Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2004, 21:55
Vicky_01
Vicky_01 is offline
wat als de zon een x in tweeen zou breken. zullen we dan het hele jaar zon hebben? hoe zal het gaan met de flora en fauna en natuurlijk de mens? Vraag je ook wel eens af wat er dan zou gebeuren laat je ideeen dan weten!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-10-2004, 22:18
DEChengst
DEChengst is offline
Wat als dit topic nooit geopend was.
Oud 02-10-2004, 22:18
squat
squat is offline
Onmogelijk.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 00:59
Jordi
Jordi is offline
Ik denk niet dat het mogelijk is, maar het lijkt me in ieder geval niet bijzonder gezond voor ons. Als het 24 uur per dag licht zou zijn, dan zouden deze twee zonnen zich aan precies de andere kant van de aarde moeten bevinden en ik vraag me toch af hoe ze dat dan gaan doen.
24 uur per dag licht lijkt me niet goed voor de flora en fauna, maar er zullen misschien nieuwe soorten evolueren die ertegen kunnen.

Een nog groter probleem lijkt me dat de baan die de aarde om de zon draait zou worden verstoord. Als de afgebroken helft van de zon zich naar ons toe beweegt, dan wordt het hier vrij heet en dan gaan we dood. En als dat deel zich van ons af beweegt, is er misschien niet genoeg zwaartekracht over om ons in een baan om een zon te houden en dan vliegen we gewoon de ruimte in, weg van deze halve zonnen en dan wordt het vrij koud en gaan we ook dood.
Oud 03-10-2004, 16:22
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Dan gaan we dood.
Oud 03-10-2004, 16:50
Upke
Upke is offline
Citaat:
Jordi schreef op 03-10-2004 @ 01:59 :
Ik denk niet dat het mogelijk is, maar het lijkt me in ieder geval niet bijzonder gezond voor ons. Als het 24 uur per dag licht zou zijn, dan zouden deze twee zonnen zich aan precies de andere kant van de aarde moeten bevinden en ik vraag me toch af hoe ze dat dan gaan doen.
24 uur per dag licht lijkt me niet goed voor de flora en fauna, maar er zullen misschien nieuwe soorten evolueren die ertegen kunnen.

Een nog groter probleem lijkt me dat de baan die de aarde om de zon draait zou worden verstoord. Als de afgebroken helft van de zon zich naar ons toe beweegt, dan wordt het hier vrij heet en dan gaan we dood. En als dat deel zich van ons af beweegt, is er misschien niet genoeg zwaartekracht over om ons in een baan om een zon te houden en dan vliegen we gewoon de ruimte in, weg van deze halve zonnen en dan wordt het vrij koud en gaan we ook dood.
Op het noordelijk halfrond is het toch af en toe meer dan 24 uur per dag licht? En daar is toch ook niks mis met de flora en fauna?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 17:31
acpon
acpon is offline
Onmogelijk,

ga een boek lezen over hoe de zon ontstaan is of zo....
Oud 03-10-2004, 18:13
T_ID
T_ID is offline
zwaar-te-kracht

waarom dat niet kan heb ik in de volgende thread al eens uitgelegd:
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=921499
Oud 03-10-2004, 19:08
Skilly
Skilly is offline
Als de zon in 2-en zal breken.Zijn we meteen dood. Omdat er dan teveel hitte is.

Trouwens hoe wil je de kern van de zon openbreken lijk mij onmogelijk de zonnen zouden elkaar dan ook afstoten. En als we he zouden overleven zien we 2 schaduwen.

Flora en fauna zal het niet overleven zal waarschijnlijk betekenen dat we geen seizoenen en 24 uur zonlicht zouden kunnen hebben
Oud 03-10-2004, 19:24
Jordi
Jordi is offline
Citaat:
Upke schreef op 03-10-2004 @ 17:50 :
Op het noordelijk halfrond is het toch af en toe meer dan 24 uur per dag licht? En daar is toch ook niks mis met de flora en fauna?
Ja, maar merk op dat daar 1. niet zoveel flora is (tenzij je ijs en sneeuw flora vindt) en 2. dat de dingen die je er vindt zich hieraan hebben aangepast. Ik denk dat het voor de meeste flora en fauna niet bijzonder goed zou zijn als we ineens geen nachten meer zouden hebben.
Oud 03-10-2004, 20:08
Daevrem
Daevrem is offline
Dan stopt de fusie in de zon. De zon is dan te klein. Te weinig zwaartekracht(druk) in de kern van de twee 'halve' zonnen.

We gaan dan allemaal dood door de kou.
Oud 03-10-2004, 20:22
Slobber
Slobber is offline
Citaat:
Jordi schreef op 03-10-2004 @ 20:24 :
Ja, maar merk op dat daar 1. niet zoveel flora is (tenzij je ijs en sneeuw flora vindt) en 2. dat de dingen die je er vindt zich hieraan hebben aangepast. Ik denk dat het voor de meeste flora en fauna niet bijzonder goed zou zijn als we ineens geen nachten meer zouden hebben.
Dat komt omdat het zo koud is en dat komt omdat de zon er nogal schuin op staat. Maar hier zou het nog best goed uitpakken. Behalve dan voor nachtdieren. Wij kunnen wel tegen 24 uur per dag licht.
Oud 04-10-2004, 12:42
De Veroorzaker
Citaat:
Skilly schreef op 03-10-2004 @ 20:08 :
Als de zon in 2-en zal breken.Zijn we meteen dood. Omdat er dan teveel hitte is.

Trouwens hoe wil je de kern van de zon openbreken lijk mij onmogelijk de zonnen zouden elkaar dan ook afstoten. En als we he zouden overleven zien we 2 schaduwen.

Flora en fauna zal het niet overleven zal waarschijnlijk betekenen dat we geen seizoenen en 24 uur zonlicht zouden kunnen hebben
Daar had ik nog niet aan gedacht.
Oud 05-10-2004, 11:59
Verwijderd
Tsja, belachelijk scenario. Strijdig met natuurwetten.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 15:18
Vice
Vice is offline
Aangezien dit onmogelijk is, lijkt het me ook moeilijk voor te stellen wat er dan precies zou gebeuren.
Oud 06-10-2004, 10:31
agressieve gans
agressieve gans is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-10-2004 @ 12:59 :
Tsja, belachelijk scenario. Strijdig met natuurwetten.

gehgehemwehwhehwehwhewhe ihihihi inurt ;x
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 18:49
Sentosa
Sentosa is offline
ik post nu ff oftopic om te melden dat ik het erg triest vind om te zien hoe ontzettend irritant anderen lopen te spammen en oftopic te posten
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 16:44
acpon
acpon is offline
de zon weegt: 1,991 × 10^30 kg
een halve dus ong. 1 x 10^30 kg

F = (6,673 * 10^11 * 1 x 10^30 * 1 x 10^30kg) / 1 meter ^ 2
= 6.673 * 10^71 N

dat is dan de kracht die je nodig hebt om twee stukken zon 1 meter van elkaar af te (blijven) houden, waar haal je die kracht vandaan?
Oud 07-10-2004, 17:01
metallicpatrick
metallicpatrick is offline
Citaat:
Op het noordelijk halfrond is het toch af en toe meer dan 24 uur per dag licht ? En daar is toch ook niks mis met de flora en fauna?
Oud 07-10-2004, 17:02
Jordi
Jordi is offline
Citaat:
acpon schreef op 07-10-2004 @ 17:44 :
de zon weegt: 1,991 × 10^30 kg
een halve dus ong. 1 x 10^30 kg

F = (6,673 * 10^11 * 1 x 10^30 * 1 x 10^30kg) / 1 meter ^ 2
= 6.673 * 10^71 N

dat is dan de kracht die je nodig hebt om twee stukken zon 1 meter van elkaar af te (blijven) houden, waar haal je die kracht vandaan?
Volgens jouw formule kost het ook 6,673 * 10^11 N om twee gewichtjes van 1 kilo 1 meter uit elkaar te houden.
Met andere woorden: Je formule klopt niet.

De gravitatieconstante is 6,673 * 10^-11 (let op de min), dus zou er uit jouw formule 6,673 * 10^49 N komen. Ik geef toe dat dit nogsteeds wel veel is, maar ik wilde het toch even gezegd hebben.

Maar je formule is ook niet echt relevant denk ik, want hij geeft alleen maar aan hoeveel kracht het kost om de twee helften één meter van elkaar af te houden. Het kost veeel minder kracht om ze bijvoorbeeld 2 meter uit elkaar te houden (namelijk 5 * 10^49 N minder ). En het kost nog minder kracht om ze bijvoorbeeld een miljoen kilometer uit elkaar te houden. Of eigenlijk is dat ook niet helemaal correct, want wat je uitrekent is de kracht die deze twee zonnen op elkaar uitoefenen. Als die kracht groter is dan 0, dan wil dat nog niet zeggen dat ze naar elkaar toe gaan bewegen (kijk maar naar de aarde en de zon).
Het gaat er denk ik vooral om hoe je ze zo ver uit elkaar krijgt (en niet hoe je ze uit elkaar houdt). En dat gaat inderdaad niet zo makkelijk lukken.
Oud 10-10-2004, 11:51
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Onmogelijk.

Zouden de zonnen niet bij elkaar terug komen, dan zou het hele zwaartekracht veld binnen ons zonnestelsel overhoop liggen en de aarde waarschijnlijk door een zon worden opgezogen.

Fini
Oud 10-10-2004, 18:57
acpon
acpon is offline
Citaat:
Jordi schreef op 07-10-2004 @ 18:02 :
Volgens jouw formule kost het ook 6,673 * 10^11 N om twee gewichtjes van 1 kilo 1 meter uit elkaar te houden.
Met andere woorden: Je formule klopt niet.

De gravitatieconstante is 6,673 * 10^-11 (let op de min), dus zou er uit jouw formule 6,673 * 10^49 N komen. Ik geef toe dat dit nogsteeds wel veel is, maar ik wilde het toch even gezegd hebben.

Maar je formule is ook niet echt relevant denk ik, want hij geeft alleen maar aan hoeveel kracht het kost om de twee helften één meter van elkaar af te houden. Het kost veeel minder kracht om ze bijvoorbeeld 2 meter uit elkaar te houden (namelijk 5 * 10^49 N minder ). En het kost nog minder kracht om ze bijvoorbeeld een miljoen kilometer uit elkaar te houden. Of eigenlijk is dat ook niet helemaal correct, want wat je uitrekent is de kracht die deze twee zonnen op elkaar uitoefenen. Als die kracht groter is dan 0, dan wil dat nog niet zeggen dat ze naar elkaar toe gaan bewegen (kijk maar naar de aarde en de zon).
Het gaat er denk ik vooral om hoe je ze zo ver uit elkaar krijgt (en niet hoe je ze uit elkaar houdt). En dat gaat inderdaad niet zo makkelijk lukken.
Nah jah, lang die formule niet gebruikt, ik ben mathfreak ook niet. Maar met de kracht van een grote komeet zou het kunnen
Oud 10-10-2004, 20:30
Daevrem
Daevrem is offline
Twee zonnen zijn wel mogelijk. De zonnen gaan dan enkel om elkaar heen draaien. Het zwartepunt komt dan ergens in het midden. Het wordt dan allemaal erg complex.

Maar dat wordt dan een kwestie van de zon verdubbelen. Halveren en de zon wordt te klein voor fusie en wordt een soort Jupiter. Je krijgt dan wel twee zonnen aan de hemel. En als er twee zonnen komen wordt het natuurlijk ook een stukje warmer en krijg je ook twee keer zo veel radiatie. De aarde wordt dan onbewoonbaar.

Er zijn genoeg binaire of tertiare zonnenstelsels(ooh wacht, het is zonnestelsel want er is maar een zon taalkundigen...)

En die formule over om de twee zonnen uit elkaar te houden is onzin. Die krachten moeten er gewoon zijn, ze hoeven niet opgeheft te worden.

Alle objecten in het universum oefenen een kracht groter dan 0 op elkaar.

De aantrekking tussen twee zonnen in een binair stelsel is wel relevant. De rede dat ze niet in elkaar vallen is dat ze ook nog een beweging hebben. Ze 'vallen' dus gewoon om elkaar heen. Net als alle objecten die om elkaar draaien. Net als de maan, net als satelliten. Die vallen allemaal gewoon naar de aarde. Maar omdat ze zo hard bewegen vallen ze om de aarde heen. Zoek maar naar Newtons kanon.

Laatst gewijzigd op 10-10-2004 om 20:39.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 15:14
acpon
acpon is offline
Dubbelsterren
Oud 12-10-2004, 18:00
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 10-10-2004 @ 21:30 :
Twee zonnen zijn wel mogelijk. De zonnen gaan dan enkel om elkaar heen draaien. Het zwartepunt komt dan ergens in het midden. Het wordt dan allemaal erg complex.
Te complex? Dit houdt nogsteeds niet in dat de aarde dan niet opgezogen wordt, aangezien het zwaartekrachtveld verandert. De aarde wordt op zijn minst uit zn baan gehaald waardoor leven op aarde sowieso weer een kwestie van toeval zou worden.

Citaat:

Er zijn genoeg binaire of tertiare zonnenstelsels(ooh wacht, het is zonnestelsel want er is maar een zon taalkundigen...)
Citaat:
En die formule over om de twee zonnen uit elkaar te houden is onzin. Die krachten moeten er gewoon zijn, ze hoeven niet opgeheft te worden.
Haha over taalkundigen gesproken

Citaat:

Alle objecten in het universum oefenen een kracht groter dan 0 op elkaar.
Is dat wel zo? Als de som der krachten groter is dan 0, moet het toch ook in beweging zijn? Betekend dat niet dat deze uitspraak zou impliceren dat het heelal langzaam krimpt? Of zit ik nu fout? Tis alweer tijdje geleden dit allemaal...
Oud 12-10-2004, 18:08
DenN
DenN is offline
OMG............ haha waar denk je wel niet... aan daar zijn we allemaal veel te jong voor...!! haha!!!
Oud 12-10-2004, 18:29
Verwijderd
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 12-10-2004 @ 19:00 :
Is dat wel zo? Als de som der krachten groter is dan 0, moet het toch ook in beweging zijn? Betekend dat niet dat deze uitspraak zou impliceren dat het heelal langzaam krimpt? Of zit ik nu fout? Tis alweer tijdje geleden dit allemaal...
De som van alle krachten bij elkaar is nul - ze staan namelijk niet allemaal in dezelfde richting.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 18:46
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-10-2004 @ 19:29 :
De som van alle krachten bij elkaar is nul - ze staan namelijk niet allemaal in dezelfde richting.
Ja dan klopt het toch? Dan is het toch terecht dat ik twijfelde aan de uitspraak van Daevrem?
Oud 12-10-2004, 18:54
ShineOfTears
ShineOfTears is offline
We kunnen het einde van het heelal toch niet zijn omdat dat die aantal jaren geleden er was nog geen licht uitzondt.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 20:08
Daevrem
Daevrem is offline
Als je de zon zou splitsen of verdubbelen is het zonder uitgebreide berekeningen en aannames onmogelijk om te weten wat er met de banen van alle andere objecten in ons sterrenstelsel gaat gebeuren.

Het kan best zijn dat de aarde op een gegeven moment met de zon botst omdat de baan steeds kleiner wordt.

Maar de aarde zal niet zomaar de zon in vallen, want dat doet hij eigenlijk nu al.

Waarom beweeg ik nu niet van m'n stoel af omdat een waterstofatoom 10 miljard lichtjaar van me vandaan een kracht op me uitoefent? Lijkt me niet zo moeilijk te beantwoorden.

Het feit dat ik nu niet van m'n stoel val is dat alle krachten die op mijn werken, en dat zijn er heel veel) samen de som 0 hebben.

Laatst gewijzigd op 12-10-2004 om 20:13.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 20:09
Verwijderd
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 12-10-2004 @ 19:46 :
Ja dan klopt het toch? Dan is het toch terecht dat ik twijfelde aan de uitspraak van Daevrem?
Nee, want alle deeltjes met massa oefenen inderdaad een kracht uit op elkaar. Volgens de M-theorie gebeurt dit via zgn. gravitonen.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 20:57
De Veroorzaker
Citaat:
ShineOfTears schreef op 12-10-2004 @ 19:54 :
We kunnen het einde van het heelal toch niet zijn omdat dat die aantal jaren geleden er was nog geen licht uitzondt.
Wat zegt u?

Citaat:
Sterrenstelsels dus, zoals je zegt, er is maar 1 zon
Oud 12-10-2004, 23:18
Daevrem
Daevrem is offline
Wat een bekrompen gedachte. Het woord zon is veel breder.

Het woord ster betekent een stip aan de hemel. Een zon betekent een grote energiebron die de hele planeet tijdens de dag verlicht en verwarmt en ook het punt is waar alle sterren om draaien.

Dus wanneer we in planetencontext of in sterrenstelselcontext komen praat ik over een zon.
Oud 12-10-2004, 23:33
willypirate
willypirate is offline
de zon is een ster .
Oud 13-10-2004, 15:10
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-10-2004 @ 21:09 :
Nee, want alle deeltjes met massa oefenen inderdaad een kracht uit op elkaar. Volgens de M-theorie gebeurt dit via zgn. gravitonen.

Daar hadden we het niet over. Ik heb nooit het tegendeel daarvan beweerd.

Citaat:
Daevrem schreef op 12-10-2004 @ 21:08 :
Het kan best zijn dat de aarde op een gegeven moment met de zon botst omdat de baan steeds kleiner wordt.
Om 2 sterren om elkaar heen te laten draaien, heb je een dermate grote baan nodig dat de aarde opgeslokt zal worden.

Misschien dat de planeten die wat verderweg liggen nog wel blijven bestaan.
Oud 13-10-2004, 15:13
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 13-10-2004 @ 00:18 :
Dus wanneer we in planetencontext of in sterrenstelselcontext komen praat ik over een zon.
Wanneer niet dan?
Oud 14-10-2004, 13:02
ShineOfTears
ShineOfTears is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 12-10-2004 @ 21:08 :
Als je de zon zou splitsen of verdubbelen is het zonder uitgebreide berekeningen en aannames onmogelijk om te weten wat er met de banen van alle andere objecten in ons sterrenstelsel gaat gebeuren.

Maar de aarde zal niet zomaar de zon in vallen, want dat doet hij eigenlijk nu al.

Waarom beweeg ik nu niet van m'n stoel af omdat een waterstofatoom 10 miljard lichtjaar van me vandaan een kracht op me uitoefent? Lijkt me niet zo moeilijk te beantwoorden.

Het feit dat ik nu niet van m'n stoel val is dat alle krachten die op mijn werken, en dat zijn er heel veel) samen de som 0 hebben.
Omdat de aarde een bepaalde snelheid heeft valt hij niet in de zon. Zonder zon zou de aarde 'rechtdoor' gaan, nu valt hij steeds naar de zon toe. Als de massa van de zon het zelfde blijft en op zelfde afstand blijft blijft de baan van de aarde dus gewoon hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 15:40
Slobber
Slobber is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 10-10-2004 @ 21:30 :

Als je het hebt over binaire of tertiare zonnenstelsels kan zonneNstelsel weer wel geloof ik. Zou wel erg raar zijn als dat niet het geval is.
Reageren

Regels voor berichten