Oud 14-11-2004, 16:48
saartje 88
saartje 88 is offline
bij een kennis van me is dit door een of andere test vastgesteld, is dit echt mogelijk!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-11-2004, 16:49
Verwijderd
Ja, tuurlijk. Er zijn mensen die door een geestelijke stoornis geen geweten hebben (ontwikkeld). Daaraan verwant is een zgn. externalisatiestoornis. Mensen die daaraan lijden schuiven de schuld van dingen altijd op een ander af, ze kunnen zichzelf niet als oorzaak van dingen zien.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 16:49
Verwijderd
Zie de reactie van nare man, daar sluit ik me bij aan.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 16:57
Fade of Light
Fade of Light is offline
Sure, wel handig als je seriemoordenaar wilt worden. Zou daarbij trouwens ook gelden "van je hobby je beroep maken" ?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 17:03
Miracle
Miracle is offline
Zo'n crimineel had ook die diagnose. Volkert van der G. als ik me niet vergis.
Oud 14-11-2004, 17:04
Verwijderd
Het klinkt wel eng
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 17:11
Nona
Nona is offline
Citaat:
Miracle schreef op 14-11-2004 @ 18:03 :
Hmpf... Tuurlijk, 'hij kon er niets aan doen'.
Oud 14-11-2004, 17:17
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 14-11-2004 @ 18:03 :
Nee, bij Volkert werd vastgesteld dat hij autistisch was, maar dat is iets anders dan een externalisatiestoornis of het ontbreken van een geweten.

@ Kruimel: hij kon er wel degelijk wat aan doen.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 17:18
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 14-11-2004 @ 18:11 :
Ik weet het niet zeker hoor, kan ook een andere gek geweest zijn. Wel iemand die vaak in het nieuws was iig...

Maar idd, het klinkt als een excuse.
Oud 14-11-2004, 17:19
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 14-11-2004 @ 18:18 :
Maar idd, het klinkt als een excuse.
Er zal dan ook geen rechter zijn die zegt 'hij kon er niets aan doen'.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 17:20
Nona
Nona is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-11-2004 @ 18:17 :
@ Kruimel: hij kon er wel degelijk wat aan doen.
Dat is mijn punt.
Oud 14-11-2004, 17:21
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 14-11-2004 @ 18:20 :
Dat is mijn punt.
Welk punt? Volkert heeft toch ook straf gekregen?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 17:25
Verwijderd
Citaat:
Nee, bij Volkert werd vastgesteld dat hij autistisch was, maar dat is iets anders dan een externalisatiestoornis of het ontbreken van een geweten.
Het is wat anders, maar iemand met autisme kan volgens mij wel 'geen gevoel' hebben dat iets erg is (ik hoop dat ik nu niet iets heel doms zeg oid zowel: sorry)...en ik kan me voorstellen dat mensen dat dan omschrijven als "geen geweten hebben".
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 17:34
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-11-2004 @ 18:25 :
Het is wat anders, maar iemand met autisme kan volgens mij wel 'geen gevoel' hebben dat iets erg is (ik hoop dat ik nu niet iets heel doms zeg oid zowel: sorry)...en ik kan me voorstellen dat mensen dat dan omschrijven als "geen geweten hebben".
Ik ga even redeneren puur uit ervaring. Of het klopt wat ik zeg weet ik niet, ik ben ook geen psycholoog en ik heb al helemaal geen onderzoek gedaan.

Volgens mij werkt het bij autisten zo dat ze vanuit zichzelf weinig gevoel hebben voor wat wel of niet kan. Het meeste het gevoel wat ze er voor hebben, is ze aangeleerd. "Dat hoort gewoon niet." Toch geloof ik niet dat ze helemaal gewetenloos zijn. Ik denk alleen dat er vanuit hunzelf weinig uit komt. Toch merk ik bij mijn zusje bijv. (die is autistisch en zeer zwakbegaafd) dat ze toch ook wel redelijk door heeft wat wel en niet kan. Soms niet.. maar dan zijn het dingen waardoor ze een beetje raar lijkt.. dat ze bepaalde dingen zegt waarvan de meeste mensen toch denken: slecht idee. Geen moorden oid. Ik denk dat het vaak een combinatie is van een klein beetje eigen gevoel wat versterkt wordt doordat er dingen worden aangeleerd.
Ik kan me dus ook heel goed voorstellen dat een autist, aan wie zulke dingen niet/slecht zijn aangeleerd of die er niets van begrepen heeft.. voor zo'n test als "gewetenloos" eruit komt.

Nja, beetje offtopic en bovendien alleen maar een speculatie.

Ontopic: Ja, dat is mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 17:38
Verwijderd
Citaat:
grl schreef op 14-11-2004 @ 18:34 :
Toch geloof ik niet dat ze helemaal gewetenloos zijn.
Offtopic: Dat geloof ik ook niet. Gewetenloos zijn vind ik iets anders, maar ik kan me wel voorstellen dat mensen het zo omschrijven (zeker zoals jij het omschrijft mbt niet aangeleerd zijn en zo'n test).
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 17:39
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-11-2004 @ 18:38 :
Offtopic: Dat geloof ik ook niet. Gewetenloos zijn vind ik iets anders, maar ik kan me wel voorstellen dat mensen het zo omschrijven (zeker zoals jij het omschrijft mbt niet aangeleerd zijn en zo'n test).
Ja.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 18:17
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Nee, bij Volkert werd vastgesteld dat hij autistisch was.
Mis. Er werd in eerste instantie verondersteld dat hij het syndroom van Asperger zou hebben, maar dat bleek bij nader inzien een misplaatste veronderstelling te zijn, en dat is achteraf gezien maar goed ook, aangezien de berichtgeving erover zodanig was geformuleerd dat de indruk werd gewekt dat mensen met het syndroom van Asperger geesteszieke potentiële moordenaars zouden zijn.
Oud 14-11-2004, 18:29
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
hoe definieer je geweten?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 18:50
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 14-11-2004 @ 19:17 :
Mis. Er werd in eerste instantie verondersteld dat hij het syndroom van Asperger zou hebben, maar dat bleek bij nader inzien een misplaatste veronderstelling te zijn, en dat is achteraf gezien maar goed ook, aangezien de berichtgeving erover zodanig was geformuleerd dat de indruk werd gewekt dat mensen met het syndroom van Asperger geesteszieke potentiële moordenaars zouden zijn.
Ja, dat heb ik inderdaad ook begrepen, alleen ik heb niet helemaal gevolgd welke diagnose nu uiteindelijk is gebruikt in de strafzaak. Er was immers nogal wat te doen om de reactie van een psycholoog die middels een ingezonden brief in de krant stelde dat Volkert aan iets anders 'leed' dan gedacht werd en toen is er nogal veel gezeur geweest rond het op afstand stellen van diagnoses (wat dus eigenlijk gekkenwerk is).

@ Gespleten Geest: je kunt geweten in deze context verstaan als 'het bewustzijn van normen en de mogelijkheid eigen gedrag daaraan te toetsen'. Zoiets. Kun je natuurlijk nog aanvullen.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 19:23
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
saartje 88 schreef op 14-11-2004 @ 17:48 :
bij een kennis van me is dit door een of andere test vastgesteld, is dit echt mogelijk!!
Eén van de criteria voor een Anti-sociale persoonlijkheidsstoornis (voorheen noemde men dat een 'psychopaat') is bijvoorbeeld het ontbreken van een geweten. Ergo; ja het bestaat... Na de buitenwereld kunnen mensen met een anti-sociale persoonlijkheid heel charmant, attent en empatisch (invoelend) overkomen, terwijl dat enkel schijn is. ...Leugens ophangen zonder schuldgevoel en er zelfs in gaan geloven... Jammer, eigenlijk.
Oud 14-11-2004, 19:36
C'est moi
C'est moi is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-11-2004 @ 18:25 :
dat is toch shizoiede (of zo iets?)
Oud 14-11-2004, 20:18
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
C'est moi schreef op 14-11-2004 @ 20:36 :
dat is toch shizoiede (of zo iets?)
Nee, dat is iets anders. De term schizoïde kan een synoniem zijn voor de term schizofreen, of het kan iets inhouden dat wel wat weg heeft van schizofrenie, maar waarbij de patiënt het contact met de werkelijklheid niet heeft verloren. Tegenwoordig wordt de term schizoïde voornamelijk als afkorting voor het begrip schizoïde persoonlijkheidsstoornis gebruikt. Het heeft echter niets met een stoornis in het autistische spectrum te maken omdat een stoornis in het autistische spectrum geen persoonlijkheidsstoornis, maar een ontwikkelingsstoornis is.
Oud 14-11-2004, 21:39
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 14-11-2004 @ 18:11 :
deterministic fallacy wordt dat genoemd in de psychologie.

'het zit in mn genen, ik kan er niks aan doen'.

tsjah vanmiddag tentamen geleerd dus ik moet mn kennis wel even tentoonspreiden
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 09:25
Verwijderd
Ik ruik een populistische afkeer van strafrecht. Jammer.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 09:57
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 15-11-2004 @ 10:25 :
Ik ruik een populistische afkeer van strafrecht. Jammer.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-11-2004, 09:57
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 15-11-2004 @ 10:57 :
Die opmerking van Kruimel: 'hij kon er niets aan doen' en dan vooral met die -smilie erbij.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 10:23
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 15-11-2004 @ 10:57 :
Die opmerking van Kruimel: 'hij kon er niets aan doen' en dan vooral met die -smilie erbij.
Oh, op die manier...
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 12:24
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
iemand met een antisociale persoonlijkheidsstoornis heeft vaak geen verweten... Ziet de straf niet van dingen in alleen de beloning.

Het is zo dat veel criminelen (wie eigenlijk niet) een of andere psychische stoornis heeft, dit is geen excuus maar het is wel verklarend... meeste gezonde mensen doen zoiets niet zomaar..
Oud 15-11-2004, 17:58
Tristia
Tristia is offline
Niet iedere seriemoordenaar of crimineel heeft een antisociale persoonlijkheidsstoornis. Het heeft te maken met een stoornis in het limbische systeem in je hersenen dat je letterlijk antisociaal maakt: manipulatief, agressief, egoïstisch, noem maar op.
Maar niet direct een moordenaar.

Veel antisociale persoonlijkheden wandelen gewoon rond in nederland als de ordinaire tasjesdief etc. Om het maar ff te bagatelliseren. In ieder geval, maar 3% van de nederlandse bevolking heeft het. Nog veel, maar niet angstaanjagend veel.
Oud 18-11-2004, 18:44
iebke*
iebke* is offline
jullie hebben me bang gemaakt, ik denk dat men vriend dit ook heeft Hij is heel agressief, en als hij iets fout doet heeft hy nooit schuldgevoelens, hij heeft een maand in de gevangenis gezeten voor slagen en verwondingen, hij had iemand in het ziekenhuis geslagen, en als ik er met hem over praat doet hij er koeltjes over zoals "hij heeft het verdiend" hij heeft ook geen respect voor anderen, als hij tegen een klein kindje loopt, zegt hij niet eens sorry en als ik dan vraag waarom hij zich niet excuseerd, zegt hij "het is mijn kind niet dus het kan me nix schelen" ik weet niet wat ik moet doen, hij slaagt elk weekend wel iemand in elkaar, en nu zelf men vrienden, zonder hem er iets van aan te trekken help me aub, zou het kunnen dat men vriend dit ook heeft ???
Oud 18-11-2004, 18:48
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
iebke* schreef op 18-11-2004 @ 19:44 :
jullie hebben me bang gemaakt, ik denk dat men vriend dit ook heeft Hij is heel agressief, en als hij iets fout doet heeft hy nooit schuldgevoelens, hij heeft een maand in de gevangenis gezeten voor slagen en verwondingen, hij had iemand in het ziekenhuis geslagen, en als ik er met hem over praat doet hij er koeltjes over zoals "hij heeft het verdiend" hij heeft ook geen respect voor anderen, als hij tegen een klein kindje loopt, zegt hij niet eens sorry en als ik dan vraag waarom hij zich niet excuseerd, zegt hij "het is mijn kind niet dus het kan me nix schelen" ik weet niet wat ik moet doen, hij slaagt elk weekend wel iemand in elkaar, en nu zelf men vrienden, zonder hem er iets van aan te trekken help me aub, zou het kunnen dat men vriend dit ook heeft ???
Mag ik vragen waarom hij in vredesnaam je vriend is?

En uhm.. wat maakt het uit of hij dit wel of niet heeft? Hij klinkt sowieso wel als iemand.... die mijn respect in ieder geval niet verdient. Zacht gezegd.

Maar goed.. het zou kunnen ja.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 18:54
iebke*
iebke* is offline
Citaat:
grl schreef op 18-11-2004 @ 19:48 :
Mag ik vragen waarom hij in vredesnaam je vriend is?

En uhm.. wat maakt het uit of hij dit wel of niet heeft? Hij klinkt sowieso wel als iemand.... die mijn respect in ieder geval niet verdient. Zacht gezegd.

Maar goed.. het zou kunnen ja.

Toen ik pas met hem verkeerde wist ik niet dat hij zo was, ik verkeer er nu een maand en twee weken ofzo mee, ben aan het nadenken om het uit te maken, maar ik durf gewoon niet In het begin was hij heel lief, ik wist echt niet dat hij zo was. nu gaat hij zelf dingen navragen over m'n vriendinnen bij mensen, en mag ik niet weg in de paasvakantie voor een weekje met men vriendinnen. Ik heb gewoon heel veel bang voor hem, gisteren zei hij nog dat als ik het ooit uitmaak dat hij naar men huis zal komen en men famillie zal kapotmaken, ik durf gewoon niet en dan nog als ik uitga, hij zal er altyd zijn om mij te controlleren, weet niet goed wat ik moet doen mjah life sucks
Oud 18-11-2004, 18:57
Verwijderd
Klinkt lekker. Anders zoek je daar even hulp voor.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 19:03
iebke*
iebke* is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-11-2004 @ 19:57 :
Klinkt lekker. Anders zoek je daar even hulp voor.
hoe bedoel je ?
Oud 18-11-2004, 19:13
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
iebke* schreef op 18-11-2004 @ 20:03 :
hoe bedoel je ?
Wat nare man denk ik bedoelt, en anders bedoel ik het wel, is dat deze relatie zeer ongezond is en dit niet het soort jongen is om lang bij te blijven. Sterker nog: dit zijn het soort types waar je ver uit de buurt moet blijven.

Zeg nou zelf.. een relatie waarin je bang bent voor je partner is sowieso al niet goed. In jouw geval kan ik me helaas heel goed voorstellen dat je bang voor 'm bent en dat is nog veel minder goed!

Ik zou zo snel mogelijk wegwezen en aan je ouders en vrienden en zo vragen of ze je willen helpen en evt. beschermen.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 19:17
iebke*
iebke* is offline
daar heb ik net het meeste bang voor, dat hij men ouders iets zou doen, of men vrienden, want je moet weten, al men vrienden hebben bang voor hem, buiten 1 vriend, en dat is z'n beste vriend! Dat is de enige persoon waar hij naar luistert, ik ben echt bang, ik weet dat hij lief kan zijn, tegen mij is hij altijd lief maar gewoon te beschermend, hij heeft me nog nooit geslagen ofzo, maar als ik al met een jongen praat begint hij ruzie te zoeken met die jongen

ik ga morgen eens met hem praten, in leuven, zodat als er iets gebeurd dat er genoeg mensen zijn om hem eventueel tegen te houden, wens me succes in elk geval

thanx voor de goede raad
Oud 18-11-2004, 19:21
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
iebke* schreef op 18-11-2004 @ 20:17 :
daar heb ik net het meeste bang voor, dat hij men ouders iets zou doen, of men vrienden, want je moet weten, al men vrienden hebben bang voor hem, buiten 1 vriend, en dat is z'n beste vriend! Dat is de enige persoon waar hij naar luistert, ik ben echt bang, ik weet dat hij lief kan zijn, tegen mij is hij altijd lief maar gewoon te beschermend, hij heeft me nog nooit geslagen ofzo, maar als ik al met een jongen praat begint hij ruzie te zoeken met die jongen

ik ga morgen eens met hem praten, in leuven, zodat als er iets gebeurd dat er genoeg mensen zijn om hem eventueel tegen te houden, wens me succes in elk geval

thanx voor de goede raad
Dan ga je maar naar de politie. Kom nou, je laat zo'n stuk tuig toch niet je leven bepalen.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 19:27
iebke*
iebke* is offline
hehe, mja oke, ik denk wel dat als hij me iets wil doen en ik zeg dat ik naar de politie ga gaan dat hij wel zal kalmeren (hoop ik toch), want hij wordt gezocht door de politie

ben nu al nerveus mja wish me luck
Oud 18-11-2004, 19:29
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
iebke* schreef op 18-11-2004 @ 20:27 :
hehe, mja oke, ik denk wel dat als hij me iets wil doen en ik zeg dat ik naar de politie ga gaan dat hij wel zal kalmeren (hoop ik toch), want hij wordt gezocht door de politie

ben nu al nerveus mja wish me luck
Hm.. ik weet niet of-ie daardoor zal kalmeren, eigenlijk. Ik zou het je graag willen laten geloven.. maar ik zou er eerlijk gezegd niet vanuit gaan. Ik denk dat je eerder een reactie kan verwachten als: als je naar de politie gaat, doe ik jou en je familie iets aan.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat je wèl moet gaan. (!)

Maar goed, sterkte in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 21:31
Lorelei
Lorelei is offline
Mag ik vragen of er nog iets uit is gekomen? (PM kan evt. ook) Als je er niets over kwijt wil, hoeft dat verder ook niet.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 22:17
Maija
Maija is offline
ja ps er nog wat uitgekomen?, als er iets is kan je mij ook altijd pm sturen..

ik hoop dat alles goed is gegeaan..!!
Oud 22-11-2004, 22:43
Shitonya
Shitonya is offline
gefeliciteerd, en nu?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten