Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2004, 14:22
Ingetjuhh
Ingetjuhh is offline
Hallo,
mijn broertje is donderdagnacht, toen hij naar hij fietste met zijn hoofd op de stoeprand terecht gekomen.
Zijn hele gezicht vol (schaaf) wonden.
Vrijdagochtend zijn we naar de huisarts geweest, die eerst dacht dat zijn neus gebroken was omdat hij zo dik was maar dat was waarschijnlijk van de wond die op zijn neus zat.
hoe weet je nou of het een lichte of zware hersenschudding was?
Hij heeft die nacht veel overgegeven, en we hebben hem de afgelopen nacht nog een aantal keer wakker moeten maken.
De arts weet niet of hij zwaar of licht was..
Kan je verder nog wat hier aan doen?
mag ie wel buiten gaan voetballen etc?
Want dat wil hij allemaal wel, maar rusten is toch beter??
Oud 02-10-2004, 14:46
Cookie
Cookie is offline
Ik denk dat hij een zware hersenschudding heeft. kheb zelf een keer een lichte gehad en hoefde niet over te geven of dat soort dingen....en zeker NIET gaat voetballen. als je een hersenschudding hebt moet je het rustig aan doen anders hou je daar je hele leven last van..ik ken genoeg mensen die het ook gehad hebben en nu zeggen van: had ik het maar rustig aan gedaan want ik heb er nu nog last van.
je kan er dus je hele leven last van houden als je te snel weer dingen gaat doen...
rusten dus....
Oud 02-10-2004, 15:24
Lynn
Lynn is offline
Idd wat Cookie zegt.
Een zware of lichte hersenschudding kun je vooral herkennen aan de "gevolgen". Als je hooguit wat hoofdpijn en een dikke bult hebt, is het vaak een lichte hersenschudding. Als je er echt flink slecht van bent (inc. overgeven enz.) is de kans groot dat het een zware hersenschudding is. Een wek-alarm (of hoe het ook alweer precies heet) wordt vaker geadviseerd als er waarschijnlijk sprake is van een zware hersenschudding, gewoon ter controle of de patient niet alsnog bewusteloos of extreem versuft raakt.

Als je broertje iets niet moet doen is het wel buiten gaan voetballen of sowieso iets heel actiefs doen. Het is het beste als hij gewoon een paar dagen veel rust neemt, daar heeft hij het meeste aan als hij beter wil worden.
Oud 02-10-2004, 15:28
Verwijderd
Ik heb een keer een zware hersenschudding gehad, en mocht toen niets eten, alleen af en toe wat water drinken (omdat ik niets binnenhield) en verder moest ik ook telkens wakker gemaakt worden. Ik kon eigenlijk verder alleen maar heel suf op de bank hangen overdag, van lopen werd ik duizelig en moe. Goed uitgerust, en toen kon ik na een week weer gewoon naar school.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 16:04
Cootje
Cootje is offline
ben 2 jaar terug bewusteloos van boven naar beneden (trap) gevallen, ook een zware hersen schudding, moest 1 nacht int ziekenhuis blijven en 2 weken rusten op bed.

nooit meer last van gehad, dus rusten is absoluut het belangrijkste. geen sport, drukte vermijden etc.

zware hersen schudding is echt klote ... zelfs snel kijken doet al zeer...
Oud 02-10-2004, 17:50
dark princess
dark princess is offline
Ik heb vroeger toen ik een jaar of 7 was een zware hersenschudding gehad. Ik viel met de fiets en kwam toen waarschijnlijk met mn hoofd op een paaltje. Ik was toen wel bewusteloos, maar er kwam een man langs en die heeft me opgepakt en toen is hij met mij naar huis gelopen (hij was wel een bekende). Maar dat was erg fout geweest en daarom heb ik er nu nog last van, ik had eigenlijk naar het ziekenhuis gemoeten enzo (zei de dokter toen hij mij zag).

Ik kon ook alleen suf op de bank of in bed hangen en moest elke twee uur wakker gemaakt worden ofzo. Ik weet er zelf helemaal niks meer van, maar dit is mij allemaal verteld. Ik ben toen een maand ofzo niet naar school geweest en ik moest toen veel rusten. Daarna ben ik nog een hele tijd alleen halve dagen naar school geweest, ook omdat het anders te druk en te vermoeiend zou zijn.

Het lijkt me dus absoluut geen goed idee als hij gaat voetballen ofzo, hij moet veel rusten. Ik denk dat hij er anders later ook nog last van heeft. Ik ben nu heel gauw duizelig en ik heb vaak hoofdpijn.
Oud 02-10-2004, 20:04
Ingetjuhh
Ingetjuhh is offline
Citaat:
Lynn schreef op 02-10-2004 @ 16:24 :
Idd wat Cookie zegt.
Een zware of lichte hersenschudding kun je vooral herkennen aan de "gevolgen". Als je hooguit wat hoofdpijn en een dikke bult hebt, is het vaak een lichte hersenschudding. Als je er echt flink slecht van bent (inc. overgeven enz.) is de kans groot dat het een zware hersenschudding is. Een wek-alarm (of hoe het ook alweer precies heet) wordt vaker geadviseerd als er waarschijnlijk sprake is van een zware hersenschudding, gewoon ter controle of de patient niet alsnog bewusteloos of extreem versuft raakt.

Als je broertje iets niet moet doen is het wel buiten gaan voetballen of sowieso iets heel actiefs doen. Het is het beste als hij gewoon een paar dagen veel rust neemt, daar heeft hij het meeste aan als hij beter wil worden.
dat denk ik ook veel rusten..
dankjewel..
Oud 02-10-2004, 20:06
Ingetjuhh
Ingetjuhh is offline
Citaat:
Cootje schreef op 02-10-2004 @ 17:04 :
ben 2 jaar terug bewusteloos van boven naar beneden (trap) gevallen, ook een zware hersen schudding, moest 1 nacht int ziekenhuis blijven en 2 weken rusten op bed.

nooit meer last van gehad, dus rusten is absoluut het belangrijkste. geen sport, drukte vermijden etc.

zware hersen schudding is echt klote ... zelfs snel kijken doet al zeer...
dat is ook heel wat :$

me broertje hoefde gelukkig niet naar het ziekenhuis..
Oud 02-10-2004, 20:07
Ingetjuhh
Ingetjuhh is offline
allemaal in ieder geval hartstikke bedankt !
Liefs Inge
Oud 05-10-2004, 11:45
mandarijn
mandarijn is offline
Ik heb 4 of 5jaar geleden ook een hersenschudding gehad. Van de fiets gevallen, weet het niet precies meer, alleen dat ik in het ziekenhuis wakker werd. Ik heb niet bewusteloos geweest, alleen ik ben de hele dag kwijt. Best vervelend.
Ik moest 6weken rust houden, na 3dagen was ik het al zat. In totaal ben ik toen 3 á 4 weken thuis geweest en toen 2 á 3 weken halve dagen naar school geweest.
Ik heb toen wel nog ruim een jaar migraine gehad, tot ik weer van de fiets viel, ik heb daarna nooit meer echt hoofdpijn gehad (alleen als ik te weinig geslapen heb.)
Sterkte, en doe een beetje lief tegen je broertje!

Regels voor berichten