Oud 22-12-2001, 13:01
fruitmand
fruitmand is offline
Hee !
Ik vond die harry potter film zoooooo saai! Echt! de boeken zijn echt geweldig, zo origineel en verrassend, maar die film!!! Ik viel echt bijna in slaap joh! en iedereen maar zeggen dat het een geweldige film is ...Is niemand het dan met me eens?
Kus-x-
fab!
ps; en de boeken vond ik echt allemaal goed hoor!
Oud 22-12-2001, 13:12
Dark Angel
Dark Angel is offline
Niet de enige nee.. maar ik vind de boeken ook niet zo...

Ik schrijf zelf ook, en ik herken gewoon technieken in de Harry Potter boeken die op het lijstje 'dit vermijden' staan.

Maargoed, ik lees ze gewoon niet (heb er 1 gelezen en het boeide me gewoon niet) en vind het prima als anderen er wel gek van zijn.

De film was... nou ja, ongeveer van hetzelfde niveau als de boeken vond ik. Zag er aardig uit, maar ik voelde er niets bij en gaf geen hout om de karakters.

Dit is mijn mening. De eerste de beste die me probeert te bekeren shall be on the receiving end of sarcasm
Oud 22-12-2001, 13:18
Rufus Lee
Rufus Lee is offline
nou, ik vond alle boeken en de film slecht, echt geen ruk aan...

ik heb ze niet gelezen, maar ik haat het al omdat bijna iederene het zoooo geweldig vind....
Oud 22-12-2001, 13:32
Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
Dark Angel schreef:
Ik schrijf zelf ook, en ik herken gewoon technieken in de Harry Potter boeken die op het lijstje 'dit vermijden' staan.
dat lijstje is waarschijnlijk niet echt van groot belang als rowling "strafloos" zeg maar er dingen van gebruiken terwijl de boeken nog steeds zoveel gelezen worden. wat staat er zoal op dat lijstje als ik vragen mag??
Oud 22-12-2001, 13:33
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
fruitmand schreef:

ps; en de boeken vond ik echt allemaal goed hoor!
Beetje onzin dus. De film volgt de boeken zo exact, dat je nooit zo verschillend kunt denken over de film en het boek.

Oud 22-12-2001, 14:00
Sithan
Sithan is offline
Vond de film eerlijk gezegd ook nogal matig...maar dat komt vast door het feit dat ik eerst LOTR had gezien en daarna pas HP.
Oud 22-12-2001, 14:37
Selletje
Selletje is offline
nee je bent niet de enige
Oud 22-12-2001, 15:34
Dark Angel
Dark Angel is offline
Citaat:
ModuM schreef:
dat lijstje is waarschijnlijk niet echt van groot belang als rowling "strafloos" zeg maar er dingen van gebruiken terwijl de boeken nog steeds zoveel gelezen worden. wat staat er zoal op dat lijstje als ik vragen mag??
Het is een lichte vorm van 'Mary Sue-ing' die je wel vaker in kinderboeken tegenkomt.

In het kort: alles draait om de hoofdpersoon, en de hoofdpersoon is zo dat de lezer zichzelf inbeeld in de plaats van de hoofdpersoon. De situaties zijn maar zelden realistisch.

Bijvoorbeeld de buitengewone beroemdheid van Harry Potter, iedereen kent hem of wil hem kennen. De hele faculteit van Hogwarts kent hem en besteed extra aandacht aan hem, etc.

Zo krijg je dus eigenlijk een vervormde wereld. Rowling komt er redelijk mee weg, maar als het nog sterker zou zijn zou het echt irritant worden.
Oud 22-12-2001, 16:06
Jozzy
Jozzy is offline
Hmmm escapsisme dus. Ja, dat klopt inderdaad.

Maar waarom zou dat niet mogen?? Escapisme is juist "ontworpen" (uh ja hoe zeg je dat?) om de echte wereld te ontvluchten door je te verdiepen in iets onmogelijks. Dat is Rowling behoorlijk goed gelukt zou ik zeggen...

Escapisme is inderdaad te zien als iets positiefs en iets negatiefs. Een hele hoop mensen - waar onder ikzelf - zien het als positief, en jij - als ik het goed begrijp - als iets negatiefs (als het té veel is althans).

Correct me if I'm wrong, want ik heb niet zo veel verstand van schrijven e.d....
Oud 22-12-2001, 16:15
Dark Angel
Dark Angel is offline
'Lord of the Rings' is ook escapisme volgens mijn definitie, maar dat heeft niet de trekjes die ik hierboven noemde..
Oud 22-12-2001, 16:25
Jozzy
Jozzy is offline
LotR is zeker ook een escapisme. Maar het zijn juist de trekjes die je hierboven noemde waardoor kinderen - je kan er niet omheen: dat is de eigenlijke doelgroep! - een boek/film leuk vinden, en je moet eigenlijk, als je over de film wilt oordelen, door kinderogen er naar kijken! Ik begrijp dat dat wat lastig wordt, maar eigenlijk is het de enige juiste manier om er tegenaan te kijken...
Oud 22-12-2001, 16:30
Noortjuhh
Noortjuhh is offline
Ik vond hem zo slecht dattik der geeneens heengeweest ben..
Oud 22-12-2001, 16:42
r00mp
r00mp is offline
ik heb nog noojt oowk maar iets van die kleine gore etterbak aangeraakt!!! niet de boeken niet de fillumkaartjuhs niet die gore xtra dingetjuh

dus kan ik niet oordeluhn ben ik ff blij
Oud 22-12-2001, 16:56
Jozzy
Jozzy is offline
Oud 22-12-2001, 17:20
legatus
legatus is offline
FILMS en BOEKEN, een wereld van verschil. Doelgroepen ook.

ROWLING schrijft dus geen fouten, ze schrijft wat kinderen willen lezen.

DAHL maakt dan dezelfde fouten maar die vind iedereen wel weer onzettend goed.

Het gaat allemaal om interesse en natuurlijk ook de uitvoering, maar die gaat samen met doelgroep.
Oud 22-12-2001, 17:25
Breg
Breg is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Beetje onzin dus. De film volgt de boeken zo exact, dat je nooit zo verschillend kunt denken over de film en het boek.

Nee hoor, ik vond de boeken allemaal ontzettend leuk, bij de film ben ik bijna in slaap gevallen. Want ik vond het probleem juist: de film volgde het boek exact, en daardoor zaten er geen verrassende dingen in. Het boek is echt ´letterlijk` verfilmd, dus ik vond dat ik niet echt naar een echte film zat te kijken maar gewoon naar een verfilmd boek (soort boek met plaatjes dus). Beetje moeilijk uit te leggen, maar ik ben het helemaal met fruitmand eens.
Oud 22-12-2001, 17:43
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Breg schreef:
Want ik vond het probleem juist: de film volgde het boek exact, en daardoor zaten er geen verrassende dingen in.
Waarom ga je dan in hemelsnaam naar een boekverfilming?

Sorry hoor, maar dit is gewoon dom. Wat had je dan verwacht, dat het verhaal zou veranderen? Dan kun je beter niet LotR gaan kijken.

Ik snap gewoon niet hoe je die film saai kunt vinden. Ik heb het boek ook gelezen (andere 3 delen ook), maar vind de film niet saai. Het is een simpele film, inderdaad, maar dat ik logisch. Het was wel spannend, omdat je nu die wereld ZIET en HOORT, i.p.v. dat je het zelf moet bedenken. Dat schaakspal was IMHO gewoon spectaculair, evenals de Zwerkbal wedstrijd.

Oud 22-12-2001, 17:47
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Dark Angel schreef:

Bijvoorbeeld de buitengewone beroemdheid van Harry Potter, iedereen kent hem of wil hem kennen. De hele faculteit van Hogwarts kent hem en besteed extra aandacht aan hem, etc.
Dat is de basis van het verhaal. Hij is 'voorbestemd' Voldemort te verslaan. Kun je misschien simpel vinden, maar dan raad ik je aan gewoon niet meer naar de volgende films te gaan.

Harry heeft zonder dat zelf te weten toen 'ie twee was een machtige tovenaar verlagen, doordat zijn moeder hem voor zichzelf opgeofferd.

In de latere boeken wordt heel erg duidelijk gemaakt dat het ook heel vervelend kan zijn zo beroemd te zijn, omdat iedereen je zulke grootste dingen van je verwacht.

Zijn beroemdheid is niet zo onwaarschijnlijk als het vliegen op bezemstelen. In elk verhaal zijn er gewoon dingen die je aan moet nemen, anders maak je het jezelf erg moeilijk.
Oud 22-12-2001, 17:48
Joseph
Joseph is offline
Zo heeft iedereen zijn eigen mening. Persoonlijk vond ik alles fantastisch! Het boek vond ik leuk, maar in de film kwam het nog meer tot leven. Alles was precies zoals ik me had voorgesteld..
Oud 22-12-2001, 20:45
Breg
Breg is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Waarom ga je dan in hemelsnaam naar een boekverfilming? omdat ik van te voren niet had gedacht dat de film echt exact hetzelfde zou zijn als het boek (behalve dna de paar dingetjes die weggelaten waren), en ik stoorde me gewoon aan sommigen gesprekken in die film, omdat ze dus precies hetzelfde als in het boek waren.

Sorry hoor, maar dit is gewoon dom. Wat had je dan verwacht, dat het verhaal zou veranderen? Dan kun je beter niet LotR gaan kijken. raad eens naar walke film ik volgende week ga? idd, maar ik heb het boek nog niet gelezen , dus daar zal ik dit probleem iig niet hebben.

En trouwens film en boek zijn echt niet altijd hetzelfde, neem ff een makkelijk voorbeeld: Hannibal, de film heeft een heel ander einde dan het boek, ik zeg niet dat ik dit bij HP ook verwacht had, maar wat meer eigen inbreng van de regisseur had ik wel kunnen waarderen.

[/B]
Oud 22-12-2001, 21:17
cup a soup
cup a soup is offline
het boek is een leuke fantasie uitgewerkt in een fantasie. maar er is gewoon veels te weinig tijd om er verbanden in te maken zoals dat in het beok wel gebeurde.

een voorbeeld, er werd helemaal geen reden gegeven waarom hermelien in de wc zat te janken en dat harry en ron werden gehaat door hun puntenverlies.

dus--> opzich een leuke uitwerking, maar zonder het boek gelezen te hebben echt dom!|(ten minste lijkt me)
Oud 22-12-2001, 21:51
fruitmand
fruitmand is offline
Citaat:
cup a soup schreef:
het boek is een leuke fantasie uitgewerkt in een fantasie. maar er is gewoon veels te weinig tijd om er verbanden in te maken zoals dat in het beok wel gebeurde.

een voorbeeld, er werd helemaal geen reden gegeven waarom hermelien in de wc zat te janken en dat harry en ron werden gehaat door hun puntenverlies.

dus--> opzich een leuke uitwerking, maar zonder het boek gelezen te hebben echt dom!|(ten minste lijkt me)

ben het op zich wel met je eens, alleen er werdt wel een reden uigelegd waarom hermione (ik gebruik engels ) zat te huilen in de toilet.......elk logisch iemand zou weten dat het was omdat RON haar pestte hoor, het werd misschien niet zo duidelijk verteld, maar je zeg dat ze huilend voorbij rende, en dat ze daarna merkte dat ze zich daardoor had opgesloten in de toilet. Maar ik ben het met je eens dat er veel niet werd uitgelegd, en de spanning weg was (dat snape NIET de slechterik was!!!! en WAAROM!)
Kus-x-
Fab!
Oud 22-12-2001, 22:27
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
cup a soup schreef:

Hermelien zat te janken omdat Ron zei dat niemand haar mocht. Die punten aftrek zou kunnen betekenen dat ze aan het eind van het jaar de beker niet kregen.

Zo moeilijk is 't niet.

Oud 23-12-2001, 19:37
Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
fruitmand schreef:
Maar ik ben het met je eens dat er veel niet werd uitgelegd, en de spanning weg was (dat snape NIET de slechterik was!!!! en WAAROM!)
Kus-x-
Fab!
dat was idd wel stom ja! aan het eind van de film ziet 'ie quirrel staan en dan weet 'ie gelijk dat hij de bad guy is en níet snape, terwijl dat in het boek volgens mij wel even duurde (zo van "oh gelukkig bent u hier, was u wel op tijd?" of iets dergelijks)
Oud 28-12-2001, 21:14
ikalto
ikalto is offline
ik weet wel hoe dat komt.....omdat je de boeken goed vond.....en dan ga je de film kijken...dan weet je wat er gaat komen.....dan is ut nie zow leuk meer.....ik had ook eerst de boeken gelezen........ik vind trouwens deel 3 en 4 mooier dan de eerste 2...maarjah.....! mijn zusjes.....die de boeken nie gelezen hebben.....vonden de fillum hartstikke mooi .. (mun zussie van 6 heeft het steeds over die hele enge fillum)

ik vin de boeken errug cool...en de fillum von ik wel leuk...maar daar is alles mee gezegd....hij was nie zow heel boeiend.......

xxx mij.
Oud 28-12-2001, 21:53
ShadowLady
ShadowLady is offline
Ik vond juist dat de film het boek NIET goed volgede. er werden teveel belangrijke stukken uitgelaten. de film werd erg onpersoonlijk en andere karakters werden zo vergeten het enige wat goed is aan de film is imho de casting. voor de rest word alles te simpel gelaten. Ik weet niet hoe ze "Harry Potter en de vuurbeker" willen gaan verfilmen als ze hier al zoveel uit hebben geknipt. aangezien dat boek zo'n 636 blz telt.
Oud 30-12-2001, 17:15
tijgertje_007
tijgertje_007 is offline
ben in de bios zowat in slaap gevallen mjahh.. ik was gratis mee met een vriendin die daar werkt, dus ik het was alleen tijdverspilling geen geldverspilling
Oud 31-12-2001, 11:18
brittje
brittje is offline
Citaat:
tijgertje_007 schreef:
[B]ben in de bios zowat in slaap gevallen
dan zal je toch een van de weinigen zijn!

Oud 31-12-2001, 11:24
Dark Angel
Dark Angel is offline
Wat ik niet snapte is dat ze bv die sneeuw-uil in de film hadden, maar er verder helemaal niets mee deden. Had net zo goed een papieren uil kunnen zijn.

Een beetje Harry-Uil bonding had wel gemogen - 't is toch z'n huisdier?
Oud 31-12-2001, 16:53
Verwijderd
ik ken de boeke nie, film was wel geinig
Oud 31-12-2001, 16:59
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Dark Angel schreef:
Wat ik niet snapte is dat ze bv die sneeuw-uil in de film hadden, maar er verder helemaal niets mee deden. Had net zo goed een papieren uil kunnen zijn.
Ze heeft ook in het boek geen grote rol. Zou vreemd zijn als Harry in de film opeens wel gigantisch gehecht zou raken aan 't beest.

En ik bedoel, tis een UIL. Als je zo'n beest gaat knuffelen klauwt 'ie je een oog uit
Oud 31-12-2001, 17:28
Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
Chimera schreef:
En ik bedoel, tis een UIL. Als je zo'n beest gaat knuffelen klauwt 'ie je een oog uit
precies, dan wordt het weer een 16+-film, terwijl het juist voor kinderen bedoelt is!!
Oud 22-03-2002, 10:14
ikke=Melanie
ikke=Melanie is offline
De boeken zijn beter
Oud 22-03-2002, 12:17
Verwijderd
Citaat:
ikke=Melanie schreef:
De boeken zijn beter
ouwe topic...
(na gut, 't is niet de eerste keer)
Oud 22-03-2002, 22:33
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
ikke=Melanie schreef:
De boeken zijn beter
Misschien, maar dat is een beetje magere reden om zo'n oude topic te uppen.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten