Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2002, 20:20
Prada
Prada is offline
De sterkste overleeft...

Met deze zin stelde Darwin dat de mens eigenlijk de sterkste soort is...We hebben onderscheiden ons voornamelijk op geestelijk niveau (althans daar gaan we vanuit)...Wij zijn de sterkste...

Maar het tegendeel is waar...We hebben ons inderdaad tot superieure wezens ontwikkeld; we hebben zelfs cultuur (andere dieren niet)...En dat is juisst de grootste reden waron het me zo verbaast dat de mens juist degene is die het leven niet aankan zoals het ons wordt gegeven...

Al sinds de oudheid hebben mensen overal ter wereld iets gevonden danwel gemaakt om in hogere sferen te komen om zo aan het leven te ontsnappen...In China gebruikt men al duizenden jaren opium, in Afrika drink men al eeuwen rijstbier, de Belgen werden opgevoed met zware abdijbieren en de indianen rookten de vredespijp...Alles om het leven niet te leven...

Ik weet dat de mens veel ellende heeft meegemaakt (ondanks het genot van een bewustzijn zijn we hierdoor helaas ook opgezadeld met gevoelens en emoties) en dat de mens haar eigen geluk wil creëren...Ik begrijp het, maar het toont mens' grootste zwakte...Door het vluchten van de mens hebben we duidelijk gemaakt dat we slechts een stelletje zwakkelingen zijn...

Lang leve de illusie...
Oud 19-05-2002, 20:54
tacidvs
tacidvs is offline
Nu haal je 'de sterkste zijn', als dat al zo is en 'bewustzijn', als wij alleen dat al zouden hebben, doorelkaar. Ons 'vluchten' heeft ook vrij weinig met onze dominantie vandoen, denk je niet? Ondanks het vluchten zouden we anders nog de sterkste zijn. 'Vluchten' uit de werkelijkheid betekent gewoon dat we geïsoleerd van andere menselijke wezens kunnen leven m.a.w: in meer gebieden kunnen overleven, onze weerstand hoog kunnen houden, dominanter worden.
Oud 19-05-2002, 23:29
Uhmpra
Uhmpra is offline
taci heeft wel een sterk punt hier (en idd ik vraag me ook ten zeerste af of wij wel de sterkste zijn en of wij als enige bewustzijn hebben)
maaruhm Prada ik begrijp niet geheel wat je hier nu mee wilt...
Oud 20-05-2002, 07:56
Isa
Isa is offline
Citaat:
Prada schreef:
De sterkste overleeft...

Met deze zin stelde Darwin dat de mens eigenlijk de sterkste soort is...We hebben onderscheiden ons voornamelijk op geestelijk niveau (althans daar gaan we vanuit)...Wij zijn de sterkste...

Maar het tegendeel is waar...We hebben ons inderdaad tot superieure wezens ontwikkeld; we hebben zelfs cultuur (andere dieren niet)...En dat is juisst de grootste reden waron het me zo verbaast dat de mens juist degene is die het leven niet aankan zoals het ons wordt gegeven...

waarm zouden we onze vermogens om de omgeving te veranderen niet gebruiken?
waarom zouden we het onszelf moeilijk moeten maken door in de wilde natuur te gaan leven?

Al sinds de oudheid hebben mensen overal ter wereld iets gevonden danwel gemaakt om in hogere sferen te komen om zo aan het leven te ontsnappen...In China gebruikt men al duizenden jaren opium, in Afrika drink men al eeuwen rijstbier, de Belgen werden opgevoed met zware abdijbieren en de indianen rookten de vredespijp...Alles om het leven niet te leven...

de vredespijp word imho niet gebruikt als ontsnappingsmiddel maargoed. drugsgebruik is nog altijd een tijdelijke ontsnapping, de omgeving veranderen zoals de mens dat als soort doet daarentegen is geen roes van een tijdlang, het is eeuwig.

Ik weet dat de mens veel ellende heeft meegemaakt (ondanks het genot van een bewustzijn zijn we hierdoor helaas ook opgezadeld met gevoelens en emoties) en dat de mens haar eigen geluk wil creëren...Ik begrijp het, maar het toont mens' grootste zwakte...Door het vluchten van de mens hebben we duidelijk gemaakt dat we slechts een stelletje zwakkelingen zijn...

Lang leve de illusie...
ja wij creeren ons eigen geluk ja. is dat een misdaad? ik zie niet in wat daar zwak aan is, dieren doen het overigens ook, zij proberen in hun eigen stam een dominante positie te verwerven en zo hun geluk te vergroten.
waarom zou je ongelukkig moeten zijn als je ook gelukkig kan zijn?
Met citaat reageren
Oud 20-05-2002, 12:54
Floef
Floef is offline
Citaat:
Prada schreef:
De sterkste overleeft...
Die 'wet' is in de biologie verbeterD door: 'de best aangepaste overleeft'. Bij de moderne mens is dit eigenlijk niet helemaal meer van toepassing (gezondheuidszorg), dus ik snap je verhaaL niet.
Oud 20-05-2002, 17:57
Not for Sale
Not for Sale is offline
alle dieren kunnen verslaafd raken hoor. alle (zoog)dieren hebben een vorm van cultuur. het is zoals Floef zegt de best aangepaste. Nu zou het moeten zijn de soort die het best aan de mens is aangepast maakt kans te overleven...
Oud 20-05-2002, 20:27
REIE
REIE is offline
ik zie de link niet, zijn wij nu de sterkste zwakkelingen, of ontvluchten we ons leven, en vind je daardoor dat wij het recht niet hebben om te overleven?

Ach, zolang mensen plezier hebben in voortplanten, blijft de mens wel bestaan

REIE
Met citaat reageren
Oud 20-05-2002, 23:35
bambykill
bambykill is offline
Ik vind dit echt bullshit.

Als jij denk dat alle mensen drugs en alcohol gebruiken om het leven te ontvluchten ben je best wel dom. Ik weet dat ik drugs gebruik om andere redenen en ik weet dat er zo nog wel meer zijn. Genoeg in ieder geval om een meerderheid te zijn.

Als je zegt dat mensen zwak zijn, ben ik het zwaar met je eens, maar jij hebt het alleen over de drugsgebruikers en zo ligt het niet.

Tabbee
Reageren

Regels voor berichten