Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-03-2004, 14:01
somszithetmee
somszithetmee is offline
ik speel al een jaartje of 10 piano, en sinds ik een nieuwe leraar heb (5 maanden) is het duidelijk geworden dat ik een absoluut gehoor heb.
Nu weet ik inmiddels wel wat dit betekent, maar aangezien ik niemand anders ken die dit ook heeft, weet ik nog niet wat het op kan leveren etc.
Ik weet dat de kans niet groot is, maar als iemand hier iets over te melden heeft zou ik het graag lezen.
Iemand met hetzelfde zou uiteraard helemaal geweldig zijn.
Voor de geinteresseerden: een absoluut gehoor betekent dat je toonhoogten bij het horen ervan kan benoemen en onderscheiden.
Dit heeft als gevolg dat je heel snel nieuwe nummers of nummers van cd's kan spelen, zonder perse de partituur nodig te hebben.
Oud 11-03-2004, 14:10
Verwijderd
Er is heel lang geleden ook een topic hierover geweest (wat ik niet meer terug kan vinden helaas), en toen waren er best wel wat mensen die er wat vanaf wisten
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 14:16
Rieno
Rieno is offline
Ik heb het ook een beetje...afgezien van dat ik de namen van die noten niet weet, kan ik ze wel feilloos vinden op mn bas. En het wordt er idd een stuk makkelijker van om nummers na te spelen.

Het is alleen nog niet zo dat ik complete solo's e.d. na kan spelen op gehoor...maar vandaar dat ik ook zei dat ik het een beetje heb.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 14:17
Blenderhead
Blenderhead is offline
ik hoor absoluut niets meer
Oud 11-03-2004, 14:21
somszithetmee
somszithetmee is offline
Citaat:
Reel Big Nothin schreef op 11-03-2004 @ 15:16:
Ik heb het ook een beetje...afgezien van dat ik de namen van die noten niet weet, kan ik ze wel feilloos vinden op mn bas. En het wordt er idd een stuk makkelijker van om nummers na te spelen.

Het is alleen nog niet zo dat ik complete solo's e.d. na kan spelen op gehoor...maar vandaar dat ik ook zei dat ik het een beetje heb.
Een beetje is toch een stuk meer dan ik verwachtte, en dat na 15 minutes of topic...
oja, haha, de namen v/d noten, je bedoelt dat je niet weet waar ze zitten waarschijnlijk, maar even voor de zekerheid:abcdefg
Oud 11-03-2004, 14:22
Dmnq
Dmnq is offline
Citaat:
somszithetmee schreef op 11-03-2004 @ 15:01:

Voor de geinteresseerden: een absoluut gehoor betekent dat je toonhoogten bij het horen ervan kan benoemen en onderscheiden.
Dit heeft als gevolg dat je heel snel nieuwe nummers of nummers van cd's kan spelen, zonder perse de partituur nodig te hebben.
Soms zit het mee..
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 14:23
Blenderhead
Blenderhead is offline
ik wil er absoluut niets meer over horen
Oud 11-03-2004, 14:24
Roxy
Roxy is offline
Citaat:
Pebbles schreef op 11-03-2004 @ 15:10:
Er is heel lang geleden ook een topic hierover geweest (wat ik niet meer terug kan vinden helaas), en toen waren er best wel wat mensen die er wat vanaf wisten
tralala lekker puh.

http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=643265
Oud 11-03-2004, 14:26
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
ik kan de toonhoogten niet bij naam benoemen, notenschrift is ook niet aan mij besteed.
maar weet ze wel feilloos te onderscheiden.
Oud 11-03-2004, 14:29
Verwijderd
Citaat:
Roxy schreef op 11-03-2004 @ 15:24:
tralala lekker puh.

http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=643265

waarom kan ik dat niet?
Met citaat reageren
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
birthmark schreef op 11-03-2004 @ 15:23:

jij bent echt zo flauw....
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
birthmark schreef op 11-03-2004 @ 15:23:
luistert u toch eens!
Verwijderd
Citaat:
cHa0s schreef op 11-03-2004 @ 15:26:
ik kan de toonhoogten niet bij naam benoemen, notenschrift is ook niet aan mij besteed.
maar weet ze wel feilloos te onderscheiden.
Wat bedoel je met onderscheiden?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 14:30
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
snees schreef op 11-03-2004 @ 15:29:
Wat bedoel je met onderscheiden?
dat ik wel weet welke toonhoogte 't is, maar niet noodzakelijk hoe die heet.
Oud 11-03-2004, 14:30
Blenderhead
Blenderhead is offline
niets is absoluut, alles is relatief
Oud 11-03-2004, 14:31
Verwijderd
Citaat:
ik speel al een jaartje of 10 piano, en sinds ik een nieuwe leraar heb (5 maanden) is het duidelijk geworden dat ik een absoluut gehoor heb.
Nu weet ik inmiddels wel wat dit betekent, maar aangezien ik niemand anders ken die dit ook heeft, weet ik nog niet wat het op kan leveren etc.
Ik weet dat de kans niet groot is, maar als iemand hier iets over te melden heeft zou ik het graag lezen.
Iemand met hetzelfde zou uiteraard helemaal geweldig zijn.
Kan je ook, als je een noot hoort, dezelfde noot ook meteen, zonder fouten te maken, op je piano vinden? Respect.

Gitaristen: Yngwie Malmsteen heeft bijvoorbeeld ook een absoluut gehoor.
Met citaat reageren
somszithetmee
somszithetmee is offline
Citaat:
Beftekkel schreef op 11-03-2004 @ 15:22:
Soms zit het mee..

maar soms....
Roxy
Roxy is offline
Citaat:
Pebbles schreef op 11-03-2004 @ 15:29:

waarom kan ik dat niet?
omdat ik de aller beste fb ben natuurlijk
Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
cHa0s schreef op 11-03-2004 @ 15:30:
hahahaha, lees het nog eens man

"ik weet wel hoeveel 1+1 is, maar ik weet niet hoe dat getal heet"
Oud 11-03-2004, 14:34
Verwijderd
ik heb het wel eens gehoord... ik denk dat het een kwestie van een goed gevoel is. zelf speel ik ook al ruim 7 jaar muziek van alles en nog wat.. maar echt de noten zo uit een liedje halen kan ik, jammer genoeg, niet
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 14:34
somszithetmee
somszithetmee is offline
[QUOTE]snees schreef op 11-03-2004 @ 15:31:
[B]Kan je ook, als je een noot hoort, dezelfde noot ook meteen, zonder fouten te maken, op je piano vinden? Respect.

dat is eigenlijk de beste omschrijving.
merci dus
Oud 11-03-2004, 14:35
Verwijderd
Citaat:
cHa0s schreef op 11-03-2004 @ 15:30:
Wat kan je doen met de wetenschap welke toonhoogte iets is, als je die noot niet gelijk kan spelen of benoemen? Ja, je kan hem zoeken op je fretboard, maar dat kan iedere aap leren
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
Roxy schreef op 11-03-2004 @ 15:31:
omdat ik de aller beste fb ben natuurlijk
dat zal het wel zijn ja

Mijn gehoor komt niet eens bij absoluut in de buurt..
Met citaat reageren
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
snees schreef op 11-03-2004 @ 15:35:
Wat kan je doen met de wetenschap welke toonhoogte iets is, als je die noot niet gelijk kan spelen of benoemen? Ja, je kan hem zoeken op je fretboard, maar dat kan iedere aap leren
dat je 'm meteen weet te spelen aep, bedoel ik.
'n absoluut gehoor valt sowieso ook te trainen hehe
Oud 11-03-2004, 14:37
Verwijderd
Citaat:
cHa0s schreef op 11-03-2004 @ 15:35:
dat je 'm meteen weet te spelen aep.
Even de notennaampjes op je bas leren, kan je meteen aan je theorie werken. (Of hoeven punkers niet te weten hoe je een G# dominant septiem akkoord speelt? )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2004, 14:37
konflict
konflict is offline
ik heb 't niet, heb wel een goed gehoor maar da's een kwestie van trainen (www.earplane.com en solfègelessen), daarmee kom je ook al een heel eind..
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 14:38
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
somszithetmee schreef op 11-03-2004 @ 15:21:
Een beetje is toch een stuk meer dan ik verwachtte, en dat na 15 minutes of topic...
oja, haha, de namen v/d noten, je bedoelt dat je niet weet waar ze zitten waarschijnlijk, maar even voor de zekerheid:abcdefg
Dat van die noten ABCDEFG weet ik ook wel (op mn bas is het trouwens EADG), maar als jij nu tegen mij zou zeggen:"speel eens een B" zou ik niet weten waar ie zit. Als je het me voor zou spelen, speel ik m zo na.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 14:40
somszithetmee
somszithetmee is offline
Citaat:
birthmark schreef op 11-03-2004 @ 15:30:
niets is absoluut, alles is relatief
haha, kind!
een term is een term, de gradaties bepalen de inhoud.
maar als je een liedje hoort, en je kan em spelen, dan voldoe je op zn minst aan de criteria die voor een absoluut gehoor van toepassing zijn.
o, sorry, ik bedoelde natuurlijk: 'absoluut' gehoor
Oud 11-03-2004, 14:41
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
snees schreef op 11-03-2004 @ 15:37:
Even de notennaampjes op je bas leren, kan je meteen aan je theorie werken. (Of hoeven punkers niet te weten hoe je een G# dominant septiem akkoord speelt? )
juh, ben ik sowieso ook mee bezig
en noem es 'n punk nummer met 'n G kruis dominant septiem akkoord dan?
of 'n C overmatige kwint?
Oud 11-03-2004, 14:42
Verwijderd
Citaat:
Reel Big Nothin schreef op 11-03-2004 @ 15:38:
Dat van die noten ABCDEFG weet ik ook wel (op mn bas is het trouwens EADG), maar als jij nu tegen mij zou zeggen:"speel eens een B" zou ik niet weten waar ie zit. Als je het me voor zou spelen, speel ik m zo na.
Als jij aan akkoorden denkt, denk je dan alleen aan een patroon op je fretboard? Vreemd, maar ja, ik heb ook een achtergrond op keyboard. Nou ja, de meeste gitaristen en bassisten denken meer aan frets dan aan noten.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 14:43
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Reel Big Nothin schreef op 11-03-2004 @ 15:38:
B = 2e fret vd A snaar. bedoel, dat soort basiskennis heb je toch wel?
Oud 11-03-2004, 14:43
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
snees schreef op 11-03-2004 @ 15:42:
Als jij aan akkoorden denkt, denk je dan alleen aan een patroon op je fretboard? Vreemd, maar ja, ik heb ook een achtergrond op keyboard. Nou ja, de meeste gitaristen en bassisten denken meer aan frets dan aan noten.
hehe, same.
vroegah orgel les gehad. ghehe. met dubbel klavier en bas pedalen.
nu bas.
Oud 11-03-2004, 14:44
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
cHa0s schreef op 11-03-2004 @ 15:43:
neuh....
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 14:45
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Reel Big Nothin schreef op 11-03-2004 @ 15:44:
neuh....
hehe, ''n beetje hersenloos jammen kan iedereen wel...
toch wel 'n slechte zaak hehe.
Oud 11-03-2004, 14:46
Verwijderd
Citaat:
cHa0s schreef op 11-03-2004 @ 15:43:
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe snel je dat toe kan passen. Bijna iedereen kan dat wel nameten (A+ 2 halve afstanden), maar er zijn maar weinig 'rock'gitaristen die blind hun hals kennen, en al helemaal niet de bovenste snaren boven de vijfde fret. Klassieke gitaristen zijn natuurlijk juist sneller in notennamen. Kortom; je hebt allerlei gradaties in die kennis.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 14:47
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
snees schreef op 11-03-2004 @ 15:46:
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe snel je dat toe kan passen. Bijna iedereen kan dat wel nameten (A+ 2 halve afstanden), maar er zijn maar weinig 'rock'gitaristen die blind hun hals kennen, en al helemaal niet de bovenste snaren boven de vijfde fret. Klassieke gitaristen zijn natuurlijk juist sneller in notennamen. Kortom; je hebt allerlei gradaties in die kennis.
mja, ik weet ook lang niet alles nog, maar ik probeer die kennis (ook boven de 5e fret van willekeurige snaren) er wel in te stampen omdat 't altijd van pas kan komen.
Oud 11-03-2004, 14:57
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
cHa0s schreef op 11-03-2004 @ 15:45:
hehe, ''n beetje hersenloos jammen kan iedereen wel...
toch wel 'n slechte zaak hehe.
Nou, als je mij een noot voorspeelt, speel ik m direkt na, zonder te zoeken......vandaar dat ik het nut niet zie in het kennen van de namen. Als iemand tegen mij zegt dat ADGE mooi is om te spelen, heb ik er geen zak aan omdat ik dan nog steeds niet weet hoe snel, wat voor maat....dat soort dingen.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 14:58
MikeyMo
MikeyMo is offline
Citaat:
snees schreef op 11-03-2004 @ 15:31:
Kan je ook, als je een noot hoort, dezelfde noot ook meteen, zonder fouten te maken, op je piano vinden? Respect.
Dat heeft, denk ik, meer te maken met of je die piano goed aanvoelt, dus zegmaar weet waar alle noten zitten..
Oud 11-03-2004, 15:01
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Reel Big Nothin schreef op 11-03-2004 @ 15:57:
Nou, als je mij een noot voorspeelt, speel ik m direkt na, zonder te zoeken......vandaar dat ik het nut niet zie in het kennen van de namen. Als iemand tegen mij zegt dat ADGE mooi is om te spelen, heb ik er geen zak aan omdat ik dan nog steeds niet weet hoe snel, wat voor maat....dat soort dingen.
het nut niet?
gewoonweg zeggen; speel B E A D is 'n stuk effectiever dan het steeds te moeten voorspelen
Oud 11-03-2004, 15:01
somszithetmee
somszithetmee is offline
Citaat:
MikeyMo schreef op 11-03-2004 @ 15:58:
Dat heeft, denk ik, meer te maken met of je die piano goed aanvoelt, dus zegmaar weet waar alle noten zitten..
nee, uiteraard niet, hooguit kan je zeggen in welk octaaf de noot zit, maar absoluut niet welke noot het is, als je geen absoluut gehoor hebt
Ik snap jou hersenspinsel overigens wel hoor.
er klopt alleen geen bal van
Oud 11-03-2004, 15:02
Verwijderd
Citaat:
MikeyMo schreef op 11-03-2004 @ 15:58:
Je moet ook de noot kunnen benoemen, dus dan maakt het niet uit welk instrument je bespeelt. De centrale C is hetzelfde op de piano als op de saxofoon.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 15:03
uptomyneck
uptomyneck is offline
Citaat:
konflict schreef op 11-03-2004 @ 15:37:
ik heb 't niet, heb wel een goed gehoor maar da's een kwestie van trainen (www.earplane.com en solfègelessen), daarmee kom je ook al een heel eind..
absoluut gehoor kun je zeker weten trainen idd..
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 15:04
FaceTheTruth
FaceTheTruth is offline
ow ik kan ook vrij snel cd nummers meespelen op gitaar...
heb ik dat dan ook?
Oud 11-03-2004, 15:07
MikeyMo
MikeyMo is offline
Mischien grappig om ook even te vermelden, maar ik merk wel eens dat ik, als ik een nummer hoor waar veel drum in komt, ik feilloos mee kan drummen (in de lucht dan), zonder dat ik vaak achter een drumstel zit..(totaal iets van 10 keer in mijn leven)..das best vreemd, want dan merk je ineens dat je aan het meedrummen bent..
Oud 11-03-2004, 15:29
Verwijderd
Citaat:
FaceTheTruth schreef op 11-03-2004 @ 16:04:
heb ik dat dan ook?
Nee, waarschijnlijk niet.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 15:29
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
cHa0s schreef op 11-03-2004 @ 16:01:
het nut niet?
gewoonweg zeggen; speel B E A D is 'n stuk effectiever dan het steeds te moeten voorspelen
Maar voordat ik het kan spelen, zullen ze het toch al voor moeten spelen. Anders weet ik niet eens wannéér ik de noten moet spelen....en als ze m dan toch 1x voorspelen, ben ik ook gelijk klaar.
(geloof me, deze discussie heb ik al iets te vaak gehad met de gitaristen in de band....uiteindelijk waren ze het met me eens)
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 15:32
Unique Clone
Unique Clone is offline
ik heb ook een absoluut gehoor
Oud 11-03-2004, 15:38
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
muddy schreef op 11-03-2004 @ 16:32:
ik heb ook een absoluut gehoor
Gezien je sig. zal ik dit maar niet te serieus nemen
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 15:41
Unique Clone
Unique Clone is offline
Citaat:
Reel Big Nothin schreef op 11-03-2004 @ 16:38:
Gezien je sig. zal ik dit maar niet te serieus nemen
nou ik kan horen aan de toon van een scheet of diegenes broek vol zit of niet, doe dat maar eens na.
Oud 11-03-2004, 15:41
Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
FaceTheTruth schreef op 11-03-2004 @ 16:04:
heb ik dat dan ook?

nou niet om het een of ander hoor...
maar wat denk je zelf?
Reageren

Regels voor berichten