Advertentie | |
|
05-02-2003, 17:10 | |
Upior, zelf vind ik wiskunde ontzettend leuk, net als alle andere exacte vakken, en wiskunde heeft ook ontzettend veel nut. Maar er is iemand die doet profiel 4, ik weet niet of het daar aan ligt, en die is van mening dat wiskunde absoluut niet nuttig is. Daarom richt ik deze topic op om aan haar te laten zien hoe andere mensen erover denken. En als ik nu alleen argumenten krijg dan kan ik haar misschien ook nog wel eens een keertje overtuigen.
|
05-02-2003, 17:14 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Wel een goed praktisch iets bedenken he, iets economisch ofzo.. (wat ze zelf thuis zou moeten kunnen uitrekenen later )... |
05-02-2003, 17:24 | ||
Citaat:
Een van de meest fascinerende aspecten van de wiskunde is voor mij dat de diverse wiskundige abstracties zo breed toepasbaar zijn in de praktijk, ook al is de toepassing ervan niet altijd onmiddellijk aan te geven. Naast het toepassingsaspect heeft wiskunde ook een cultureel aspect. Je kunt je ook in de wiskunde verdiepen om de wiskunde zelf, zonder je te richten op de toepassingsmogelijkheden ervan. Ik ben zelf enorm in de wiskunde als zodanig en pas in de tweede plaats in de toepassingen ervan geïnteresseerd.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
05-02-2003, 19:00 | ||
Citaat:
__________________
Sig Heil
|
05-02-2003, 19:15 | ||
Citaat:
- aanvoer van grondstoffen - verwerking van grondstoffen tot halffabrikaat - verwerking van halffabrikaat tot eindprodukt - distributie van het eindprodukt. Laten we nu de stappen afzonderlijk eens bekijken. De aanvoer van grondstoffen is een logistiek proces waarbij moet worden bekeken hoeveel van iedere grondstof nog aanwezig is en wat er moet worden aangeleverd om aan de vraag te kunnen voldoen. Het gaat er daarbij om dat de opslagkosten minimaal blijven terwijl toch aan de vraag kan worden voldaan. Dit valt in het gebied van de (mathematische) besliskunde, ook wel operational research of operations research genoemd. De verwerking van grondstoffen tot een halffabrikaat is een chemisch proces, waarbij de regel- en besturingstechniek een rol speelt. Dit valt onder het toepassen van wiskunde (systeem- en regeltheorie) in de chemische sector. De verwerking van het halffabrikaat tot het eindprodukt en de distributie van het eindprodukt zijn ook logistieke processen waarvoor grotendeels hetzelfde geldt als wat ik bij de aanvoer van grondstoffen vermeldde. De distributie van het eindprodukt heeft te maken met het zodanig bevoorraden van alle depots dat de totale afstand tussen de depots minimaal is.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
05-02-2003, 20:13 | ||
Citaat:
Kijk eens onder de kop Wiskundigen van de site: http://www.wiskundeweb.nl/Wiskundegeschiedenis/ Die hebben zich uit pure noodzaak en uit levensbelang moeten beziggehouden met wiskunde! Waarom? Omdat wij er niet buiten kunnen ook niet 3000-1000 jaar voor Christus ten tijde van de Egyptenaren en de Mesopotamiërs. Zelfs de meest eenvoudige huisvrouw, die geen wiskunde in haar pakket heeft, maakt gebruik van wiskunde bij het bepalen van het aantal rollen behang en de aantallen meters vitrage voor haar gordijntjes!
__________________
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever! #Chinese Proverb#
|
07-02-2003, 09:10 | |
Nu ik er wat beter over na heb gedacht, denk ik dat ik de volgende stelling wel kan beweren.
'De mens kan niet bestaan zonder (primaire) wiskunde en wiskundig inzicht.' Zelf al toen we holenmensen waren, maakten we gebruik van wiskunde. Vanaf het eerste moment dat de mens op aarde stond was er wiskunde. Zelfs dieren maken gebruik van wiskunde. Alleen is dat geen bewust proces. Groetjes Ben(die de noodzaak van wiskunde dan ook zeker kan inzien
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
|
Ads door Google |
07-02-2003, 15:20 | |
Ik kan me best voorstellen dat je veel aan basisschool-wiskunde zal hebben, maar al dat gedoe met Pythagoras-stellingen en kwadratische vergelijkingen enzo... Kan je die dingen niet leren nádat je je profielkeuze hebt gemaakt en hebt besloten dat je ècht iets in die richting wil doen?
|
07-02-2003, 15:32 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
07-02-2003, 16:42 | ||
Citaat:
|
07-02-2003, 17:01 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
08-02-2003, 10:43 | ||
Citaat:
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
16-02-2003, 10:38 | |
ik zelf vind dat wiskunde te logisch is voor mij ik kan er niet met me hoofd bij waarom je al die dingen ook in hemelsnaam zou uit willen rekenen als ik dat zou willen dan zou ik het wel laten doen ofzo er zijn vast wel genoeg ingenieurs die het wel snappen ofzo
kortom ik haat wiskunde maar dat kom alleen omdat ik het niet kan
__________________
We uncover our heads and reveal our souls
|
16-02-2003, 12:51 | ||||
Citaat:
Wiskundige begrippen zijn zelf vaak abstract, maar het toepassen daarvan hoeft niet abstract te zijn. Citaat:
Citaat:
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
Advertentie |
|
16-02-2003, 22:02 | ||
Citaat:
%berekening bij het maken van de machienes die de kleding geen maken en de machines die die machines weer maakt enzo he %weven ofzo van de stof %afmeten hoeveel stof in functie van maat %afmeten hoe de patronen van de kleding het best uit je stof moeten worden geknipt met zo weinig mogelijk verlies %statistiek bij het kijken hoeveel kleren van welke maat %hoe kleding moet opgevouwd en verpakt voor minste plaatsverbruik %loon werknemers en andere kosten aan locatie en vervoer... % bla bla bla ben veel vergeten, ben ok maar moe hoor.
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
|
17-02-2003, 18:05 | ||
Citaat:
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
04-03-2003, 21:11 | |
Wiskunde is idd nuttig (voordat er 'wiskunde' bestond, kon de mens niet verder vooruit- en terugkijken dan tien dagen (tien vingers), geen noten tellen etc.), maar in de discussie 'wat is nuttiger: wiskunde of taal?' (hier overigens niet zeer relevant) vind ik wiskunde toch minder belangrijk. Wellicht vaag verhaal... conclusie: wiskunde heeft nut, maar er zijn nuttiger dingen.
|
05-03-2003, 14:42 | ||
Citaat:
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
05-03-2003, 15:27 | |
Tis vast nuttig.. Maar aangezien ik er niet goed in ben, vraag ik me wel is af waarom ik het allemaal moet weten. Je hebt t toch niet nodig in je vervolgopleiding? (Behalve voor bouwkunde dan, en andere opleidingen aan de TU) Wat moet ik met al die moeilijk diepgaande stof voor Geneeskunde?! Of laat staan Politicologie of Geschiedenis?
Trouwens, Wiskunde met mate is af en toe wel leuk. Maar dit is echt hopeloos veel.. |
05-03-2003, 15:55 | ||
Citaat:
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
05-03-2003, 16:21 | ||
Citaat:
Btw, veeeeeel reacties op deze vraag |
05-03-2003, 17:00 | |||
Citaat:
Dat er bij Wiskunde B1 zoveel aandacht aan functies wordt besteed komt omdat we niet alleen in de wiskunde, maar ook in het dagelijks leven, regelmatig te maken hebben met dingen die met elkaar samenhangen, en dus door middel van functies kunnen worden beschreven. Citaat:
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
Ads door Google |
05-03-2003, 17:39 | ||
Citaat:
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
05-03-2003, 18:08 | ||
Citaat:
Bovendien zijn de wiskunde rep's (die 1,5 uur duren) standaard te lang. |
05-03-2003, 18:49 | ||
Citaat:
Anderhalf uur voor een wiskunderepetitie is inderdaad behoorlijk lang, zeker als je je realiseert dat dit de helft is van de tijdsduur die je op het examen krijgt.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
05-03-2003, 18:57 | |
Ja, daar zit em t probleem.. Hij begrijpt leerlingen niet. Niemand durft te zeggen dat ie iets niet snapt, want hij legt het 1x uit met een heel geïrriteerd gezicht, en als je het daarna vraagt is het: 'maar jullie zijn toch gymnasiasten! jullie moeten wat aankunnen!' etc enz.. ZUCHT.
|
05-03-2003, 19:32 | ||
Citaat:
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
05-03-2003, 20:10 | |
Ja, ik ben het volkomen met je eens. En ik denk zelf dat mensen op het atheneum beter zijn in beta-vakken dan gymnasiasten (in het algemeen dan maar weer he). Omdat je op het gym er gewoon twee tijdvretende vakken bij hebt (nu nog maar 1 ), en daar voor kiest. Ik weet niet of hier een docent op het forum zit die dat kan beamen.. Maar volgens mij is het wel zo. In mijn klas zijn er echt onwijs veel mensen met een cultuur-profiel.
|
05-03-2003, 20:39 | |
Dat is ontworpen om mensen totaal te laten aanpassen aan onze mechanische maatschappij, om mensen als willoze robots ultrarationeel nadenkend te laten leven, waarbij alle emotie en fantasie uitgebannen is. Ik erger me eraan dat onze maatschappij zoveel aandacht schenkt aan logica en taal en de rest in onze linkerhersenhelft.
|
05-03-2003, 20:57 | |
Ik erger me ook dood aan hoe exacte vakken bij ons op school gegeven worden. Ik zit al op een school die geen goeie reputatie heeft (Piter Jelles Montessori te Westeinde, Friesland), maar ze doen er niet veel aan heb ik het idee.. Maar van wiskunde vind ik het vooral dat het slecht gegeven wordt (in hoeverre dit door de leraar/boek komt weet ik niet zeker). Ik doe dus N & T, dus ik heb wiskunde B1 en 2. Maar als wij 2 functies met hulpvariabelen krijgen en we moeten daar de top van berekenen, dan leren wij eigenlijk alleen maar de handelingen die je moet verrichten om tot het goeie antwoord te komen. Je leert niet waarom.... Kent iemand dit probleem, en welk boek worden er bij jullie gebruikt? Ik heb Getal & Ruimte.
*zucht* nouja, zitten blijven dan maar... maar wel érg frustrerend als onze coördinator met een glimlach op haar gezicht zegt nadat ze m'n 2e eindrapport heeft gezien "tja, er is er maar 1 verantwoordelijk voor je cijfers!" Grr.. Ik vind exacte vakken heel interessant (dat is ook de voornaamste reden dat ik het gekozen heb denk ik, want echt goed ben ik er niet in), maar dit verpest het gewoon... Maargoed, heeft iemand dit probleem ook?
__________________
http://www.intestterror.nl
|
05-03-2003, 21:24 | ||
Citaat:
nu ervan uitgaande dat het zo is, want ik wil het best als aanname doen, kun je niet zeggen dat wiskunde niet nuttig is. Het helpt je op een andere manier tegen zaken aan te kijken. Het is dan ook goed in combinatie met andere zaken. Het wordt op zichzelf onderwezen en ik mag aannemen dat men slim genoeg is om het te zien in het geheel van vakken. Je probeert eigenlijk een samenleving te creëren waarin een balans tussen exacte rationaliteit, emotie en fantasie. In het ideale geval zouden mensen van alles een klein beetje kennis moeten hebben om zich vervolgens in te specialiseren. Dat is helaas nietzo en daarom is het goed dat juist exacte scholing (al is het maar mondjesmaat, en dat is maar goed ook) onderwezen wordt aan iedereen.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
|
05-03-2003, 21:26 | ||
Citaat:
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
05-03-2003, 21:37 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk, als ik je verhaal zo lees, dat het aan de manier waarop er les gegeven wordt ligt. Je kunt dingen ook zelf uit gaan zoeken. Het boek geeft voorbeelden en soms een bewijsje, maar dan kun jij gaan proberen te bedenken WAAROM dingen zo zijn. Daar kan je leraar ook vast wel eens bij helpen. Suc6 verder, zitten blijven hoeft niet, want het jaar is nog niet afgelopen |
Advertentie |
|
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Muziek of M&O Verwijderd | 13 | 06-10-2011 16:59 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
WI top van een grafiek mini89 | 22 | 03-02-2007 11:33 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Bètastudenten klagen over zichzelf nienie | 230 | 27-01-2006 23:05 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Welk nut heeft ANW? Miess | 40 | 07-04-2003 22:00 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
kerstofobie: IK HAAT KERST! frankzinnig | 71 | 30-03-2003 07:46 |