Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-04-2004, 13:46
Melissa83
Melissa83 is offline
ik heb om 4 uur rijles..ik zit al vanaf vanmorgen te stressen.
Nog 5 uur..nog 4 uur..HELP

zo dus.
Afgelopen keren ging het zo ongelofelijk klote, dat ik de hoop een beetje verloren heb.
Ik probeer altijd weer met goede moed te gaan..maar als ik hem dan bijvoorbeeld bij het starten al meteen af laat slaan, is alle moed weg, en gaat alles mis
ik kan wel janken als ik weer moet..iemand hier ervaring mee?

mn rijinstructeur wordt ook niet bepaald vrolijk van mijn gepruts waardoor de sfeer helemaaaaaaal naar het nulpunt zakt

ik wil niet
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-04-2004, 13:51
Verwijderd
Je gaat er nu al van uit dat het weer mis gaat. Je kan ook een andere houding aannemen, bijv: ik zie wel hoe het loopt, als het nu lukt is dat mooi meegenomen en anders volgende keer beter.

Het is wat jij er van maakt. En dus ook hoeveel spanning je er bij voelt.

Ga er gewoon heen zonder verwachting. Dat leidt alleen maar tot teleurstelling. Waarom zou je jezelf zo kwellen?

Wel succes trouwens.

Laatst gewijzigd op 20-04-2004 om 14:47.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 14:09
Quiana
Quiana is offline
Je neemt me de woorden uit den mond, bugge.

Verder: dit hoort eigenlijk in de lucht-je-hart-topic, maar goed. Na overleg laat ik 'm toch maar open.

Laatst gewijzigd op 20-04-2004 om 14:39.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 14:48
Verwijderd
Offtopic: mooi, dan kan ik nog even die enorme taalfout van mij eruit halen

Maar uhm topicstarter moet over 10 min beginnen dus heeft ze hier nog iets aan?
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 14:52
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
bugge schreef op 20-04-2004 @ 15:48 :
Offtopic: mooi, dan kan ik nog even die enorme taalfout van mij eruit halen

Maar uhm topicstarter moet over 10 min beginnen dus heeft ze hier nog iets aan?

Er zullen ongetwijfeld nog meer mensen zijn die met hetzelfde
probleem zitten, en ik denk dat de TS vast nog wel vaker een
rijles zal hebben.
Oud 20-04-2004, 15:59
Verwijderd
Citaat:
Melissa83 schreef op 20-04-2004 @ 14:46 :
Mn rijinstructeur wordt ook niet bepaald vrolijk van mijn gepruts waardoor de sfeer helemaaaaaaal naar het nulpunt zakt

ik wil niet
Ik denk dat je rij-instructeur vooral gefrustreerd raakt omdat jij het na de eerste keer afslaan al opgeeft. Als je je eigen houding tegenover het rijden veranderd, wordt het ook anders.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 16:13
Luna
Luna is offline
Probeer er vantevoren niet mee bezig te zijn en ga iets doen wat je afleidt, dan kun je je er niet teveel druk om maken.
Ik herken het een klein beetje, zie er ook steeds tegenop maar als ik eenmaal in de auto zit vind ik het weer heel erg leuk. Probeer het van de positieve kant te bekijken, je zit nou eenmaal op les om te leren en fouten maken hoort daar gewoon bij.
Als je zelfverzekerd ben gaat het veel beter. Misschien moet je een andere instructeur nemen die jou geruststelt.
Bij mij ging het in het begin ook heel goed en nu wat minder, ik probeer em er ook niet door uit het veld te laten slaan!
iig succes!
Oud 20-04-2004, 17:32
Melissa83
Melissa83 is offline
Pff nou ik ben weer thuis

bedankt voor alle reacties, echt fijn!

Het ging op zich niet geweldig .. wel iets beter naar mijn gevoel

Mijn instructeur vond het ook al beter gaan dan de vorige lessen en nu heb ik er wel een iets positiever gevoel over..

Ik zal nog niet met vreugde er heen gaan, maar goed
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 20:56
Verwijderd
ik ben nou ook bezig met rijlessen. heb 4 uur in de week, vandaag les 9&10 gehad, ik baal ook vaak dat ik uitstap en denk: wat heb je je weer aangesteld. Maar het is ook moeilijk en je moet je gewoon concentreren en met veel vertrouwen in die auto stappen. het komt echt wel goed.
Ik heb wel een rlxe leraar, is er pas sinds 1 april, gast van 25, echt super gezellig over alles ouwehoeren. Vandaag bijna tegen een auto aangereden omdatt ik uit wilde wijken voor een ander, nou ik zeg dan gewoon; "oh dat was niet zo best" en hij zegt inderdaad, volgende keer beter. En zolang je niet te lange erover nadenkt komt alles goed. zelfde met mensen die achter je staan bij het stoplicht en niet door kunnen rijden omdat jij de auto af laat slaan. Nou je moet toch wel heel goed zijn als je dat niet doet aan het begin, zij hebben ook een rijbewijs moeten halen en ga er maar van uit dat zij ook de auto hebben laten afslaan en dat er 13 auto moesten wachten tot het weer 10 seconden groen werd.

dus ik zeg hophop gaserop (maar wel met koppeling tussendoor
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 21:12
M@rco
M@rco is offline
Vooral niet de moed opgeven

Bij iedereen gaat het wel eens kut in het begin. Echt, hoe vaker je het doet, des te beter het gaat. Ik heb al een keer examen gedaan en vlak voor het examen sloeg de motor nog bijna af

Je moet er gewoon niet zo tegenop zien. Ook bij mensen die al 30 jaar hun rijbewijs hebben gaat er wel eens iets mis, hoor. En daarbij, als jij in die auto zit met het idee van "ik wil niet!!!" dan moet je het denk ik sowieso niet doen. Als je iets tegen je zin in doet dan gaat het vaker niet dan wel goed.

Gewoon jezelf een beetje ontspannen. Als er iets mis gaat dan geeft dat echt niet, daarvoor zit er tenslotte een instructeur naast. Je zit daar om het te leren en dan gaat nou eenmaal niet zonder fouten te maken
Oud 20-04-2004, 22:28
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik vond mijn rijlessen altijd wel heel gezellig (erg leuke instructeur), maar kon inderdaad ook al met een rotgevoel thuis zitten wachten tot de lesauto de oprit op reed. Het duurde relatief lang voor het koppelen bij mij goed ging. En natuurlijk moest ik het wel altijd oefenen, en ik leste altijd in de spits... Combineer dat, en je kunt je voorstellen dat ik vaak balend voor een stoplicht heb gestaan. Het huilen stond me dan ook nader dan het lachen. Maar van de andere kant: je doet het om te leren, en er komt een moment dat dat koppelen goed gaat, en je je er niet meer druk om hoeft te maken. Als mensen zich aan je irriteren omdat ze haast hebben, hadden ze maar eerder van huis moeten gaan; jij hebt net zoveel recht om op die weg te rijden als zij.
Ik had datzelfde gevoel ook weer toen ik voor de eerste paar keer in de auto van mijn vriend heb gereden. Alles was daarin zo ontzettend anders, dat de auto ook makkelijk 2 keer achter elkaar bij een stoplicht afsloeg. Ik was toen een keer ook bijna in staat om de auto uit te stappen en naar huis te gaan lopen, maar gelukkig blijft mijn vriend op zo'n moment kalm en haalt me over het nog eens te proberen. Intussen heb ik een paar keer langere ritten met zijn auto gereden, zonder dat de auto af is geslagen.
Niet dat je heel veel hebt aan mijn verhaal, maar ik wilde (kort gezegd) even laten weten dat het echt wel goedkomt, zelfs al voelt het nu misschien niet zo.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 22:45
Balance
Balance is offline
Ik heb de eerste 9 lessen alleen maar geoefend met het laten opkomen van de koppeling en zonder af te slaan weg te rijden. Sommige mensen doen het automatisch goed en anderen (zoals ik) niet. Af en toe wilde ik het echt opgeven. Ik kon het toch niet en zou het ook niet leren. Met die instelling ging het alleen maar slechter, want dan lukt het idd niet. Uiteindelijk toch verder gegaan en zie mij nu, 24 lessen later: ik moet volgende week afrijden! Toen ik eenmaal die koppeling onder de knie had ging het rijden ineens veel beter. Dingen die voorheen slechter gingen, lukten nu wel. Deels doordat je het voertuig beter beheerst, maar ook deels door je instelling. Geef het dus niet op, want het lukt echt wel. En die instructeur moet niet zeuren, die krijgt er goed voor betaald, dus lekker laten zitten. Het kost misschien wat meer lessen, maar het lukt echt wel! En reken maar dat je dan trots bent op jezelf!
Oud 20-04-2004, 23:49
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Ik heb nu lessen en heb zo'n 12 a 13 lessen achter de rug. Laatste les sloeg mijn motor toch weer eens af. Ik merk wel dat er veel tussen de oren zit waardoor het fout kan gaan. Ikzelf ben bijvoorbeeld gewend bij mijn vriendin in de auto te zitten en zij reageert weleens een seconde of 2 te traag als het stoplicht op groen springt en dan beginnen ze achter meteen te tuteren en daar raak ik als bijrijder al gestressed van.

Dus vanzelfsprekend als bij mij het stoplicht op groen springt wil ik veel te snel optrekken. Ik zit nog steeds af en toe enorm aan te kutten bij het optrekken. Gelukkig is mijn rijinstructrice erg relaxed. Als je merkt dat je instructeur zich aan je ergert zit je volgens mij al sowieso bij de verkeerde rijschool, want van zoiets kan je hardstikke onzeker worden.

Ook handig is om niet (teveel) na te denken over gemaakte fouten wanneer je nog aan het rijden bent, want dan zit je met je gedachten bij de fout en niet bij wat er om je heen gebeurd. Daarnaast is het ook niet het einde van de wereld als je motor ofzo afslaat, want die "L" staat er niet voor niets..
Oud 22-04-2004, 22:47
Verwijderd
Citaat:
Sponstanietje schreef op 21-04-2004 @ 00:49 :
1. Als je merkt dat je instructeur zich aan je ergert zit je volgens mij al sowieso bij de verkeerde rijschool, want van zoiets kan je hardstikke onzeker worden.

2. Ook handig is om niet (teveel) na te denken over gemaakte fouten wanneer je nog aan het rijden bent, want dan zit je met je gedachten bij de fout en niet bij wat er om je heen gebeurd. Daarnaast is het ook niet het einde van de wereld als je motor ofzo afslaat, want die "L" staat er niet voor niets..
1. Na 34 lessen mag de beste man zich ergeren aan mijn rijgedrag.
2. Daar heb je gelijk in.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 22:51
Nona
Nona is offline
Citaat:
Jadie schreef op 22-04-2004 @ 23:47 :
1. Na 34 lessen mag de beste man zich ergeren aan mijn rijgedrag.
De beste man verdient daar anders alleen maar aan. Bovendien: veel mensen hebben wel een stuk meer lessen nodig. Zoals ik...
Oud 22-04-2004, 23:01
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 22-04-2004 @ 23:51 :
De beste man verdient daar anders alleen maar aan. Bovendien: veel mensen hebben wel een stuk meer lessen nodig. Zoals ik...
Ik wilde een voorstel doen: bij elke 100 rijlessen er een gratis krijgen. Ik heb de auto goed onder controle maar mijn handelingssnelheid en verkeersinzicht is in sommige situaties echt niet goed genoeg.
Maar volgende week woensdag ga ik theorie doen en dan is het wachten op het examen. Ik heb nu al angstzweet voor het praktijkexamen.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 13:09
miss Elise
miss Elise is offline
begrijp wel dat je zenuwachtig bent voor je rijles. ik heb dr soms ook last van. maar dan probeer ik er van te genieten en dan ga t altijd n stuk beter.
trouwens, waarom zou iedereen kunnen leren auto rijden, en jij niet?

maak je niet te veel zorgen, dan valt t wel meej, en na 100 lessen wordt je vast wel n xtra rijles aangeboden
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten