Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2004, 18:35
Double J
Double J is offline
We meoten een verslag maken voor Godsdienst i.v.m. ethiek en moraal en nu zou ik jullie meningen willen hebben over zelfmoord, vind jij dat iemand het recht heeft om dit te doen en of het egoistisch is of niet??
Alvast bedankt voor jullie reacties
Jacqueline en Jitske
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-05-2004, 19:09
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Het recht op zelfbeschikking gaat bij mij boven alles, een individu heeft het recht zijn eigen leven te nemen.
Het is juist egoìstisch van de mensen die het egoïstisch vinden, ze denken alleen maar aan hun eigen pijn als iemand overlijdt, niet aan het mogelijke leed dat de ander misschien bespaard blijft.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 19:15
memory
memory is offline
De socioloog Emile Durkheim heeft hier een hele studie aan gewijd waaruit blijkt dat er twee soorten zelfmoord zijn, namelijk egoïstische en altruistische. Hij beschouwt echter egoïstische zelfmoord niet als de "schuld" van die persoon zelf, maar van het feit dat die persoon te weinig houvast heeft in de samenleving waarin hij leeft. Altruistische zelfmoord is dan weer het gevolg van te sterke groepsbindingen. Het voorbeeld bij uitstek daarvan is 9/11. Die terroristen pleegden zelfmoord, niet voor zichzelf, maar voor hun geloof en hun gemeenschap.
Oud 18-05-2004, 20:15
Levitating Nun
Citaat:
memory schreef op 18-05-2004 @ 20:15 :
De socioloog Emile Durkheim heeft hier een hele studie aan gewijd waaruit blijkt dat er twee soorten zelfmoord zijn, namelijk egoïstische en altruistische. Hij beschouwt echter egoïstische zelfmoord niet als de "schuld" van die persoon zelf, maar van het feit dat die persoon te weinig houvast heeft in de samenleving waarin hij leeft. Altruistische zelfmoord is dan weer het gevolg van te sterke groepsbindingen. Het voorbeeld bij uitstek daarvan is 9/11. Die terroristen pleegden zelfmoord, niet voor zichzelf, maar voor hun geloof en hun gemeenschap.
Aanvulling op dat: ook nog Fatalistische zelfmoord (als er een te zwakke mate van 'regulering' bestaat) en Anomische zelfmoord (als er een te sterke mate van 'regulering' bestaat)
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 20:31
Double J
Double J is offline
Citaat:
MarKel schreef op 18-05-2004 @ 20:09 :
Het recht op zelfbeschikking gaat bij mij boven alles, een individu heeft het recht zijn eigen leven te nemen.
Het is juist egoìstisch van de mensen die het egoïstisch vinden, ze denken alleen maar aan hun eigen pijn als iemand overlijdt, niet aan het mogelijke leed dat de ander misschien bespaard blijft.
Hier ben ik het dus echt compleet mee eens!!! (jacqueline)!!! Ik denk dat als iemand zelfmoord pleegt dat hij dat niet zomaar doet en waarom zou je het niet doen, als jij dat echt wilt, alleen maar om anderen leed te besparen??!!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 20:31
Double J
Double J is offline
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 20:32
Double J
Double J is offline
Citaat:
wouw, want interessant!! Dat meen ik, ik denk dat we daar, gewoon voor de 'lol' nog wel eens meer informatie over gaan zoeken, mischien nog wel handig voor ons verslag!! Ik wist niet dat die studie ooit gedaan was!!!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 20:33
Gaea
Gaea is offline
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 20:48
Verwijderd
Citaat:
heel goed gefomuleerd. ik vind wel dat zelfmoord verstandig moet gebeuren en niet voor een trein springen waar mensen bij zijn. die houden er erge trauma's aan over. ze kunnen beter pillen innemen of zichzelf verdrinken.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 20:55
Double J
Double J is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 18-05-2004 @ 21:48 :
heel goed gefomuleerd. ik vind wel dat zelfmoord verstandig moet gebeuren en niet voor een trein springen waar mensen bij zijn. die houden er erge trauma's aan over. ze kunnen beter pillen innemen of zichzelf verdrinken.
Voor de trein springen vind ik inderdaad een nogal klote manier gezien Jacqueline's vader machinist is en dit al meerdere keren heeft meegemaakt. daar word je niet echt vrolijker van (stukjes rapen over een traject van een paar kilometer is ook vaak niet de favoriete bezigheid van de politie) Het geeft zo'n rotzooi. Als je het doet, doe het dan zo dat niemand (of zo min mogelijk mensen) er last van heeft/hebben!!!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 21:01
Double J
Double J is offline
Je kan natuurlijk niet alleen zeggen dat het recht tot zelfbeschikking overheerst, natuurlijk doe je er heel erg veel mensen verdriet mee, mensen die veel om je geven (ookal heb je het zelf misschien niet door). Dat zou een reden kunnen zijn dat je het niet doet, of alleen een poging doet. met een poging roep je eigenlijk om aandacht en zo kom je er misschien toch achter dat er genoeg mensen om je geven en dan krijg je mischien ook passende hulp waardoor je later afziet van je 'zelfmoord',
voor iemand die echt wanhopig is en/of in een parket zitten waar ze echt niet meer uitkomen vind ik dat ze het zelf moeten weten.
Het is dan wel niet leuk voor de nabestaanden, het is en blijft de eigen keuze van de persoon die het doet!! Het verdriet dat je andere aan doet (als de persoon zich al realiseerd dat hij dat doet) weegt niet altijd op tegen je eigen verdriet en wil om te sterven, en wij vinden dat meer mensen dat moeten begrijpen en respecteren!!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 21:15
Levitating Nun
Citaat:
anniemoppie schreef op 18-05-2004 @ 21:48 :
Exact.
Echter, ik ben er wél voor mensen zoveel mogelijk te blijven ondersteunen, te begeleiden en natuurlijk ook afraden. Zelfmoord dient controleerbaar en beschaafd te blijven.
Eerst naar de zieleknijper, dan zien we wel verder.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 12:59
Double J
Double J is offline
Citaat:
MarKel schreef op 18-05-2004 @ 22:15 :
Exact.
Echter, ik ben er wél voor mensen zoveel mogelijk te blijven ondersteunen, te begeleiden en natuurlijk ook afraden. Zelfmoord dient controleerbaar en beschaafd te blijven.
Eerst naar de zieleknijper, dan zien we wel verder.
Het is natuurlijk inderdaad niet zo dat iedereen maar zomaar klakkeloos zelfmoord kan plegen en dat het niemand wat interesseerd!! Je moet voor je medemens klaar blijven staan en elkaar helpen. Als je weet dat iemand zelfmoord wil plegen moet je zker proberen deze persoon te helpen en tegen te houden want soms is er toch nog wel een oplossing voor zijn haar probleem terwijl hij zelf misschien geen uitweg meer ziet!!
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 14:10
aniekedepiek
aniekedepiek is offline
ik vind dat als je zelfmoord wilt plegen dit met degenen die je achter laat moet bespreken, zij moeten kunnen begrijpen waarom je uit het leven stapt, anders zitten ze hun hele leven met vragen, en dat vind ik egoïstisch!!!
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 20:16
Verwijderd
Citaat:
aniekedepiek schreef op 27-05-2004 @ 15:10 :
ik vind dat als je zelfmoord wilt plegen dit met degenen die je achter laat moet bespreken, zij moeten kunnen begrijpen waarom je uit het leven stapt, anders zitten ze hun hele leven met vragen, en dat vind ik egoïstisch!!!
ik denk dat die je zowieso proberen om te praten of naar een gekkenhuis sturen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten