Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-07-2005, 20:31
I love stars
I love stars is offline
de stukken in het donker blauw zijn later toegevoegd. (bij te veel toegevoegde info zal ik een nieuw stuk posten)

Er zijn een aantal basisemoties namelijk :
· Boosheid (A)
· Vreugde (B)
· Verdriet (C)
· Angst (D)
· Afschuw (E)
· Verassing (F)

Andere emoties , moeten zoveel mogelijk in basisemoties worden opgesplitst.)
- Verliefdheid (G)
- jaloezie (H)
De basisemoties van deze worden bij de andere basisemoties opgeteld, en uiteindelijk afgestemd op de goede schaal. Ook komen ze in deze vorm nog terug als de emotie jaloezie. Ik veronderstel niet dat jullie deze gedachten sprong snappen. Maar het in niet essentieel voor de theorie en kan dus overgeslagen worden.

Maar in het echt zijn de emoties veel complexer en komen ze tegerlijkertijd voor in verschillende gradaties.

Mijn idee was als volgt: je gaat emoties ontleden door de des betreffende emoties te nummeren. Zie tussen haakjes staande letter.
En die te nummeren van 1 tot 4
1 = licht
2 = middelmatig
3 = heftig
4 = > extreem en overheersend (niet meer tegen te houden)

Voorbeeld: Je wint bij een hockey wedstrijd , maar er word gezegd dat je slecht gespeelt hebt en geen motivatie heb. Je hebt echter ontzettend je best gedaan.

De volgende emoties komen terug.
Boosheid (A) -> door de valselijk beschuldiging
Vreugde (B) -> omdat je gewonnen heb
Verdriet (C) -> omdat ze niet snappen dat je best hebt gedaan
Angst (D) -> dat het de volgende keer weer gebeurt
Afschuw (E) -> niet echt
Verassing (F) -> als je goed speelt , waarom zeggen ze dat dan

Deze geeft je vervolgens een sterkte

A heftig dus A3
B licht dus B1
C middelmatig C2
D licht D1
E niet
F middelmatig F2

Dus je kan spreken van emotie A3B1C2D1F2 of verkort A3C2F2
Je uiteindelijke emotie is dus boosheid , verdriet en verrassing (verwarring).
Maar blijheid en verdriet zijn tegenovergesteld dus je kan ook spreken van 2-1 = 1 waardoor het bij de vereenvoudiging ook weg valt.
Dus je kan spreken van boosheid en verwarring wat uiteindelijk overblijft.

Maar het probleem is als je dit bij jezelf doet dat je niet alle emoties zal herkennen. En dus niet bij een correct model kan komen.

Ook vind ik niet dat je over een correcte emotie kan spreken als je zegt ik ben boos maar blij dat ik gewonnen heb. Dat is namelijk een leugen dan kan je naar mijn mening beter geen antwoord geven, of zeggen dat je het niet weet.

Wat vinden jullie hiervan , of weten jullie een beter manier om emoties te begrijpen. Kortom ik kom er niet uit.

ps. Als het hier niet thuis hoort verplaats het dan maar.

Laatst gewijzigd op 15-07-2005 om 21:14.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-07-2005, 20:46
I love stars
I love stars is offline
De emoties zoals jaloersie en verliefdheid zijn dubbelvoudige emoties, emoties die uit meerdere dingen bestaan.
Ik kan er niet achter komen welke.
Zou iemand me daar mee kunnen helpen?
Lukt dat niet dan moet ik ze bij het standaar model toevoegen.

Is er iets wat ingewikkelder is dan emoties?

behalve mensen dan
Oud 15-07-2005, 20:49
Verwijderd
hmzz Interessant.. maar ik zou zo niet mijn emoties willen indelen. Elke emotie is denk ik uniek. En volgens jouw systeem zijn ze dat niet. En als je ze (wel uniek) volgens zo'n systeem wilt ordenen zou je dus oneindig grote schalen moeten maken qua gradaties, en dan nog een ellenlange lijst van emoties.. En je kijkt niet naar de oorzaak van de emotie, die lijkt me toch van belang is voor de aanpak/begrijpen..
En ik geloof dat je best boos en blij tegelijk kan zijn..

(ff wat geedit )

Laatst gewijzigd op 15-07-2005 om 20:54.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 20:51
Judy2
Judy2 is offline
Klinkt misschien stom, maar er zit misschien wel wat in.

Ik denk dat het alleen erg grofweg is en dat er een hoop verandert zou kunnen worden, alsnog.

Ik vind het wel lachen
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 20:54
Judy2
Judy2 is offline
Citaat:
I love stars schreef op 15-07-2005 @ 21:46 :
De emoties zoals jaloersie en verliefdheid zijn dubbelvoudige emoties, emoties die uit meerdere dingen bestaan.

behalve mensen dan
Ga ik is overna denken en geef misschien morgen antwoord.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 20:56
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
citroen schreef op 15-07-2005 @ 21:49 :

En ik geloof dat je best boos en blij tegelijk kan zijn..
Ik heb het tegendeel ook niet beweerd.
Slechts dat ze tegen strijdig zijn. Elkaar dus opheffen om tot overeen stemming te komen tot de uiteindelijke emotie.

Je bent -1,5 en 1 maar je moet je uiteindelijke status bepalen dan ben je dus -0,5. Dit is natuurlijk qua emoties sterk vereenvoudig.
+ het feit dat je in het leven met meerdere situaties zit dan 1.
Bijv je komt bij het schema uit op 2-woedend , 3- blij
Je zal dan de dag doorkomen als 1-blij.

(klopt natuurlijk niet helemaal )
Oud 15-07-2005, 20:57
Verwijderd
ze biologisch bekijken vind ik trouwens logischer
( "biolgogisch,... " )
wat niet wegneemt dat 'k dit wel boeiend vind
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 20:57
Badmutssssss
Badmutssssss is offline
Citaat:
I love stars schreef op 15-07-2005 @ 21:46 :

behalve mensen dan
Nou ik zou idd maar zeggen dat jaloezie een aparte emotie op zich is, en verliefdheid, tja, dat ook

althans, bereik je ergens anders op de wereld het gevoel van verliefdheid net zoals bij die ene persoon? (en daarbij bedoel ik niet alleen het gevoel in je buik dat je krijgt in een achtbaan).

Net als het gevoel liefde, hoe zou je dat nou kunnen beschrijven, niet alleen met "blijheid" ofzo, anders liep iedereen wel constant met een giga-grijns op zn hoofd rond...
Oud 15-07-2005, 21:00
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Badmutssssss schreef op 15-07-2005 @ 21:57 :
Nou ik zou idd maar zeggen dat jaloezie een aparte emotie op zich is, en verliefdheid, tja, dat ook

althans, bereik je ergens anders op de wereld het gevoel van verliefdheid net zoals bij die ene persoon? (en daarbij bedoel ik niet alleen het gevoel in je buik dat je krijgt in een achtbaan).

Net als het gevoel liefde, hoe zou je dat nou kunnen beschrijven, niet alleen met "blijheid" ofzo, anders liep iedereen wel constant met een giga-grijns op zn hoofd rond...
Maar je bent jaloers omdat iemand iets heeft wat jij niet hebt. Je bent dus in een bepaald opzicht minder. Dit doet pijn en je hebt dus verdriet. Je kan woedend worden omdat de andere je dit indirect aandoet etc.

Verliefdheid wordt oa. door hormonen bepaald , precies weet ik het niet en is ook nog niet bekend. In ieder geval heeft het met voortplantingsdrang te maken. Het geef je echter een blij gevoel. Maar ook weer negatieve gevoelens.
Kortom verliefdheid is de ingewikkeldste emotie.
Oud 15-07-2005, 21:02
Badmutssssss
Badmutssssss is offline
Citaat:
I love stars schreef op 15-07-2005 @ 22:00 :
Maar je bent jaloers omdat iemand iets heeft wat jij niet hebt. Je bent dus in een bepaald opzicht minder. Dit doet pijn en je hebt dus verdriet. Je kan woedend worden omdat de andere je dit indirect aandoet etc.
als iemand je de hele tijd aan je haren trekt, je dan tegen je schenen trapt en zegt dat je oerlelijk bent terwijl je net hoort dat je blijft zitten, dan voel je je nie hetzelfde als bij jaloezie. Ok, bij jaloezie zitten wel al die aspecten die je noemt, maar ik denk niet dat je per definitie kunt zeggen dat een emotie met die aspecten in dezelfde mate jaloezie zal zijn...
Oud 15-07-2005, 21:06
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 15-07-2005 @ 21:56 :
Ik heb het tegendeel ook niet beweerd.
Slechts dat ze tegen strijdig zijn. Elkaar dus opheffen om tot overeen stemming te komen tot de uiteindelijke emotie.

Je bent -1,5 en 1 maar je moet je uiteindelijke status bepalen dan ben je dus -0,5. Dit is natuurlijk qua emoties sterk vereenvoudig.
+ het feit dat je in het leven met meerdere situaties zit dan 1.
Bijv je komt bij het schema uit op 2-woedend , 3- blij
Je zal dan de dag doorkomen als 1-blij.

(klopt natuurlijk niet helemaal )
je zei anders dat 't een leugen is
je generaliseert zo wel denk ik . Ik denk dat emoties naast elkaar kunnen voortleven, waarbij de een soms ff op de achtergrond is, maar aanwezig, en dan andersom. bv. je moeder is overleden, en je hebt een kind gekregen.. Hoe weet je nu of de twee emoties (verdriet/blij)je die van elkaar af kunt halen (en er misschien wel 'geen' emotie over blijft ) of dat ze naast elkaar bestaan..

(en nu moet ik van de pc af.. tot morgen! )
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 21:07
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Badmutssssss schreef op 15-07-2005 @ 22:02 :
als iemand je de hele tijd aan je haren trekt, je dan tegen je schenen trapt en zegt dat je oerlelijk bent terwijl je net hoort dat je blijft zitten, dan voel je je nie hetzelfde als bij jaloezie. Ok, bij jaloezie zitten wel al die aspecten die je noemt, maar ik denk niet dat je per definitie kunt zeggen dat een emotie met die aspecten in dezelfde mate jaloezie zal zijn...
Dat bedoel ik ook niet. Jaloezie is eigelijk een aparte emotie, die ook weer bij de andere emoties hoort. Je zou als je zelf jaloers bent deze uitmoeten splitsen over de basisemoties.
kortom jaloezie-> basisemoties kan wel basisemoties -> jaloezie niet.

Kortom als we jaloezie G noemen dan kan dit gelden.
G -> A + F
maar A + f /= G

Ik zal het toevoegen bij de emoties, met toevoeging dat het zoveel mogelijk afgesplitst moet worden in basisemoties. Dit zal ik met groen doen.
Oud 15-07-2005, 21:07
Badmutssssss
Badmutssssss is offline
Citaat:
I love stars schreef op 15-07-2005 @ 22:00 :
Verliefdheid wordt oa. door hormonen bepaald , precies weet ik het niet en is ook nog niet bekend. In ieder geval heeft het met voortplantingsdrang te maken. Het geef je echter een blij gevoel. Maar ook weer negatieve gevoelens.
Kortom verliefdheid is de ingewikkeldste emotie.
Tja... hoezo negatieve gevoelens? Het is eigenlijk net als bij alcohol, het versterkt de emoties, maar dan bij 1 specifiek persoon... Tis maar net welke gebeurtenissen zich afspelen, en het zal denk ik nooit helemaal doorgrondt worden... Ze weten dacht ik al wel in welk gebied van de hersenen zich dit afspeelt, maar wat er in godsnaam in die 150.000.000.000-cellen-tellende grijze klodder allemaal gebeurt, dat zal nog wel een tijd duren eer ze dit weten, en dan rekenen we nog niet eens de emoties mee... Om het te snappen, zouden we op een wat minder globaal vlak moeten kijken, en al helemaal bij verliefdheid, want boosheid kun je ook niet simpel defineren als "een negatieve ervaring, je voelt je kut"
Oud 15-07-2005, 21:11
Badmutssssss
Badmutssssss is offline
Citaat:
I love stars schreef op 15-07-2005 @ 22:07 :

Kortom als we jaloezie G noemen dan kan dit gelden.
G -> A + F
maar A + f /= G
A + C neem ik aan?
Oud 15-07-2005, 21:14
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Badmutssssss schreef op 15-07-2005 @ 22:11 :
A + C neem ik aan?
Is wel aannemelijker ja , maar maakt in dit voorbeeld niks uit.
Oud 15-07-2005, 21:16
Badmutssssss
Badmutssssss is offline
Citaat:
I love stars schreef op 15-07-2005 @ 22:14 :
Is wel aannemelijker ja , maar maakt in dit voorbeeld niks uit.
idd
Oud 15-07-2005, 21:16
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
citroen schreef op 15-07-2005 @ 22:06 :
je zei anders dat 't een leugen is
je generaliseert zo wel denk ik . Ik denk dat emoties naast elkaar kunnen voortleven, waarbij de een soms ff op de achtergrond is, maar aanwezig, en dan andersom. bv. je moeder is overleden, en je hebt een kind gekregen.. Hoe weet je nu of de twee emoties (verdriet/blij)je die van elkaar af kunt halen (en er misschien wel 'geen' emotie over blijft ) of dat ze naast elkaar bestaan..

(en nu moet ik van de pc af.. tot morgen! )
Je zult dan als je aan je moeder denkt verdrietig zijn en als je aan je kind denkt blij.
Gemiddeld ben je dus neutraal. (als de emoties even sterk zijn)

ps. denk wel dat jullie snappen dat ik steeds met mn emoties in de knoop kom. Zonder dit snap ik er helemaal niks van. Iemand hiermee tips?
Oud 15-07-2005, 22:05
I love stars
I love stars is offline
Is een stelling en bovendien mijn mening!

Bij onbegrip aan emoties krijg je de volgde vergelijking.

Xx + Yy +....... ? (=onbegrip)-> Xx + Yy + ... + verwaring 1 tot 4 -> verwaring 1 tot 4 + angst 1 tot 4
of
Xx + Yy +....... ? (=onbegrip)-> Xx + Yy + ... + verwaring 1 tot 4
-> onmacht tot reactie

X =willekeurige emotie
x= willekeurige getal

-> is kan leiden tot

In woorden emoties die je niet helemaal snapt en dus niet kan verwerken kunnen leiden tot verwarring. Dit kan omslaan tot verwarring tot angst en zelfs tot paniek. Ook kan je door je eigen emoties voor een bepaalde situatie niet te kennen, niet weten hoe je moet reageren. Dit is echter te compenseren door uit je hoofd geleerde feiten.

Laatst gewijzigd op 16-07-2005 om 08:56.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 23:30
timwaagh
timwaagh is offline
kweetniet hoor maar is het niet makkelijker twee tegenovergestelde emoties meteen tegen elkaar weg te laten vallen. zoals ze ook bij temperatuur hebben gedaan?
zoiets als:
emotie vreugdegraad:
1 = verdrietig
4 = vreugdevol
verliefdheid zou ik eerder aangeven als een status die je emoties kan beinvloeden.
bijvoorbeeld in pseudocode:
als verliefdheid = waar, dan:
{
vreugdegraad * 2
boosheidsgraad / 2
}
een stelsel van vergelijkingen over hoe die emoties elkaar beinvloeden zou natuurlijk ook een leuk idee zijn. helaas heb je weinig om mee te beginnen en zit je op los zand te bouwen. maar dan bedoel ik zoiets als:
boosheid = x - c(vreugde)
waarin x een variabele is en c een constante
maar echt bereiken lukt alleen met statistische data, waarin liefst alles goed gedefinieerd is.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2005, 00:53
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
timwaagh schreef op 17-07-2005 @ 00:30 :
kweetniet hoor maar is het niet makkelijker twee tegenovergestelde emoties meteen tegen elkaar weg te laten vallen. zoals ze ook bij temperatuur hebben gedaan?
zoiets als:
emotie vreugdegraad:
1 = verdrietig
4 = vreugdevol
verliefdheid zou ik eerder aangeven als een status die je emoties kan beinvloeden.
bijvoorbeeld in pseudocode:
als verliefdheid = waar, dan:
{
vreugdegraad * 2
boosheidsgraad / 2
}
een stelsel van vergelijkingen over hoe die emoties elkaar beinvloeden zou natuurlijk ook een leuk idee zijn. helaas heb je weinig om mee te beginnen en zit je op los zand te bouwen. maar dan bedoel ik zoiets als:
boosheid = x - c(vreugde)
waarin x een variabele is en c een constante
maar echt bereiken lukt alleen met statistische data, waarin liefst alles goed gedefinieerd is.
Jup gebrek aan gegevens en bovendien is ieder mens uniek. Daardoor ervaart ieder mens emoties anders.

Maar ik ga als ik de cursus van de relativiteitstheorie en begin kwantummechanica heb doorgewerkt, of genoeg van gekregen heb. In de bieb gegevens hierover zoeken.
Oud 17-07-2005, 11:24
timwaagh
timwaagh is offline
ehm cursus relativiteitstheorie & begin kwantummechanica? waar? toch niet op wetenschapsforum.nl zeker?
maar voor gegevens als deze is de bieb wellicht niet de beste plek...
Met citaat reageren
Oud 17-07-2005, 20:46
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
timwaagh schreef op 17-07-2005 @ 12:24 :
ehm cursus relativiteitstheorie & begin kwantummechanica? waar? toch niet op wetenschapsforum.nl zeker?
maar voor gegevens als deze is de bieb wellicht niet de beste plek...
ehm wetenschapforum , ja.

Mja heb ook een paar boeken thuis en heb ook nog google.nl.

mja denk niet dat ik er veel van zal snappen, bezit eigelijk nog te weinig wiskunde en natuurkunde. De situatie is echter wel beter dan vorig jaar. Toen had ik nog nooit van een proton en een electron gehoord .

maar feit is , ik moet altijd is te doen hebben om mij bezig te houden.
Reageren

Regels voor berichten