Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-08-2003, 22:33
aap777
aap777 is offline
Ik ben op zoek naar een geluidskaart met een digitale uitgang.
Ik geloof dat je 2 soorten digitaal hebt, optisch en coaxiaal. Wat is het beste voor muziek?
Ik wil de geluidskaart op een versterker gaan aansluiten die een digitale ingang heeft. Deze moet ik dus ook nog gaan kopen, advies is welkom.

Wat is een goeie geluidskaart die een digitale uitgang heeft?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-08-2003, 22:41
Verwijderd
Ik denk niet dat je verschil hoort tussen coax en optisch, hoor. Maar natuurlijk zijn er wel mensen die claimen 't wèl te kunnen horen.

Kijk voor versterkers eens bij de instapmodellen van Marantz en NAD. Da's mooi spul voor relatief weinig geld.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 00:54
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Een versterker die een digitale ingang heeft? Tsja, dan zit je al snel aan de home theater troep, want gewone stereo versterkers hebben dat niet zo snel aan boord.

Wat ik de ellende vind bij geluidskaarten is dat ze alles resamplen naar 48 kHz. En ook dat er nergens een hele simpele kaart te vinden is zonder analoge uitgang.. Gewoon een kaart met een digitale uitgang die altijd aanstaat (die je niet softwarematig hoeft aan te zetten).

Hele dure geluidskaarten hebben ook wel eens AES/EBU aansluitingen over een XLR plug, maar die zijn _erg_ duur. Die dingen zijn wel erg precies, echt hard nodig voor programma's die midi troep aansturen. Maar om gewoon je mp3's via af te spelen is het nergens voor nodig. Laat staan dat er op het overgrote deel van de apparatuur geen AES/EBU aansluitingen zitten.
Oud 09-08-2003, 08:04
Enlightenment
Enlightenment is offline
Neem een moederbord met onboard SP-DIF optische uitgang. Daar hoef je geen geluidskaart van €120 voor te kopen, dan liever een nieuw mobo van €70 waar zo'n SP-DIF opzit.

Over versterkers kan ik weinig nuttigs zeggen, not my cup of tea.
Oud 09-08-2003, 13:38
aap777
aap777 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-08-2003 @ 09:04:
Neem een moederbord met onboard SP-DIF optische uitgang. Daar hoef je geen geluidskaart van €120 voor te kopen, dan liever een nieuw mobo van €70 waar zo'n SP-DIF opzit.

Over versterkers kan ik weinig nuttigs zeggen, not my cup of tea.
Hmm vertel daar eens wat meer over, is dat ook zeg maar een digitale uitgang?

En hoe sluit ik dat dan op een versterker aan?
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 13:46
Enlightenment
Enlightenment is offline
Sommige mobo's (zoals Asus A7N8X) hebben SP-DIF optische (digitale) uitgang onboard. Is heel goedkoop, maar levert wel de beste kwaliteit, iig beter dan alle analoge "rommel" die je kan vinden.

Naar mijn filosofie dient de digitaal-analoog conversie pas op het allerlaatste moment te gebeuren, het liefst pas in de boxen zelf, maar als de versterker het doet heb je al aardig goede kwaliteit.

Moet je wel een versterker hebben die een SP-DIF ingang heeft.
Oud 09-08-2003, 22:31
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-08-2003 @ 14:46:
Naar mijn filosofie dient de digitaal-analoog conversie pas op het allerlaatste moment te gebeuren, het liefst pas in de boxen zelf, maar als de versterker het doet heb je al aardig goede kwaliteit.
Jij bent typisch een klant voor Meridian. Kijk maar op hun site.. http://www.meridian.co.uk (uit het hoofd).

Ik weet hoe kritisch de digitaal/analoog conversie is, iets wat je niet moet doen in een computer. Ook is het natuurlijk veel makkelijker als het in een apart doosje zit (of in je home theatre ding), dan kan je hetzelfde kwalitatief hoogstaande onderdeel gebruiken met veel apparaten waarvan bijvoorbeeld het loopwerk goed is, maar de analoge uitgang erg rot.

Alhoewel een Gravis Ultrasound ook wel redelijk werkte.. Vooral vroeger.
Oud 10-08-2003, 01:03
Verwijderd
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 09-08-2003 @ 23:31:
Jij bent typisch een klant voor Meridian. Kijk maar op hun site.. http://www.meridian.co.uk (uit het hoofd).
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 08:23
Enlightenment
Enlightenment is offline
?
Oud 10-08-2003, 08:47
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Nouja, het is toch leuk om te weten dat dat soort dingen gemaakt worden.. met zo'n filosofie?
Oud 10-08-2003, 17:34
Verwijderd
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 10-08-2003 @ 09:47:
Nouja, het is toch leuk om te weten dat dat soort dingen gemaakt worden.. met zo'n filosofie?
Praktisch ieder mid-end en beter heeft een filosofie, die nauwelijks onder doen voor elkaar.

En als je ?1300 (voor het instappertje van Meridian) voor een versterker uit gaat geven, moeten daar ook nog een paar adequate luidsprekers bij. En eigenlijk ook nog een CD-speler. Best leuk hoor, als jij 't gaat betalen.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 19:31
Enlightenment
Enlightenment is offline
Volgens mij bedoelde hij dat Meridian (vrijwel) dezelfde filosofie heeft als mij, en wilde hij mij daarop wijzen/informeren. Daar is toch niets op tegen?

Best mooie dingen hebben ze ook, alhoewel het teveel merk en te weinig prijs/prestatie is voor mijn doen.

Maargoed ik heb al een hele mooie hifi installatie.

Alleen voor m'n computer zoek ik nog wel iets leuks 5.1 voor surround spellen ofzo, heb nu (goede) 2.1 set.
Oud 11-08-2003, 11:39
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 10-08-2003 @ 20:31:
Volgens mij bedoelde hij dat Meridian (vrijwel) dezelfde filosofie heeft als mij, en wilde hij mij daarop wijzen/informeren. Daar is toch niets op tegen?
Nee hoor. Alleen heeft 't mijns inziens wel weer een erg hoog audiofiel getrut-gehalte.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 12:03
]{ing
]{ing is offline
lees dit topic anders door

http://gathering.tweakers.net/forum/...essages/753714
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 02:19
aap777
aap777 is offline
Na wat speurwerk heb ik ontdekt dat dit wel een geil dingetje is:

http://www.m-audio.com/products/m-au...iophileusb.php

Nu wil ik een goeie stereo versterker gaan kopen die ik digitaal kan aansluiten op die Audiophile USB.

Wat is een goeie stereo versterker die ik digitaal hierop kan aansluiten?
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 11:46
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
webjunk schreef op 19-08-2003 @ 03:19:
Wat is een goeie stereo versterker die ik digitaal hierop kan aansluiten?
Pfoe! Een stereo versterker met een digitale ingang? 't is een tijd geleden dat ik zo'n ding gezien heb.. Of je moet met een losse voorversterker gaan werken..

Maar met dit dingetje heb je de digitaal naar analoog conversie in dat kastje zitten. Als het goed is, is de kwaliteit stukken beter dan die van de ingebouwde geluidskaart.
Dit dingetje zou je dan direct op je stereo versterker kunnen aansluiten door middel van de analoge aansluitingen..
Reageren

Regels voor berichten