Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-01-2005, 20:17
Ewd
Ewd is offline
ik vraag me dit al een tijdje af, maar kan niet echt een goede site erover vinden op google.
Nemen je leer capaciteiten toe met klassieke muziek op de achtergrond?
Ik heb wel eens van hier en daar gehoord dat het werkt, maar nooit de feiten gelezen. Weten mensen hier meer over?

Misschien geloof ik het wel. We hadden ooit een proefwerk, toen had de leraar zacht op de radio klassieke muziek gezet. Volgens mij was het Vivaldi. De resultaten van onze klas lagen hoger dan normaal, alleen weet ik niet de resultaten tegenover de andere klassen die geen muziek hadden. Ik vind het persoonlijk lekkerder leren, er is muziek. Het is niet wild, lekker rustig en hoor geen krakende deuren in het huis e.d.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-01-2005, 20:20
Verwijderd
Lijkt me onzin, eigenlijk. Ik lees Psychologie Magazine maar heb hier nog nooit iets over gezien. Wel dat klassieke muziek in stationshallen aso-hangjeugd wegjaagt.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 20:24
Verwijderd
Op een leertechniek gedoe cursus draaide die man steeds muziek uit de barok.

Citaat:
Barokmuziek is een vorm van westerse klassieke muziek. Als stijl was het de opvolger van de Renaissancemuziek. De periode waarin voornamelijk barokmuziek werd gecomponeerd wordt geplaatst tussen ca. 1600 (de opkomst van de monodie, o.a. door Monteverdi) en 1750, het sterfjaar van Johann Sebastian Bach.
Zie hier : een lijst met allemaal componisten

En in de bieb vandaag zag ik er wel een boek over dus ik denk dat het echt werkt
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 20:38
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ik heb echt een heel laag concentratievermogen maar met muziek erbij verdwijnt het helemaal, maakt niet uit welke soort muziek.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 23:39
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 11-01-2005 @ 21:24 :
Op een leertechniek gedoe cursus draaide die man steeds muziek uit de barok.

Zie hier : een lijst met allemaal componisten

En in de bieb vandaag zag ik er wel een boek over dus ik denk dat het echt werkt
Ja, er staan ook boeken over buitenaards leven in de bibliotheek, maar dat wil ook niet zeggen dat marsmannetjes bestaan.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 23:41
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-01-2005 @ 21:20 :
Lijkt me onzin, eigenlijk. Ik lees Psychologie Magazine maar heb hier nog nooit iets over gezien. Wel dat klassieke muziek in stationshallen aso-hangjeugd wegjaagt.
Het schijnt dat je je beter kan concentreren met Mozart muziek op de achtergrond. Daar is onderzoek naar gedaan. En zoals bij de meeste onderzoeken is het eerst bewezen waar te zijn, daarna bewezen onwaar te zijn, daarna weer bewezen waar te zijn...

Ik denk dat je inderdaad beter Mozart als achtergrond kan hebben dan Eminem of Tiesto.. maar of het echt je concentratie *verbetert* vraag ik me af.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 23:44
Verwijderd
Het is wel bewezen dat kauwgum kauwen de hersencapaciteit vergroot met zo'n tien procent, omdat je door het kauwen zuurstof beter kunt opnemen door de cellen in je mondholte. Maar dat wil dus nog steeds niet zeggen dat iemand die al niet kon leren vanwege concentratieproblemen, door die kauwgum ineens wel goed kan leren.

Ik denk zelf dat het teveel van persoon tot persoon verschilt om er echt nuttige uitspraken over te doen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 00:07
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-01-2005 @ 00:44 :
Het is wel bewezen dat kauwgum kauwen de hersencapaciteit vergroot met zo'n tien procent, omdat je door het kauwen zuurstof beter kunt opnemen door de cellen in je mondholte. Maar dat wil dus nog steeds niet zeggen dat iemand die al niet kon leren vanwege concentratieproblemen, door die kauwgum ineens wel goed kan leren.

Ik denk zelf dat het teveel van persoon tot persoon verschilt om er echt nuttige uitspraken over te doen.
Mja precies.

Ik heb het wel eens geprobeerd.. Mozart op de achtergrond. 't Werkte niet. Bij de stukken die ik kende ging ik met de muziek mee neurieen wat niet erg hielp bij het concentreren. Bij stukken die ik niet kende, wilde ik naar de muziek luisteren en was m'n aandacht daar ipv bij m'n schoolwerk.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 00:14
Verwijderd
Haha

Leren met muziek op de achtergrond lukt bij mij gewoon absoluut niet, wat het genre ook is, of het nu hard of zacht staat. Ik moet m'n gedachten er gewoon bij kunnen houden en dat lukt het best in een luie stoel, onderuitgezakt, met een grote bak thee voor me.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 00:15
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-01-2005 @ 01:14 :
Haha

Leren met muziek op de achtergrond lukt bij mij gewoon absoluut niet, wat het genre ook is, of het nu hard of zacht staat. Ik moet m'n gedachten er gewoon bij kunnen houden en dat lukt het best in een luie stoel, onderuitgezakt, met een grote bak thee voor me.
Ja, inderdaad. Of op m'n bed. Daar maakte ik meestal m'n huiswerk. Nu niet meer. Soms nog op de grond (ik vind het gewoon prettig om te liggen tijdens het huiswerk maken ) maar steeds vaker aan een bureau.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 00:17
Verwijderd
Hmm, aan een echt bureau zitten lukt mij eigenlijk nooit. Ik zit meestal aan de keukentafel of in een van onze fauteuils. Hangt een beetje van de stof af, trouwens. Als het iets is dat ik wel 'gewoon' kan lezen dan lees ik het makkelijk zittend, als het iets is waarbij ik eigenlijk elke zin driemaal moet overlezen en waarbij het beste meteen een samenvatting gemaakt kan worden dan zit ik liever achter de PC.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 00:19
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-01-2005 @ 01:17 :
Hmm, aan een echt bureau zitten lukt mij eigenlijk nooit. Ik zit meestal aan de keukentafel of in een van onze fauteuils. Hangt een beetje van de stof af, trouwens. Als het iets is dat ik wel 'gewoon' kan lezen dan lees ik het makkelijk zittend, als het iets is waarbij ik eigenlijk elke zin driemaal moet overlezen en waarbij het beste meteen een samenvatting gemaakt kan worden dan zit ik liever achter de PC.
Mja.. bij leren werkt het bij mij ook zo. Maar als ik echt huiswerk moet maken dan typ ik het (voor bio) of ik moet het schrijven (voor ned.) en dat kan allebei beter aan een bureau

hoewel schrijven op de grond vandaag ook prima ging.. want ja, ik heb toch maar wat huiswerk gemaakt
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 00:22
Verwijderd
Bij mij werkt het iig niet. Laatst was er een proefwerk geschiedenis met klassieke muziek: echt bloedirritant. Raakte meteen heel m'n overzicht kwijt. Bovendien kun je echt geen muziek gebruiken als je een bron aandachtig probeert te lezen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 08:47
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
Ik heb er wel over gehoord idd... Was een keer op het journaal ofzo dat een juffrouw op de basis school het in de klas op had.
Werkt op zich wel rustigevend, volgend mij had zij het gewoon aan tijdens de les niet tijdens een proefwerk.
Maar ja het zal idd bij de een wel werken bij de ander niet.
Oud 12-01-2005, 11:47
*~Angel~*
*~Angel~* is offline
Hmm ik heb altijd muziek aan als ik leer of huiswerk maak. Ik kan niet zonder muziek. Als ik het niet op zet kan ik me gedachten niet bij het leren houden. Overigens, het geluid moet niet te hard staan
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 12:05
phensicske
phensicske is offline
Als ik muziek opzet tijdens het leren is het zo'n reiki-muziek, relax-muziek... In zo'n muziek komen geen teksten voor en dan wordt ik er niet door afgeleid. Het mag dan ook maar heel stil staan en het helpt me gewoon wat minder opgejaagd te zijn.
Ik hoor de muziek eigenlijk niet als ik mijn teksten en zo aan het lezen ben. Ik hoor wel als het plots een andere cd is of als de muziek stilvalt.

Ik gebruik het vooral om de kakofonie (of hoe heet dat weer??) te dempen, want onverwachte geluiden brengen me dan wel weer uit mijn concentratie.

Overigens gebruik ik meestal dezelfde cd, zodat ik hem door en door ken en zo ook minder afgeleid ben.

Het is dan ook te zien welk vak ik moet leren, of ik alleen thuis ben, in welke stemming ik ben...

Ik kan best geloven dat sommigen daar net geen baat bij hebben. Als je concentratieproblemen hebt zal je des te meer afgeleid zijn lijkt me.

Als je je goed kan concentreren dan hoor je normaalgezien de muziek na een tijdje niet meer, aangezien je je waarnemingen richt naar je cursus.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 15:27
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik kan echt niet leren met muziek om me heen, dan ga ik veel teveel naar de muziek luisteren. Maakwerkt met muziek gaat wel als ik er maar niet al te veel bij na hoef te denken (het maakwerk). Als ik echt aan het leren bent vind ik het zoemen van mijn computer al irritant. Voor mij is absolute stilte dan gewoon het beste.
Oud 12-01-2005, 16:26
Nijn*
Nijn* is offline
Ik kan niet werken met stilte om me heen, daarom heb ik altijd de radio aan tijdens het maken/leren van mijn huiswerk. Op school heb ik ook altijd mijn mp3-speler op. Ik luister niet naar klassieke muziek, maar altijd naar dance (of lounge) muziek, terwijl ik daar helemaal niet van houd. Dat is voor mij gewoon lekker omdat ik er niet bij mee ga zingen/neuriën en niet afgeleid wordt door mooie teksten. Meer niet.

Wat ik overigens ergens gelezen heb, is dat als je leert met muziek aan en je maakt later het proefwerk met dezelfde muziek op, dat je dan alles meteen weer weet omdat die tonen je onbewust herinneren aan het moment waarop je wat aan het leren was. Weet iemand hier iets over?
Oud 12-01-2005, 16:31
Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
grl schreef op 12-01-2005 @ 00:41 :
Het schijnt dat je je beter kan concentreren met Mozart muziek op de achtergrond. Daar is onderzoek naar gedaan. En zoals bij de meeste onderzoeken is het eerst bewezen waar te zijn, daarna bewezen onwaar te zijn, daarna weer bewezen waar te zijn...

Hetzelfde geldt voor Bach. Dat vertelde mijn tante me laatst. Daar heb ik inderdaad al vaker iets over gehoord. Het schijnt ook dat planten er sneller van gaan groeien.

En nee, ik heb het niet uitgeprobeerd alhoewel ik Bach erg kan waarderen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 16:32
Ewd
Ewd is offline
jammer genoeg mag ik in de pw-week geen muziek in mn oren verder weet ik er niet svan maar kan het me in zekere zin best voorstellen..
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 16:39
one.
one. is offline
Citaat:
Nijn* schreef op 12-01-2005 @ 17:26 :
Wat ik overigens ergens gelezen heb, is dat als je leert met muziek aan en je maakt later het proefwerk met dezelfde muziek op, dat je dan alles meteen weer weet omdat die tonen je onbewust herinneren aan het moment waarop je wat aan het leren was. Weet iemand hier iets over?
Het werkt wel .. Luister altijd Nevermind als ik iets moet leren of iets in die richting..
Oud 12-01-2005, 16:51
gekkie:D
gekkie:D is offline
klassieke muziek bij het leren?? Nee... dan val ik binnen de kortste keren in slaap....!
Oud 12-01-2005, 17:14
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
gekkie schreef op 12-01-2005 @ 17:51 :
klassieke muziek bij het leren?? Nee... dan val ik binnen de kortste keren in slaap....!
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 18:32
marrel
marrel is offline
ik kan het me iig wel voorstellen dat het ontspant en dat je je beter gaat consetreren. Maar ligt er wel aan welke natuurlijk... Ik zette pas lord of the rings cd op, ook klasiek maar schrok me telkens rot bij die versnellingen en harde stukken als je zit te leren
Oud 13-01-2005, 08:55
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Nijn* schreef op 12-01-2005 @ 17:26 :
Hoe meer je omgeving(sfactoren) gelijklopend zijn van je studie-omgeving met deze waarin je je proefwerk moet maken, hoe makkelijker iemand de associaties kan leggen en hoe makkelijker iemand dus zaken terug uit zijn geheugen kan halen.

Als je bijvoorbeeld dezelfde gewoontes aanneemt iedere dag en dit ook toepast tijdens het afleggen van je examen/toets... dan zou het vlotter moeten gaan.

Neem nu bv. elke dag een vitamine nemen voor je begint. Of steeds muziek opleggen. Of eerst wat rekken en strekken. Of uw bureau hetzelfde indelen... maakt niet uit wat.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2005, 10:34
bracelance
bracelance is offline
Ik heb zelf ADHD dus moeite met concentreren. Dit is vooral goed te merken bij leren, ben snel afgeleid enzo. Ik moet op een of andere manier toch bezig zijn. Kauwgom kauwen helpt, daarbij vergroot het de hersencapaciteit. Mij is ook aangeraden klassieke muziek te draaien en wonder boven wonder helpt het wel. Waarschijnlijk omdat je van totale stilte gek wordt en je door klassieke muziek niet afgeleid wordt m.b.t. teksten etc.

heel vreemd maar het werkt wel
Oud 13-01-2005, 10:36
bracelance
bracelance is offline
het schijnt ook te helpen om dingen op te schrijven. Niet zozeer om het daarna te lezen maar omdat het schrijft neem je het beter op
Oud 13-01-2005, 10:53
Verwijderd
Citaat:
bracelance schreef op 13-01-2005 @ 11:36 :
het schijnt ook te helpen om dingen op te schrijven. Niet zozeer om het daarna te lezen maar omdat het schrijft neem je het beter op
Dat is nogal logisch. Als je iets tegelijkertijd opschrijft, ben je er intensiever mee bezig, namelijk zowel met het registreren van binnenkomende kennis (het verhaal dat je hoort) als het ordenen en formuleren van uitgaande kennis (namelijk de zinnen die je opschrijft).

Daarom helpt samenvatten in je eigen woorden ook zo goed. Als je iets kunt formuleren in een compleet andere zin, als je het op een andere manier duidelijk kunt maken maar toch dezelfde kennis kunt overdragen, dan sta je goed 'boven' de stof.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 12:09
Verwijderd
is dat niet iets persoonlijks??
als ik me moet concentreren, kan ik daar geen muziek bij hebben, want dan ga ik meer luisteren dan me concentreren
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 16:16
*oma*
*oma* is offline
Ik heb eens op televisie gezien, dat je het beste met britney kunt leren, omdat deze muziek heel simpel is. Ik weet niet meer hoe het precies zat, maar het was zoiets.
Oud 15-01-2005, 18:45
woezel
woezel is offline
Ik dacht dat het meer iets was van als je als baby ( in de buik) steeds klassieke muziek hoort, dat je dan een intellectuele voorsprong had.
Oud 15-01-2005, 21:40
Quiana
Quiana is offline
Ghe - ik leer het beste onder druk, dat is laatst wel weer
gebleken...

En anders zonder muziek, op het moment dat ik niet de allerbeste
concentratie heb, concentreer ik me al gauw op het ritme etc dan
op de stof..
Oud 16-01-2005, 13:45
*** is offline
Ik heb in okt een cursus "Train your brain"gevolgd op de Erasmusuniversiteit, waarbij je sneller leerde lezen en effectiever studeren. En die beweerde idd dat Barok muziek (of new-age) de beste muziek is om bij te studeren.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 13:52
Ewd
Ewd is offline
Citaat:
*** schreef op 16-01-2005 @ 14:45 :
Ik heb in okt een cursus "Train your brain"gevolgd op de Erasmusuniversiteit, waarbij je sneller leerde lezen en effectiever studeren. En die beweerde idd dat Barok muziek (of new-age) de beste muziek is om bij te studeren.
bedoel je dit in de zin van: "als je muziek doet, doe dan Barok- of new-agemuziek op". of dat je beter kunt leren met één van deze genres?q
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 14:09
*** is offline
Citaat:
Wally schreef op 16-01-2005 @ 14:52 :
bedoel je dit in de zin van: "als je muziek doet, doe dan Barok- of new-agemuziek op". of dat je beter kunt leren met één van deze genres?q
uhh ja dat vroeg ik me eigenlijk zelf ook af bij het typen, dat weet ik eigenlijk neit zeker meer, ik geloof het laatste.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 18:18
horatius
horatius is offline
Ik denk dat het allemaal heel persoonlijk is, maar dat het absoluut de moeite waard is. Toen ik een jaar of tien was heb ik een keer op het nieuws gehoord dat, als je klassieke muziek luisterde, je beter werd in natuurkunde en wiskunde.
Ik ben vanaf die tijd heel vaak naar klassieke muziek geluisterd -Tjaikovski is all-time favorite - en ik ga volgend jaar technische natuurkunde studeren...
Of het heeft gewerkt weet ik niet, maar ik vind het absoluut rustgevende muziek en ik concentreer me ook een stuk beter als ik bijvoorbeeld de 9e van Beethoven aan heb staan.
Oud 16-01-2005, 19:12
Psycho-test
Psycho-test is offline
Het fijne weet ik er niet meer van, maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat je de leerstof beter verwerkt als je hersenen bepaalde golven produceren. Dit zou gebeuren bij het luisteren naar muziek met een bepaald tempo nl ongeveer 60 maten per minuut. Bepaalde stukken uit de Barok muziek ( zoals Bach en Vivaldi, maar dus niet Mozart ) voldoen hieraan, maar niet alle stukken, want ook composities uit de Barok hebben snellere delen.

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten