Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2005, 23:15
Flshman
Flshman is offline
Goed, ik heb een 'probleem'.. Ik heb van tijd tot tijd last van (schijnbaar) enge dromen. Ik wordt 's nachts schreeuwend wakker en weet er de volgende morgen vrijwel niets meer van.

Het is meestal zo rond een uur of 3 á 4 dat ik half wakker wordt en bezig ben schreeuwend aan mijn deur te trekken of al op de overloop tegenover een bezorgde vader/moeder sta. Op dat moment wordt ik me bewust dat ik daar sta, maar weet niets meer van mijn droom of de reden dat ik nogal graag uit mijn bed wilde..

Een paar dagen geleden heb ik mijn bed een halve meter van de muur geduwd. In de reconstructie bleek dat ik toch best wel wat kracht had uit moeten oefenen.. Best wel eng.

Die avond had ik geen 'enge films', 'geweldadige spelletjes' gekeken/gedaan of mijn oude 'Kippenvel' boeken uit de kast gehaald. Wél ga ik doorgaands zo rond een uur of 1, 2 (soms 3, niet die ene keer) naar bed.

Ik vind het toch best wel vervelend, mijn ouders en broertjes (buren ook, de laatste keer) schrikken iedere keer toch best wel. En het geeft geen goed gevoel de volgende morgen..
Hebben jullie énig idee waardoor dit zou kunnen komen, tips, ervaringen? Ik wacht met smart
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-03-2005, 23:27
eric wright
eric wright is offline
ik weet niet of je blowt, maar een vriend van me heeft hier ook last van als hij wiet heeft gerookt.
Als je dus wiet rookt, stap over op hasj.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 23:27
Flshman
Flshman is offline
De laatste keer dat ik geblowd had was van de zomer. Het was dan wel erg veel, maar niet zó veel dat ik het nu nog merk

edit: Oh wacht, 'wiet' zei je.. Wij rookten alleen hash.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 23:35
Balance
Balance is offline
Als ik het zo lees en vergelijk met wat ik weet over slaapstoornissen, dan zouden het 2 dingen kunnen zijn:

- Slaapwandelen. Bij slaapwandelen weet de persoon in kwestie namelijk meestal niet meer wat ie die nacht heeft gedaan. Dit komt overeen met wat jij zegt. Dit gebeurt trouwens níet in de fase waarin je droomt, maar in het diepste van je slaap. Dat betekent dat het zo'n 45-60 minuten nadat je in slaap bent gevallen zou moeten spelen. (iets eerder of iets later kan natuurlijk, maar als het echt 4 uur later is ofzo, dan is het grote kans dat het dit niet is).
- REM behavioral disorder. Normaal als je droomt, dan worden je spieren tijdelijk verlamd. Je hersenen denken namelijk dat wat jij in je droom ziet, dat het de echte wereld is en zij geven daarom gewoon signalen aan je spieren. Als je spieren niet verlamd zouden zijn, dan zou je dus daadwerkelijk alles uit je droom kunnen uitvoeren. Door het verlammingsstofje lig je dus stil als je droomt. Maar bij mensen met deze slaapstoornis is die verlamming niet optimaal en dus kunnen zij acties uit hun dromen ook gewoon in de praktijk uitvoeren, zonder dat ze het beseffen.

In beide gevallen kan medicatie helpen, hoewel ik ook eens zou kijken wat een beetje structuur met je doet.
Oud 02-03-2005, 23:45
Flshman
Flshman is offline
Slaapwandelen.. Hm, nee ik denk het niet. Het is meer een intense schrikreactie en het gevoel dat ik zo snel mogelijk mijn kamer uit moet. Het 'de volgende morgen niet meer van weten' slaat meer op herinneren van de droom.

REM klinkt wat logischer. Ik zal er eens wat informatie over zoeken.

Dat structuur gedeelte zou ook best wel eens kunnen helpen ja, al is het wel vreemd dat ik iedere nacht laat ga slapen, terwijl ik zelden zoveel herrie maak.

Als ik nou alleen maar wist waar ik over droomde..
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 23:52
Balance
Balance is offline
Slaapwandelen klinkt heel duf, maar het houd wel meer in dan alleen met je armen voor je door een kamer heen strompelen. Overigens: veel slaapwandelaars worden niet wakker tijdens hun avontuurtjes. Omstanders zeggen dan vaak tegen hen 'ga maar naar bed' en begeleiden hen desnoods en op die manier komt men (zonder wakker te zijn geweest) weer in bed terecht. En dán kan men zich niks meer herinneren van wat ze hebben gedaan. Als jij gewoon wakker wordt op het moment dat iemand jou aanspreekt, dan is het logisch dat je het de volgende dag wél herinnert. Ook klopt het dat je je geen droom herinnert; want je droomt helemaal niet tijdens het slaapwandelen.
Misschien kan iemand je eens wakker maken en direct de vraag stellen: waarover droomde je?

Maar wat ik raar vond uit je laatste reactie is dat je zegt "Het is meer een intense schrikreactie en het gevoel dat ik zo snel mogelijk mijn kamer uit moet".
Dat zou betekenen dat je wel wakker bent op dat moment? of hoe bedoelde je dat?

Kijk gewoon eens hoe het gaat als je 2 weken lang netjes op tijd en rond hetzelfde tijdstip naar bed gaat. En ga anders even langs de dokter.
Oud 02-03-2005, 23:58
Flshman
Flshman is offline
Citaat:
Balance schreef op 03-03-2005 @ 00:52 :
Maar wat ik raar vond uit je laatste reactie is dat je zegt "Het is meer een intense schrikreactie en het gevoel dat ik zo snel mogelijk mijn kamer uit moet".
Dat zou betekenen dat je wel wakker bent op dat moment? of hoe bedoelde je dat?
Zodra ik wakker wordt (van mijn vader, moeder of mezelf) heb ik het gevoel (meer een 'na-gevoel') dat ik weg moet uit mijn kamer. Hij is kennelijk zo intens dat ik het nog steeds voel wanneer ik wakker ben.
Op het moment dat ik zeg maar uit mijn bed kom ben ik niet wakker, ik slaap dan nog, oid.

Frequent slaapwandelen doe ik niet (tenzij ze mij dat niet vertellen..) het zijn alleen die enkele keren waar ik het over heb. Iedere keer wordt ik wakker en weet ik niet waar ik over droomde.

(ik blijf maar editen) 2 weken is niet genoeg. Mijn 'avonturen' () komen maar een paar keer per jaar voor. Afgelopen week, December, Augustus. Zo ongeveer

Laatst gewijzigd op 03-03-2005 om 00:01.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 01:27
RaoulDuke
RaoulDuke is offline
Als ik zo even alles van je lees, denk ik dat je last hebt van zogenaamde Night Terrors (Pavor Nocturnus, kan even niet op de Nederlandse naam komen).

Night Terrors zijn ervaringen van intense onrustigheid waarvan een persoon abrupt, schreeuwend ('screaming in terror') wakker word.
Het lijkt een beetje op nachtmerries, behalve dat Night Terrors niet gekoppeld zijn aan dromen.
Night Terrors komen verder voor tijdens Non-REM slaap, terwijl dromen over het algemeen in REM slaap voorkomen. Night Terrors zijn over het algemeen veel meer voorkomend in kinderen dan in volwassenen, maar het is goed mogelijk dat jij er last van hebt.

Verder nog wat stukjes van sites die veel overeenkomen met wat jij zegt:

http://www.nightterrors.org/
Night Terrors Symptoms: Sudden awakening from sleep, persistent fear or terror that occurs at night, screaming, sweating, confusion, rapid heart rate, inability to explain what happened, usually no recall of "bad dreams" or nightmares, may have a vague sense of frightening images. Many people see spiders, snakes, animals or people in the room, are unable to fully awake, difficult to comfort, with no memory of the event on awakening the next day.

Fast Facts about Night Terrors:

Run in families.
Are not dangerous.*
Can last 10-20 minutes.
Occur in stage 4 of the sleep cycle. (en die komt het meest voor in het begin van de slaap. dus als je 1 uur naar bed bent, kun je om bijv 3 uur daar volop in zitten. Precies de tijd die je al aangaf, waarop het gebeurde.)
Can happen at any age 6 months - 100 years old.

*What you do during night terrors can be dangerous i.e. walking into objects or using kitchen appliances.

Ik lees heel erg veel overeenkomsten met je verhaal.
Dit zegt natuurlijk nog niks. Veel slaapaandoeningen hebben een grote overlap.
Ik moet toch wel zeggen dat ik sterk de neiging heb naar Night Terros.

Misschien kan dit je enigszins op weg helpen: (http://www.nightterrors.org/mot.html)
Now many people disagree but I have found the best method of controlling someone during a night terror is to hug and reassure them and tell them that everything is all right. Agree with what they are saying and doing. Sometimes it is not possible to hug them. Don't try to force physical contact. DO NOT yell at them or tell them they are only dreaming as this seems to only upset them even more. This seems to work better in children than in adults. (Adults are a little more physical) The most important thing to remember is that someone having a night terror does not know what they are doing. Make sure that there is not anything nearby that they can hurt themselves or others with. It is perfectly safe to wake someone who is having a Night Terror. Please be gentle!

Ik ga ervanuit dat je wel goed Engels kent...
Zoek nog meer op over Night Terrors zou ik zeggen.

Dit is ook nog wel van belang denk ik:

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/e...cle/000809.htm
Treatment
In many cases, comfort and reassurance are the only treatment required. Psychotherapy or counseling may be appropriate in some cases. Benzodiazepine medications (such as diazepam) used at bedtime will often reduce night terrors; however, medication is not usually recommended to treat this disorder. A safe over-the-counter drug, Benadryl elixir (diphenhydramine), given 1 hour before bedtime may reduce the incidence of night terror.

Een enorme lap tekst ik weet het... Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Sterkte ermee!
Oud 03-03-2005, 01:49
Verwijderd
evt. een keer proberen van kamer switchen? misschien dat zoiets 'common sense' zo maar zou kunnen werken?
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 07:53
Verwijderd
Ik herinner me dat in een aflevering van Gilmore Girls een van de bijpersonen, Kirk, er ook last van had. Hij noemde het ook night terrors. Hij werd dan midden in de nacht wakker, kleedde zich uit, sloot bijvoorbeeld zijn kussen op in de badkamer omdat hij dacht dat die hem zou gaan vermoorden, etc. Het was wel een grappige aflevering maar het is natuurlijk minder grappig als je er zelf last van hebt.

Ik zou echt niet weten wat je eraan zou kunnen doen. Therapie zou helpen, maar als je niet echt weet waar het aan ligt... en aangezien het niet veel voorkomt...

Eigenlijk is dit een beetje een zinloze post, maar ik hoop dat je in de stukjes van RaoulDuke een beetje een oplossing of verklaring vindt.
Anders kun je misschien eens langs de huisarts gaan en kan die je eventueel doorsteuren naar een psycholoog of een neuroloog, om te kijken of je een afwijkend neurologisch slaappatroon hebt, of weet ik het wat. Succes
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 08:00
Balance
Balance is offline
Citaat:
RaoulDuke schreef op 03-03-2005 @ 02:27 :
*verhaal*
Maar bij Night Terror is de persoon vaak na het wakker worden nog erg bang en schrikt het echt wakker in zijn/haar bed. Dat zou niet verklaren waarom hij er soms op uit gaat en pas later (ergens anders) wakker wordt.
En stage 4 vindt toch al na een uur ongeveer plaats?
Oud 03-03-2005, 10:38
RaoulDuke
RaoulDuke is offline
Citaat:
Balance schreef op 03-03-2005 @ 09:00 :
Maar bij Night Terror is de persoon vaak na het wakker worden nog erg bang en schrikt het echt wakker in zijn/haar bed. Dat zou niet verklaren waarom hij er soms op uit gaat en pas later (ergens anders) wakker wordt.
Mensen met Night Terrors blijven lang niet altijd in hun bed.

*What you do during night terrors can be dangerous i.e. walking into objects or using kitchen appliances.

Mensen kunnen er dus wel degelijk 's-nachts op uit gaan. Kan zelfs gevaarlijk zijn.

Citaat:
En stage 4 vindt toch al na een uur ongeveer plaats?
Er zijn zoals je weet 5 verschillende fases in slaap die een persoon achtereenvolgens afloopt. 1->2->3->4->3->2->REM->2->3->4 enz.
Een slaapcyclus kan in een nacht echter wel 5 keer voorkomen. Aan het begin is fase 4 de langste fase en REM-slaap nog maar erg kort. Gedurende je slaap wordt fase 4 bij elke cyclus meestal wat korter, en REM-slaap juist langer.
Een cyclus duurt meestal 60 tot 90 minuten.
Dan zit dus de eerste cyclus erop. Het is echter goed mogelijk dat na een uur of 2 de persoon in fase 4 zit in reeds de tweede cyclus.

Ontopic:
Iets dat je moet weten over slaap, is dat babies heel erg veel nodig hebben, kinderen en jonge tieners dan weer wat minder, maar adolescenten daarintegen juist weer veel meer. Adolescentie betetkent een piek in het aantal slaap dat je nodig hebt.
Jij zit daar nog midden in. Die langere slaapbenodigdheid zorgt ervoor dat je langzamer van de ene naar de slaapfase gaat. Dit kan er ook voor zorgen dat gedurende een langere periode fase 4 overheersend is.
Oud 03-03-2005, 12:56
Miracle
Miracle is offline
Wat je beschrijft het ik ook gehad. Van die rare dromen/hallucinaties en raar wakker worden daarna en veel ook niet meer weten.

Ik had het toen ik klein was, het is toen vanzelf minder geworden en over gegaan... Miss. moet je er eens mee naar je huisarts.
Oud 03-03-2005, 16:45
Balance
Balance is offline
Citaat:
RaoulDuke schreef op 03-03-2005 @ 11:38 :
Er zijn zoals je weet 5 verschillende fases in slaap die een persoon achtereenvolgens afloopt. 1->2->3->4->3->2->REM->2->3->4 enz.
Een slaapcyclus kan in een nacht echter wel 5 keer voorkomen. Aan het begin is fase 4 de langste fase en REM-slaap nog maar erg kort. Gedurende je slaap wordt fase 4 bij elke cyclus meestal wat korter, en REM-slaap juist langer.
Een cyclus duurt meestal 60 tot 90 minuten.
Dan zit dus de eerste cyclus erop. Het is echter goed mogelijk dat na een uur of 2 de persoon in fase 4 zit in reeds de tweede cyclus.
Ik heb het even opgezocht. Volgens mijn boek is het als volgt:
Wakker > (123) > 4 > (32) > REM > (23) > 4 > (32) > REM > 2 > 3 > 2 > REM > 2 > REM > 2 > REM > Wakker

(de stukjes tussen haakjes betekenen dat je wel in die fases komt, maar heel snel, omdat het eigenlijk puur is om naar de volgende fase door te kunnen gaan).

En volgens m'n boek ben je binnen 45 minuten (de eerste keer) in stage 4. Daar blijf je dan zo'n half uur in. de REM fases duren eerst maar een minuut of 10, maar worden steeds langer (het zesde uur van je slaap is bijna alleen maar REM fase bijvoorbeeld).

@Panini: ik heb het ook een tijdje gehad, maar gelukkig maakten mijn ouders me wel altijd wakker. Ik stond dan namelijk altijd met m'n handdoek klaar om de douche in te gaan
Oud 03-03-2005, 18:34
Flshman
Flshman is offline
Pfoei.. bedankt voor jullie reacties

'Night Terrors'.. klikt als een slechte B-Film Hehe, nee, het komt best wel overeen met mij ja.
Het is niet zo, krummeltje, dat ik nadat ik wakker wordt me gedraag zoals 'Kirk'. Ik heb dan wel direct door dat het 'weer eens zover is' en dat er niets is om bang voor te zijn.

Er mee naar de huisarts gaan is ook weer zowat. Misschien na de volgende keer.. Ik heb het nu te weinig om het echt problematisch te noemen.

Hm, Panini, zo te merken valt het bij mij dan nog wel mee
Misschien moet ik dan maar eens een vriendin zoeken?

Bedankt in iedergeval tot zover voor alle reacties!
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 18:37
Verwijderd
Citaat:
Flashman schreef op 03-03-2005 @ 19:34 :
'Night Terrors'.. klikt als een slechte B-Film Hehe, nee, het komt best wel overeen met mij ja.
Het is niet zo, krummeltje, dat ik nadat ik wakker wordt me gedraag zoals 'Kirk'. Ik heb dan wel direct door dat het 'weer eens zover is' en dat er niets is om bang voor te zijn.
Hmm, dat is dan wel fijn
Het deed me er gewoon aan denken hoor, ik heb geen analyse van de symptomen gemaakt ofzo

Citaat:
Flashman schreef op 03-03-2005 @ 19:34 :

Misschien moet ik dan maar eens een vriendin zoeken?
Hihi
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 19:25
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 03-03-2005 @ 17:45 :
Ik heb het even opgezocht. Volgens mijn boek is het als volgt:
Wakker > (123) > 4 > (32) > REM > (23) > 4 > (32) > REM > 2 > 3 > 2 > REM > 2 > REM > 2 > REM > Wakker

(de stukjes tussen haakjes betekenen dat je wel in die fases komt, maar heel snel, omdat het eigenlijk puur is om naar de volgende fase door te kunnen gaan).

En volgens m'n boek ben je binnen 45 minuten (de eerste keer) in stage 4. Daar blijf je dan zo'n half uur in. de REM fases duren eerst maar een minuut of 10, maar worden steeds langer (het zesde uur van je slaap is bijna alleen maar REM fase bijvoorbeeld).

*volgens mijn docent klopte dat niet helemaal en het schijnt dat ze nog niet alles weten*
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 19:37
Flshman
Flshman is offline
Citaat:
Panini schreef op 03-03-2005 @ 19:55 :
Nouh dat zou ik niet zo snel zeggen. Als je er echt last van hebt, of iig het vervelend vind dat je het hele huis wakker maakt, is dat echt wel een reden om een oplossing te zoeken. En vraag je je ook niet af waarom je het doet?
Ja, dat vraag ik me zeker af.. Ik wilde het er in mijn vorige post bijzetten, maar vergat het.
Ik zou het echt niet weten.. Zoals ik zei, geen enge dingen die avond. Bang in het donker ben ik niet, vroeger wel.. maar ja wie niet

Enig idee waar ik het zou kunnen zoeken?
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 20:01
Flshman
Flshman is offline
Ik moet dit blok 3 tentamens halen. Als ik er ook maar 1 niet haal heb ik 2 jaar HBO verpest..?

Hm, écht druk maak ik me er niet om, omdat ik weet dat ik het wel ga halen. Maar toch zit ik er wel een beetje over in. Niet zoals jij over je examen, schat ik
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 20:34
Flshman
Flshman is offline
Nee zelfs als de poes 's nachts bovenop me springt schrik ik niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten