Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-07-2005, 11:28
Verwijderd
ik vraag me af hoe dit bij anderen in de horeca gaat. Als ik kijk bij mn broertje, die kijrgt per week bijna 100 euro fooi, ik eens per jaar ongeveer 250 euro... dit staat naar mijn idee niet naar verhouding aangezien ik bijna elke dag rond de 30 euro fooi ontvang van gasten, ik zie er eigenlijk bijna niets van terug. Kan ik bij mn werkgever aankaarten om een fooienpot aan te maken in plaats van dat het in de portemonnee verdwijnt en dat het uiteindelijk ongeveer verdeelt word?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-07-2005, 11:34
wr_faya
wr_faya is offline
Moet jij je fooi inleveren?
En hoe oud is je broetje dan?
Oud 20-07-2005, 11:43
Verwijderd
Dat hangt af van wat er in je arbeidsovereenkomst bepaald is. Als het netjes gedaan is dan zal daar iets staan over het afstaan van fooien voor een gezamenlijke fooienpot, die dan naar evenredigheid onder alle werknemers verdeeld wordt of die eens in de zoveel tijd gebruikt wordt voor een uitje of iets in die geest.

Staat er niets over, dan is het geld dat jij van klanten krijgt gewoon een gift, en heeft je werkgever dus niet het recht jou te verplichten dat af te staan. Anderzijds heb jij ook geen enkele grond om hem te verplichten een fooienpot in te stellen als je vindt dat jij minder fooi krijgt dan anderen.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 11:44
Verwijderd
wij doen al het gekregen fooi in de algemene portomonnee. Bij mijn broertje op het werk gaat het in een aparte pot.

Het type restaurants is vergelijkbaar met elkaar waar we werken.

Hij is 18, ik 20 dus...
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 11:46
Verwijderd
Wat is het verschil tussen een algemene portemonnee en een aparte pot? Het gaat erom waar dat geld uiteindelijk voor besteed wordt en wat de basis daarvoor is in de arbeidsovereenkomst.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 11:47
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 20-07-2005 @ 12:43 :
tekst
Ik heb een 0-uren contract en heb nooit iets gelezen over de fooien. Toen ik er kwam werken is verteld dat het verdeeld word, geen vaste tijden verteld en er worden geen uitjes van georganiseerd. Die hebben we nooit, we hebben geen kerstpakket, geen verjaarsdingen en dergelijke.

ik vind het daarom zo bar weinig wat er binnenkomt, terwijl ik wel zie hoeveel fooi ik dagelijks krijg van gasten...
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 11:47
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 20-07-2005 @ 12:46 :
Wat is het verschil tussen een algemene portemonnee en een aparte pot? Het gaat erom waar dat geld uiteindelijk voor besteed wordt en wat de basis daarvoor is in de arbeidsovereenkomst.
over de fooi word geen woord gerept in mn contract

en bij een aparte pot is het duidelijkw at er binnenkomt
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 11:50
Verwijderd
Citaat:
Lumihiutale schreef op 20-07-2005 @ 12:47 :
over de fooi word geen woord gerept in mn contract

en bij een aparte pot is het duidelijkw at er binnenkomt
Dan staat het je in principe vrij om die fooi zelf te behouden. Immers, zoals ik zei zijn het giften, geen vorm van loon. Je werkgever heeft geen enkel recht om beslag te leggen op fooien of je te verplichten die in te leveren zonder dat daarvoor een in de overeenkomst nauwkeurig omschreven basis is - sterker nog, vrijwel alle bedingen waarbij de werknemer verplicht wordt om (een gedeelte van) zijn loon of van zijn overige inkomsten aan hem af te dragen zijn nietig.

Dat neemt niet weg dat het in veel bedrijfstakken wel gebruikelijk is om het in een pot te stoppen, maar dat is in de regel niet strikt juridisch in de haak. Het is alleen wel zo netjes omdat in sommige bedrijfstakken bepaalde werknemers door puur toeval veel meer fooi krijgen dan andere, en daarom wordt het centraal geregeld. Maar als je echt zou willen kun je het wel behouden, het is alleen de vraag of je daarmee niet een ruzie riskeert.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 16:41
MB
MB is offline
Zelf de fooi houden is niet eerlijk, de mensen in de keuken hebben net zoveel recht op die fooi als jij, die fooi wordt gegeven voor de service EN voor de kwaliteit van het eten ed... Misschien verdelen ze het bij jouw broertje wel alleen onder de bediening en gaat het bij jou eerlijker...
Oud 20-07-2005, 16:45
tandenborstel
tandenborstel is offline
Soms wordt fooi verdeeld naar het aantal uren dat je werkt, misschien zoiets ook bij jullie?
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 16:57
DG
DG is offline
250 p jaar is een beetje weinig idd.
Ik kreeg 2 jaar geleden al 100 per maand.
en ik werkte gewoon, dus niet 7 dagen in de week, 10 uur p dag ofzo.
Oud 21-07-2005, 08:49
Jolt
Jolt is offline
Ben blij dat je fooi krijgt, ik werk bij een paar van die mensen die mij alleen geven waar ik recht op heb, meer krijg ik ook niet.

Helaas, maja nog 2 maanden
Oud 26-07-2005, 18:42
Lajo
Lajo is offline
Mogen werkgevers eisen dat je je fooi inlevert???
Oud 26-07-2005, 22:38
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Lajo schreef op 26-07-2005 @ 19:42 :
Mogen werkgevers eisen dat je je fooi inlevert???
nee
Oud 27-07-2005, 00:35
Jolt
Jolt is offline
Koks krijgen geen fooi
Oud 27-07-2005, 00:52
MB
MB is offline
Citaat:
Jolt schreef op 27-07-2005 @ 01:35 :
Koks krijgen geen fooi
waarom niet?
Oud 27-07-2005, 09:10
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
MB schreef op 27-07-2005 @ 01:52 :
waarom niet?
Dat ligt maar net aan het restaurant hoor, maar over het algemeen krijgen koks een wat hoger salaris. Waarom dat zo is, moge duidelijk zijn. Mensen geven een fooi aan degene die de klant direct geholpen heeft. In principe is de fooi dus altijd voor de ober. Het kan alleen zo zijn dat het in dat restaurant gebruikelijk is dat het in een fooienpot gaat en dan is het aan de manager onder wie die fooien dan verdeeld worden. In ieder geval onder de mensen die de fooien ontvangen, maar misschien ook onder het keukenpersoneel.

Een vriendelijk gezicht is verschrikkelijk belangrijk in een restaurant en hoe vriendelijker je bent, hoe meer fooi je dus zult krijgen. Maar koks verdienen gewoon meer.
Oud 27-07-2005, 13:00
juno
juno is offline
Een werkgever mag niet jouw fooi achterhouden, maar zonder fooienpot of anderszins een behoorlijke administratie kom je er niet achter hoeveel fooi er is om verdeld te worden.

Het wordt wel gebruikt door een werkgever om zijn kastekorten mee aan te zuiveren, die veroorzaakt worden door rekenfoiten of diefstal van zijn personeel, en het restant als fooi uit te keren.

Dit mag niet. Fooi is loon van derden, jij moet er ook belasting over betalen.

Eh, een kort gesprekje met de Belastingdienst waarbij je verteld dat dit en dit restaurant rotzooit met de fooien zal vertrouwelijk worden behandeld, maar je werkgever kan een boekencontrole tegemoet zien. Schrale troost, maar toch: wraak is zoet. En als het allemaal in orde is, heeft hij toch niets te vrezen?

Wat jij nu kunt doen is voortaan niet meer de fooi in de algemene portemonee doen maar zelf houden, of slechts een deel afstaan. Volgens mij doen de meesten dat.

.

Laatst gewijzigd op 27-07-2005 om 13:08.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2005, 18:24
Jolt
Jolt is offline
Over fooi hoef je geen belasting te betalen, alleen als het via plastic geld word betaald, c.q credit card of viso, e.d

Oud 27-07-2005, 18:26
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
juno schreef op 27-07-2005 @ 14:00 :

Wat jij nu kunt doen is voortaan niet meer de fooi in de algemene portemonee doen maar zelf houden, of slechts een deel afstaan. Volgens mij doen de meesten dat.

.
Leuke collega ben jij!
Oud 27-07-2005, 18:32
MB
MB is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 27-07-2005 @ 10:10 :
Dat ligt maar net aan het restaurant hoor, maar over het algemeen krijgen koks een wat hoger salaris. Waarom dat zo is, moge duidelijk zijn. Mensen geven een fooi aan degene die de klant direct geholpen heeft.
Ja, maar ze zouden geen fooi geven als het eten vies was. Dus ze geven net zo goed fooi voor de kwaliteit van het eten als voort de goede service...

Citaat:
Een vriendelijk gezicht is verschrikkelijk belangrijk in een restaurant en hoe vriendelijker je bent, hoe meer fooi je dus zult krijgen. Maar koks verdienen gewoon meer.
En hoe beter het eten hoe meer fooi, want als je niet lekker gegeten hebt dan ga je toch geen fooi geven?
Oud 27-07-2005, 18:33
MB
MB is offline
Citaat:
Jolt schreef op 27-07-2005 @ 19:26 :
Leuke collega ben jij!
Als je er anders ook niks van terugziet is het toch logisch?
Oud 27-07-2005, 22:16
dwight88
dwight88 is offline
bij ons komt het uit een pot, bij iedereen gaat er elke maand 5 euro af voor de p.v. waar (memorabele ) feestjes van georganiseerd worden.

rest gaat in deze verhouding:
bediending: 1
keuken: 0,5
t.d/afwas/andere afdelingen: 0,25/0,5 (afhankelijk van of de functie direct in contact staat met gasten e.d.).

opzich prima systeem, iedereen kan zich erin vinden, en is toch "leuk", ernaast.

In de praktijk komt het in de bediending neer op gemiddeld 1 euro per gewerkt uur (uitbetaling fooi bepaald op basis van aantal uren gewerkt, dus in verhouding).
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 00:05
juno
juno is offline
Citaat:
Leuke collega ben jij!
Nee, leuke collega's héb ik.....
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 10:04
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
juno schreef op 28-07-2005 @ 01:05 :
Nee, leuke collega's héb ik.....
Als je bij voorbaat weet dat je er in verhouding veel minder van terug ziet, en dan niet omdat je collegas meer krijgen dan ze hebben ingelegd, maar omdat b.v. de baas er met x-bedrag vandoor gaat, dan begrijp ik het best
Oud 28-07-2005, 12:46
Gimme more beer
Citaat:
Leuke collega ben jij!
Dat recht heb je...
Oud 28-07-2005, 15:30
dwight88
dwight88 is offline
weet je dat zeker? lijkt mij toch een soortvan diefstal, al kan ik het niet goed onder woorden bregenen zegmaar
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 16:53
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
die fooi krijg je toch echt van de mensen die je bedient in handen, en daar heeft in principe je baas niks mee te maken. dat het gebruikelijk is om de fooien onder het personeel te verdelen heeft daar niks mee te maken; en als je wel telkens fooien krijgt maar ze nooit terugziet, zou ik echt wel een vrij groot gedeelte zelf houden.
Oud 29-07-2005, 11:16
Gimme more beer
Citaat:
dwight88 schreef op 28-07-2005 @ 16:30 :
weet je dat zeker? lijkt mij toch een soortvan diefstal, al kan ik het niet goed onder woorden bregenen zegmaar
Als in je contract staat dat het op een andere manier geregeld wordt, zijn jij en je baas verplicht dat na te leven. Staat er niets, dan mag je het in principe houden. Of men er blij mee is, is de vraag.
Oud 29-07-2005, 11:43
Verwijderd
Juist. Het gebruik kan overigens ook anders meebrengen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten