Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-06-2004, 20:21
Verwijderd
Morgen sk pw en ik heb geen idee hoe je die stomme dingen doet.

Dus.. je hebt een stof die uit C-tjes en H-tjes bestaat. Dan kan je daar vrij grappige tekeningetjes mee maken. Zoals:
H
H H H HH-C-H H
| | | | | |
H-C-C-C-C-C-C-H
| | | | | |
H H HH-C-H H H

maar dan moet je m benoemen met behulp van 2,3 etc en di, tri, en tetra.. Maar.. dat snap ik niet zo

Kan iemand mij helpen?

xxx Lilith

edit: of mijn hele tekeningetje is even verneukt..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-06-2004, 21:27
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Zo blijf je dus weer zitten he, piennetje van me.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2004, 21:27
Verwijderd
Simpel, met de getallen (1,2,3, enz) geef je de plaats aan, met de woorden (di, tri, tetra, enz) geef je het aantal van dezelfde groep aan.

de structuurformule die jij hebt getekend is er een met een langste koolstofketen van 6 koolstofatomen.
Het is dus hexaan. Deze naam komt achteraan.

Maar op de 3e koolstofatoom zitten 2 methyl groepen.

Dan krijg je: 3,3-dimethylhexaan.

Je zou ook kunnen zeggen dat de methaan-groepen op de 4e koolstofatoom zitten, maar zoals je waarschijnlijk wel weet, moet je gaan voor het kleinste getal.

Laatst gewijzigd op 02-06-2004 om 18:54.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2004, 21:30
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Code:
    C
    |
C-C-C-C=C
      |
      C
Dit is bijv. 2,3-dimethyl-1-penteen
Met citaat reageren
Oud 01-06-2004, 22:22
Jels
Jels is offline
Nou, het is eigenlijk niet zo moeilijk, je moet gewoon het principe doorhebben (zoals met zoveel dingen)

Kijk:

OH H CH3 H OH
O=C - C - C - C - C - H
H OH H H H

Als stam, zeg maar basisnaam, gebruik je de langste keten van koolstofatomen aan elkaar (knikjes toegestaan). In dit geval dus 5 C-atomen, dus pentaan. Er zitten additieven aan, andere groepen, namelijk een carboxylgroep (COOH), twee hydroxylgroepen (OH) en een methyl-groep (CH3). Dan kijk je vervolgens in tabel 103C van je BINAS, welke prioriteit deze groepen hebben. Degene bovenaan het lijstje is het belangrijkst. De volgorde is dus hier (van bel. naar onbel.) Carboxyl, hydroxyl, methyl. Omdat Carboxyl het belangrijkst is, wordt dit de stamuitgang, het woordje achter de stam, in dit geval dus petaanzuur. Je mag maar 1 stamuitgang hebben, dus de andere groepen moeten ervoor. hydroxyl is belangrijker dan methyl. Je hebt twee hydroxylgroepen (OH), dus je hebt di-hydroxy. Di, tri, tetra, etc, gebruik je voor het aantal groepen wat je hebt van een soort. Dus, di-hydroxipentaanzuur. Je weet alleen nu nog niet waar deze groepen zitten, aan welk C-atoom. In je latere sk-carrière zal je merken dat dit heel belangrijk is. Je moet dus gaan tellen. Het C-atoom dat deel is van de Zuurgroep is altijd nummer 1. Je begint dus links met tellen. Aan C2 en C5 zit een OH. Dus je hebt 2,5-dihydroxypentaanzuur. Dan heb je als laatst nog over de methylgroep. Deze zit aan C-atoom 3. Je krijgt dus 3-methyl erbij. Dit voorvoegsel komt na de hydroxy, omdat hydroxy een hogere prioriteit heeft. Uiteindelijk is dit molecuul dus:

2,5-dihydroxy-3-methylpentaanzuur.
Oud 01-06-2004, 22:27
Jels
Jels is offline
.....OH.H..CH3.H..OH
O=C - C - C - C - C - H
..........OH.H...H...H

Waarom zet ie m zo kut neer... Grr... Ik heb dr eventjes puntjes bij gezet, dan is het duidelijker wel atoom bij welke C hoort.
Oud 02-06-2004, 07:37
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Jels schreef op 01-06-2004 @ 23:27 :
.....OH.H..CH3.H..OH
O=C - C - C - C - C - H
..........OH.H...H...H

Waarom zet ie m zo kut neer... Grr... Ik heb dr eventjes puntjes bij gezet, dan is het duidelijker wel atoom bij welke C hoort.
dit lijkt op een zuur:

--> 2,5 dihydroxy - 3- methylpentaanzuur

de hydroxy komt eerder in het alfabet voor en de zuurgroep heeft hoogste prioriteit en zit op koolstof nummer 1
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 13:46
Jels
Jels is offline
Citaat:
--> 2,5 dihydroxy - 3- methylpentaanzuur
Dat zei ik dus al ja. Lees: mijn uitleg.
Oud 02-06-2004, 18:54
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 02-06-2004 @ 18:50 :
Het zijn methylgroepen, dus de systematische naam van het voorbeeld van Lilith wordt 3,3-dimethylhexaan. Zie in dit verband ook tabel 103C van Binas.
woops
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 20:28
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
lafjuh schreef op 02-06-2004 @ 19:54 :
woops
Ik zag dat je het al had gecorrigeerd, dus heb ik mijn vorige reply inmiddels weer verwijderd.
Reageren

Regels voor berichten