Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Op het moment dat ik zeg maar uit mijn bed kom ben ik niet wakker, ik slaap dan nog, oid. Frequent slaapwandelen doe ik niet (tenzij ze mij dat niet vertellen..) het zijn alleen die enkele keren waar ik het over heb. Iedere keer wordt ik wakker en weet ik niet waar ik over droomde. (ik blijf maar editen) 2 weken is niet genoeg. Mijn 'avonturen' ( ![]() Laatst gewijzigd op 03-03-2005 om 00:01. |
![]() |
|
![]() |
Als ik zo even alles van je lees, denk ik dat je last hebt van zogenaamde Night Terrors (Pavor Nocturnus, kan even niet op de Nederlandse naam komen).
Night Terrors zijn ervaringen van intense onrustigheid waarvan een persoon abrupt, schreeuwend ('screaming in terror') wakker word. Het lijkt een beetje op nachtmerries, behalve dat Night Terrors niet gekoppeld zijn aan dromen. Night Terrors komen verder voor tijdens Non-REM slaap, terwijl dromen over het algemeen in REM slaap voorkomen. Night Terrors zijn over het algemeen veel meer voorkomend in kinderen dan in volwassenen, maar het is goed mogelijk dat jij er last van hebt. Verder nog wat stukjes van sites die veel overeenkomen met wat jij zegt: http://www.nightterrors.org/ Night Terrors Symptoms: Sudden awakening from sleep, persistent fear or terror that occurs at night, screaming, sweating, confusion, rapid heart rate, inability to explain what happened, usually no recall of "bad dreams" or nightmares, may have a vague sense of frightening images. Many people see spiders, snakes, animals or people in the room, are unable to fully awake, difficult to comfort, with no memory of the event on awakening the next day. Fast Facts about Night Terrors: Run in families. Are not dangerous.* Can last 10-20 minutes. Occur in stage 4 of the sleep cycle. (en die komt het meest voor in het begin van de slaap. dus als je 1 uur naar bed bent, kun je om bijv 3 uur daar volop in zitten. Precies de tijd die je al aangaf, waarop het gebeurde.) Can happen at any age 6 months - 100 years old. *What you do during night terrors can be dangerous i.e. walking into objects or using kitchen appliances. Ik lees heel erg veel overeenkomsten met je verhaal. Dit zegt natuurlijk nog niks. Veel slaapaandoeningen hebben een grote overlap. Ik moet toch wel zeggen dat ik sterk de neiging heb naar Night Terros. Misschien kan dit je enigszins op weg helpen: (http://www.nightterrors.org/mot.html) Now many people disagree but I have found the best method of controlling someone during a night terror is to hug and reassure them and tell them that everything is all right. Agree with what they are saying and doing. Sometimes it is not possible to hug them. Don't try to force physical contact. DO NOT yell at them or tell them they are only dreaming as this seems to only upset them even more. This seems to work better in children than in adults. (Adults are a little more physical) The most important thing to remember is that someone having a night terror does not know what they are doing. Make sure that there is not anything nearby that they can hurt themselves or others with. It is perfectly safe to wake someone who is having a Night Terror. Please be gentle! Ik ga ervanuit dat je wel goed Engels kent... Zoek nog meer op over Night Terrors zou ik zeggen. Dit is ook nog wel van belang denk ik: http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/e...cle/000809.htm Treatment In many cases, comfort and reassurance are the only treatment required. Psychotherapy or counseling may be appropriate in some cases. Benzodiazepine medications (such as diazepam) used at bedtime will often reduce night terrors; however, medication is not usually recommended to treat this disorder. A safe over-the-counter drug, Benadryl elixir (diphenhydramine), given 1 hour before bedtime may reduce the incidence of night terror. Een enorme lap tekst ik weet het... Ik hoop dat je er wat aan hebt. Sterkte ermee!
||
Citaat:
En stage 4 vindt toch al na een uur ongeveer plaats?
|||
![]() |
Citaat:
*What you do during night terrors can be dangerous i.e. walking into objects or using kitchen appliances. Mensen kunnen er dus wel degelijk 's-nachts op uit gaan. Kan zelfs gevaarlijk zijn. Citaat:
Een slaapcyclus kan in een nacht echter wel 5 keer voorkomen. Aan het begin is fase 4 de langste fase en REM-slaap nog maar erg kort. Gedurende je slaap wordt fase 4 bij elke cyclus meestal wat korter, en REM-slaap juist langer. Een cyclus duurt meestal 60 tot 90 minuten. Dan zit dus de eerste cyclus erop. Het is echter goed mogelijk dat na een uur of 2 de persoon in fase 4 zit in reeds de tweede cyclus. Ontopic: Iets dat je moet weten over slaap, is dat babies heel erg veel nodig hebben, kinderen en jonge tieners dan weer wat minder, maar adolescenten daarintegen juist weer veel meer. Adolescentie betetkent een piek in het aantal slaap dat je nodig hebt. Jij zit daar nog midden in. Die langere slaapbenodigdheid zorgt ervoor dat je langzamer van de ene naar de slaapfase gaat. Dit kan er ook voor zorgen dat gedurende een langere periode fase 4 overheersend is.
||
Citaat:
Wakker > (123) > 4 > (32) > REM > (23) > 4 > (32) > REM > 2 > 3 > 2 > REM > 2 > REM > 2 > REM > Wakker (de stukjes tussen haakjes betekenen dat je wel in die fases komt, maar heel snel, omdat het eigenlijk puur is om naar de volgende fase door te kunnen gaan). En volgens m'n boek ben je binnen 45 minuten (de eerste keer) in stage 4. Daar blijf je dan zo'n half uur in. de REM fases duren eerst maar een minuut of 10, maar worden steeds langer (het zesde uur van je slaap is bijna alleen maar REM fase bijvoorbeeld). @Panini: ik heb het ook een tijdje gehad, maar gelukkig maakten mijn ouders me wel altijd wakker. Ik stond dan namelijk altijd met m'n handdoek klaar om de douche in te gaan ![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Het deed me er gewoon aan denken hoor, ik heb geen analyse van de symptomen gemaakt ofzo ![]() Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik zou het echt niet weten.. Zoals ik zei, geen enge dingen die avond. Bang in het donker ben ik niet, vroeger wel.. maar ja wie niet ![]() Enig idee waar ik het zou kunnen zoeken? |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Drugs & Alcohol |
Het goh, zou ik stoned achter de computer zitten?-topic cha0s | 500 | 08-05-2004 01:02 | |
Verhalen & Gedichten |
Zonder zon kan je niet leven. Flower_4_u | 2 | 19-03-2004 15:35 | |
Lifestyle |
Kindertjes. WishfulDreaming | 77 | 10-11-2003 09:13 | |
Verhalen & Gedichten |
[RUIGE SPOILER] Harry Potter and the order of the phoenix [SPOILER] Retinite | 294 | 03-09-2003 16:20 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] Het klad van m'n Opstel examen... Verwijderd | 8 | 27-05-2003 08:59 | |
ARTistiek |
Geschreven door een 10jarig meisje... IK! Erg grappig! Anne | 14 | 07-08-2001 21:21 |