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-08-2003, 15:59
Frondish
Frondish is offline
Er is ergens een zwart gat in de ruimte alles wat daarin in gaat kan er nooit meer uit zelfs het licht niet

ik zou er eigenlijk best wel eens in willen dan kan ik zien wat daarin is misschien is het wel een weg naar een andere sterrenstelsel dat je binnen 1 sec 100.000 lichtjaren van de aarde meteen bent

hoe denken jullie hierover
Oud 08-08-2003, 16:40
GinnyPig
GinnyPig is offline
Het "binnenste" van het zwarte gat (de singulariteit) bevindt zich simpelweg niet in ons universum. Dus je kan er ook geen zinnige uitspraken over doen.

En een zwart gat binnengaan kan nog best moeilijk worden. Al heel snel zal je merken dat er harder aan je voeten wordt getrokken, dan aan je hoofd. Er ontstaat zo een spaghetti-effect, waarbij je letterlijk als een sliert wordt uitgerekt.

Wat ik verder wel apart aan zwarte gaten vind, is dat ze in alle groottes voorkomen. Het binnenste van een melkwegstelsel, de zogeheten actieve kern van een melkwegstelsel, kan een zwart gat hebben met een massa van meer dan 100 miljoen zonmassa's...

Daarentegen zijn er ook weer theorieën waarin elementaire deeltjes een zekere interactie vertonen met mini zwarte gaten. (Of zelfs mini zwarte gaten zijn...).
Oud 08-08-2003, 18:32
GeritoDM
GeritoDM is offline
Er zijn allerlei theoriën over zwarte gaten, wat ze kunnen zijn, wat voor verschijningsvormen ze kunnen hebben etc. etc. Sommigen denken dat je er doorheen naar een parallel heelal zou kunnen reizen, of door de ruimtetijd kunnen reizen. Anderen denken weer dat het onmogelijk is, en dat je oneindig lang zal worden samengeperst dan wel uiteengetrokken.
Dus.

En er is niet ergens een zwart gat, er zijn er een heleboel.

Ik denk erover met mijn verstand. Zou ik ook doen als ik jou was.
Oud 08-08-2003, 19:21
Frondish
Frondish is offline
nee ik bedoel als je in een zwart gat gaat dat je dan ergens anders eruit komt en dat je ergens anders bent en dan zou je kunnen tijdreizen ongeveer
Oud 08-08-2003, 20:04
Verwijderd
Citaat:
SynoP schreef op 08-08-2003 @ 20:21:
nee ik bedoel als je in een zwart gat gaat dat je dan ergens anders eruit komt en dat je ergens anders bent en dan zou je kunnen tijdreizen ongeveer
daar heb je een zgn. 'wormhole' voor nodig
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 20:09
GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 08-08-2003 @ 21:04:
daar heb je een zgn. 'wormhole' voor nodig
Er zijn (serieuze) theoriën dat zwarte gaten wormholes zijn. Of sommige soorten dan.
Oud 08-08-2003, 20:28
Verwijderd
Citaat:
GeritoDM schreef op 08-08-2003 @ 21:09:
Er zijn (serieuze) theoriën dat zwarte gaten wormholes zijn. Of sommige soorten dan.
nooit gehoord dat dat zo was, ik dacht zelf dat die dingen niet eens echt bestonden
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 20:53
GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 08-08-2003 @ 21:28:
nooit gehoord dat dat zo was, ik dacht zelf dat die dingen niet eens echt bestonden
Einstein kwam als eerste. Min of meer dan... het was louter speculatie geloof ik.
Oud 08-08-2003, 21:11
Frondish
Frondish is offline
hoe kan het nou dat einstein zo slim was weet iemand dat?
Oud 09-08-2003, 12:53
GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
SynoP schreef op 08-08-2003 @ 22:11:
Hoe kan het nou Jantje Smit zo goed kan zingen? Beetje nutteloze vraag.
Oud 09-08-2003, 15:41
squat
squat is offline
Goed zingen?!

Maar ik denk dat als een zwart gat zo'n sterke zwaartekracht heeft dat het licht afbuigt je er niet in kan.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 15:53
Nebula
Nebula is offline
Van wat ik begrepen heb is een zwart gat eigenlijk geen gat, maar een uitgebrande ster met een zeer sterke zwaartekracht. Als het gewoon een "punt" is in de ruimte waar allerlei materie op elkaar geperst wordt, hoe moet je er dan in vredesnaam "in" komen? Of heb ik iets verkeerd begrepen? (ik denk het wel)
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 16:08
GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
Sci-Fi fan schreef op 09-08-2003 @ 16:53:
Van wat ik begrepen heb is een zwart gat eigenlijk geen gat, maar een uitgebrande ster met een zeer sterke zwaartekracht. Als het gewoon een "punt" is in de ruimte waar allerlei materie op elkaar geperst wordt, hoe moet je er dan in vredesnaam "in" komen? Of heb ik iets verkeerd begrepen? (ik denk het wel)
Men vermoedt dat het een punt (een hele kleine bol eigenlijk, een punt kan niet) wordt, maar er zijn dus allemaal theoriën over wat het allemaal zou kunnen zijn. Bijv. een ringvormig 'gat', een soort donut. Dan zou je door het gat naar een parallel heelal kunnen reizen als je een ruimteschip zou hebben dat die eindige (!) zwaartekracht zou kunnen weerstaan. Want het zwarte 'gat' zelf heeft een oneindig grote zwaartekracht, als ik me het goed herinner. Iig, hij is zo groot, dat zelfs licht wordt 'opgezogen' en niet kan ontsnappen. De ontsnappingssnelheid zou dan groter dan de lichtsnelheid moeten zijn, en dat is niet mogelijk.
Oud 09-08-2003, 16:09
GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
Hee Kay schreef op 09-08-2003 @ 16:41:
Goed zingen?!

Maar ik denk dat als een zwart gat zo'n sterke zwaartekracht heeft dat het licht afbuigt je er niet in kan.
Jantje Smit kan goed zingen, of het mooi is daar kan men van mening over verschillen.
Oud 09-08-2003, 16:34
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Sci-Fi fan schreef op 09-08-2003 @ 16:53:
Tis inderdaad een uitgebrande ster. Als een ster aan het einde van zijn leven al zijn energie kwijt is die ineen storting als gevolg van de eigen zwaartekracht moest voorkomen, zal de ster in een gaan krimpen. Als de ster zwaar genoeg is dan zal hij zelfs tot zijn 'zwaartekrachtsstraal' inkrimpen. Als dat gebeurd zal er aan de inkrimping geen einde meer komen en zal de ster tot een oneindige klein punt met een oneindig hoge dichtheid inkrimpen. Dat is de kern van een zwart gat, een singulariteit. Rondom het zwarte gat zit de waarnemingshorizon of 'Schwartzschildbol' Dit is een denkbeeldige horizon wat het point of no return aan geeft. Als iets, licht bijvoorbeeld, over deze horizon heen gaat, raakt het gevangen in het zwarte gat en kan het er nooit meer uit ontsnappen. Alles wat in het zwarte gat valt zal in de kern, de singulariteit, terrecht komen.
Oud 09-08-2003, 16:51
GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
duyvel schreef op 09-08-2003 @ 17:34:
Tis inderdaad een uitgebrande ster. Als een ster aan het einde van zijn leven al zijn energie kwijt is die ineen storting als gevolg van de eigen zwaartekracht moest voorkomen, zal de ster in een gaan krimpen. Als de ster zwaar genoeg is dan zal hij zelfs tot zijn 'zwaartekrachtsstraal' inkrimpen. Als dat gebeurd zal er aan de inkrimping geen einde meer komen en zal de ster tot een oneindige klein punt met een oneindig hoge dichtheid inkrimpen. Dat is de kern van een zwart gat, een singulariteit. Rondom het zwarte gat zit de waarnemingshorizon of 'Schwartzschildbol' Dit is een denkbeeldige horizon wat het point of no return aan geeft. Als iets, licht bijvoorbeeld, over deze horizon heen gaat, raakt het gevangen in het zwarte gat en kan het er nooit meer uit ontsnappen. Alles wat in het zwarte gat valt zal in de kern, de singulariteit, terrecht komen.
Het kan toch helemaal niet een oneindig klein punt worden? Dat werd mij altijd geleerd... 'k Bedoel, waar blijven al die quarks en leptonen dan allemaal?
Oud 09-08-2003, 17:11
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Volgens mij zal een ster die tot verder dan zijn zwaartekrachtsstraal inkrimpt als maar kleiner worden. Het volume nadert dus naar 0 en de dichtheid naar oneindig.
Oud 09-08-2003, 17:15
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
GeritoDM schreef op 09-08-2003 @ 17:51:
Het kan toch helemaal niet een oneindig klein punt worden? Dat werd mij altijd geleerd... 'k Bedoel, waar blijven al die quarks en leptonen dan allemaal?
En toch is het zo, alleen is dit punt (de singulariteit) voor waarnemers buiten het zwarte gat niet te zien, aangezien je alleen kunt waarnemen wat zich op of buiten de waarnemingshorizon van een zwart gat bevindt.

@SynoP: Einstein werd als kind al sterk beïnvloed door zijn oom Jakob, die hem de liefde voor de wiskunde bijbracht, en door Max Talmey, die hem regelmatig van wiskundeboeken voorzag. Inmiddels neemt men aan dat Einsteins begaafdheid zijn oorzaak vond in het syndroom van Asperger, een stoornis in het autistische spectrum die ik zelf ook heb.
Oud 09-08-2003, 17:53
GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 09-08-2003 @ 18:15:
En toch is het zo, alleen is dit punt (de singulariteit) voor waarnemers buiten het zwarte gat niet te zien, aangezien je alleen kunt waarnemen wat zich op of buiten de waarnemingshorizon van een zwart gat bevindt.

@SynoP: Einstein werd als kind al sterk beïnvloed door zijn oom Jakob, die hem de liefde voor de wiskunde bijbracht, en door Max Talmey, die hem regelmatig van wiskundeboeken voorzag. Inmiddels neemt men aan dat Einsteins begaafdheid zijn oorzaak vond in het syndroom van Asperger, een stoornis in het autistische spectrum die ik zelf ook heb.
Offtopic: Ik dacht dat het syndroom van Asperger vaak samengaat met hoogbegaafdheid, maar het niet 'veroorzaakte' oid.

Hum, ik zal eens het boek opzoeken waar ik al die theoriën e.d. over zwarte gaten heb gelezen.
Oud 09-08-2003, 18:03
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
GeritoDM schreef op 09-08-2003 @ 18:53:
Offtopic: Ik dacht dat het syndroom van Asperger vaak samengaat met hoogbegaafdheid, maar het niet 'veroorzaakte' oid.
Offtopic: Dat klopt. Bij mij blijkt het ook samen te gaan met hoogbegaafdheid.

Citaat:
GeritoDM schreef op 09-08-2003 @ 18:53:
Hum, ik zal eens het boek opzoeken waar ik al die theoriën e.d. over zwarte gaten heb gelezen.
Welk boek was dat? Er zijn om te beginnen Het Heelal van Stephen Hawking en Stephen Hawkings Universum van David Filkin, een voormalige medestudent van Stephen Hawking. Ik heb beide boeken in mijn bezit, maar heb daarnaast nog wel meer boeken over astronomie.
Oud 11-08-2003, 03:57
micra
micra is offline
Citaat:
SynoP schreef op 08-08-2003 @ 22:11:

Je kunt het misschien anders vragen, hoe weten wij dat einstein zo slim was

want daar heb ik wel een antwoord op

Einstein heeft alles opgeschreven wat hij ontdekte en wat hij leerde, zo is die informatie naar onze generatie gegaan..

maar jouwn vraag is eigenlijk een beetje freemt
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 15:34
burningonsunday
burningonsunday is offline
jongens get a life... hij is 14 okay!
Oud 12-08-2003, 16:34
GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
badbull1 schreef op 12-08-2003 @ 16:34:
jongens get a life... hij is 14 okay!